נוטר הכרמים כתב:למה אין מברכים על המצה כל שבעה
והנה במג"א הל' סוכה סוף סי' תרלט כתב בשם המהרי"ל, וז"ל: מה שאין מברכין על מצה כל שבעה היינו משום שאין מצוה באכילתו אלא שאינו אוכל חמץ, ומבואר דפליג וסבר דאין קיום מצוה כל שבעה ולדבריו זהו הטעם שאין מברכין, ועי' ברכ"י סי' תעה שהביא כיו"ב מדברי הבעה"מ ודן בדבריו.
והנה יש שדנו לדברי הגר"א, כיון דאיכא מצוה באכילת כל שבעה למה אין מברכין על המצה כל שבעה. וראה בשדי חמד סוף חלק ח מערכת חמץ ומצה סי' יז אריכות דברים בזה שיש שנהגו לברך, ועיי"ש מכתבו של הגר"ש הכהן מוילנא, ובשו"ת משיב דבר יו"ד סי' עז כתב דאיך שהוא לא שמענו לברך בכל ימי הפסח, ויעו"ש.
וראה עוד שו"ת מהרש"ם א,רט , שו"ת זכרון יהוסף סי' קעח, ספר עובר אורח שמע אליהו להגאון האדר"ת אות קמ.
בשם הגר"א ויס שמעתי, שמנהג יהודי קרים המתואר כאן, התגלגל ממנהגי הקראים.
-
ועל נושא האשכול בכללות, ראה עוד כאן.