מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אפריל 04, 2017 12:45 pm

מעשה נפלא - קשר בין פטירתו של בעל השומרי אמונים לשינויו של הריי"ץ במנהגו בכרפס
קבצים מצורפים
אהרן קדוש ה'.pdf
(165.5 KiB) הורד 267 פעמים

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 05, 2017 7:05 am

בן ראובן כתב:
כדכד כתב:ג. לענין החלוקה - סימן ר"ג עוסק באילו פרות האדמה מברכים בפה"א ואלו נחשבים לפה"ע או שאינם נחשבים וסי' ר"ה עוסק באופן האכילה של הירקות עליו מברכים בפה"א.


הסעיף הראשון בסי' ר"ג הוא: "על פירות הארץ מברך בורא פרי האדמה". הסעיף הראשון בסי' ר"ה הוא: "על הירקות מברך בורא פרי האדמה". ברור שמדובר על שני דברים שונים, שההבדל ביניהם פשוט לכל ילד קטן שלא נחשף לבלבולי השפה המודרנית, ואינני יודע מי מכריחך לחפש חילוקים אחרים מתחת ל(פרי ה)אדמה.

מה עושה סי' ר"ד בין ר"ג לר"ה?
נראה לי שהראשונים ר"ב- ר"ד עוסקים על איזה מין מברך מה. ס"א בר":ג הוא פתיחה לסימן וכן ר"ה ס"א הוא פתיחה לסימן. הסעיף משיך עוד אחר כך ואינו מסתיים בזה.
גם לי ברור שיש חילוק בין פרות הארץ לירקות. מה שכתבתי הוא שלא הוכחתם באיזה גדר נכלל מלפפון.

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אפריל 05, 2017 7:11 am

כדכד כתב:גם לי ברור שיש חילוק בין פרות הארץ לירקות. מה שכתבתי הוא שלא הוכחתם באיזה גדר נכלל מלפפון.


אוקיי, בהנחה שיש חילוק, תן לי סיבה אחת שמלפפון לא יהיה בגדר פרי.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' אפריל 10, 2017 3:05 pm

יאיר1 כתב:
במסתרים כתב:
יאיר1 כתב:לי יש סברא לומר שלא לאכול ירק מבושל, משום שיש דעות שמבושל אינו חייב עליו נטילת ידיים כלל, מצד דבר שטיבולו במשקה.


יש מי שפוטר כשאוכל ביד?


משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנח סעיף ה ס"ק כ"ה

פירות המבושלים במים יש דעות בין האחרונים אם צריכים נט"י וע"כ נכון להחמיר לאוכלן ע"י כף אם יש משקה טופח עליהן ובכבושים [כגון אוגערקעס וכה"ג] בודאי נכון להחמיר ליטול ידים אם לא שנתנגבו ממים שעליהן.

הכף החיים מאירך עוד בענין, גם בנושא שהמים מבושלים....
טעות גמור. המשנ"ב מיירי שם כשאינם נטבלים אלא במים שנתבשלו בהם (ואותם המים לא חשיבי משקה דמברכים עליהם בפה"ע כמ"ש בח"א) אבל כשמטבל במים אחרים לכו"ע צריך נטילה.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי הגיונות » ד' אפריל 12, 2017 2:15 am

ראיתי כעת בספר ויגד משה שהרה"ק רבי חיים מצאנז זצ"ל היה לוקח צנון לכרפס. וכן הובא בספר תפארת איש שאוכלים את הצנון בשביל הכרפס.

ומעניין שלאידך בחסידות חב"ד נוהגים שאין לאכול צנון בכל חג הפסח (בעקבות דבריו של הצ"צ שאסר זאת ללא טעם).

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אפריל 12, 2017 5:42 pm

חשבונות רבים כתב:טעות גמור. המשנ"ב מיירי שם כשאינם נטבלים אלא במים שנתבשלו בהם (ואותם המים לא חשיבי משקה דמברכים עליהם בפה"ע כמ"ש בח"א) אבל כשמטבל במים אחרים לכו"ע צריך נטילה.


אני מקבל עלי את הכרעתך, אבל אולי תבאר מנין לך כך?
זה נכון גם לגבי המים שמבושלים אינם מכשירים, וזה לא רק מפני שאין ברכתם שהכל, אלא גם בקפה יש דעות בזה.
ועיין כף החיים קנח ס"ק כג. וס"ק לט.


לגבי מנהגי הכרפס, גם אצלנו נוהגים כך, גם תפו"א וגם צנון. אך יש דעות שבצנון יוצא ידי חובת מרור ובזה גם יש בעיה. ישנם מנהגים רבים, ועדיין נראה לי שאם חוששים מירקות עלים סלרי ופטרוזליה שאינם נאכלים חיים כמבושלים, אז הברירה הטובה ביותר היא מלפפון

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 12, 2017 5:49 pm

למה שפרי מבושל לא יהיה בו דין דבר שטיבולו במשקה כשמטבילים אותו במשקה?

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אפריל 12, 2017 5:57 pm

אוצר החכמה כתב:למה שפרי מבושל לא יהיה בו דין דבר שטיבולו במשקה כשמטבילים אותו במשקה?


שאלה טובה! אני יכול לומר סברות, אבל זה מה שכתוב מפורש במשנה ברורה, וכן בכף החיים.
נראה לי שהסברא בזה היא, שכיון שכרגיל דברים מבושלים נאכלים בכף, ומשום כך אף אם אוכל לדו' אורז ביד אינו נוטל, אפשר שאף דבר מבושל שרגילין לאכול ביד, כיון שכרגיל מאכל מבושל נאכל בכף אף המיעוט הנאכל ביד פטור מנטילת ידיים. שלא גזרו אלא על דרך הרוב. [זה גם תלוי אולי בטעם הנטילה, שלדברי תוס' שמא יאכל מאכל טמא, אין סברא בזה, ואכן לדבריהם אין עתה דין נט"י בדבר שטיבולו במשקה]

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' אפריל 13, 2017 5:18 pm

יאיר1 כתב:
אוצר החכמה כתב:למה שפרי מבושל לא יהיה בו דין דבר שטיבולו במשקה כשמטבילים אותו במשקה?


שאלה טובה! אני יכול לומר סברות, אבל זה מה שכתוב מפורש במשנה ברורה, וכן בכף החיים.
נראה לי שהסברא בזה היא, שכיון שכרגיל דברים מבושלים נאכלים בכף, ומשום כך אף אם אוכל לדו' אורז ביד אינו נוטל, אפשר שאף דבר מבושל שרגילין לאכול ביד, כיון שכרגיל מאכל מבושל נאכל בכף אף המיעוט הנאכל ביד פטור מנטילת ידיים. שלא גזרו אלא על דרך הרוב. [זה גם תלוי אולי בטעם הנטילה, שלדברי תוס' שמא יאכל מאכל טמא, אין סברא בזה, ואכן לדבריהם אין עתה דין נט"י בדבר שטיבולו במשקה]
אם יטריח מר את עצמו לפתוח את מקורותיהם של המשנ"ב וכף החיים יראה מפורש כמו שכתבתי. הטעם לקולא הוא משום שהמשקה מבושל ולא משום שהפירות מבושלים.
לדוגמא הא לך קישור לספר עולת תמיד סימן קנ"ח ס"ק ה http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6829&pageid=S0043

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אפריל 14, 2017 1:12 am

חשבונות רבים כתב:
יאיר1 כתב:
אוצר החכמה כתב:למה שפרי מבושל לא יהיה בו דין דבר שטיבולו במשקה כשמטבילים אותו במשקה?


שאלה טובה! אני יכול לומר סברות, אבל זה מה שכתוב מפורש במשנה ברורה, וכן בכף החיים.
נראה לי שהסברא בזה היא, שכיון שכרגיל דברים מבושלים נאכלים בכף, ומשום כך אף אם אוכל לדו' אורז ביד אינו נוטל, אפשר שאף דבר מבושל שרגילין לאכול ביד, כיון שכרגיל מאכל מבושל נאכל בכף אף המיעוט הנאכל ביד פטור מנטילת ידיים. שלא גזרו אלא על דרך הרוב. [זה גם תלוי אולי בטעם הנטילה, שלדברי תוס' שמא יאכל מאכל טמא, אין סברא בזה, ואכן לדבריהם אין עתה דין נט"י בדבר שטיבולו במשקה]
אם יטריח מר את עצמו לפתוח את מקורותיהם של המשנ"ב וכף החיים יראה מפורש כמו שכתבתי. הטעם לקולא הוא משום שהמשקה מבושל ולא משום שהפירות מבושלים.
לדוגמא הא לך קישור לספר עולת תמיד סימן קנ"ח ס"ק ה http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6829&pageid=S0043


ישר כח!
אכן מדברי העולת תמיד רואים שיש קולא במשקה מבושל, וכמו שאכן הביא הכף החיים ס"ק לט אפילו לגבי קפה ולא מטעם שנעשה רוטב. ואכן צודק מר שמכך משמע שאף הוא איירי בס"ק כ"ג במשקה מבושל.
אך ציין לשיירי כנסת הגדולה, ושם לא הזכיר מילה בענין משקה מבושל ורק כתב 'בדבר המבושל', ואם אין כוונתו למאכל מבושל, מנין אנו נביאים להבין זאת?
בשאר המ"מ לא עיינתי, אבל גם בלשון הכף החיים לא פירש בס"ק כג שאיירי במשקה מבושל ורק בס"ק לט איירי בזה.
גם במשנה ברורה לא פירש משקה מבושל. ויש לדון האם מלפפון חמוץ, גם המשקה חשיב מבושל, או רק המלפפון, שהרי המשקה לא נתבשל, ורק המלפפון חשוב כמבושל על ידי המשקה, אך המשקה אינו חשוב מבושל על ידי עצמו!
אולם לסברת מר שנעשה כרוטב ניחא, שבכל זאת חשיב רוטב אף שאינו מבושל.
ואם כן ק"ק מה יש להחמיר בהם יותר ממבושל אחר.
לדידי ניחא, שכבוש אינו כמבושל ממש, אבל לדידך, לגבי חשיבות המשקה כרוטב אין כל כך חילוק, על אף שאני מבין שתוכל לומר שה"ה לסברתך.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים