עמוד 2 מתוך 4

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אפריל 03, 2012 8:47 am
על ידי בברכה המשולשת
במקום להתפלפל באויר על גדרי ביטול, היה יותר מתאים,לענ"ד, להזכיר את דברי הר"ן בתחילת פסחים- שמדאורייתא אכן סגי בביטול גם לכל החמץ, אלא שחז"ל ירדו לסוף דעתו של אדם- ולכן גזרו גם לבער. וכן להפך שמדאורייתא די בביעור בלבד, אלא שחז"ל גזרו שגם יבטל, שמא יש חמץ שלא ביער. כך שהביטול אינו מדרבנן, אלא מדאורייתא (וידועה מחלוקת רש"י ותוס'), ואינו נוגע ל-"שעבוד" לדברי חז"ל.
בכל מקרה, זה לא נוגע למכירת חמץ הנהוגה היום- שלא נהגו אותה לא חז"ל, לא רבותינו הראשונים ולא רבותינו האחרונים (מלבד בהפסד מרובה).

לגבי הנושא שהועלה כאן על "שעבוד לחז"ל " וכו', ברור שלהלכה חייבים להבין שדברי חז"ל הם האמת, ולא לחשוב ח"ו שאנחנו יותר חכמים. אולם, בשביל להבין את דברי חז"ל, מותר וראוי להסתייע בסברא מבחוץ- דהיינו מה אני הייתי אומר לולי דברי חז"ל, ואז להבין למה מה שאני הייתי אומר לא נכון, שכן חז"ל אמרו אחרת, והם צודקים. וה"ה לגבי דברי רבותינו הראשונים והאחרונים. ואכמ"ל.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אפריל 03, 2012 10:54 am
על ידי הלל
בברכה המשולשת כתב:במקום להתפלפל באויר על גדרי ביטול, היה יותר מתאים,לענ"ד, להזכיר את דברי הר"ן בתחילת פסחים- שמדאורייתא אכן סגי בביטול גם לכל החמץ, אלא שחז"ל ירדו לסוף דעתו של אדם- ולכן גזרו גם לבער. וכן להפך שמדאורייתא די בביעור בלבד, אלא שחז"ל גזרו שגם יבטל, שמא יש חמץ שלא ביער. כך שהביטול אינו מדרבנן, אלא מדאורייתא (וידועה מחלוקת רש"י ותוס'), ואינו נוגע ל-"שעבוד" לדברי חז"ל.
בכל מקרה, זה לא נוגע למכירת חמץ הנהוגה היום- שלא נהגו אותה לא חז"ל, לא רבותינו הראשונים ולא רבותינו האחרונים (מלבד בהפסד מרובה).

לגבי הנושא שהועלה כאן על "שעבוד לחז"ל " וכו', ברור שלהלכה חייבים להבין שדברי חז"ל הם האמת, ולא לחשוב ח"ו שאנחנו יותר חכמים. אולם, בשביל להבין את דברי חז"ל, מותר וראוי להסתייע בסברא מבחוץ- דהיינו מה אני הייתי אומר לולי דברי חז"ל, ואז להבין למה מה שאני הייתי אומר לא נכון, שכן חז"ל אמרו אחרת, והם צודקים. וה"ה לגבי דברי רבותינו הראשונים והאחרונים. ואכמ"ל.


ודאי שזה נוגע ל"שעבוד" לדברי חז"ל. אתה משועבד לפרשנותם את המקרא, ולהכרזה שלהם על כך שביטול הוא דאורייתא.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' אפריל 17, 2016 9:03 am
על ידי לעומקו של דבר
אצלי זה חדש מה ששמעתי ואולי גם אצל הקוראים הנכבדים, לכן אשתף אתכם גם

שמעתי שבכדי להחמיר ולא לקנות אחרי הפסח חמץ שנמכר במכירת חמץ שיש לפקפק עליה, יש כאלו שדווקא קונים בעצמם חמץ קודם הפסח ומוכרים אותו בעצמם כדין ובאופן המועיל בכדי שלא להסתבך אחר הפסח עם מכירות חמץ שאפשר לפקפק עליהם, כגון שיש שאלה אצל מי היה החמץ היצרן או היבואן או הסוכן או החנות, וכן השאלה על גמירות דעת של אינו שומר תורה ומצוות (הגריש"א), או סתם שאין לדעת עד כמה דקדקו והידרו במכירת חמץ.

ואמנם יש מקום לומר שבזה ברח מן הדב ופגעו הארי כיוון שחמץ שברשותו בפסח, אף שהוא גם דרבנן כי היה ביטול מכל מקום עדיין עיקרו דאורייתא, משא"כ חמץ שאחר הפסח הוא קנס בעלמא.

(ולמעשה זה תלוי מה בדיוק הסיבה שמהדרים שלא לאכול חמץ שנמכר, שיש בזה כמה טעמים שנראים קרובים אבל הם עדיין שונים זה מזה ואכמ"ל)

אמנם יש שעושים ממש באופן שאינו ברשותם, דרך משל שמעתי שהנהלת אחת הישיבות שלחה את הגוי העובד בישיבה לרכוש מממונו מוצרי חמץ בסך רבבות ש"ח, והוא קונה את זה וזה ונמצא ברשותו עד אחר החג, ואחר החג הם קונים ממנו.

וקרוב לומר שבאופן זה אין צד בעולם שנחשיב את החמץ שהוא נמצא בחג ברשות ישראל (כי הרי אין לנכרי כח להקנות להם בלי הסכמתם)

איני יודע הפרטים המדוייקים ונא לא להקשות 'קאשע אוייף א מעשה'

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ו' אפריל 22, 2016 1:41 am
על ידי עושה חדשות
הנהגת הגר"ה זאקס בענין זה, מתוך ישורון.
רבי הלל זאקס - ישורון.pdf
(186.73 KiB) הורד 553 פעמים

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ש' אפריל 23, 2016 9:17 pm
על ידי סגי נהור
נא לשים לב שהחשש בגמרא "שמא ימצא גלוסקא יפה" מובא כטעם שהבודק צריך שיבטל, ולא - כמו שהזכירו כאן הכותבים - שהמבטל צריך שיבדוק!
זכור לי שיש שהטעם גם מובא להפך (במפרשי המשנה), אבל פשט הגמרא והראשונים הוא כנ"ל.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 7:49 am
על ידי גימפעל
עושה חדשות כתב:הנהגת הגר"ה זאקס בענין זה, מתוך ישורון.
רבי הלל זאקס - ישורון.pdf

לא הבנתי מה החידוש שמצאת שם.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 7:43 pm
על ידי א. חיים
שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 7:50 pm
על ידי אוצר החכמה
זה לא שאלת תם אלא בדיחה לא מוצלחת.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 8:04 pm
על ידי א. חיים
חבל שאתה מסתפק בקביעה. אולי תרחיב קצת. כדי שנראה כיצד ההגיון שלך עובד.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 8:37 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא עומד למבחן על ההגיון שלי אצלך.
אבל דבריך אחר המחילה מגוחכים.
חמץ גמור למכרו או שנמכר בפסח הוא עניין השנוי במחלוקת האחרונים. אף אחד לא יכול לאסרו אחרי שהאחרונים התירו למכור חמץ גמור בפסח וכך היה המנהג ברבות מקהילות ישראל.
מצד שני הנוהגים לאיסור נשענים על דעת הגר"א האוסר (ועוד אחרונים). כך שהדבר שנוי במחלוקת האחרונים. המקילים יש להם על מי לסמוך והמחמירים יש להם סיבה להחמיר, וכדרכה של תורה מותר לדון אם יש היום יותר מקום להחמיר או אם המנהג להקל היום הוא באמת נסמך על האחרונים המקילים או שיש לחלק ביניהם.
מה זה נוגע לשאלה שהתחדשה בדורינו וכל גדולי הדור אסרוה וראו בה איסור גמור וחשש ערווה ממש ובאים קלי דעת ו"מחמירים"?

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 8:50 pm
על ידי א. חיים
אבל הדבר אינו שנוי כיום באף מחלוקת. מלבד שכמובן לכל אחד יש זכות להחמיר לעצמו. ולמעשה כמה מהכותבים כאן, מציירים את הדברים כאילו דעתם היא חובה למי שמבין נכון את ההלכה. והטענה שלי היא, שעצם הטענות כפי שהם מוצגות על ידי כמה מהכותבים הם דומות לטענות של אלו שמחייבים את הגיוס (וכמובן אינם דומות למעשה). וכידוע האימרה, שהקיצונים משני הצדדים נפגשים לפעמים ...
דוגמא בעלמא לזהירות בענינים אלו: ראה בראשונים על המשנה 'על דאטפת אטפוך' - שמפרשים, שאתה לימדת את העולם כיצד להתנהג, וזה הביא שהטיפו נגדך. עי"ש.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 9:02 pm
על ידי אוצר החכמה
אם מדברים על זהירות בדברים, עליך אני קורא חכמים הזהרו בדבריכם. אם ברצונך לטעון טענה שלענ"ד גם צודקת שאי אפשר לאסור בפועל דבר זה שנהגו הרבה מישראל להקל בו, ואינו אלא חומרא, טען את הטענה הזאת. אבל אל תצייר כאילו מזה נובע שהמקילים בגיוס בנות יש להם איזה שהוא דמיון לזה.

אע"פ שאני עצמי חושב כמו שאמרתי שאי אפשר לאסור את זה, עדיין אני חושב שמותר כדרכה של תורה גם לטעון שהיום יש מקום יותר להחמיר ומותר לכל אחד גם לכתוב שלדעתו חייבים להחמיר בזה, כל עוד הוא כותב את הדברים כדברי תורה וכדרכה של תורה באכסניות המתאימות לכך. אם היה מישהו תולה מודעות ברחובות לאסור את זה, אע"פ שאינו דומה כלל לעניין גיוס בנות, אני חושב שהיה נוהג שלא כראוי ושלא כהוגן, וכך אני חושב על אלה שתולים מודעות ברחובות נגד פאה נכרית נגד ההיתר של הרמ"א והמ"ב והמנהג.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 01, 2016 9:09 pm
על ידי א. חיים
כמדומני ששני הבהרנו כל אחד את דעתו. ובשבילי די בזה.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 08, 2016 11:49 am
על ידי לעומקו של דבר
א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.


לא מתאים לכבודו לקשקש כלל וכלל
וחוץ מהדברים הפשוטים שכתב אוצה"ח על ההיקש המשונה, הרי גם לעניין המכירה עצמה לא דק מע"כ

במקום לעשות היקש מכל ההכשרים הרי די קל לברר מה באמת דעת חכמי הדור
דעת הגריש"א שמותר לאכול ומותר למכור אלא שראוי להחמיר בזה וכן היה נוהג בעצמו לא למכור ולא לאכול מהנמכר,
חוץ מזה דעתו שיש תנאים מסויימים שמעכבים במכירה שחלקם לא נהוגים על ידי חלק מהרבנים (למשל שצריך תוקף חוקי במקרה שהמוכר אינו שומתמ"צ, נתינת שקל עבור כל אחד מהמוכרים לקניין כסף)

דעת הגאונים בד"ץ העדה החרדית וכן דעת הרב לנדא שאפשר לסמוך על המכירה לכתחילה.

דעת הגרנ"ק כמדומה כהגריש"א שמותר אבל ראוי להחמיר. (אבל כמדומה יש פרטים שמקל יותר מהגריש"א)

וכן דעת החזו"א והסטייפלער.

אך הגרשז"א היה מתיר לכתחילה וגם לא עודד שיחמירו (אם כי אין לי ידיעה אם הוא בעצמו מכר חמץ בעין)

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 08, 2016 6:39 pm
על ידי גימפעל
א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.

יש עוד דבר חשוב להבהיר שאני רואה שיש הרבה טועים בו והוא: נותני ההכשרים אינם בדווקא חכמי הדור, כלומר סמכותם אינה בעיקר סמכות הלכתית אלא פיקוח ושמירה על תקנון ההלכה,
(אך גם בזה צריכים אנשי הלכה, גם שידעו מה לשאול את חכמי ופוסקי הדור, שאין זמנם בידם לכתת את רגליהם במפעלים בכל העולם, וגם שלפעמים צריך להשגיח על הכשרת מפעל שלם מקו ייצור שאינו כשר לקו ייצור כשר),
איני שולל שמבין כל נותני ההכשרים ישנם גם כאלו שהם פוסקים ומקובלים על כל גווני הציבור, אך בוודאי ובוודאי שאין סמכות הלכתית נמדדת לפי כמות המוצרים שהינם בהשגחת רב זה או גוף זה.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 08, 2016 8:19 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
השנה התחדש חידוש מעניין במכירת החמץ של הבד"ץ: הם כתבו שטר בסגנון השטר שדרש הרב אלישיב, שהוא תקף גם ע"פ חוק החוזים של מדינת ישראל.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 08, 2016 10:34 pm
על ידי גימפעל
אפרקסתא דעניא כתב:השנה התחדש חידוש מעניין במכירת החמץ של הבד"ץ: הם כתבו שטר בסגנון השטר שדרש הרב אלישיב, שהוא תקף גם ע"פ חוק החוזים של מדינת ישראל.

אתה בטוח שזה חידוש של השנה ?

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' מאי 08, 2016 11:55 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
כך שמעתי.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' מאי 09, 2016 12:00 am
על ידי צביב
השנה שמעתי שרבי שמואל אליעזר שטרן (רב מערב ב''ב)
לא הסכים בשום אופן למכור חצי קילו קמח
כלומר גם מי שמתעקש למכור קמח, ומוכר 4.5 קילו
אינו מוכר חצי קילו כי אין זה דבר הנמכר בשוק
(ומשא''כ בפירורים ותערובות שאינם בעין שמוכר)

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' מאי 09, 2016 7:49 am
על ידי גימפעל
אפרקסתא דעניא כתב:כך שמעתי.

הם שינו כבר לפני שנים.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' מאי 10, 2016 9:14 am
על ידי שומע ומשמיע
לעומקו של דבר כתב:
א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.


לא מתאים לכבודו לקשקש כלל וכלל
וחוץ מהדברים הפשוטים שכתב אוצה"ח על ההיקש המשונה, הרי גם לעניין המכירה עצמה לא דק מע"כ

במקום לעשות היקש מכל ההכשרים הרי די קל לברר מה באמת דעת חכמי הדור
דעת הגריש"א שמותר לאכול ומותר למכור אלא שראוי להחמיר בזה וכן היה נוהג בעצמו לא למכור ולא לאכול מהנמכר,
חוץ מזה דעתו שיש תנאים מסויימים שמעכבים במכירה שחלקם לא נהוגים על ידי חלק מהרבנים (למשל שצריך תוקף חוקי במקרה שהמוכר אינו שומתמ"צ, נתינת שקל עבור כל אחד מהמוכרים לקניין כסף)

דעת הגאונים בד"ץ העדה החרדית וכן דעת הרב לנדא שאפשר לסמוך על המכירה לכתחילה.

דעת הגרנ"ק כמדומה כהגריש"א שמותר אבל ראוי להחמיר. (אבל כמדומה יש פרטים שמקל יותר מהגריש"א)

וכן דעת החזו"א והסטייפלער.

אך הגרשז"א היה מתיר לכתחילה וגם לא עודד שיחמירו (אם כי אין לי ידיעה אם הוא בעצמו מכר חמץ בעין)

אך מה לעשות שכמה מהרבנים החשובים פה בפורום הגיעו למקומות קיצוניים עד כדי הדיון הזה:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=27&t=26900&p=277111#p274636

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ד' מאי 11, 2016 12:16 am
על ידי לעומקו של דבר
זה שאנשים הולכים לקיצון זה עדיין לא מבטל את העניין. כמובן.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ד' מאי 11, 2016 2:16 am
על ידי שומע ומשמיע
אבל זה מסביר את התחושה של הרב א.חיים [וגם שלי] שיש פה ערעור על פסקם של כל גדולי ישראל. [אני לא מדבר על תלמידי הרב שמואל טל שליט"א שאוחז את זה לאיסור מדינא].

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ד' מאי 11, 2016 2:42 am
על ידי א. חיים
שומע ומשמיע כתב:אבל זה מסביר את התחושה של הרב א.חיים [וגם שלי] שיש פה ערעור על פסקם של כל גדולי ישראל. [אני לא מדבר על תלמידי הרב שמואל טל שליט"א שאוחז את זה לאיסור מדינא].

תודה על הסיוע, אבל ראוי שתדע שאין לך שום סיכוי. מי שמעיז לומר שצריך להחמיר כנגד כל גדולי ישראל, קטן עליו לומר כנגדך את כל החירופים והגידופים, ולצאת תמיד צודק בעיני עצמו. אין עם מי להתווכח. וזה כולל גם את מי שמזדעק להגין על אלו שאומרים כן. מה לעשות, עדינות המחשבה אינה קיימת אצל כולם.
אגב: איני מכיר את הרב שמואל טל שליט"א, אבל אני משער שתלמידיו משרתים בצבא כבחורים (ואני הקטן מעריך ומודה להם מכל הלב על שהם בוחרים להיות השלוחים של ה' להגין על עמינו מפני אויביו הנוראים), וא"כ צדקתי במה שקישרתי בין המחמירים מדינא הנ"ל להאומרים שבחורי ישיבה צריכים להתגייס.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ד' מאי 11, 2016 9:38 pm
על ידי לעומקו של דבר
שומע ומשמיע כתב:אבל זה מסביר את התחושה של הרב א.חיים [וגם שלי] שיש פה ערעור על פסקם של כל גדולי ישראל. [אני לא מדבר על תלמידי הרב שמואל טל שליט"א שאוחז את זה לאיסור מדינא].


מה זה 'כל גדולי ישראל'. יש כמה מגדולי האחרונים שמפקפקים טובא במכירה. ונסמן כאן למעלה. (למשל כמדומני תשובת שו"מ).
א. חיים כתב:תודה על הסיוע, אבל ראוי שתדע שאין לך שום סיכוי. מי שמעיז לומר שצריך להחמיר כנגד כל גדולי ישראל, קטן עליו לומר כנגדך את כל החירופים והגידופים, ולצאת תמיד צודק בעיני עצמו. אין עם מי להתווכח. וזה כולל גם את מי שמזדעק להגין על אלו שאומרים כן. מה לעשות, עדינות המחשבה אינה קיימת אצל כולם.


להשתגע. גדולי ישראל אומרים שראוי להחמיר ומי שאומר שראוי להחמיר הוא כנגד כל גדולי ישראל.

אגב: איני מכיר את הרב שמואל טל שליט"א, אבל אני משער שתלמידיו משרתים בצבא כבחורים (ואני הקטן מעריך ומודה להם מכל הלב על שהם בוחרים להיות השלוחים של ה' להגין על עמינו מפני אויביו הנוראים), וא"כ צדקתי במה שקישרתי בין המחמירים מדינא הנ"ל להאומרים שבחורי ישיבה צריכים להתגייס.

כמדומה פרט זה צריך בירור, כמדומה הישיבה עצמה אינה ישיבת הסדר. אבל יבואו הם ויספרו.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' מאי 31, 2016 1:37 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
עדיין לא הוצע ביאור שונה בדברי הגר"א.
אני אישית לא החמרתי על החמץ הנמכר, למרות שסבי ואבי ניסו להחמיר. זאת באשר איני מבין את החומרא כלל, אמאי לאסור. ועוד הרי אי אפשר להחזיק ראש בזה בלתי אם זה יהיה חלק ניכר מחיי בכל יום, ואין ענין להחמיר כאשר מחירו הוא קולא בשאר דברים, ואם אחזיק ראשי בענין זה כל הזמן בהכרח אקל בדברים אחרים.

הנה הגר"א שהחמיר אין נראה שכוונתו על המכירה שלנו. מלשונו נראה שלא רצה לסמוך על כל איש ואיש ומכירתו, באשר הרבה אינם יודעים ומבינים בענייני הקניינים, ע"כ שכיחא טעותא. כהיום שאין מוכרים חמץ ישירות, רק מוסרים את הכח למכור לרב שמתמחה בעניינים אלו ויודע מה לעשות, אולי לא היה הגר"א מחמיר כלל.

השנה החליט אחד מאדמו"רי סאטמאר להחמיר בנידון, באשר ראה שיש הרבה המוכרים 'נאפה לאחר פסח' בו בזמן שאין מבינים שאין האפייה גורמת החימוץ, ומוכרים בצקים קפואים או חצי אפויים, ואינם אלא גומרים את אפייתם לאחר הפסח. ואלו החנויות קונים הרבה לפני החג ומוכרים אותה, כך שיהיה להם מספיק לאחר הפסח. ע"כ הואיל וראה בדברי ר' משולם איגרא שאין לקנות חמץ ושמרים לפני הפסח כדי למכור ולקנות בחזרה, החליט לתקן שאין למכור חמץ עד שלשה ימים אחרי הפסח שלא יהיה נסיון לבעלי המאפיות והחנויות לקנות הרבה סחורה לפני היו"ט.
רבים המה אשר צועקים לעברו שאין לו רשות להחמיר על הכלל, ובפרט שהחת"ס נחלק (בתוך דבריו [url]כאן[http://www.ladaat.info/showgil.aspx?par=20160423&gil=343/url] רואים את הדו שיח עם דומ"צ קר"י אמר שצריכים לקיים את דברי ר' משולם איגרא באשר לא מצינו חולק, ואם החת"ס היה חולק היה על מה לסמוך, ועכשיו שאין חולק יש להחמיר כדבריו. אמנם טעה בזה שהחת"ס אכן נחלק דאיהו ס"ל דאף בהערמה מותר עי"ש בתשובתו) ומסתמא נשמע מאברכים מחצרו שיכתבו קונטרסים ובירורים להראות שאך שיטתו היא הצודקת.
ובעיקר נהניתי בזה מספרו של הרב שטרן הנמצא באוצר, כמדומני ששמו הוא מכירת חמץ כהלכה או משהו דומה לזה.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' מאי 31, 2016 4:47 pm
על ידי לעומקו של דבר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני אישית לא החמרתי על החמץ הנמכר, למרות שסבי ואבי ניסו להחמיר. זאת באשר איני מבין את החומרא כלל, אמאי לאסור.

?....

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 5:32 pm
על ידי לעומקו של דבר
תגידו, רק אני נפלתי מהרצפה כאשר התברר לי שהחזו"א הורה מפורש שאפשר לכתחילה לקנות חמץ גמור שנמכר היות שנמכר ע"פ הוראת חכמים, ולא נאסר?

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 9:59 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מי שמתמחה קצת באימרות חבדניות יכיר אימרה כזו שמהרצפה א"א ליפול, רק מן הגובה. עי' ערך חיים גראוויצער

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2016 10:38 pm
על ידי גימפעל
ע"ז אמרו חז"ל דעת בעלי בתים היפך דעת תורה.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 12:44 am
על ידי רון
לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 7:32 am
על ידי גימפעל
רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו

באשכול הזה: viewtopic.php?f=27&t=26900 תראה שדעת רוב חכמי הפורום לחלוק על החזו"א.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 8:10 am
על ידי רון
גימפעל כתב:
רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו

באשכול הזה: viewtopic.php?f=27&t=26900 תראה שדעת רוב חכמי הפורום לחלוק על החזו"א.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 8:17 am
על ידי גימפעל
רון כתב:
גימפעל כתב:
רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו

באשכול הזה: viewtopic.php?f=27&t=26900 תראה שדעת רוב חכמי הפורום לחלוק על החזו"א.


על זה ודאי ראוי ליפול מהכסא ולא לקום.
יפה מאד,
רוב מנקי המדרגות של בית חולים שלא יודעים קרוא וכתוב חולקים על הפרופסור!!!!!!!!!!!!1
פשוט הגיון משובח.
רוב "חכמי" הפורום חולקים על החזו"א, ודאי, אלא מה?.

וואי באמת גדול.
אם פעם אמרו שהנייר סובל הכל,
אזי היום המסך סובל הכל,
אחרת היה מתפוצץ
איך כתבו עליו דברים כאלה בלי למצמץ.
ולנו לא נותר אלא להתלוצץ
והרי זה כאילו יצאנו חוצץ
על שבנטיעות מקצץ
פשוט להתפלץ

סליחה על הניסוח לא יוצא משהו אחר למקרא פנינים מחוכמים אלו - "רוב חכמי הפורום" חולקים על .....

אם תקרא שתי הודעות מעליך שכתבתי לא היית בא לכלל כעס.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2016 11:54 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אני הבנתי שהנפילה מהרצפה, עם כל המוזרות שבה, באה מחמת שחשב הרב לעומקו של דבר שהחזו"א לא היה כ"כ סלחני למקילים. התפעלות סוציולוגית, לא הלכתית

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ה' אוגוסט 11, 2016 4:05 pm
על ידי לעומקו של דבר
אוהו שכחתי להכנס לפה ועכשיו אני רואה שהלכו לי על הראש בלי שהגבתי.
אני נפלתי מהרצפה מכיוון שיש היום בא"י ציבור ליטאי גדול נוהג כמו החומרא הזו, אם בשלמות ואם למחצה, א"כ ממילא משונה לשמוע שהחזו"א בכלל לא אחז מהחומרא הזו, ועוד יותר משונה שלא שומעים על כך.
לא שייך לסוציולוגיה, אין בי בכלל תמיה, החזו"א היה מיקל בכמה דברים. (למשל מידי ראותי שם בזכור לדוד בעניין "סוכת חזו"א מעמיד דמעמיד", שהחזו"א הקפיד שעשו מזה חומרא לרבים, בעוד שעיקר ההלכה - ואדרבא החזו"א גם חיזק זאת - שא"צ בכלל מעמיד, רק שהחזו"א טען שאם כבר מעמיד צריכים גם מעמיד דמעמיד כי אין חילוק).
ועיין גם קולות החזו"א בספר טהרת בת ישראל (במהדורה החדשה יש את כל המו"מ בין הגרב"י זילבר שפקפק על הקולות שבספר עם תשובותיו של החזו"א).
אולי באמת היה ראוי לפתוח אשכול על קולות החזו"א.. כפי שפתחתי פעם על חומרות האג"מ...

(גם לא רואים פה סלחנות למקילים - שזה באמת לא היה לחזו"א בכלל ואכמ"ל. רואים שהחזו"א הורה הוראה להקל).

למעשה גם מבחינה הלכתית יש כאן חידוש, כפי המופיע שם בהערה מהגר"י ברטלר לרפו"ש, הלא החזו"א עצמו ס"ל שגם באונס החמץ נאסר. וכ"ת צירוף שיטת הנוב"י - הלא אין דרך החזו"א להורות לפי צירופים.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 2:48 am
על ידי שומע ומשמיע
לעומקו של דבר כתב:הלא אין דרך החזו"א להורות לפי צירופים.

נשמח לשמוע פירוט וביסוס לכלל זה [בפרט בהוראה מעשית].

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 10:50 am
על ידי אליבא דהלכתא
כמדומה שלא נזכרו פה מקורות מהאחרונים דלהלן:

ר' שלמה קלוגר בשו"ת ובחרת בחיים סי' סד:
וגם מכירות חמץ לא התירו רק מפני הדחק כמבואר בב"ח [הלכות פסח (סי' תמח אות ב)], לא לאנשים גדולים כמוכם דאפשר להם בלא זה. ולו יהא דיש בזה איזה סוד אשר כברה שכלי הדל מהבין, אין בזה כדי התנצלות בדבר הניכר לרבים, ויבא ח"ו לידי חילול ה', כבוד אלקים הסתר דבר. והנה יאמין לי כי לא לבדי אני אומר כן, רק רבים המה אשר נגע יראת ה' בלבם ומתרעמין על זה רק אין בהם העזה לדבר בנוכח, ואני עד כאן העזתי ברבותי לומר לכם כל זה כי הציקתני רוחי, לא אוכל אדמה כי מהראוי שאתם וכיוצא בכם אפילו קטני קטנים מכם לא יהיה לכם יד ונגיעה וחלק ליטול ממעשה הסט"א הזה.


וכן איגרות סופרים סי' מז עמ' נז - חתנו של גאון עוזנו ר' עקיבא איגר מעיד בגודלו על מר חמיו שנמנע מאכילת חמץ שנמכר.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 1:15 pm
על ידי לעומקו של דבר
שומע ומשמיע כתב:
לעומקו של דבר כתב:הלא אין דרך החזו"א להורות לפי צירופים.

נשמח לשמוע פירוט וביסוס לכלל זה [בפרט בהוראה מעשית].

כמדומני שיש מיטיבים ממני בזה.
אבל כמדומה שיסכימו איתי כאן שאין דרך הפסק של החזו"א כמו תשובות יביע אומר.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

פורסם: ב' אפריל 15, 2019 5:37 pm
על ידי עובר ושב
פשוט שיש להחמיר ולבער את החמץ בעין מהבית, ומגוחך ממש לקרצף את כל הבית מאבק חמץ, ולהקפיד על מצה שמורה והכשרים מהודרים, ומאידך להחזיק חמץ בבית, בשביל הפסד של כמה שקלים.

במכירת חמץ אפשר למכור את המוצרים שאינם "כשר לפסח" אבל גם אינם חמץ ממש, ולהם נאה המכירה.

לבעלי חנויות מקילים למכור גם חמץ בעין, בגלל הפסד מרובה.