עמוד 2 מתוך 7

Re: מדוע לא אמרו בליל יו"ט - שבת ברכת מעין שבע

פורסם: ד' מאי 30, 2012 12:52 am
על ידי צh33
נמחק משום כפילות ראה בהמשך

Re: מדוע לא אמרו בליל יו"ט - שבת ברכת מעין שבע

פורסם: ד' מאי 30, 2012 1:01 am
על ידי חכם באשי
מורה צדק כתב:אם כך הספרדים היו יותר קרובים.

אה, עכשיו אני מבין על מה אתה מסתמך כשאתה משליט את מרותם של הספרדיים...

Re: מדוע לא אמרו בליל יו"ט - שבת ברכת מעין שבע

פורסם: ד' מאי 30, 2012 1:01 am
על ידי צh33
כעת אינה ה' לידי כי גם על המשנ"ב אמרו שהחמיר מרוב חסידות!
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21434&st=&pgnum=210

Re: מדוע לא אמרו בליל יו"ט - שבת ברכת מעין שבע

פורסם: ד' מאי 30, 2012 8:44 am
על ידי מורה צדק
תצחקו, אבל הוגה ובני שיטתו באמת חושבים שהתורה ניתנה רק לבני שיטתם.

ברכת מעין שבע בפסח שחל בשבת

פורסם: ש' אפריל 05, 2014 11:37 pm
על ידי יוסףלוי
כתב באיזה ספר:

פסח שחל להיות בשבת אין אומרים מעין שבע שברכה זו נתקנה בשביל עם שבשדות שמתאחרים בבה"כ בשביל שלא יזיקום המזיקים והאידנא א"צ שימור כי ליל שימורים הוא לה' מהמזיקים אבל בשבת שבתוך הפסח ודאי שצריך לומר מעין שבע וכן בשל מועדות שחלו להיות בשבת דליל שימורים לא מיקרי אלא ליל פסח דבפסח כתיב ליל שימורים הוא הוא ולא אחר. וכן אנו נוהגים. ועיי' הרשב"ש שאלה שכ"ט ותבין:

מה הקשר לרשב"ש?

שו"ת הרשב"ש סימן שכט

שאלת. כי בקוסטאנטינה מברכין ברכת השכיבנו בלא חתימה, וכי החכם ר' מימון נגאר נ"ע כתב בקונטריס המנהגות שחבר שלא מצא טעם לדבריהם, ואתה אמרת כי מתשובתי לירושלם עיר הקדש מצאת טעם נכון, ושהם נתלים באשלי רברבי ר' יוסף בן עקנין ז"ל ור' אברהם בנו של הרמב"ם ז"ל, ומאותם טעמים שכתבתי אני.

תשובה. אני אומר כדבריך כן הוא, ואיני צריך להאריך כי כבר הכל כתוב אצלך. אלא שמצאתי עוד אח"כ כי ר' מאיר מרוטנבורק ז"ל לא היה אומר אותם פסוקים של ה' ימלוך ולא היה חותם ביראו עינינו, אבל כשהיה יורד לפני התיבה היה אומרן כדי שלא יהא מן המתמיהין. תוסיף דבר זה בגליון תשובתי.

ומה שאמרת שבלילי שבתות וימים טובים אחר ברכת הפורש סוכת שלום מוסיפין פסוקים אלו ישמחו השמים ותגל הארץ בא"י המולך בכבודו, דבר זה מתמיה הוא, שבשאר ימות החול אינן חותמים בברכת השכיבנו עד סוף כל הפסוקים, ובערבי שבתות וימים טובים חותמים בה בברכה. אלא שאם אומר ופרוש סוכת שלומך בלא חתימה הוא עולה לסגנון אחד עם מנהגם. מ"מ על איזה צד שיהיה, הנח להם, ואל תשנה להם מפני המחלוקת.

Re: ברכת מעין שבע בפסח שחל בשבת

פורסם: א' אפריל 06, 2014 1:03 am
על ידי יוסףלוי
שאלה נוספת:

היכן נמצא הרי"ף שהקשה מדוע אין אנו מברכים על קריאת הגדה?

פר אבודרהם סדר ההגדה ופירושה

והקשה הריא"ף למה אין מברכין על קריאתה כמו שמברכין על קריאת מגילה והלא מצות עשה היא שנאמר והגדת לבנך ביום ההוא וכו'. ותירץ כי במה שאומר בתחלה בקדוש זכר ליציאת מצרים יצא. והרשב"א כתב טעם אחר שאין לברך על קריאתה מפני שהיא מצוה שאין לה קצבה ידועה ואפילו בדבור בעלמא שידבר בענין יציאת מצרים יצא אלא כל המרבה הרי זה משובח.

Re: ברכת מעין שבע בפסח שחל בשבת

פורסם: א' אפריל 06, 2014 7:09 am
על ידי מה שנכון נכון
א. כנראה הוא ט"ס וצ"ל סימן שצח.
ב. לכאורה גם כאן הוא ט"ס וצ"ל הר"פ = רבנו פרץ, שכן מובא בשמו ברבנו ירוחם תולדות אדם וחוה נתיב ה חלק ד וז"ל
אין מברכין על קריאת ההגדה כמו במגלה אף על פי שהיא מצוה שנא' למען תזכור וגומר וכתב רבי' פרץ לפי שכבר אמרו בקדוש זכר ליציאת מצרים. עכ"ל.
ובד"כ [לא תמיד] מובא הרי"ף באבודרהם בשם הרי"ף ולא הריא"ף.
ודברים מרבנו פרץ הביא בענין אפיקומן.
אך קצת קשה להשתמש בתירוץ זה לשתי השאלות...

שוב מצאתי שכ"כ הרי"ח סופר.
יד סופר.PDF
(249.2 KiB) הורד 303 פעמים

Re: ברכת מעין שבע בפסח שחל בשבת

פורסם: א' אפריל 06, 2014 10:10 pm
על ידי יוסףלוי
תודה רבה עזרת לי מאד

בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 2:52 pm
על ידי ישראל אליהו
אף אחד לא רוצה להתעסק בו?
אין מה לחדש?

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 9:18 pm
על ידי נוה הלבנון
כלומר??

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 9:21 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא יודע למה הוא מתכוון. אבל הנושא הבוער באמת הוא קרבן פסח, יש עוד יומים שבהם יכול לבא אליהו, ונוכל אולי להקריב קרבן פסח במועדו (ביקור? ).

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 10:45 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בשנים האחרונות גדלה התופעה של חבורות שנמנות ומבקרות מומים למקרה שנוכל להקריב. כמובן, צריך להזהר מאוד מלהקדיש את הבהמות.
כמדומני בזמנו הגר"ח קנייבסקי, הגר"ש אוירבך ועוד, תמכו ביוזמה שכזאת (ראיתי תמונה שרואים עז שהובאה לחדרו של הגרח"ק...)

Re: ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:00 pm
על ידי ישראל אליהו
יש כאן מלחמת מצוה מה לעשות בליל פסח שחל בשבת. יש למישהו מה לחדש?

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:21 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אתה מתכוון למעין שבע?

Re: ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:22 pm
על ידי ישראל אליהו
אפרקסתא דעניא כתב:אתה מתכוון למעין שבע?

נו נו..
יש חידושים בענין? (לא מיחזורים).

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:25 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פה יש סיכום יפה:

http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/pesah/elyashiv.doc

איזה חידושים יכולים להיות בזה?

נתגלו השנה מזיקים חדשים?...

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:30 pm
על ידי ישראל אליהו
אפרקסתא דעניא כתב:פה יש סיכום יפה:

http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/pesah/elyashiv.doc

איזה חידושים יכולים להיות בזה?

נתגלו השנה מזיקים חדשים?...

אין ביהמ"ד בלא..
אני מכיר את הסיכום הזה. דרך אגב, בשיטת המצריכים לאומרו הוא מביא את המהרי"ק. מישהו יכול להפנות היכן המהרי"ק כתב זאת?

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:37 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישראל אליהו כתב: בשיטת המצריכים לאומרו הוא מביא את המהרי"ק. מישהו יכול להפנות היכן המהרי"ק כתב זאת?

אולי צ"ל מהרא"ק = ספר המנהגים לר"א קלויזנר הלכות פסח סעיף קד.

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 11:55 pm
על ידי עדיאל ברויאר
אולי זה יספק את הצורך בחידוש - על הגמרא בברכות שאסור להכנס לחורבה מפני המזיקים מפרש ר' אברהם בן הרמב"ם בשני מקומות שהכוונה לחיות רעות וכדו'. מעניין האם יהיה לפירושו השלכה לנידון דמעין שבע.

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 12:08 am
על ידי יעקובי
מה שנכון נכון כתב:
ישראל אליהו כתב: בשיטת המצריכים לאומרו הוא מביא את המהרי"ק. מישהו יכול להפנות היכן המהרי"ק כתב זאת?

אולי צ"ל מהרא"ק = ספר המנהגים לר"א קלויזנר הלכות פסח סעיף קד.

עוד יש להעיר על טעות נוספת בסיכום זה, מה שייחס למחזור ויטרי שהביא להלכה דברי הר"נ גאון שאין לאמרה. אך כבר התברר דלא היא, ואין זה אלא תוספת מכ"י לונדון, אשר במבוא למהדורת 'אוצר הפוסקים' הנד"מ, הוכח שכ"י זה בכלל אינו ספר מחז"ו על מתכונתו, אלא עם תוספות רבות ממקומות אחרים. אבל בנוסח המקורי של המחז"ו (משאר חמשת כתבי היד) לא הובאו דברי רנ"ג כלל, ואדרבה מופיע בפשיטות לאמרה. יעויין בכל זה במהו' הנ"ל כרך ב' עמ' תמ"ב.

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 12:59 am
על ידי ארזי ביתר
מה עם החסומים?

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 1:04 am
על ידי יעקובי
הסיכום המדובר:

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 1:14 am
על ידי מה שנכון נכון
תשובת הרי"מ הלל בענין שבוישב הים נדפסה גם בגליון אליבא דהלכתא 48. ניתן להורידו מכאן. ושם מאסף להרבה מחנות וכותב את דעתו בנדון.

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 2:07 am
על ידי גם זו לטובה
מחקתי

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 2:15 am
על ידי גם זו לטובה
מה שנכון נכון כתב:תשובת הרי"מ הלל בענין שבוישב הים נדפסה גם בגליון אליבא דהלכתא 48. ניתן להורידו מכאן. ושם מאסף להרבה מחנות וכותב את דעתו בנדון.


עמודים יא-יט

Re: מה עם הנושא הבוער השנה?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 11:39 am
על ידי שלח
גם פה יש על ברכה מעין שבע
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?180955&&page=142

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 12:19 am
על ידי בני ברקי
בנטעי גבריאל מביא שמנהג חסידים(ויזניץ,סקוורא ו,ספינקא ועוד)כן לומר מעין שבע בליל פסח שחל בשבת.
יש חסידיות שלא נהגו לומר?

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 1:54 am
על ידי גם זו לטובה
הגרש"ד (דבילצקי) האריך בזה במוריה ניסן ע"ה.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ב' אפריל 06, 2015 12:24 pm
על ידי מנחם ירושלמי
בעצם ברכת מעין שבע הנוהגת היום הק' האחרונים אמאי אומרים אנו ברכת מעין שבע על אף שעיקר טעמה משום שהיו מתפללים בשדות והיו כאלו שמאריכים ומתאחרים לסיים וכדי שלא ילכו לבדם ויבואו להם מזיקים תקנו לאומרה, וטעם זה ל"ש היום שאין אנו מתפללים בשדות. ומ"ש מהא דאין אנו עושים קידוש בביהכנ"ס משום דליכא אורחים. וכן מ"ש מהא דלא חיישינן לגילוי משום דאין נחשים מצויים בינינו.
ונראה דהכא תקנו לעשות "חזרת הש"ץ" ואף דטעם התקנה היה משום הטעם הנ"ל, נקבעה כבר ההלכה לעשות "חזרת הש"ץ" ותקנו חובת החזרה, ואף דבטל הטעם לא בטל התקנה. משא"כ קידוש לאורחים לא היה זה דין קידוש מחודש אלא דלצורך האורחים יעשו קידוש, והיכא דליכא אורחים ליכא תקנה. וכן דין גילוי הוא דין לא לשתות מפני הסכנה, והיכא דליכא סכנה ליכא להך דינא. ופשוט.
והשתא היה נראה לפ"ז דבליל פסח נמי יאמרוה.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ב' אפריל 06, 2015 4:21 pm
על ידי אישי
מנחם ירושלמי כתב:בעצם ברכת מעין שבע הנוהגת היום הק' האחרונים אמאי אומרים אנו ברכת מעין שבע על אף שעיקר טעמה משום שהיו מתפללים בשדות והיו כאלו שמאריכים ומתאחרים לסיים וכדי שלא ילכו לבדם ויבואו להם מזיקים תקנו לאומרה, וטעם זה ל"ש היום שאין אנו מתפללים בשדות. ומ"ש מהא דאין אנו עושים קידוש בביהכנ"ס משום דליכא אורחים. וכן מ"ש מהא דלא חיישינן לגילוי משום דאין נחשים מצויים בינינו.
ונראה דהכא תקנו לעשות "חזרת הש"ץ" ואף דטעם התקנה היה משום הטעם הנ"ל, נקבעה כבר ההלכה לעשות "חזרת הש"ץ" ותקנו חובת החזרה, ואף דבטל הטעם לא בטל התקנה. משא"כ קידוש לאורחים לא היה זה דין קידוש מחודש אלא דלצורך האורחים יעשו קידוש, והיכא דליכא אורחים ליכא תקנה. וכן דין גילוי הוא דין לא לשתות מפני הסכנה, והיכא דליכא סכנה ליכא להך דינא. ופשוט.
והשתא היה נראה לפ"ז דבליל פסח נמי יאמרוה.

אך הריטב"א בשבת כ"ד ב' כתב להדיא דאף דבזמנינו אין מזיקים לא זזה תקנת ברכת מעין שבע ממקומה, ומ"מ הביא את המנהג שלא לאומרה בליל פסח משום דהוי ליל שימורים. אמנם לשיטתו שם גם קידוש יש לעשות אף דליכא אורחים, מהאי טעמא דתקנה לא זזה ממקומה.
ולעצם השאלה שנשאלה מה החילוק בין קידוש שלא נהגו בו לבין ברכת מעין שבע. לכאורה י"ל דקידוש לא נתקן לציבור אלא לאורחים, ואי ליכא אורחים הו"ל ברכה לבטלה, אבל ברכת מעין שבע נתקנה לציבור ואין חשש ברכה לבטלה, ואף שסיבת התקנה לית לן, ע"ז אמרינן כיון דתיקון תיקון.
באותו ענין. בגמ' בשבת שם מבואר דתקנה זו של מעין שבע לא שייכא אלא בשבת ולא ביו"ט. לא נתבאר מ"ט ביו"ט לא שייך כן, הא מסתמא גם ביו"ט היו נאספים לביהכ"נ שבשדות. ועיין שפת אמת שם שעמד בזה, אך תירוצו דחוק. ועיין ריטב"א שם שהוסיף דבשבת שכיחי מזיקין, אבל לא משמע דזה עיקר הטעם של התקנה.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ג' אפריל 07, 2015 11:55 am
על ידי שלח

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: ג' אפריל 07, 2015 9:48 pm
על ידי נהר שלום
השיעור של מרן הראש"ל שליט"א מעמוד 3 למטה עד הסוף בענין ברכת מעין שבע

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:02 pm
על ידי ישראל אליהו
קונטרס בענין הנ"ל.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:09 pm
על ידי אויבער חכמניק
קונטרס מקיף בענין הנ"ל.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
בני ברקי כתב:בנטעי גבריאל מביא שמנהג חסידים(ויזניץ,סקוורא ו,ספינקא ועוד)כן לומר מעין שבע בליל פסח שחל בשבת.
יש חסידיות שלא נהגו לומר?

חב"ד לא אומרים.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:26 pm
על ידי אויבער חכמניק
אני כשלעצמי לא הבנתי את הרעש שעושים סביב ענין זה, וברי לי שאין לאומרה כלל, אלא למי שידוע לו בבירור שכך נהגו אבותיו או רבותיו.

היות ויש בזה טעמים נוספים ומקוריים שלא לאומרה שלא ידועים כל כך (ולא נדונו בחיבורים שהועלו כאן), אסכם כאן את הטעמים שלא לאומרה, והם: ברכת מעין שבע נתקנה להאריך את התפלה מפני המאחרים לבא לבית הכנסת שלא ינזקו מן המזיקים. וליל פסח בלאו הכי מאריכים את התפילה בהלל (אלפסי זוטא שבת כד, ב), לא מצוי כל כך מאחרים (אליהו כי טוב בספר התודעה מהדורה שלישית עמוד שעח וסדר ליל פסח מהדורה שלישית עמוד נט) ואין סכנת מזיקים (ראשונים).

ובירושלמי (ברכות פ"ח ה"א) והובא בתוספות (פסחים קו, ב ד"ה מקדש) נמצא טעם אחר לתקנת ברכת מעין שבע בליל שבת, וראו במראה כהן (פסחים קיז, ב) ובצפנת פענח להרגצובע'ר (הלכות תפילה פ"ט הי"א) מה שכתבו לבאר שגם טעם זה לא שייך בליל פסח.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:35 pm
על ידי ישראל אליהו
פשוט מאד. הרש"ש כתב שיש לאמרה, ומסתמא דבריו ע"פ הסוד. וכיון שכך הם סודן של דברים, על כן ראוי לברכה.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:38 pm
על ידי אויבער חכמניק
זה לא פשוט בכלל כמו שאתה כותב, כי רוב ככל הראשונים כתבו שאין לאומרה, וגם בדעת הרש"ש יש שכתבו שסבר שלא לאומרה. והוא אשר כתבתי שברי לי שאין לאמרה, כמו רוב ככל הראשונים, ויתכן שזו היתה גם כן דעת הרש"ש, אלא למי שידוע לו שכך נהגו אבותיו או רבותיו. וזה פשוט.

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 4:03 pm
על ידי סעדיה
וע"ע בצפנת פענח הל' תפלה פ"ט ה"י (מובא בהמועדים בהלכה).

Re: בעניין ברכת מעין שבע השנה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 4:04 pm
על ידי ישראל אליהו
אויבער חכמניק כתב:זה לא פשוט בכלל כמו שאתה כותב, כי רוב ככל הראשונים כתבו שאין לאומרה, וגם בדעת הרש"ש יש שכתבו שסבר שלא לאומרה. והוא אשר כתבתי שברי לי שאין לאמרה, כמו רוב ככל הראשונים, ויתכן שזו היתה גם כן דעת הרש"ש, אלא למי שידוע לו שכך נהגו אבותיו או רבותיו. וזה פשוט.

כמעט הכל כבר כתבו. רק שאנו צריכים להפעיל את שיקול דעתינו מי צודק יותר. ומסתבר שהר"ש"ש כתב את דבריו אליבא דהסוד.

ומה שכתבת שרוב ככל הראשונים כתבו שלא לאמרה, ראה בקונטרס שהעלתי שהביא כמה וכמה ראשונים שכתבו לאמרה, ושכן משמע מסתימת הרבה ראשונים, ע"ש.