מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש לשיר חד גדיא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אפריל 25, 2016 6:23 pm

ש. ספראי כתב:מי חיבר את הפיוט?
לא, אין לנו תשובה על שאלה זו. מחברי פירושי ההגדות הרבות לאין ספור אינם מצליחים לתהות על שמו של מחבר ה"חד גדיא", אולם בפירוש ההגדה "מרבה לספר", שחיבר רבי ידידיה טיאה וויל בנו של ה"קרבן נתנאל" על הרא"ש, כותב כי הפיוט המעניין, יחד עם פיוט "אחד מי יודע", נמצא כתוב על קלף בבית מדרשו של "הרוקח" בגרמייזא ומשם מקורו.
בספר אבני שוהם מביא בשם "הגדת רוח דודאים" שהפיוט נתקן בשנה ראשונה לאחר חורבן הבית, בשנה שהותקן לומר "הא לחמא עניא".
ובהגדת "דמשק אליעזר" (דפוס קולמיא תרמג) כתב ש"חד גדיא דזבין אבא בתרי זוזי חד גדיא"
הוא בגימטריא "יהונתן בן העוזיאל".
ידידי הרה"ג רבי יוסף ש. מאיר שליט"א, מתושבי עירנו, ממכון למורשת אשכנז, מגלה לנו כי ישנם פיוטים רבים שהגיעו לאשכנז דרך איטליה, היישר מחורבן הבית.

אינני מבין כיצד אדם לא בוש לכתוב או לחזור על כאלו שטויות.

מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי מתון » ד' אפריל 27, 2016 9:06 pm

ש. ספראי כתב:מאמר על חד גדיא/ הרב שמואל ברוך גנוט/ בטאון קוראים אלעד, ערב פסח התשס"ח


אבל למה אתה מתערב?

כשהייינו ילדים קראנו כולנו את סיפורי חכמותיו של הגאון רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל, רבה הנודע של פראג. באחד הסיפורים סופר על כומר נוצרי שפגש את רבי יונתן ותהה באוזניו על פיוט "חד גדיא" הנאמר בסוף "הגדה של פסח". "הגדי היה בסדר, כי הוא לא עשה רע. החתול שאכל את הגדי היה פושע, ולפיכך הכלב שנשך אותו עשה כהלכה. האש שהענישה את הכלב הצדיק לא היתה בסדר וממילא המים, שהענישו את האש, עשו כשורה. השור ששתה את "המים הטובים" לא נהג כהוגן ונמצא שהשוחט ששחט אותו לא עשה בסדר, כך שמלאך המוות שהעניש את השוחט הסורר פעל מצוין. ואם כן מדוע האלוקים שחט את מלאך המוות?" תהה הכומר.
"הגדי היה בסדר גמור והחתול שאכל אותו היה פושע" – השיב לו רבי יונתן אייבשיץ. – "אך אתה, כלב, מדוע אתה מתערב?!"...


אני קבלתי את הסיפור באופן אחר קצת...

היה זה כשתלמידי ישיבת הפני יהושע נסעו לביתם לחג הפסח דרך עיירות אחרות, והיה אז בשיא המחלוקת בין היעב"ץ ורבי יהונתן אייבשיץ זכרונם צדיקים לברכה, וכמובן שגם אצל בחורי הישיבה של הפנ"י (שהיה נוטה לצד היעב"ץ) מחלוקת הנ"ל היה שיחת היום..., ובאיזה עיירה באכסניא שלהם פגש אותם רבי יהונתן והם לא הכירו אותו, והנה הוא שמע שיחתם אשר זה מצדד בעד רבינו יהונתן וזה בעד היעב"ץ ... ודבריהם ללהב יצאה, ואז ניגש אליהם רבינו יהונתן ושאל אותם את קושיא הנ"ל - שלכאורה הכלב צדק ולמה שחט הקב"ה את מלאך המוות - ולא ידעו הבחורים להשיב, אז פתח פיו בחכמה ואמר להם: בשלמא החתול אף שהוא לא צודק מה שעשה להגדי - מה גם שהגדי יש לו זקן אבל עכ"פ להחתול יש שפם... אבל הכלב שאין לו לא זקן ולא שפם למה לו להתערב בין הגדולים האלו?!
ורבי יהונתן רימז בזה להבחורים דבשלמא היעב"ץ חולק עליו נו זה יש לו זקן וזה יש לו שפם שניהם הם גדולי תורה אבל אתם הבחורים שאין לכם כלום לא זקן ולא שפם למה לכם להתערב?!
את גירסת הסיפור סיפר רבי מנחם כ"ץ ז"ל שהיה תלמיד החת"ס, ואמר שהחת"ס היה נוהג לספר כן העובדא, ושהוא שמעו מרבותיו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי משולש » ד' אפריל 27, 2016 10:51 pm

חכם באשי כתב:
ש. ספראי כתב:מי חיבר את הפיוט?
לא, אין לנו תשובה על שאלה זו. מחברי פירושי ההגדות הרבות לאין ספור אינם מצליחים לתהות על שמו של מחבר ה"חד גדיא", אולם בפירוש ההגדה "מרבה לספר", שחיבר רבי ידידיה טיאה וויל בנו של ה"קרבן נתנאל" על הרא"ש, כותב כי הפיוט המעניין, יחד עם פיוט "אחד מי יודע", נמצא כתוב על קלף בבית מדרשו של "הרוקח" בגרמייזא ומשם מקורו.
בספר אבני שוהם מביא בשם "הגדת רוח דודאים" שהפיוט נתקן בשנה ראשונה לאחר חורבן הבית, בשנה שהותקן לומר "הא לחמא עניא".
ובהגדת "דמשק אליעזר" (דפוס קולמיא תרמג) כתב ש"חד גדיא דזבין אבא בתרי זוזי חד גדיא"
הוא בגימטריא "יהונתן בן העוזיאל".
ידידי הרה"ג רבי יוסף ש. מאיר שליט"א, מתושבי עירנו, ממכון למורשת אשכנז, מגלה לנו כי ישנם פיוטים רבים שהגיעו לאשכנז דרך איטליה, היישר מחורבן הבית.

אינני מבין כיצד אדם לא בוש לכתוב או לחזור על כאלו שטויות.

קצת כבוד בפני גדולי ישראל שהוא ציטט! (אא"כ אתה טוען שהם לא כתבו דבר כזה. לא ראיתי).

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 28, 2016 12:06 am

משולש כתב:
חכם באשי כתב:
ש. ספראי כתב:מי חיבר את הפיוט?
לא, אין לנו תשובה על שאלה זו. מחברי פירושי ההגדות הרבות לאין ספור אינם מצליחים לתהות על שמו של מחבר ה"חד גדיא", אולם בפירוש ההגדה "מרבה לספר", שחיבר רבי ידידיה טיאה וויל בנו של ה"קרבן נתנאל" על הרא"ש, כותב כי הפיוט המעניין, יחד עם פיוט "אחד מי יודע", נמצא כתוב על קלף בבית מדרשו של "הרוקח" בגרמייזא ומשם מקורו.
בספר אבני שוהם מביא בשם "הגדת רוח דודאים" שהפיוט נתקן בשנה ראשונה לאחר חורבן הבית, בשנה שהותקן לומר "הא לחמא עניא".
ובהגדת "דמשק אליעזר" (דפוס קולמיא תרמג) כתב ש"חד גדיא דזבין אבא בתרי זוזי חד גדיא"
הוא בגימטריא "יהונתן בן העוזיאל".
ידידי הרה"ג רבי יוסף ש. מאיר שליט"א, מתושבי עירנו, ממכון למורשת אשכנז, מגלה לנו כי ישנם פיוטים רבים שהגיעו לאשכנז דרך איטליה, היישר מחורבן הבית.

אינני מבין כיצד אדם לא בוש לכתוב או לחזור על כאלו שטויות.

קצת כבוד בפני גדולי ישראל שהוא ציטט! (אא"כ אתה טוען שהם לא כתבו דבר כזה. לא ראיתי).


הציטוטים הללו מופיעים ב'אוצר מפרשי ההגדה' דמכון ירושלים,] כפי המוזכר בכתבה. (את החלק הלזה דחד גדיא- לא אני ערכתי, וכתבוהו צוות ת"ח שכל ההגדות הללו היו לפניהם).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אפריל 28, 2016 12:32 am

יש לי הרבה הרבה כבוד לגדולי ישראל שכתבו את הדברים, ומזו הסיבה עצמה אני טוען שלא צריך לחזור ולצטטם. כי אם הם בזמנם יכלו לכתוב דברים מופקעים אלו, כיום, שיש לנו ידיעה יותר רחבה על תהליך יצירת השירה והפיוט, זה יהיה פשוט מגוחך לשוב על הדברים.
ואחרי הכל תזכרו, ש"הקב"ה שאמיתי הוא", וחותמו אמת (יומא סט סע"ב).

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 28, 2016 1:06 am

בהגדת מרבה לספר כתוב רק "אמרו שמצאו גנוז בין כותלי בית המדרש בגרמיזא ולא נודע מי מחברו".
הלשון "על קלף בבית מדרשו של הרוקח" מוזכר בהגדת באר מרים של ר"ר מרגליות בשם סידור משנת קס"ו.

בהגדת דמשק אליעזר כתב ששני הגדיים שבחד גדיא הם הגדיים של קרבן פסח וחגיגה המוזכרים בתרגום יב"ע תולדות, והגימ' "אני יהונתן בן העוזיאל" מוכיחה שיונתן בן עוזיאל הוא המחבר של תרגום זה!

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' אפריל 28, 2016 1:48 am

דומה שהגימ' הנכונה היא "האני יהונתן בן עוזיאל?" [בתמיה רבתי] ...
ברור לכל מבין שמחבר הזמר חד גדיא ממש לא ידע בטיב ארמית, וע"כ הוא עירב לגמרי פעלים עבריים וארמיים ולשונות יחיד ורבים וזכר ונקבה, ולא יתכן לייחס זמר זה לתנא יב"ע שתרגם את הנביאים.
זאת מלבד ההגיון הפשוט האומר ששיר המוכר אך ורק כמה מאות שנה בודדות ואף אחד מהקדמונים לא ידעו ולא הזכירו כלל (בשונה משאר 'פיוטים רבים שהגיעו לאשכנז דרך איטליה'), ודאי וודאי שלא נתחבר ע"י התנא יב"ע שחי בפני הבית ואף לא מיד לאחר החורבן וגם לא בבית מדרשו של רבינו הרוקח.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 28, 2016 2:07 am

לייבעדיג יענקל כתב:דומה שהגימ' הנכונה היא "האני יהונתן בן עוזיאל?" [בתמיה רבתי] ...

אי נמי "איני יונתן בן עוזיאל".
וכן "לא הובאתי מגרמייזה". (זוזי מלא. ועה"כ).

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי נשר » ש' מרץ 18, 2017 7:59 pm

לפני שנים שמעתי שיעור מהרב אהרן גולובנציץ זצ"ל מבית וגן
הוא סיפר איך שבתור בחור כשלמד בישיבת כפר חסידים הוא בא להיפרד לפני פסח מהגר"א מישקובסקי זצ"ל
ואז שמע ממנו פירוש נפלא ביותר על חד גדיא.
באותו שיעור אמר הנ"ל את הפירוש עך כל חלק וחלק של החד גדיא, אך כיון שהייתי ילד איני זוכר כמעט כלום.
אני רק זוכר שהגדי הוא קרבן פסח, וכל שלב מתאר את מלכויות ישראל שבהם לא הקריבו קרבן פסח, משהוו כזה.
מעלעול באשכול, לא מצאתי את הפירוש הנ"ל.
אולי מישהו יעזור לי למצוא את זה?

כמדומני זה היה בשם גדול אחד מליטא, אבל אולי אני טועה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אפריל 05, 2017 9:44 pm

חד וחלק כתב:אי אפשר להזכיר את הפיוט "חד גדיא" בלא הקושיא המפורסמת עליו: החתול טרף את הגדי על לא עוול בכפו, ואם כן צודק הכלב שנשך את החתול.
לפי זה המקל שהכה את הכלב לא נהג כראוי, והאש ששרפה את המקל עשתה כך בצדק.
המים שכיבו את האש שוב נהגו שלא כהוגן, וצודק השור ששתה אותם.
אם כך השוחט ששחט לשור לא נהג כדין, וצודק מלאך המוות שהרגו...
ובכן, האם נאמר שחלילה הקב"ה אינו צודק שהרג את מלאך המוות?
אזכיר כאן שני תירוצים מקוריים. אך דא עקא שאיני יודע לאומרם בשם אומרם.
הראשון, החתול אמנם טרף את הגדי שלא בצדק, אך מי מינה את הכלב לשופט ותליין? "מחזיק באזני כלב, מתעבר על ריב לא לו"! וממילא צודק המקל שהכהו, וטעתה האש ששרפה, וצדקו המים שכיבו, ולא צדק השור ששתאם, וצדק השוחט, וטעה מלאך המוות, ונמצא הקב"ה דן את מה"מ דין אמת.

ש. ספראי כתב:מאמר על חד גדיא/ הרב שמואל ברוך גנוט/ בטאון קוראים אלעד, ערב פסח התשס"ח

מה ענין גדי וחתול לליל-הסדר, מיהו ה"חוטרא" ומיהו השוחט. מה בדיוק מלאך המוות רוצה כאן ומי בכלל חיבר את הפיוט הכה-מיוחד "חד גדיא".* "חד גדיא" מזוית שלא הכרתם עד כה, במאמרו של הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א, מעורכי "אוצר מפרשי ההגדה" של "מכון ירושלים" * ואתא הקדוש ברוך הוא ושחט למלאך המוות

אבל למה אתה מתערב?
כשהייינו ילדים קראנו כולנו את סיפורי חכמותיו של הגאון רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל, רבה הנודע של פראג. באחד הסיפורים סופר על כומר נוצרי שפגש את רבי יונתן ותהה באוזניו על פיוט "חד גדיא" הנאמר בסוף "הגדה של פסח". "הגדי היה בסדר, כי הוא לא עשה רע. החתול שאכל את הגדי היה פושע, ולפיכך הכלב שנשך אותו עשה כהלכה. האש שהענישה את הכלב הצדיק לא היתה בסדר וממילא המים, שהענישו את האש, עשו כשורה. השור ששתה את "המים הטובים" לא נהג כהוגן ונמצא שהשוחט ששחט אותו לא עשה בסדר, כך שמלאך המוות שהעניש את השוחט הסורר פעל מצוין. ואם כן מדוע האלוקים שחט את מלאך המוות?" תהה הכומר.
"הגדי היה בסדר גמור והחתול שאכל אותו היה פושע" – השיב לו רבי יונתן אייבשיץ. – "אך אתה, כלב, מדוע אתה מתערב?!"...
את הסיפור היפה הזה שמענו בודאי פעם אחת או פעמיים. אך ה"בן איש חי" זצ"ל לוקח משל-סיפור זה ומסביר על ידו את ההקשר שבין פיוט "חד גדיא" ל"הגדה של פסח". באו המצרים והתלוננו: "מדוע הקב"ה מעניש אותנו בעשר המכות? הרי קיימנו את גזירת הבורא, שציווה "ועבדום ועינו אותם"?" ועל כך יש להשיב להם שנכון הוא שהקב"ה אמר ש"גר יהיה זרעך בארץ לא להם". אך האלוקים לא קבע מי בדיוק יהיה העם ש"יקח על עצמו את המשימה" להצר ולשעבד את עם ישראל. המצרים בחרו להתערב, בדיוק כמו הכלב שב"חד-גדיא", ולמלאות תפקיד מפוקפק שכזה, מבלי שהתבקשו לעשות זאת ולכן, כמו הכלב שה"חוטרא" הכהו, עליהם להיענש בחומרה.

מתון כתב:אני קבלתי את הסיפור באופן אחר קצת...
היה זה כשתלמידי ישיבת הפני יהושע נסעו לביתם לחג הפסח דרך עיירות אחרות, והיה אז בשיא המחלוקת בין היעב"ץ ורבי יהונתן אייבשיץ זכרונם צדיקים לברכה, וכמובן שגם אצל בחורי הישיבה של הפנ"י (שהיה נוטה לצד היעב"ץ) מחלוקת הנ"ל היה שיחת היום..., ובאיזה עיירה באכסניא שלהם פגש אותם רבי יהונתן והם לא הכירו אותו, והנה הוא שמע שיחתם אשר זה מצדד בעד רבינו יהונתן וזה בעד היעב"ץ ... ודבריהם ללהב יצאה, ואז ניגש אליהם רבינו יהונתן ושאל אותם את קושיא הנ"ל - שלכאורה הכלב צדק ולמה שחט הקב"ה את מלאך המוות - ולא ידעו הבחורים להשיב, אז פתח פיו בחכמה ואמר להם: בשלמא החתול אף שהוא לא צודק מה שעשה להגדי - מה גם שהגדי יש לו זקן אבל עכ"פ להחתול יש שפם... אבל הכלב שאין לו לא זקן ולא שפם למה לו להתערב בין הגדולים האלו?!
ורבי יהונתן רימז בזה להבחורים דבשלמא היעב"ץ חולק עליו נו זה יש לו זקן וזה יש לו שפם שניהם הם גדולי תורה אבל אתם הבחורים שאין לכם כלום לא זקן ולא שפם למה לכם להתערב?!
את גירסת הסיפור סיפר רבי מנחם כ"ץ ז"ל שהיה תלמיד החת"ס, ואמר שהחת"ס היה נוהג לספר כן העובדא, ושהוא שמעו מרבותיו.

viewtopic.php?f=27&t=9049&p=349630#p349630

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: פירוש לשיר חד גדיא

הודעהעל ידי הגיונות » ה' אפריל 20, 2017 4:01 pm

היום העלה ידידינו ר' אבישי בבלוג שלו פוסט חביב על פירושו של ר' אברהם אבלי ל'חד גדיא' - 'גדי מקולס'.

https://amhasefer.wordpress.com/


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים