עמוד 1 מתוך 1

שרויה

פורסם: ג' אפריל 09, 2013 1:56 am
על ידי גילוי
שרויה בזמנינו
הרב ברוך אבערלאנדער (אתר חב"ד) בשם הרב ירמיה כ"ץ, בעל 'מקוה מים'.
אמנם השנה בדקו וגילו בכמה מאפיות אבק לבן על המצות האפויות, ובדיקת מעבדה אישרה שאבק הזה אינו אלא "קמח שעוד לא התרטב במים". אמנם את האבק הלבן גילו רק באותם מאפיות30 (מאפיית סאטמאר והפוילישע בעקערי בהכשרו של הרב ביק) שלא משתמשים במוטות ברזל ("פינר") שבהם לשים את העיסה הדק היטב במשך כ-3 דקות עד שמגיעה לשולחן החיתוך, אבל על המצות שאפו עם מוטות ברזל לא נמצא האבק הלבן הנ"ל

Re: שרויה

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 5:42 pm
על ידי מזמור שיר
אין לחוש לקמח הזה, וכמו שכתב המשנה ברורה [כמדומני] שקמח שנאפה אינו מחמיץ. כל החשש של שרויה הוא משום שיש בתוך המצה בצק שלא נאפה כל הצורך.

Re: שרויה

פורסם: ו' מרץ 21, 2014 3:55 pm
על ידי בין גברא לגברא
במעשה רב הלכות פסח אות קפז - מותר לאכול מאכלים ותבשילין העשוים מקמח מצות ואין לחוש שמא נשאר מקום שלא נאפה יפה וכשיבא במים יחמיץ דאף שלא נאפה כל צרכו עכ"פ לא גרע מקליות שאינו מחמיץ.
יש להעיר שהבדיקה נעשה בארה"ב, ויש שם זן אחר של חיטים שאינו צריך פינר כלל. בהמאפיות שאינם משתמשים במקל אין פינר כלל. בזני החטים בא"י א"א לרדד המצות בלי פינר וגם אלו שאינם משתמשים במקל של ברזל "פינים" בידים.

Re: שרויה

פורסם: ו' מרץ 21, 2014 4:17 pm
על ידי החזן
ויעויין בארוכה במאמרו של הרב ירחמיאל ישראל יצחק הלפרין, "השרויה - מציאות משתנה או חשש הלכתי קיים", ירושתנו ז (תשע"ד), עמ' ריח-רל, שהוא בעיקרו מאמר תגובה למאמרו של ר' גדליה אוברלאנדר.

Re: שרויה

פורסם: ש' מרץ 22, 2014 9:40 pm
על ידי איש רגיל
בין גברא לגברא כתב:במעשה רב הלכות פסח אות קפז - מותר לאכול מאכלים ותבשילין העשוים מקמח מצות ואין לחוש שמא נשאר מקום שלא נאפה יפה וכשיבא במים יחמיץ דאף שלא נאפה כל צרכו עכ"פ לא גרע מקליות שאינו מחמיץ.

כמדומני שרובא דרובא אם לא כולם, סוברים כהגר"א, ואין מי שסובר שיש איסור בדבר אלא חומרא רחוקה.
לטעם שחששו לחומרא רחוקה כ"כ, שמעתי בעבר שהרוויחו בזה גם שהמצה תיאכל לבד ללא לפתן, וזה לרוב קדושתה. ואכן יש המקפידים [ואני ובית אבי בכללם] שלא לאכול את המצה עם שום דבר, אף לא עם ירק וכד', למרות שאין בזה חשש כלל.

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 23, 2014 8:20 am
על ידי בברכה המשולשת
איש רגיל כתב: לטעם שחששו לחומרא רחוקה כ"כ, שמעתי בעבר שהרוויחו בזה גם שהמצה תיאכל לבד ללא לפתן, וזה לרוב קדושתה. ואכן יש המקפידים [ואני ובית אבי בכללם] שלא לאכול את המצה עם שום דבר, אף לא עם ירק וכד', למרות שאין בזה חשש כלל.


זה מופיע כבר בדברי רבינו אליעזר ב"ר נתן ממגנצא, גדול חכמי אשכנז בדורו של ר"ת, כטעם הראשוני להנהגת אלו שאין אוכלים שרויה

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 23, 2014 9:08 am
על ידי איש רגיל
יישר כח גדול!
תוכל לתת לרשום מ"מ מדוייק?

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 23, 2014 10:13 am
על ידי מה שנכון נכון
ראבן פסחים דף קסב..GIF
ראבן פסחים דף קסב..GIF (14.86 KiB) נצפה 8991 פעמים

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 23, 2014 8:21 pm
על ידי בין גברא לגברא
הרוקח לא כ"כ אלא לגבי ליל ראשון של פסח, לא לכל הפסח.
בבריסק יש ענין שלא לאכול שרויה ביום ראשון מטעם כעין זה, והוא ע"פ מש"כ בחידושי הגרי"ז על ענין פסח לאסור מצה עשירה ביום ראשון, וחוששין שגם שרויה בכלל זה.

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 23, 2014 9:55 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מזמור שיר כתב:אין לחוש לקמח הזה, וכמו שכתב המשנה ברורה [כמדומני] שקמח שנאפה אינו מחמיץ. כל החשש של שרויה הוא משום שיש בתוך המצה בצק שלא נאפה כל הצורך.


הבעיה היא הקמח הבלתי אפוי שמרחף בחלל המאפייה ונח על המצות אחרי שיצאו מן התנור.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 1:14 am
על ידי אמן
כל מי שהיה פעם במאפיה יודע שאין ולא יכול להיות קמח בחלל היכן שיוצאים המצות

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 11:47 am
על ידי איש.dot
איש רגיל כתב:ואכן יש המקפידים [ואני ובית אבי בכללם] שלא לאכול את המצה עם שום דבר, אף לא עם ירק וכד', למרות שאין בזה חשש כלל.

גם בביתי נוהגים כן, ובבתי רבים אחרים, ומפני החשש - שמא בחיתוך או בקליפת הירק נגעה בו ונשארה עליו טיפת מים. זו לא מציאות כ"כ רחוקה, בהתחשב בגודלו של מטבח הפסח ובתדירות שטיפת הכלים - סכינים, מקלפים, צלחות וכדו'.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 12:04 pm
על ידי צולניק
מזמור שיר כתב:אין לחוש לקמח הזה, וכמו שכתב המשנה ברורה [כמדומני] שקמח שנאפה אינו מחמיץ. כל החשש של שרויה הוא משום שיש בתוך המצה בצק שלא נאפה כל הצורך.


טעות גמורה! המשנה ברורה (סי' תסג סק"ח) כתב להדיא שקמח שנקלה בתנור יש לחוש שמא לא נקלה יפה ויכול לבוא לידי חימוץ [ובדיעבד גמור יש להקל].
ובעיני ראיתי באחד המאפיות שנראה על הבצק מעט קמח שלא נילוש יפה, ונשאל בעל המאפיה היאך ניתן לאכול מצות אלו למי שאינו מקפיד על שרויה, וטען בעל המאפיה שבחום התנור כל הקמח נשרף לחלוטין. ויש לבדוק את המציאות בזה!!!!

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 3:01 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אמן כתב:כל מי שהיה פעם במאפיה יודע שאין ולא יכול להיות קמח בחלל היכן שיוצאים המצות


במאפיית מצות יד הרי שופכים את הקמח לקערה ואח"כ את המים לקמח, ובהחלט זה יכול להפריח מעט אבקת קמח לחלל המאפייה, ויכול בהחלט לרחף לאיזור התנור.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 3:07 pm
על ידי סגן אלוף
אפרקסתא דעניא כתב:
אמן כתב:כל מי שהיה פעם במאפיה יודע שאין ולא יכול להיות קמח בחלל היכן שיוצאים המצות


במאפיית מצות יד הרי שופכים את הקמח לקערה ואח"כ את המים לקמח, ובהחלט זה יכול להפריח מעט אבקת קמח לחלל המאפייה, ויכול בהחלט לרחף לאיזור התנור.

במאפיות שאני ביקרתי ישנם ב' חדרים נפרדים, ואין חוששין שמא גיררה חולדה דא"כ מחצר לחצר ומעיר לעיר אין לדבר סוף.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 8:15 pm
על ידי איש רגיל
סגן אלוף כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
אמן כתב:כל מי שהיה פעם במאפיה יודע שאין ולא יכול להיות קמח בחלל היכן שיוצאים המצות


במאפיית מצות יד הרי שופכים את הקמח לקערה ואח"כ את המים לקמח, ובהחלט זה יכול להפריח מעט אבקת קמח לחלל המאפייה, ויכול בהחלט לרחף לאיזור התנור.

במאפיות שאני ביקרתי ישנם ב' חדרים נפרדים, ואין חוששין שמא גיררה חולדה דא"כ מחצר לחצר ומעיר לעיר אין לדבר סוף.

מדוע אין לדבר סוף? לא אוכלים שרויה ובזה יש סוף לדבר.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 8:22 pm
על ידי אמן
לא מבעיא במצות מכונה שהקמח יורד רק לתוך המקסר(ברובם) אלא אפי' ביד כיון שבכל המאפיות ששמעתי שמעם זה שני חדרים נפרדים (עם פתח ללקיחת המצות לתנור) א"כ אין קמח בחלל האויר היכן שיוצא המצה מהתנור וגם ל"ש גיררה חולדה כי לא שמעתי שחולדה יכולה לגרור קמח מהאויר.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 8:30 pm
על ידי איש רגיל
אין מה להתווכח בדבר פשוט כ"כ, קמח יכול לעבור מאותו פתח שעוברים המצות לתנור, ואכן זה חשש רחוק מאד, אך החושש לזה תע"ב.

Re: שרויה

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 9:32 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
יש לזה בדיקה פשוטה מאוד. להניח בחדר שבו מוציאים המצות להתקרר לוח זכוכית נקי, כשפניו כלפי מעלה, ולאחר כמה שעות להעביר אצבע לבדוק אם לא נחה עליו שכבה דקיקה של קמח.

Re: שרויה

פורסם: ו' מרץ 30, 2018 1:22 pm
על ידי קראקובער
20180328_011556.jpg
20180328_011556.jpg (272.4 KiB) נצפה 7982 פעמים

Re: שרויה

פורסם: א' אפריל 01, 2018 1:49 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
יעויין במכתב בעל השועה"ר [מובא אחרי הלכות פסח] שכותב שזה עשרים או שלשים שנה שהתחילו להחמיר בענין משום שכבר לא כדורות הקודמים שהי מתעסקים טוב יותר ולא היה נשאר קמח וכו', יועיי"ש.

Re: שרויה

פורסם: א' אפריל 01, 2018 4:21 pm
על ידי בברכה המשולשת
הפשוט בפשטותו כתב:יעויין במכתב בעל השועה"ר [מובא אחרי הלכות פסח] שכותב שזה עשרים או שלשים שנה שהתחילו להחמיר בענין משום שכבר לא כדורות הקודמים שהי מתעסקים טוב יותר ולא היה נשאר קמח וכו', יועיי"ש.


והיום המצב הפוך

Re: שרויה

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 10:59 pm
על ידי ישראליק
"טעם הנוהגין שלא לאכול מצה שרוי' רק בליל א' דפסח"
ביציב פתגם - הגדה של פסח וענייני החג, עמ' קצא

Re: שרויה

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 1:08 am
על ידי פולסברג
"מהזן ההולך ונכחד..."

Re: שרויה

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 11:59 pm
על ידי פולסברג
הגרא''ק הקפיד מאוד שיהיה שרויה בישיבה, וסיפר א' מתלמידיו שפעם נודע לו בער''פ שאין קמח מצה, ושלחו מליקוואוד לניו יורק בו ביום ע''מ להביא [וזה לפני שבנו את גשר וורעזאנ''ו, וזה משך כו''כ שעות].

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:32 am
על ידי בעל התפארת
כמדומני שבספר אורח דוד (בהר"ן) מובא שהקפיד מאד לאכול שרויה משום עונג יו"ט

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:49 am
על ידי פולסברג
אאל''ט מובא שם שהגרש''ז שאלו מה חומרות לקבל עליו לפסח, א''ל: לאכול שרויה משום שמחת יו''ט, ולאכול רק מצות מכונה...

Re: שרוי'

פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:58 am
על ידי לבי במערב
ראה ע' קו הע' 265.

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 5:26 am
על ידי נהר שלום
פולסברג כתב:הגרא''ק

?

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 7:47 am
על ידי איש גבעות
נהר שלום כתב:?

הגאון רבי אהרן קוטלר

Re: שרויה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:53 pm
על ידי הקישון33
גילוי כתב:שרויה בזמנינו
הרב ברוך אבערלאנדער (אתר חב"ד) בשם הרב ירמיה כ"ץ, בעל 'מקוה מים'.
אמנם השנה בדקו וגילו בכמה מאפיות אבק לבן על המצות האפויות, ובדיקת מעבדה אישרה שאבק הזה אינו אלא "קמח שעוד לא התרטב במים". אמנם את האבק הלבן גילו רק באותם מאפיות30 (מאפיית סאטמאר והפוילישע בעקערי בהכשרו של הרב ביק) שלא משתמשים במוטות ברזל ("פינר") שבהם לשים את העיסה הדק היטב במשך כ-3 דקות עד שמגיעה לשולחן החיתוך, אבל על המצות שאפו עם מוטות ברזל לא נמצא האבק הלבן הנ"ל

אם כבר מדברים על מעבדה בדקו שבגלל מיעוט מים שיש במצות של האשכנזים הם לא יגיעו לעולם לידי חימוץ.