גאולה בקרוב כתב:מוזכר בספרים טעמים הפוכים למנהג זה:
או שהוא דרך חירות [ע"פ רש"י שבת עז], או שאדרבה רוצים שלא תזוח דעתו בליל הסדר מחמת השמחה הגדולה וקיטל הוא כעין בגדי מתים ויזכור יום המיתה.
והנה במ"ב (תעב, יג) נראה שלא מצדד במנהג זה: "נהגו שלא ללבוש, ומ"מ הלובש אין מוחין בידו".
האם היו קהילות בישראל שנהגו במנהג זה?
מה שאני שמעתי (ולא בדוק) שבקהילות רומניה הונגריה נהגו כך, ולא בפולין.
גאולה בקרוב כתב: והנה במ"ב (תעב, יג) נראה שלא מצדד במנהג זה: "נהגו שלא ללבוש, ומ"מ הלובש אין מוחין בידו"..
תיקו כתב:בהגהות על הגדת מלבי"ם מובא שישראל היו מצויינין במצרים בלבושם, שלבשו בגדי לבן כמלאכי השרת, ולכן אנו מציינים זאת בלבישת בגדי לבן בליל הסדר.
שבטיישראל כתב:
כמו"כ יצויין שטעמא שאין קוברין בטלית בא"י עם טלית הוא מסיבה אחרת לגמרי וכפי ששמעתי פעם מאנשי הח"ק טעם הענין כיון שהיה מחסור בטליתים בא"י ומש"ה קיבלו ע"ע לא לקבור עם טלית
עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
צודק, טעיתי.מחולת המחנים כתב:אינו למהר"ל, וכידוע.עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
מחולת המחנים כתב:שמעתי טעם ללבישת הקיטל בליל הסדר משום שחפצו להסב לסדר בבגד שאין בו חשש חמץ (בימים ההם שעדיין לא נהגו לקנות בגד חדש מדי שנה בשנה), והבגד היחיד שאין בו חשש חמץ הוא הקיטל שלובשים אותו ביוה"כ.עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
אינו למהר"ל, וכידוע.
נוה הלבנון כתב:ב. למי הוא כן הגדה הנ"ל?
נוה הלבנון כתב:מחולת המחנים כתב:שמעתי טעם ללבישת הקיטל בליל הסדר משום שחפצו להסב לסדר בבגד שאין בו חשש חמץ (בימים ההם שעדיין לא נהגו לקנות בגד חדש מדי שנה בשנה), והבגד היחיד שאין בו חשש חמץ הוא הקיטל שלובשים אותו ביוה"כ.עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
אינו למהר"ל, וכידוע.
א. כיצד אפשר לומר טעם סתמי, כאשר מבואר בפוסקים שיש טעם לדבר?
מסתכל מן הצד כתב:"טעם סתמי" זה כבר נמצא בפוסקים, ראה ס' "הסדר הערוך" בפרק על הקיטל.
יבנה כתב:הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.
יבנה כתב:הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.
יבנה כתב:נוה הלבנון: הירו' אינו מספיק מקור? ובכל אופן עי' כאן שהאריך בענין http://www.schechter.ac.il/%D7%90%D7%A8 ... 7%A2%D7%95.
בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.
יבנה כתב: בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.
מדוע לובשים 'קיטל' בליל הסדר? בשם ה'חתם סופר' מבארים מה הטעם למנהג ללבוש 'קיטל' בליל הסדר, והוא: בלילה הזה מחויב כל אב למסור לבנו את ניסי השם יתברך, שכל אמונת ישראל תלויה בזה, וכדי שיעשה כן בשלימות ילבש 'קיטל' שהוא בגד לבן הדומה לתכריכים, ובכך יזכיר לעצמו יום המיתה – ואם לא עכשיו אימתי, וישים אל לבו שעליו להקים דורות שימשיכו בדרך ה' מתוך אמונה פשוטה, וימסור ביתר שאת את כל גבורות ה' ונפלאותיו לדור אחרון.
עושה חדשות כתב: . . לענין הקיטל ע"ע כאן - forums/viewtopic.php?f=27&t=8932&p=79944&hilit#p79875
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים