עמוד 2 מתוך 2

Re: מצות חמץ קודם הפסח

פורסם: ג' אפריל 16, 2019 8:46 am
על ידי ישראל אליהו
לבי במערב כתב:
ישראל אליהו כתב: . .

אם "אין נקיון" - המצות, לכאורה, בגדר "ודאי חמץ". הלא כן?

יש ביטולים מעיקר הדין

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ב' מרץ 22, 2021 11:25 pm
על ידי פולסברג
אגב. מובא בהרבה מקומות מ''ש הגר''ח ראיה דמותר לאכול מצה בלילה שלפני מלשון המה נשתנה. וא''כ יכולים גם להביא ראיה דיכולים לאכול בליל יוהכ''פ...

עד ששמעתי מר''צ שכטר שאמר כדבר פשוט מרבו הגרי''ד סאלאוויציק, שהגר''ח אמר זה דרך שחוק
...

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 8:14 am
על ידי מן הדרום
האם המנהג לא לאכול מצה מראש חודש ,כולל גם עוגה מקמח מצה?

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 11:12 am
על ידי יוצר אור
מן הדרום כתב:האם המנהג לא לאכול מצה מראש חודש ,כולל גם עוגה מקמח מצה?


שם הביא דברי הרמ"א בסי' תע"א לאסור, והביא דהמשנ"ב דפליג, והמעיין בפנים השעה"צ יראה דאינו פליג אלא מפרש דבריו בשיש בה תואר לחם, יעוי"ש ומ"ש מהא"נ.

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ו' מרץ 26, 2021 12:22 am
על ידי יואש
שמעתי שהרה"ק מסאטמאר נהג לאכול בכל ימי החג רק ממצות שנאפו בערב פסח אחר חצות, ומטעם זה אכל בחודש ניסן ממצות פשוטה. אבל בערב פסח שחל בשבת לא אכל שום מצה

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 4:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
נוה הלבנון כתב:
אוצר החכמה כתב:כתוב במ"ב וכתבו האחרונים דמצה נפוחה או כפולה אף שמחמירים בה להחשיבה כחמץ מכל מקום אסור לאכלה בע"פ שמצה היא מעיקר הדין. והיינו הך לנידון דידן.

ומה שכתבתי על מצה מבושלת הוא דברי הגר"א בסימן תמד.

המצות חמץ הן חמץ לחומרא?
קמח ומים שנאפים ללא השגחה מחימוץ חזקתם חמץ.

מסוגיית הגמרא לגבי "בצקות של נכרים" לא משמע כך כלל.

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 5:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברזילי כתב:הדין שהזכיר פותח האשכול (שמצה שאין יוצאים בה יד"ח מותרת באכילת ער"פ, גם כשיש לה טעם של מצת מצוה) אינו מוסכם כלל.

כידוע, במקומות ציבוריים דוגמת בתי חולים, בסיסי צבא, מלונות וכדומה מוכרחים לנקות המטבחים מחמץ כמה ימים לפני הפסח. בשנים בהן פסח חל בתחילת השבוע, ובפרט כאשר ע״פ חל בשבת, מתעורר הקושי לקיים מצוות לחם משנה. לפני כמה עשרות שנים הרב ז׳ולטי הציע לאפות מצות כשרות לפסח שלא לשם מצת מצווה, ולדעתו יהיה מותר לאכלן בערב פסח. סביב הצעה זו, דנו בדבר רבים מחכמי הדור.

לגופו של ענין, המהרש"א מסתפק (בדעת תוס' ריש פסחים) אם בצקות של נכרים מותרות באכילה ע"פ, כיוון שאין יוצאין בהן יד"ח, או שעכ"פ אסורות כי יש בהן טעם מצה, וכבר נחלקו בזה הראשונים - המאירי והרי"ד שם כותבים להתר, ואילו במהר"ם חלאווה מפורש ובתשב"ץ לאיסור, כי טעם מצה יש כאן. ולמעשה נחלקו בזה פוסקים לכאן ולכאן באורך. מראי מקום לנושא הזה יש ברחבי הרשת לרוב, למשל כאן: http://www.yeshiva.org.il/midrash/13440 .

בר מן דין, גם אם נניח שמותר לאכול מצה שאין יוצאים בה יד"ח, רחוק בעיני לומר שאדם המהדר לצאת ידי חובה דווקא במצה מסוג פלוני או בהשגחת רב אלמוני יותר לו לאכול מצות אחרות בער"פ, כל שמעיקר הדין הן כשרות למצוה.

ראו באשכול שעוסק בזה - http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=699024#p699024