עמוד 1 מתוך 1

חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 3:08 pm
על ידי נוטר הכרמים
בפיוט 'אלקי הרוחות' לרבינו יוסף טוב עלם לשבת הגדול:
סחו שהנשים צריכות לאמצה, בכל מילי דפסחא בלי שמצה, אף על גב דמצות עשה שהזמן גרמא בם לא נמצא, שכל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה'.

והנה מלישנא ד'כל מילי דפסחא בלי שמצה' נראה שהטעם של 'כל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה אינו אמור רק על מצה או מרור דאיתקוש למצה, אלא על כל מצוות הלילה, כגון סיפור יציאת מצרים וכן ד' כוסות, וזה מחודש מאוד, ובפשוטו דלחיובא דנשים בד' כוסות בעינן לטעמא דאף הן היו באותו הנס, וכן לחיוב סיפור יצי"מ והגדה, וכסתימת לשון הגמ' בשילהי פסחים (קח, ב) וכן ריהטת לשונות השו"ע (סי' תעב סעיף יד) וכל הפוסקים.

ואמנם כזאת מצאנו בספר ערוך השולחן (סי' תעב סעיף טו), וז"ל,
וגם הנשים חייבות בארבע כוסות ובכל המצות השייך לאותו לילה כמו אכילת מצה ואמירת ההגדה ואם אין יכולות להגיד בעצמן ישמעו ההגדה משום דכתיב [דברים טז, ג] לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות כל שישנו באכילת חמץ ישנו באכילת מצה והנשים ישנן באיסור חמץ דלא תעשה מצוות נשים כאנשים ולכן חייבות גם באכילת מצה אף על גב שזהו מצות עשה שהזמן גרמא וממילא כיון שחייבות במצה חייבות גם בפסח ומרור שהרי איתקשו זל"ז כדכתיב על מצות ומרורים יאכלוהו ואף על גב דמרור בזמן הזה דרבנן, מ"מ כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון וממילא שגם חייבות בכל מצות הלילה שכולן עניין אחד הן.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 4:38 pm
על ידי לומד_בישיבה
כבר נכתב כאן בעבר שאם נשים חייבות בסיפור יציאת מצרים ישנה התכתבות בין מרן הסטייפלר ז"ל לבין הגריש"א ז"ל.
וכמדומני שהסטייפלר מבקש לחייבן משום לחם עוני שעונין עליו דברים הרבה.
בכל אופן כדאי לעיין בהתכתבות אם הם מזכירים הטעם משום כל שישנו וכו'.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 6:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי קשור הדבר גם לדעת הרמב"ן בעניין חיוב נשים בספירת העומר

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 6:42 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
יש לציין שיש שנשים אינן חייבות בקרבן פסח

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 10:03 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
את הלימוד מדברי הפייט מצאתי אצל הרבה, וכגון מועדים וזמנים ח"ג עמוד קכ"ז בהערה.

עברתי על חלק מהתוצאות באוצה"ח, ומצאתי כי יש עוד רבים שסמכו מצות יצי"מ להיקש הנ"ל, וכדברי הנ"ל.
מהר"ם שיק על תרי"ג מצוות מצוה כ"א
סדר משנה על הרמב"ם (מבנו של מחצית השקל) ע"ז פי"ב ה"ג
חשק שלמה פסחים קט"ז ע"ב
מנחת הקומץ סי' כ"ד
דגל ראובן א סי' ו
קובץ שיעורים פסחים סי' רי"ג
כתבי קה"י החדשים פסחים ק"ח.

והנה ההתכתבות בין הקה"י לגריש"א
אבני חן.PDF
(221.02 KiB) הורד 321 פעמים

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 10:05 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 11:40 pm
על ידי איש רגיל
אלכסנדר וימפן כתב:יש לציין שיש שנשים אינן חייבות בקרבן פסח

אתה בטוח בעצמך?

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 12:00 am
על ידי נוטר הכרמים
תשו"ח לכל המגיבים, ובפרט לסופר היוצא בקולמוסו.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 12:07 am
על ידי אלכסנדר וימפן
איש רגיל כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:יש לציין שיש שנשים אינן חייבות בקרבן פסח

אתה בטוח בעצמך?
כן, אני בטוח. רק נשמטה מילה יש מ"ד שנשים אינן חייבות בקרבן פסח זו מחלוקת תנאים.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 2:49 am
על ידי גם זו לטובה
קולמוס הסופר כתב:
והנה ההתכתבות בין הקה"י לגריש"א
אבני חן.PDF


הקה"י כתב על הגריש"א כשהיה רק בגיל ארבעים "פאר הדור והדרו עמוד ההוראה"

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ו' אפריל 11, 2014 2:29 pm
על ידי לומד_בישיבה
נוטר הכרמים כתב:בפיוט 'אלקי הרוחות' לרבינו יוסף טוב עלם לשבת הגדול:
סחו שהנשים צריכות לאמצה, בכל מילי דפסחא בלי שמצה, אף על גב דמצות עשה שהזמן גרמא בם לא נמצא, שכל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה'.

והנה מלישנא ד'כל מילי דפסחא בלי שמצה' נראה שהטעם של 'כל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה אינו אמור רק על מצה או מרור דאיתקוש למצה, אלא על כל מצוות הלילה, כגון סיפור יציאת מצרים וכן ד' כוסות, וזה מחודש מאוד, ובפשוטו דלחיובא דנשים בד' כוסות בעינן לטעמא דאף הן היו באותו הנס, וכן לחיוב סיפור יצי"מ והגדה, וכסתימת לשון הגמ' בשילהי פסחים (קח, ב) וכן ריהטת לשונות השו"ע (סי' תעב סעיף יד) וכל הפוסקים.

ואמנם כזאת מצאנו בספר ערוך השולחן (סי' תעב סעיף טו), וז"ל,
וגם הנשים חייבות בארבע כוסות ובכל המצות השייך לאותו לילה כמו אכילת מצה ואמירת ההגדה ואם אין יכולות להגיד בעצמן ישמעו ההגדה משום דכתיב [דברים טז, ג] לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות כל שישנו באכילת חמץ ישנו באכילת מצה והנשים ישנן באיסור חמץ דלא תעשה מצוות נשים כאנשים ולכן חייבות גם באכילת מצה אף על גב שזהו מצות עשה שהזמן גרמא וממילא כיון שחייבות במצה חייבות גם בפסח ומרור שהרי איתקשו זל"ז כדכתיב על מצות ומרורים יאכלוהו ואף על גב דמרור בזמן הזה דרבנן, מ"מ כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון וממילא שגם חייבות בכל מצות הלילה שכולן עניין אחד הן.

אמש כשלמדתי קצת פסחים נזכרתי במה שהקשית כאן.
וראה בתוס' שכתב שאף הם היו באותו הנס ששייך רק במצוות דרבנן ראה תוס' במגילה דף ד. ד"ה שאף, ובפסחים קח עמוד ב' ד"ה היו.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ו' אפריל 11, 2014 2:32 pm
על ידי לומד_בישיבה
עוד בענין זה.
מצאתי רשום אצלי.
כתב הטור בסימן תע"ב ואחד האנשים ואחד הנשים חייבים בהם (בד' כוסות) ובכל מצוות הנוהגות באותו לילה כגון מצה ומרור עכ"ד. וכתב ע"ז הבית יוסף בד"ה ואחד וכו' שם נשים חייבות בד' כוסות שאף הם היו באותו הנס ומטעם זה צ"ל שהן חייבות בכל מצוות הנוהגות אותה הלילה וכמ"ש רבינו. ועמדו להקשות דהא לגבי אכילת מצה מבואר להדיא בגמ' פסחים מג דנשים חייבות מכח ההיקש של כל שישנו ב"בל תאכל חמץ" ישנו בקום אכול מצה, ואין זה שייך לטעם של אף הם היו באותו הנס ששייך רק במצוות דרבנן כמו שכתבו התוס' במגילה דף ד. ד"ה שאף, ובפסחים קח עמוד ב' ד"ה היו.

Re: חיוב נשים בכל מצוות הלילה משום כל שישנו בבל תאכל חמץ

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 3:30 pm
על ידי הגרח
המורם מכל הנ"ל שיש שלוש דינים בחיוב הסיפור בליל הסדר א.זכור את היום הזה וזה הז"ג ב.חיוב לספר לבנים.ג.לחם עוני שעונים עליו דברים .וזה שייך גם בנשים אמנם בזה לא צריך את גדרי סיפור של הגרח.
כ.ז.לדעת הרמבם שחילק כך את מצוות היום.