עמוד 2 מתוך 3

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:24 pm
על ידי אבא יודן
לעומקו של דבר כתב:
הכהן כתב:סנגוריה מאוד פשוטה: עד שתחטפנו שינה, וזה קורה לרובנו מיד אחר הסדר ולחלק עוד קודם...

פשיטא. ובפרט השותים ד' כוסות של יין אלכוהולי ובפרט מי שאינם מורגלים בשתיית יין ובפרט מי שטרח בערב פסח בקיום מצוות תשביתו ושאר טרחות ובפרט מי שסומך על תנאי האבני נזר ומאריך את הסדר הרבה (או שעכ"פ לא מקפיד שההלל וכוס רביעית יהיו קודם חצות).

נראה לי שישתה מיץ ענבים לבד ולא יחטפנו השינה וגם הוא לא יחטוף השינה, כשם שאסור לשתות כוס חמישי ד ש מ א ישתקע בשינה, כש"כ מי שוודאי ישתקע.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:30 pm
על ידי אבא יודן
הרב עומק [?.]
שכחת לציין שהאשכול אסור משום כפל.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:30 pm
על ידי לעומקו של דבר
הרב משנ"נ אם כבר אתה פה למה לא תלנקק לעשר מקומות שבטח כבר דנו בשאלה זו?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:33 pm
על ידי לעומקו של דבר
אבא יודן כתב:הרב עומק [?.]
שכחת לציין שהאשכול אסור משום כפל.

משום והייתם נקיים אומר שכתבתי הודעתי למשנ"נ לפני שראיתי את הערתך.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:37 pm
על ידי ישראל אליהו
מה שנכון נכון כתב:לכאורה מי שמאלץ עצמו להשאר ער אף שהשינה כבר חוטפתו יש לו לחוש לביטול עונג יו"ט, וכמ"ש כמה אחרונים לענין ליל שבת.
ובשלמא אם מרוב חשקו בתורה הוא אינו מרגיש בעייפות, או שיהיה לו יותר צער אם יפסיק מלמודו וילך לישן. אבל בשאר אדם לכאו' הוא כנ"ל.
[ויל"ע בליל שבועות במי שלא הספיק לישן כל הצורך מבעו"י. ואם העייפות מגיעה אליו רק סמוך לעה"ש ניחא, שאז המניעה מלישן היא מכח חובת/מצוה לכתחילה של ק"ש ותפילה].

הדבר אמור גם לאלו העושים (בימי השובבים למשל) תענית דיבור בשבת.

אלא שיש לדון שאם ילך לישון/ידבר, ירגיש חסרון וריקנות בלבו, ואפשר שזה גובר על ההנאה הגשמית.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:23 pm
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:
לעומקו של דבר כתב:
הכהן כתב:סנגוריה מאוד פשוטה: עד שתחטפנו שינה, וזה קורה לרובנו מיד אחר הסדר ולחלק עוד קודם...

פשיטא. ובפרט השותים ד' כוסות של יין אלכוהולי ובפרט מי שאינם מורגלים בשתיית יין ובפרט מי שטרח בערב פסח בקיום מצוות תשביתו ושאר טרחות ובפרט מי שסומך על תנאי האבני נזר ומאריך את הסדר הרבה (או שעכ"פ לא מקפיד שההלל וכוס רביעית יהיו קודם חצות).

נראה לי שישתה מיץ ענבים לבד ולא יחטפנו השינה וגם הוא לא יחטוף השינה, כשם שאסור לשתות כוס חמישי ד ש מ א ישתקע בשינה, כש"כ מי שוודאי ישתקע.

מהיכ"ת שהידור בסיפור יציאת מצרים כל הלילה קודמת להידור של ד' כוסות ביין ?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:33 pm
על ידי אבא יודן
גימפעל כתב:מהיכ"ת שהידור בסיפור יציאת מצרים כל הלילה קודמת להידור של ד' כוסות ביין ?

ראה נא לשון השו"ע חייב והועתק כאן

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:36 pm
על ידי שמואל דוד
מי אמר שאסור לשתות כוס חמישי ?

גם יש מחלוקת אם יוצא עם מיץ ענבים....

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:40 pm
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:
גימפעל כתב:מהיכ"ת שהידור בסיפור יציאת מצרים כל הלילה קודמת להידור של ד' כוסות ביין ?

ראה נא לשון השו"ע חייב והועתק כאן

החיוב שהדגשת אינו מחייב לישון בער"פ בצהריים, וכמו"כ אינו מחייב לשתות מיץ ענבים.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 4:20 pm
על ידי אבא יודן
ואיך הבנת את האיסור על כוס חמישי?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:15 pm
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:ואיך הבנת את האיסור על כוס חמישי?

משום שהיא אינה מצווה.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:39 pm
על ידי אבא יודן
גימפעל כתב:
אבא יודן כתב:ואיך הבנת את האיסור על כוס חמישי?

משום שהיא אינה מצווה.

ויין משכר כן?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:44 pm
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:
גימפעל כתב:
אבא יודן כתב:ואיך הבנת את האיסור על כוס חמישי?

משום שהיא אינה מצווה.

ויין משכר בן?

כבר כתבו לך כאן: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?p=276600#p276567.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:45 pm
על ידי ארפכשד
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:לכאורה מי שמאלץ עצמו להשאר ער אף שהשינה כבר חוטפתו יש לו לחוש לביטול עונג יו"ט, וכמ"ש כמה אחרונים לענין ליל שבת.
ובשלמא אם מרוב חשקו בתורה הוא אינו מרגיש בעייפות, או שיהיה לו יותר צער אם יפסיק מלמודו וילך לישן. אבל בשאר אדם לכאו' הוא כנ"ל.
[ויל"ע בליל שבועות במי שלא הספיק לישן כל הצורך מבעו"י. ואם העייפות מגיעה אליו רק סמוך לעה"ש ניחא, שאז המניעה מלישן היא מכח חובת/מצוה לכתחילה של ק"ש ותפילה].

הדבר אמור גם לאלו העושים (בימי השובבים למשל) תענית דיבור בשבת.

אלא שיש לדון שאם ילך לישון/ידבר, ירגיש חסרון וריקנות בלבו, ואפשר שזה גובר על ההנאה הגשמית.
אחלה פני מאורי הפורום שליט"א ויודיעו לעני בדעתו מנא להו שאסור להצטער בשבת ויו"ט על מצוות ובפרט על מצוות היום.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:55 pm
על ידי אבא יודן
ארפכשד כתב:אחלה פני מאורי הפורום שליט"א ויודיעו לעני בדעתו מנא להו שאסור להצטער בשבת ויו"ט על מצוות ובפרט על מצוות היום.

לגבי ענינים כתב הב"י בשם הכלבו שמי שהצ'לינט מצערו אסור לאכלו!!
ולגבי מצוות הצדק עמך כך בתלמוד על רב יוסף דשתי ארבעה כסי דפסחא וחוגרני צידעי מן הפסח עד עצרת!! (נדרים מט א).

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:01 pm
על ידי אבא יודן
שמואל דוד כתב:מי אמר שאסור לשתות כוס חמישי ?

בעל הטורים וההולכים אחר פסקיו
שמואל דוד כתב:גם יש מחלוקת אם יוצא עם מיץ ענבים....

מי אמר שאסור לשתות מיץ ענבים?????????

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:02 pm
על ידי ארפכשד
אבא יודן כתב:
ארפכשד כתב:אחלה פני מאורי הפורום שליט"א ויודיעו לעני בדעתו מנא להו שאסור להצטער בשבת ויו"ט על מצוות ובפרט על מצוות היום.

לגבי ענינים כתב הב"י בשם הכלבו שמי שהצ'לינט מצערו אסור לאכלו!!
ולגבי מצוות הצדק עמך כך בתלמוד על רב יוסף דשתי ארבעה כסי דפסחא וחוגרני צידעי מן הפסח עד עצרת!! (נדרים מט א).
עתה נבוכו עשתונותי כי יקראוני טיפשא דטיפשאי דמגמרו לי ולא גמירנא.
מה עניין צ'לינט לסיפור יציאת מצרים? הא הצ'לינט עניינו משום עונג שבת וכבודה וא"כ מי שמצטער למה יאכלנו אבל סיפור יציאת מצרים או לימוד תורה וליל שבועות אין הצער מבטל עניין המצוה.
וגם מה שחס כת"ר להצדיקני אשרי משכיל אל דל אבל ודאי שהרבנים דפה לא דברו מחיובים גמורים כד' כוסות.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:06 pm
על ידי סעדיה
ארפכשד כתב:
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:לכאורה מי שמאלץ עצמו להשאר ער אף שהשינה כבר חוטפתו יש לו לחוש לביטול עונג יו"ט, וכמ"ש כמה אחרונים לענין ליל שבת.
ובשלמא אם מרוב חשקו בתורה הוא אינו מרגיש בעייפות, או שיהיה לו יותר צער אם יפסיק מלמודו וילך לישן. אבל בשאר אדם לכאו' הוא כנ"ל.
[ויל"ע בליל שבועות במי שלא הספיק לישן כל הצורך מבעו"י. ואם העייפות מגיעה אליו רק סמוך לעה"ש ניחא, שאז המניעה מלישן היא מכח חובת/מצוה לכתחילה של ק"ש ותפילה].

הדבר אמור גם לאלו העושים (בימי השובבים למשל) תענית דיבור בשבת.

אלא שיש לדון שאם ילך לישון/ידבר, ירגיש חסרון וריקנות בלבו, ואפשר שזה גובר על ההנאה הגשמית.
אחלה פני מאורי הפורום שליט"א ויודיעו לעני בדעתו מנא להו שאסור להצטער בשבת ויו"ט על מצוות ובפרט על מצוות היום.

גבורות ה' (למהר"ל) ר"פ נ"ג

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:29 pm
על ידי אבא יודן
ארפכשד כתב:עתה נבוכו עשתונותי כי יקראוני טיפשא דטיפשאי דמגמרו לי ולא גמירנא.
מה עניין צ'לינט לסיפור יציאת מצרים? הא הצ'לינט עניינו משום עונג שבת וכבודה וא"כ מי שמצטער למה יאכלנו אבל סיפור יציאת מצרים או לימוד תורה וליל שבועות אין הצער מבטל עניין המצוה.
וגם מה שחס כת"ר להצדיקני אשרי משכיל אל דל אבל ודאי שהרבנים דפה לא דברו מחיובים גמורים כד' כוסות.

אני השווה את יין משכר לצ'אלינט ומי שלא סובלו ישתה מיץ ענבים
וחיוב(לשון השו"ע) סיפור יצי"מ כל הלילה, מחויבים אפילו ע"י צער וביטול עונג יו"ט כך דעתי וכך אני נוהג.
אולם ראה כאן החולקים עלי.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:40 pm
על ידי גימפעל
אשכול זה הזכיר לי סיפור נחמד,
ר' אברהם הערש נהג לומר שאי אפשר להבין הלכה רק מקריאה בספר מבלי לדעת איך עם ישראל נוהג בפועל, והביא על זה דוגמה נפלאה. הרמ"א כתב בהלכות ראש חודש:

"לכך עושין שמחות ורקודין בקידוש החודש דוגמת שמחת נשואין".

ובהלכות שמחת תורה מפרט איך יש לשמוח:

"וקורין יו"ט האחרון שמחת תורה, לפי ששמחין ועושין בו סעודת משתה לגמרה של תורה וכו'... אומרים זמירות ותשבחות ... ועוד נהגו, להקיף עם ספרי התורה הבימה שבבית הכנסת, כמו שמקיפים עם הלולב, והכל משום שמחה".

אדם שיבוא לפסוק מקריאה בספר מבלי לדעת מהו מנהג ישראל, אלא רק מדיוק הלשון ברמ"א יגיע למסקנה שבקידוש החודש יש לערוך שמחה כשמחת חתונה ממש. ואילו בשמחת תורה יש לומר מזמורים ולהקיף הבימה כמו באמירת ההושענות ויצא ידי חובתו.

אך לפועל אם אחד ירקוד בשעה שמקדשין את הלבנה כמה שעות בחיות גדולה כמו שרוקדים בשמחת תורה, או אחד שישמח בשמחת תורה כמו שנוהגים כולם בשעה שמקדשין את הלבנה, ייראה הדבר מוזר לחלוטין. הרי שכדי להתנהג על פי הלכה אי אפשר רק כשלומדים את השו"ע, אלא פוק חזי מאי עמא דבר, צא וראה מה העם נוהג, מנהג ישראל מדורי דורות.

מספר 'ר' אברהם הערש' עמ' 66.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:44 pm
על ידי לעומקו של דבר
שכוייח על הסיפור הנפלא, אני שמעתיהו פעם בשם הגרי"ז בתור 'ראיה למה צריך מסורת'.
מיהו הרב אברהם הערש?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:52 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:שכוייח על הסיפור הנפלא, אני שמעתיהו פעם בשם הגרי"ז בתור 'ראיה למה צריך מסורת'.
מיהו הרב אברהם הערש?

http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=4&t=25424

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: ש' מאי 07, 2016 11:42 pm
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:
לעומקו של דבר כתב:
הכהן כתב:סנגוריה מאוד פשוטה: עד שתחטפנו שינה, וזה קורה לרובנו מיד אחר הסדר ולחלק עוד קודם...

פשיטא. ובפרט השותים ד' כוסות של יין אלכוהולי ובפרט מי שאינם מורגלים בשתיית יין ובפרט מי שטרח בערב פסח בקיום מצוות תשביתו ושאר טרחות ובפרט מי שסומך על תנאי האבני נזר ומאריך את הסדר הרבה (או שעכ"פ לא מקפיד שההלל וכוס רביעית יהיו קודם חצות).

נראה לי שישתה מיץ ענבים לבד ולא יחטפנו השינה וגם הוא לא יחטוף השינה, כשם שאסור לשתות כוס חמישי ד ש מ א ישתקע בשינה, כש"כ מי שוודאי ישתקע.

מהלכה זו גופא (שלא ישתה משקה המשכר אחר אפיקומן), אנו למדים שהד' כוסות מותר לשתות מיין המשכר.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 5:38 am
על ידי אבא יודן
גימפעל כתב:מהלכה זו גופא (שלא ישתה משקה המשכר אחר אפיקומן), אנו למדים שהד' כוסות מותר לשתות מיין המשכר.

הלא ידעת אם לא שמעת שפעם לא היה מיץ ענבים.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 8:03 am
על ידי גימפעל
אבא יודן כתב:
גימפעל כתב:מהלכה זו גופא (שלא ישתה משקה המשכר אחר אפיקומן), אנו למדים שהד' כוסות מותר לשתות מיין המשכר.

הלא ידעת אם לא שמעת שפעם לא היה מיץ ענבים.

מה אתה אומר ?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 12:04 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:
אבא יודן כתב:
גימפעל כתב:מהלכה זו גופא (שלא ישתה משקה המשכר אחר אפיקומן), אנו למדים שהד' כוסות מותר לשתות מיין המשכר.

הלא ידעת אם לא שמעת שפעם לא היה מיץ ענבים.

מה אתה אומר ?

עד קרוב לדורינו לא היה מיץ ענבים בפסח, ככתוב כאן

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 1:47 pm
על ידי משולש
אבא יודן כתב:
שמואל דוד כתב:מי אמר שאסור לשתות כוס חמישי ?

בעל הטורים וההולכים אחר פסקיו
שמואל דוד כתב:גם יש מחלוקת אם יוצא עם מיץ ענבים....

מי אמר שאסור לשתות מיץ ענבים?????????

הזכרתי באשכול אחר דעת הגרי"ש לשתות דווקא יין בליל הסדר דד' כוסות משום שמחה ומיץ ענבים אין בו שמחה.
ולפי"ז יתכן שיהיו שיטות שד' כוסות ביין לעיכובא, והשותה מיץ ענבים כשותה מיץ תפוזים.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 2:49 pm
על ידי אבא יודן
משולש כתב:הזכרתי באשכול אחר דעת הגרי"ש לשתות דווקא יין בליל הסדר דד' כוסות משום שמחה ומיץ ענבים אין בו שמחה.
ולפי"ז יתכן שיהיו שיטות שד' כוסות ביין לעיכובא, והשותה מיץ ענבים כשותה מיץ תפוזים.

לא יתכן.
שכן מפורש שסוחט אדם אשכול של ענבים ומקדש.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 2:53 pm
על ידי אוצר החכמה
זה כתוב על יו"ט ראשון של פסח?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 4:14 pm
על ידי ישראל שטיין
אוצר החכמה כתב:זה כתוב על יו"ט ראשון של פסח?

כן

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 4:15 pm
על ידי לעומקו של דבר
ישראל שטיין כתב:
אוצר החכמה כתב:זה כתוב על יו"ט ראשון של פסח?

כן

איפה?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 4:51 pm
על ידי אבא יודן
אוצר החכמה כתב:זה כתוב על יו"ט ראשון של פסח?

לא ידוע אבל בדרך כלל הולכים ביחד, ולמה לחלק?

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 4:59 pm
על ידי אוצר החכמה
כי בקידוש של שבת אין דין שמחה. ובליל יו"ט של פסח מבואר בתוספות שיש דין שמחה (ועל מה שבגמרא משמע בפשטות שאין דין שמחה בלילה ראשון כבר עמדו באחרונים)

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 5:20 pm
על ידי לעומקו של דבר
אוצר החכמה כתב:כי בקידוש של שבת אין דין שמחה. ובליל יו"ט של פסח מבואר בתוספות שיש דין שמחה (ועל מה שבגמרא משמע בפשטות שאין דין שמחה בלילה ראשון כבר עמדו באחרונים)

וכבר היה ראוי להאריך לולי שיש כבר כמה אשכולות שהאריכו בטוטו"ד

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 5:45 pm
על ידי אבא יודן
לעומקו של דבר כתב:
אוצר החכמה כתב:כי בקידוש של שבת אין דין שמחה. ובליל יו"ט של פסח מבואר בתוספות שיש דין שמחה (ועל מה שבגמרא משמע בפשטות שאין דין שמחה בלילה ראשון כבר עמדו באחרונים)

וכבר היה ראוי להאריך לולי שיש כבר כמה אשכולות שהאריכו בטוטו"ד

נא להנקיק

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 5:48 pm
על ידי לעומקו של דבר
אבא יודן כתב:
לעומקו של דבר כתב:
אוצר החכמה כתב:כי בקידוש של שבת אין דין שמחה. ובליל יו"ט של פסח מבואר בתוספות שיש דין שמחה (ועל מה שבגמרא משמע בפשטות שאין דין שמחה בלילה ראשון כבר עמדו באחרונים)

וכבר היה ראוי להאריך לולי שיש כבר כמה אשכולות שהאריכו בטוטו"ד

נא להנקיק

י"ל ללנקק.
תתחיל במה שלנקקתי למעלה.
ולכאורה יש אשכולות נוספים עיין בפורום פסח.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 6:08 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:עד קרוב לדורינו לא היה מיץ ענבים בפסח, ככתוב כאן

זו השערה בעלמא, וערבך ערבא צריך.

Re: מדוע לא לומדים כל הלילה בליל הסדר?

פורסם: א' מאי 08, 2016 6:16 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:עד קרוב לדורינו לא היה מיץ ענבים בפסח, ככתוב כאן

זו השערה בעלמא, וערבך ערבא צריך.


עניתי במקומו

Re: העסק בהלכות הפסח וביציאת מצרים כל הלילה- עיונים וציונים

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 2:54 pm
על ידי הגרח
נראה לי שיש בזה מחלוקת בין הרמבם לטור וזה תלוי האם סוברים שכל המרבה ה"ז משובח או שחייב אדם לספר עד שתחטפנו...
וזה תלוי במחלוקת נוספת שלהם האם קורין האגדה לשון מקרא או מספרים מתחילת הלילה....
וחזינן רבנן קשישאי החזון איש וגיסו ובנו ואחיינו הגרחג שנהגו כהמחבר ובית בריסק כהרמבם

Re: העסק בהלכות הפסח וביציאת מצרים כל הלילה- עיונים וציונים

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 2:16 pm
על ידי לעומקו של דבר
עושה חדשות כתב:ומ"מ כדאי להיזהר מפלפולים...
ז"ל החת"ס בדרשותיו -
חת''ס.png

ויש לדון לפי דברי החת"ס שבשבת אין ללמוד בעיון, (בטח נכב"ב), וא"כ לכאו' ביו"ט ה"ה, וא"כ דל מהכא ליל הסדר, הרי יו"ט הוא ובמטותא מינייכו לא תחללוניה.