מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הודעהעל ידי אברהם » א' אפריל 09, 2017 12:18 am

הנה, בכל המצוות אנו מכינים עצמנו לגמרי שתהיה הברכה עוברת לעשייתה, ולכן אוחזים הטלית מעל ראשנו בשעת הברכה, נוטלים ד' המינים בשעת הברכה [ומהפכים], וכל כהאי גוונא.
רק במצוות אכילת מצה, לאחר הברכה צריך להישכב על מיטתו בתנוחה המתאימה ולאחוז המצה כדבעי [היינו אם הוא איטר צריך להעבירה ליד ימין כמו שכתוב במשנ"ב] וכו' וכו'.

שאלתי בפי,
האם מישהו עורר להסב כבר בשעת הברכה, על מנת שתהיה הברכה עוברת לעשייתה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2253
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אפריל 09, 2017 3:29 pm

אברהם כתב:הנה, בכל המצוות אנו מכינים עצמנו לגמרי שתהיה הברכה עוברת לעשייתה, ולכן אוחזים הטלית מעל ראשנו בשעת הברכה, נוטלים ד' המינים בשעת הברכה [ומהפכים], וכל כהאי גוונא.
רק במצוות אכילת מצה, לאחר הברכה צריך להישכב על מיטתו בתנוחה המתאימה ולאחוז המצה כדבעי [היינו אם הוא איטר צריך להעבירה ליד ימין כמו שכתוב במשנ"ב] וכו' וכו'.

שאלתי בפי,
האם מישהו עורר להסב כבר בשעת הברכה, על מנת שתהיה הברכה עוברת לעשייתה.


אולי מפני שאין כבוד לומר ברכה בצורה כזו.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הודעהעל ידי אברהם » א' אפריל 09, 2017 6:49 pm

ולמה יש כבוד לומר ברכה כאשר הידיים מונפות למעלה ואוחזות בטלית וכו'?

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אפריל 10, 2017 1:37 am

כתוב שלא להסב בשעת הברכה משום כבוד הברכה באבודרהם. וכן כתב בברכי יוסף סימן תעג. וכן מבואר בהדיא בחידושי רבנו יהונתן על הרי"ף (ברכות לח א מדפי הרי"ף).
וזה לשונו של רבנו יהונתן שם,
ואם אכל מסב, במטה דרך הסבה. אסור לו לברך דרך הסבה, [דהא] דרך שררה וגאוה הוא, אלא יזקוף עצמו ביראה ויברך.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה אין מסיבים בשעת הברכה משום עובר לעשייתן?

הודעהעל ידי אברהם » ב' אפריל 10, 2017 12:05 pm

רבינו יהונתן זה לגבי ברכת המזון, לא?

אז מה השייכות לשאלתי - כאן מיירי בברכת המצוות שצריך לעשותה עובר לעשייתה, ובזה לכאו' אין טעם לומר דהוי דרך שררה וגאות כיון שעושה זאת כברכת המצוות.

האבודרהם מדבר לגבי פסח? היכן אבודרהם?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים