עמוד 3 מתוך 3

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: א' אפריל 02, 2023 9:29 am
על ידי ענ'י לעצמי
עושה חדשות כתב:קיבלתי;

unnamed.png

מעניין מאד!

נבטים

פורסם: ג' אפריל 04, 2023 9:12 pm
על ידי שומר
האם נבט מקטניות גם אסור

Re: נבטים

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 2:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
נבט חיטה - חמץ גמור ("חיטים מצומחות" בלשון הפוסקים).
אז מה הסברא להתיר נבטי קטניות?!

Re: נבטים

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 3:53 pm
על ידי HaimL
עזריאל ברגר כתב:נבט חיטה - חמץ גמור ("חיטים מצומחות" בלשון הפוסקים).
אז מה הסברא להתיר נבטי קטניות?!

לא ברור אם הנבט עצמו אסור, או שהחיטה המצומחת אסורה, משום שהחמיצה, אבל הנבט היה צ"ל מותר (כגון אם הסיר את הנבטים קוה"פ, וביער את החיטים, והניח את הנבטים לאכול), ולא איירי בהו הפוסקים, דלא היה רגילות לאוכלם, אלא בזמנינו.
אבל אם זה נסתר מפוסק מפורש, אודה למ"מ.

עכ"פ, מה הסברא לאסור בקטניות, הואיל וכל איסורן הוא דה"ל מעשה קדרה כמו דגן ואתי לאחלופי, או משום דהוא מידי דמדגן ואתי לאחלופי, או משום שנתערב זב"ז. ומכל טעם שלא יהיה אין סברא לאסור קטנית מצומחת כמו חיטה מצומחת, דהכל יודעים שהיא חומרת הראשונים ז"ל, ולמה ינהגו בהן להחמיר שהן ממש כדגן, ולאסור אף הצומח מהן. ופשיטא דמצד המנהג יש לאסור הכול, אבל לא מסברא.

Re: נבטים

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 4:19 pm
על ידי יבנה
עזריאל ברגר כתב:נבט חיטה - חמץ גמור ("חיטים מצומחות" בלשון הפוסקים).
אז מה הסברא להתיר נבטי קטניות?!

האיסור בקטניות הוא בגרעין ולא במה שצומח. המתירים התירו באופן שאוכל רק מה שצומח ולא את הגרעין. והאוסרים טוענים שכיון שהרגילות הוא שיש עליו את הגרעין, א״א להתירו.
עי׳ https://tora-forum.co.il/threads/%D7%A0 ... %A3.30571/

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 8:50 pm
על ידי יעקל
והיא שעמדה לאבותנו ולנו וכו'

מה עמדה לאבותינו ולנו ? לכאור' ע"פ הפשט, מדובר בהבטחת הקב"ה לא"א, כמ"ש וגם את הגוי אשר וגו' ואחרי כן יצאו וגו'.

אבל מ"מ עדיין ק"ק לי, סוף סוף לפי פשט הכתוב ההבטחה הזאת קאי דווקא אגלות מצרים ולא אכל דור ודור שעומדים עלינו וכו' ...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 11:07 pm
על ידי עושה חדשות
מג"א תכב,ו - ואפשר כשהוא אומר פסוקי דזמרה מותר להפסיק באמצע לקרא הלל עם הציבור דלא גרע ממזמורים שמוסיפין בשבת מיהו נ"ל דאז לא יברך על ההלל לא בתחלה ולא בסוף כיון שאומר ב"ש וישתבח א"כ היאך יברך ב"פ וכיוצא בזה כתבו בהגדת פסח לכן דוקא בהלל דר"ח יעשה כן כיון דהרב' פוסקי' שלא לברך אבל בימים שגומרים ההלל לא יאמר אותו באמצע פסוקי דזמר'.

מה כוונתו דכיו"ב כתבו בהגדת פסח? מי תירץ כך את הטעם למה לא מברכים על ההלל שבהגדה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 11:24 pm
על ידי אליהו חיים
עושה חדשות כתב:מג"א תכב,ו - ואפשר כשהוא אומר פסוקי דזמרה מותר להפסיק באמצע לקרא הלל עם הציבור דלא גרע ממזמורים שמוסיפין בשבת מיהו נ"ל דאז לא יברך על ההלל לא בתחלה ולא בסוף כיון שאומר ב"ש וישתבח א"כ היאך יברך ב"פ וכיוצא בזה כתבו בהגדת פסח לכן דוקא בהלל דר"ח יעשה כן כיון דהרב' פוסקי' שלא לברך אבל בימים שגומרים ההלל לא יאמר אותו באמצע פסוקי דזמר'.

מה כוונתו דכיו"ב כתבו בהגדת פסח? מי תירץ כך את הטעם למה לא מברכים על ההלל שבהגדה?

עי' במחצית השקל שם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 8:37 pm
על ידי אסתירה פני
הנוסע להתארח בפסח ומשתכן בדירה שבעליה שומתומ"צ יש סברא להצריכו לבודקה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 9:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
אסתירה פני כתב:הנוסע להתארח בפסח ומשתכן בדירה שבעליה שומתומ"צ יש סברא להצריכו לבודקה?

אם בעלי הדירה בדקוה - אין השוכר צריך לבדוק.
ואם הם לא בודקים - צריך השוכר לבדוק.

מתי החיוב הוא על הבעלים ומתי על השוכר, ומתי הבית נחשב בחזקת בדוק ומתי לא - ראה שו"ע סימן תלז ובנו"כ שם (כל הסימן עוסק בדיני בדיקת בית שכור).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ג' אפריל 11, 2023 12:10 am
על ידי יהודה בן יעקב
יעקל כתב:והיא שעמדה לאבותנו ולנו וכו'
מה עמדה לאבותינו ולנו ? לכאור' ע"פ הפשט, מדובר בהבטחת הקב"ה לא"א, כמ"ש וגם את הגוי אשר וגו' ואחרי כן יצאו וגו'.
אבל מ"מ עדיין ק"ק לי, סוף סוף לפי פשט הכתוב ההבטחה הזאת קאי דווקא אגלות מצרים ולא אכל דור ודור שעומדים עלינו וכו' ...

הגדה של פסח לריטב"א
ואותה הבטחה היא שעמדה לאבותינו ולנו, והוא הברית שכרת בין הבתרים כשנפלה עליו אימה חשכה גדולה שהראהו ארבעה גליות והבטיחו שימלטו ישראל מהם. וכן הבטיחו ג"כ בקרבנות שאמר לו קחה לי עגלה משולשת כדאיתא במדרש (ב"ר פרשה מ"ד), וזהו שאמר שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם בכבוד גדול ובהצלחה רבה, ואפילו בזמן יעקב הצדיק צא ולמד וכו'.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ג' אפריל 11, 2023 10:44 am
על ידי יעקל
לפי זה, מבואר שגאולת מצרים כללה את כל הגאולות שלאחריה כולל הגאולה השלימה והאמיתית.
אבל עדיין קשה פשט הכתוב ואחרי כן יצאו ברכוש גדול ?
בשלמא הגלויות שעברו וגאולותיהן - שפיר דמי דיצאו בפועל עם רכוש כמו גבי מרדכי ואסתר עם בית המן וכו', ומן הסתם גלות יוון ג"כ לקחו ישראל לעצמם רכוש גדול מצורריהן, אבל לע"ל התכלית תהיה שתימלא הארץ דעה את הוי"ה וגו', באיזה רכוש ידובר אז ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ו' אפריל 14, 2023 2:45 pm
על ידי עושה חדשות
מי שיש לו כזית אחד של מצה מהודרת (שמורה משעת קצירה, נאפתה ער"פ אחר חצות, וכד'), ושאר כזיתים שאין בהם את ההידור, לכאו' עליו לאכול את המהודר בנפרד, שאם יאכלנו יחד עם השאר יפסיד את ההידור, כי טעם רשות -באופן יחסי- יבטל טעם מצוה. כך לכאו'.

וצ"ע בשו"ע הגר"ז שכ' ל"כ. ז"ל בסי' תפב ס"ב "אבל אם יש לו כמה זיתים ממצה שמורה משעת לישה אלא שאין לו מצה שמורה משעת קצירה כי אם כזית אחד בלבד יניח אותו כזית בין שתי השלימות ויברך המוציא ועל אכילת מצה ויאכל אותו כזית עם כזית מהשלימה", ועוד כ' שם בס"ו לגבי מצה שאינה שמורה כלל "ויניח השמורה מלמטה ושאינה שמורה מלמעלה וביניהן יניח הפרוסה שנשארה מהשלימה של ליל ראשון לאחר שבצע אפיקומן מפרוסה זו ויברך המוציא ועל אכילת מצה ויבצע מעט מהעליונה להמוציא וכזית מהפרוסה לעל אכילת מצה". ואף בביאוה"ל נקט כך בסעיף א' שם, וצ"ע מ"ט לא נימא דאתי רשות ומבטל מצוה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 17, 2023 12:00 am
על ידי דרומי
נשאלתי על כשרותו של החומר 'טאלק' עבור פסח.

הכוונה היא לזה שמוכרים ניילון שעליו שכבת 'טאלק', ורוצה מישהו לצפות בניילון זה את ה'מטבח פסח' ואביזריו, והשאלה היא אם יש בזה איזה חשש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 17, 2023 9:40 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:נשאלתי על כשרותו של החומר 'טאלק' עבור פסח.

הכוונה היא לזה שמוכרים ניילון שעליו שכבת 'טאלק', ורוצה מישהו לצפות בניילון זה את ה'מטבח פסח' ואביזריו, והשאלה היא אם יש בזה איזה חשש.

הבנתי שהטלק עצמו - הוא מינרל שאין בו בעיות לפסח, אך אבקות הטלק הנפוצות - מכילות עמילן שעלול להיות מחיטה או מקטניות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 7:16 pm
על ידי ישראליק
איתא בערוך על הא דמגילה יג. "שהאכילה קדלי דחזירי":
ויש ששונין הא דמגילה קדלי דחזירי ומפרש עורף של חזרת כלומר ראש של חסא עכ"ל

האם יש מי שמקשר זאת להשתמשות בחזרת דייקא בהקערה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ב' אפריל 15, 2024 8:07 am
על ידי מן הדרום
מחפש דוגמאות של חמץ שבטעות יכולים לא לשים לב אליו כמו- חלב שבולת שועל
אשמח לרעיונות

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ב' אפריל 15, 2024 11:47 am
על ידי בתוך הגולה
מינים מסוימים של הממתק הנקרא 'חמצוצים' (יש כאלו שבהשגחת בדץ ע"ח ושם נכתב להדיא 'חמץ')

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ב' אפריל 15, 2024 4:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
מן הדרום כתב:מחפש דוגמאות של חמץ שבטעות יכולים לא לשים לב אליו כמו- חלב שבולת שועל
אשמח לרעיונות

א. קורנפלקס (עכ"פ של תלמה) - מכיל לתת שעורה (והקורנפלקס הכשר לפסח - הוא במתכון שונה, ופעמים רבות אינו באותו ההכשר שרגילים בו כל השנה).
ב. יש דברים שמונחים במדף של הקטניות ובאמת הם חמץ, כגון בורגול וגריסים (וזהו אחד הטעמים לאיסור הקטניות - משום שמתחלפים בדגן וכו', ואכמ"ל).
ג. יש מוצרים רבים (ובפרט שמני-מאכל) שמכילים תוספת "ויטמין E", שיש סיכוי גבוה שהוא מופק מחיטה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: א' אפריל 21, 2024 1:34 am
על ידי עושה חדשות
ערב הפסח שנת תשפ"ד

בלילה הדרמטי שידע עם ישראל, ליל ט"ו ניסן לפני שלשת אלפים ומשהו שנה
התפללו כולם בלב שלם על הגאולה הקרובה, וזכו ונתקבלה תפילתם, ולא גרם החטא.

וכך (בערך) היתה תפילתם;
הַשְׁכִּיבֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ לְשָׁלוֹם
וְהַעֲמִידֵנוּ מַלְכֵּנוּ לְחַיִּים
וּפְרוֹשׂ עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ
וְתַקְּנֵנוּ בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ
וְהוֹשִׁיעֵנוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ
וְהָגֵן בַּעֲדֵנוּ
וְהָסֵר מֵעָלֵינוּ אויֵב, דֶּבֶר, וְחֶרֶב, וְרָעָב וְיָגוֹן
וְהָסֵר שָׂטָן מִלְּפָנֵינוּ וּמֵאַחֲרֵינוּ
וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ תַּסְתִּירֵנוּ
כִּי אֵל שׁוֹמְרֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ אָתָּה
כִּי אֵל מֶלֶךְ חַנּוּן וְרַחוּם אָתָּה
וּשְׁמוֹר צֵאתֵנוּ וּבוֹאֵנוּ לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם
וּפְרֹשׂ עָלֵינוּ סֻכַּת רַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם


בעז"ה נתפלל גם אנו, ובמהרה ניוושע.

[מקורות:
תלמידי רבינו יונה ריש ברכות - ואף על גב דצריך לומר השכיבנו בגאולה כגאולה אריכתא דמיא. והטעם שאינו הפסקה מפני שהשכיבנו מעין הגאולה הוא שבשעה שעבר השם לנגוף את מצרים היו מפחדין ומתפללין לבורא לקיים דברו ושלא יתן המשחית לבוא אל בתיהם שדרך הצדיקים שיראים תמיד שמא יגרום החטא וכנגד אותה התפלה התקינו לומר השכיבנו שיצילנו השם מכל דבר רע וישמור צאתנו ובואנו וכיון שהתקינו לאמרו כנגד מה שהיה בשעת הגאולה אמרו דלא הוי הפסקה דכגאולה אריכתא דמיא:
ספר האשכול - ואף על גב דבעי למימר השכיבנו, ההוא כיון דתקינו רבנן בגאולה כגאולה אריכתא דמי. - ולי הכותב אמר הרב ר' יצחק בן מרון לוי ז"ל כי השכיבנו מעין גאולה היא, [כי] בעת שיצאו [ישראל] ממצרים ואכלו את הפסח ואמר להם אל תצאו איש מפתח ביתו עד בקר וגם הבטיחן שלא יתן המשחית לבא אל בתיהן, היו מתפללין זאת התפלה השכיבנו ה' אלהינו לשלום והסר שטן מלפנינו ושמור צאתנו ובואנו שהוא מענין שהיו צריכים.
שבלי הלקט - והרב ר' אברהם ב"ר דוד זצ"ל כתב שמעתי מר' יצחק בן מרן לוי זצ"ל שהי' אומר דרך אגדה מפני מה אמרו רבותינו השכיבנו כגאולה אריכתא דמיא מפני שאבותינו כאשר הזהירם משה ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר והיו מובטחין על הגאולה והיו אוכלין הפסח כמו שכתוב וככה תאכלו אותו והיו מבקשין רחמים ואומרין השכיבנו ה' אלהינו לשלום וכל הברכה שהוא רחמים של שמירת המקום ולכך אמרו כגאולה אריכתא דמיא שבעת הגאולה אמרוה והיו צריכין לומר ושמור צאתינו ובאנו מעתה ועד עולם והיו אומרים לי טעם מפני מה אנחנו אומרין פורש ואינו ברור בידי.
ארחות חיים / כלבו - וכתב הבעל האשכול בשם מרן לוי כי השכיבנו מעין גאולה כי בעת שיצאו ממצרים ואכלו את הפסח ואמר להם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר וגם הבטיחם שלא יתן המשחית לבא אל בתיהם לנגוף היו מתפללין זאת הברכה השכיבנו והסר שטן מלפנינו ומאחרינו שמור צאתנו ובואנו מעתה ועד עולם שהוא מן הענין שאנו צריכים הלכך בדין הוא שיהא גאולה אריכתא].


שמורים לכל בני ישראל לדורותם, בס"ד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: א' אפריל 21, 2024 11:48 pm
על ידי עושה חדשות
מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, וְרַבִּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפוֹן, שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה...

מן הסתם מדובר בשנים שאחרי חורבן הבית, ולכן לא עלו לרגל.
רציתי לדעת
א, האם אפשר לשער כמה שנים אחרי החורבן התרחש המעשה, האם קרוב לזה או לחורבן ביתר.
ב, האם עד השנה האחרונה ממש של הבית בבנינו עלו כולם לרגל והקריבו קר"פ, או שזה פסק קודם לכן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ג' אפריל 23, 2024 10:12 pm
על ידי יעקל
בטוחני שכבר שאלו קדמונינו את השאילה : ולא בנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עוונותינו ...

מה הפשט ? העבודה שבמקדש איננה מסתכמת בכפרת העוונות גרידא, אלא הרבה יותר מכך היא : עבודה ! כמגדל דוד צווארך כתיב. ביה"מ הינו חיבור בין ישראל לא-ל ית'...

מה לקרבן תמיד של שחר ושל בין הערביים ולהטבת הנרות ולקטורת וללחם הפנים לכפרת עוונות ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 3:25 pm
על ידי צורב מתחיל
עושה חדשות כתב:שבלי הלקט - והרב ר' אברהם ב"ר דוד זצ"ל כתב שמעתי מר' יצחק בן מרן לוי זצ"ל שהי' אומר דרך אגדה מפני מה אמרו רבותינו השכיבנו כגאולה אריכתא דמיא מפני שאבותינו כאשר הזהירם משה ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר והיו מובטחין על הגאולה והיו אוכלין הפסח כמו שכתוב וככה תאכלו אותו והיו מבקשין רחמים ואומרין השכיבנו ה' אלהינו לשלום וכל הברכה שהוא רחמים של שמירת המקום ולכך אמרו כגאולה אריכתא דמיא שבעת הגאולה אמרוה והיו צריכין לומר ושמור צאתינו ובאנו מעתה ועד עולם והיו אומרים לי טעם מפני מה אנחנו אומרין פורש ואינו ברור בידי.

דהיינו שמנהגו היה שבעת שאומרים ופרוש לא אומרים ושמור צאתינו? כי למנהגינו (אשכנז) אומרים שניהם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 3:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
צורב מתחיל כתב:
עושה חדשות כתב:שבלי הלקט - והרב ר' אברהם ב"ר דוד זצ"ל כתב שמעתי מר' יצחק בן מרן לוי זצ"ל שהי' אומר דרך אגדה מפני מה אמרו רבותינו השכיבנו כגאולה אריכתא דמיא מפני שאבותינו כאשר הזהירם משה ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר והיו מובטחין על הגאולה והיו אוכלין הפסח כמו שכתוב וככה תאכלו אותו והיו מבקשין רחמים ואומרין השכיבנו ה' אלהינו לשלום וכל הברכה שהוא רחמים של שמירת המקום ולכך אמרו כגאולה אריכתא דמיא שבעת הגאולה אמרוה והיו צריכין לומר ושמור צאתינו ובאנו מעתה ועד עולם והיו אומרים לי טעם מפני מה אנחנו אומרין פורש ואינו ברור בידי.

דהיינו שמנהגו היה שבעת שאומרים ופרוש לא אומרים ושמור צאתינו? כי למנהגינו (אשכנז) אומרים שניהם.

איני יודע מה היה מנהגו.
אך מנהגנו (חב"ד) - כן הוא, שבשויו"ט א"א כלל לשונות של שמירה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 7:50 pm
על ידי עושה חדשות
נשאלתי
בן חו"ל קנה חמץ בשמיני של פסח, באיסור, ודאי נאסר עליו מכאן ואילך כדין חמץ שעבר עליו הפסח. מה הדין לגבי בן ארץ ישראל, האם האיסור חל גם כלפיו כי זה היה אסור על הבעלים, או שכלפי בן אר"י כביכול אין כאן איסור.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 10:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:נשאלתי
בן חו"ל קנה חמץ בשמיני של פסח, באיסור, ודאי נאסר עליו מכאן ואילך כדין חמץ שעבר עליו הפסח. מה הדין לגבי בן ארץ ישראל, האם האיסור חל גם כלפיו כי זה היה אסור על הבעלים, או שכלפי בן אר"י כביכול אין כאן איסור.

לכאורה ראוי ללכת לפי בעל החמץ, משום שזהו סוג של קנס.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני פסח ◆

פורסם: ה' אפריל 25, 2024 2:32 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, וְרַבִּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפוֹן, שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה...

מן הסתם מדובר בשנים שאחרי חורבן הבית, ולכן לא עלו לרגל.
רציתי לדעת
א, האם אפשר לשער כמה שנים אחרי החורבן התרחש המעשה, האם קרוב לזה או לחורבן ביתר.
ב, האם עד השנה האחרונה ממש של הבית בבנינו עלו כולם לרגל והקריבו קר"פ, או שזה פסק קודם לכן.


viewtopic.php?t=9093#p83167