מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 05, 2014 9:51 pm

מובא בספר שמחת המועדים (הרב שמחה הלוי הולנדר, מודיעין עילית תשע"ד; עמ' שנט):
מספרים שמרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל לא יכל לשתות יין או מיץ ענבים בכלל, והלך לשאול את מרן הרב מבריסק מה לעשות, וענה לו דהרי שיטת תוס' בפסחים (צט, ב ד"ה לא יפחות) שדין ד' כוסות של ליל הסדר הוי אותו גדר כמו קידוש בליל שבת, ולכן אפשר לצאת בשומע כעונה בלי לשתות כלל (עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הל' חו"מ שהאריך בזה), וכשסיפר הפסק הזה למרן החזו"א אמר לו שאין תוס' כזה.

והנה כאשר ספרתי את זה למו"ר מרן הגר"ש בירנבוים ז"ל מיד פתח התוס' בפסחים, וניסה לראות איך הבין החזו"א את התוס', דהא כל השנים היה פשיטא ליה כמרן הגרי"ז, אבל אחרי הרבה זמן של עמל ועם כמה נסיונות להבין פשט אחר הוא סגר הגמ' ואמר שאינו יורד לסוף דעתו של החזו"א.

וכן מביא מרן הגר"מ שטרנבוך שפעם מרן הגרי"ז היה בדרך עם אחיו הגר"מ והיה להם רק ארבע כוסות של יין ביניהם, והחליטו שאע"פ שאחד מהם יכול לצאת ידי חובתו עם חמר מדינה, מ"מ יותר טוב לעשות כשיטת התוס' בפסחים, ואחד יוציא את השני מדין שומע כעונה אע"פ שרק אחד מהם יוכל לשתות ארבע כוסות.

חפשתי בחזו"א ובספרי גדולי תלמידיו ולא מצאתי התייחסות לענין זה, ואדרבה, בספר אמרי יושר (לב"א הגאון רבי מאיר גריינימן שליט"א) נמצא מפורש כהבנת הגרי"ז [כמובן דלאו משמיה], האם ידוע איזה מקור להנ"ל?

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ש' אפריל 05, 2014 10:13 pm

בס"ד
כנראה המכוון לחזו"א זה סק"ג.
חזון איש.PDF
(288.34 KiB) הורד 407 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 05, 2014 10:29 pm

ממש לא, יעויי"ש היטב שמבאר עיקר ספיקת תוס' מה הצד שיצטרכו דווקא כוס לכל אחד דתליא בגדרי 'שומע כעונה', [ודבריו הללו ידועים לכל בר בי רב דחד יומא], ואילו הגרי"ז מוכיח מהצד שלא יצטרכו כוס לכל אחד, מדימוי התוס' דין ד' כוסות לדין של קידוש בכל ימות השנה.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב א' אפריל 06, 2014 12:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » ש' אפריל 05, 2014 10:52 pm

מספרים שמרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל לא יכל לשתות יין או מיץ ענבים בכלל, והלך לשאול את מרן הרב מבריסק מה לעשות, וענה לו דהרי שיטת תוס' בפסחים (צט, ב ד"ה לא יפחות) שדין ד' כוסות של ליל הסדר הוי אותו גדר כמו קידוש בליל שבת, ולכן אפשר לצאת בשומע כעונה בלי לשתות כלל (עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הל' חו"מ שהאריך בזה), וכשסיפר הפסק הזה למרן החזו"א אמר לו שאין תוס' כזה.

גם אני סברתי עד לרגע זה שאין כזה תוס' והתוס' שם קאי אלא לגבי כוס ראשון שתיקנו שהכוס של קידוש הוא הכוס הראשון של ד' כוסות אך גם לדעת התוס' שאר הכוסות מוטל עליו החיוב לשתות. ויש לדון.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » ש' אפריל 05, 2014 10:58 pm

כפי שזכור לי הברכת אברהם מאריך שם בכוונת התוס' ואפשר שגם מאריך בהסבר התוס' לשיטת מרן הגרי"ז. בכל אופן יתכן בהחלט לומר שכוונת התוס' שם רק לגבי כוס ראשון והסיפור עם מרן הגרי"ז ז"ל שאמר כן לגבי כל הד' כוסות לא היה ולא נברא.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ש' אפריל 05, 2014 11:34 pm

מתיישב כתב:
מספרים שמרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל לא יכל לשתות יין או מיץ ענבים בכלל, והלך לשאול את מרן הרב מבריסק מה לעשות, וענה לו דהרי שיטת תוס' בפסחים (צט, ב ד"ה לא יפחות) שדין ד' כוסות של ליל הסדר הוי אותו גדר כמו קידוש בליל שבת, ולכן אפשר לצאת בשומע כעונה בלי לשתות כלל (עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הל' חו"מ שהאריך בזה), וכשסיפר הפסק הזה למרן החזו"א אמר לו שאין תוס' כזה.

גם אני סברתי עד לרגע זה שאין כזה תוס' והתוס' שם קאי אלא לגבי כוס ראשון שתיקנו שהכוס של קידוש הוא הכוס הראשון של ד' כוסות אך גם לדעת התוס' שאר הכוסות מוטל עליו החיוב לשתות. ויש לדון.
ממש דחוק. תוס' מזכירים כמה פעמים ד' כוסות וקשה לדחוק שכוונתם לכוס ראשון.
נראה טפי לדחוק מעט את לשון החזו"א ולפרש שאין כזה תוס' משום שהם מסיימים דנראה להחמיר.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' אפריל 05, 2014 11:42 pm

עי' בספרו של הגר"ד כהן לדוד מכתם [חוקת הפסח לשעבר] שהאריך בדברי תוס' אלו ובפלוגתת הגרי"ז והחזו"א בפירושם

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 05, 2014 11:45 pm

היא שיחתי כתב:עי' בספרו של הגר"ד כהן לדוד מכתם [חוקת הפסח לשעבר] שהאריך בדברי תוס' אלו ובפלוגתת הגרי"ז והחזו"א בפירושם

אודה על העלאת הדברים.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מ.ל. » א' אפריל 06, 2014 12:39 am

ז"ל הגרש"ז אויערבך זצ"ל:

בפסחים צט ע"ב נסתפקו התוס' אם יוצאין ידי מצות ארבע כוסות ע"י אחר עיי"ש (ועי' גם ברא"ש שם סי' כא), ושורש הספק הוא אם שתיית ד' כוסות הוי מצוה דרבנן כמו מצה ומרור ונמצא שכל אחד חייב בכך, או דהוי רק מצוה לכבד את ליל פסח בשתיית ד' כוסות וא"כ הו"ל כמו קדושא רבה של שבת דהוי רק בפה"ג והעיקר הוא השתיה ואפ"ה מוציא אחרים גם אם אינם טועמים.. ועכ"פ כיון שבמסקנתם כתבו התוס' רק "ונראה להחמיר" ומשמע דאכתי ספיקא הוא, נמצא שלדעת התוס' מי שהוא זקן או חולה באופן שאינו שותה כלל ארבע כוסות, טוב שיבקש מאחר שיוציאנו כיון דאפשר שיכולים להוציא אחרים בשתיה זו. (הליכות שלמה, פ"ט, דבר הלכה אות ל).

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » א' אפריל 06, 2014 1:07 am

מדוע לא אמר לחולה או זקן לקחת חמר מדינה וכפי שנפסק בשו"ע תפ"ג ובפרט אם בא מכוח דברי התוס' שכתבו שאין דין שתיית ד' כוסות בליל הפסח היה עליו לומר לקחת חמר מדינה ועיין חידושי מרן רי"ז הלוי הלכות חו"מ בקטע המתחיל והנה בשו"ע.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » א' אפריל 06, 2014 12:40 pm

האם יש כאן מישהו שיש לו גישה להליכות שלמה מדוע כותב בשם הגרשז"א ז"ל שהורה לזקן וחולה להקשיב את הברכות מחבירו והזניח את דברי הרמ"א שכתב להדיא שאם אין לו יין יקח חמר מדינה. ובפרט שדברי הרמ"א עולם בקנה אחת עם דברי התוס' שם שאין מצווה לשתות ד' כוסות וכפי שביאר שם הגרי"ז ז"ל הלכות חמץ ומצה.

אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי אבן זועקת » א' אפריל 06, 2014 2:08 pm

למה אתה מניח שהגרשז"א מיירי באופן שיכול לשתות חמר מדינה?

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » א' אפריל 06, 2014 2:31 pm

לשיטתך שמדובר בזקן וחולה המחוברים לזונדה לא עלינו היה לו לבעל ההליכות שלמה לפרש כן. שתלוי באיזה סוג זקן וחולה מדובר. כמו כן מדוע תפס זקן וכי הזקנים מחוברים לזונדה, והיה לו לומר אלא חולה.
ומה שאתה מייחס את הדברים להגרשז"א ז"ל יתכן בהחלט שנכדו לא שמע טוב ולא הבין כוונת הגרשז"א ז"ל.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » א' אפריל 06, 2014 2:51 pm

תוך כדי כתיבה חשבתי שלכאו' ניתן להוכיח שאי אפשר לצאת על ידי שמיעת הברכות ושפיר יש עניין בשתיית ד' כוסות ממה שהגמ' מספרת על רבי יהודה ששתיית היין בליל הסדר גרמה לכאבים בראשו עד שבועות.
ולכאורה אמאי לא ביקש מאחד המסובים שם שיוציא אותו בברכות שהרי לדעת הגרי"ז ז"ל אין כל עניין בשתיית ד' כוסות.

אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » א' אפריל 06, 2014 4:00 pm

יל"ע אי כוונת התוס יכול להיות ששתיית כל המסובים יצטרף כמו שיש שיטה כזאת בשו"ע

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מ.ל. » א' אפריל 06, 2014 4:41 pm

מתיישב כתב:ומה שאתה מייחס את הדברים להגרשז"א ז"ל יתכן בהחלט שנכדו לא שמע טוב ולא הבין כוונת הגרשז"א ז"ל.

ישוב לשאלתך על הגרש"ז איני יודע. אבל המובא בהליכות שלמה, הוא מחידושי כת"י למס' פסחים, ולא מפי השמועה.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מרן המשגיח » א' אפריל 06, 2014 4:59 pm

ראיתי בהליכות שלמה שם בהערה אחרת שהורה לבן משפחה לשתות מיץ תפוזים טבעי מדין חמר מדינה

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » א' אפריל 06, 2014 5:54 pm

מרן המשגיח כתב:ראיתי בהליכות שלמה שם בהערה אחרת שהורה לבן משפחה לשתות מיץ תפוזים טבעי מדין חמר מדינה

יישר כוחך מרן המשגיח - ניחמתני ואפשר שמה שכתב הרב מ.ל להביא מכתב יד וכו' יתכן שכתב כן לפלפול וכדומה אך לא כהלכה למעשה.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אפריל 08, 2014 2:43 am

דברי תוס' פשוטים
י"ל דאין תקנה לשתות ד' כוסות אלא כשם שכל השנה איכא חיוב לקדש על היין הכא נמי חייבו חז"ל לברך אשר גאלנו על הכוס וכו' ולכך דמי לקידוש של כל השנה שלא בעינן כוס לכל אחד.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי מתיישב » ג' אפריל 08, 2014 4:46 am

גם זו לטובה כתב:דברי תוס' פשוטים
י"ל דאין תקנה לשתות ד' כוסות אלא כשם שכל השנה איכא חיוב לקדש על היין הכא נמי חייבו חז"ל לברך אשר גאלנו על הכוס וכו' ולכך דמי לקידוש של כל השנה שלא בעינן כוס לכל אחד.

אם הם פשוטים כל כך מדוע אמר החזון איש ז"ל שאין כזה תוס'.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 03, 2016 2:45 pm

חשבונות רבים כתב:
מתיישב כתב:
מספרים שמרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל לא יכל לשתות יין או מיץ ענבים בכלל, והלך לשאול את מרן הרב מבריסק מה לעשות, וענה לו דהרי שיטת תוס' בפסחים (צט, ב ד"ה לא יפחות) שדין ד' כוסות של ליל הסדר הוי אותו גדר כמו קידוש בליל שבת, ולכן אפשר לצאת בשומע כעונה בלי לשתות כלל (עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הל' חו"מ שהאריך בזה), וכשסיפר הפסק הזה למרן החזו"א אמר לו שאין תוס' כזה.

גם אני סברתי עד לרגע זה שאין כזה תוס' והתוס' שם קאי אלא לגבי כוס ראשון שתיקנו שהכוס של קידוש הוא הכוס הראשון של ד' כוסות אך גם לדעת התוס' שאר הכוסות מוטל עליו החיוב לשתות. ויש לדון.
ממש דחוק. תוס' מזכירים כמה פעמים ד' כוסות וקשה לדחוק שכוונתם לכוס ראשון.

גם התוס' קאי על המשנה דלא יפחתו מד' כוסות של יין
ובכלל הרי גם אם תוס' מדבר על כוס ראשונה ומצד קידוש, סו"ס אם דין ד' כוסות מחייב את כאו"א לשתות אם כן בליל הסדר גם כוס קידוש כולם יתחייבו לשתות מדין ד' כוסות
נראה טפי לדחוק מעט את לשון החזו"א ולפרש שאין כזה תוס' משום שהם מסיימים דנראה להחמיר.

אבל בחזו"א או"ח המובא לעיל מפורש שאנחנו קיי"ל כהצד להקל, ומכח זה דוחה את דברי הביה"ל הידועים גבי שומע כעונה

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 03, 2016 3:32 pm

נוטר הכרמים כתב:מובא בספר שמחת המועדים (הרב שמחה הלוי הולנדר, מודיעין עילית תשע"ד; עמ' שנט):
מספרים

האם ידוע איזה מקור להנ"ל?

וכה אמר הדברי חיים: כשחסיד אומר שהוא 'שמע' משהו, ודאי להד"ם. כשחסיד אומר שראה עיניו, אפשר שמע
על ליטאי לא חרץ הד"ח את דבריו, אבל בקל י"ל ש'מספרים' דומה להגדרות הנ"ל. (אף שהשמועה כן רווחת)

ובפרט שהרי החזו"א מפרש לעיל את התוס' במפורש בפשט שונה מהפשט של הגרי"ז אבל הפשט הזה הרי בפשטות כן שייך לסיפור של ר' דוד א"כ אפשר בקלות לשער מאיזה גרעין התחילה השמועה, שהחזו"א אמר משהו על התוס' דלא כהגרי"ז, ואז נשתלשלה השמועה לסיפור המובא בס' הנ"ל והמפורסם בעולם

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 03, 2016 3:34 pm

מתיישב כתב:כפי שזכור לי הברכת אברהם מאריך שם בכוונת התוס' ואפשר שגם מאריך בהסבר התוס' לשיטת מרן הגרי"ז. בכל אופן יתכן בהחלט לומר שכוונת התוס' שם רק לגבי כוס ראשון והסיפור עם מרן הגרי"ז ז"ל שאמר כן לגבי כל הד' כוסות לא היה ולא נברא.

הסיפור עם הגרי"ז היה או לא היה, אבל הגרי"ז בספרו הלכות חמץ ומצה מסביר במפורש את התוס' לגבי ד' כוסות ולא לגבי כוס ראשון גרידא (וזה גם הפשט הפשוט בתוס', וקשה מאוד לומר פשט אחר)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 03, 2016 3:43 pm

נוטר הכרמים כתב:מובא בספר שמחת המועדים (הרב שמחה הלוי הולנדר, מודיעין עילית תשע"ד; עמ' שנט):
וכן מביא מרן הגר"מ שטרנבוך שפעם מרן הגרי"ז היה בדרך עם אחיו הגר"מ והיה להם רק ארבע כוסות של יין ביניהם, והחליטו שאע"פ שאחד מהם יכול לצאת ידי חובתו עם חמר מדינה, מ"מ יותר טוב לעשות כשיטת התוס' בפסחים, ואחד יוציא את השני מדין שומע כעונה אע"פ שרק אחד מהם יוכל לשתות ארבע כוסות.


והביאור בזה נפלא כמו שביאר הגרי"ז בספרו, שהצד שמועיל לד' כוסות חמר מדינה (כמו שפסק הרמ"א), הוא הצד שדין ד' כוסות הוא רק דין ד' כוסות של ברכה ולא דין לשתות ד' כוסות מדין חירות, כי אם היה דין לשתות ד' כוסות אז היה צריך ודאי יין, וממילא אם כל אחד מהם ישתה חמר מדינה הוא לא ירויח בזה יותר מאשר שאחד ישתה יין ויוציא את חבירו, כי לעניין כוס של ברכה די שאחד שותה.

וכנראה אע"פ שהגרי"ז היה נוהג בעצמו לקדש על חמר מדינה, כנראה בכל אופן העדיף כאן את המעלה של יין.

אמנם עדיין יל"ד שהגרי"ז בספרו מעמיד חזק שיש גם שיטת ראשונים אחרת, ו(כמדומה)בראשה הר"מ, שחוץ מדין ד' כוסות של ברכה על הסדר יש גם דין שצריך לשתות כל אחד ואחד ד' כוסות של יין מדיני חירות ואין זה רק דין כוס של ברכה, ולפי שיטה זו לא קיימו הוא ואחיו באותה שנה דין ד' כוסות, וצ"ע, וי"ל שהיו באונס גמור.

מעניין גם איך החליטו מי ישתה את היין ומי רק יצא מחבירו?... האם יש בזה דין בכורה.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב א' אפריל 03, 2016 3:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שומע כעונה בשתיית ארבע כוסות <פשט אחר בתוס' בפסחים?>

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אפריל 03, 2016 3:47 pm

מ.ל. כתב:ז"ל הגרש"ז אויערבך זצ"ל:

בפסחים צט ע"ב נסתפקו התוס' אם יוצאין ידי מצות ארבע כוסות ע"י אחר עיי"ש (ועי' גם ברא"ש שם סי' כא), ושורש הספק הוא אם שתיית ד' כוסות הוי מצוה דרבנן כמו מצה ומרור ונמצא שכל אחד חייב בכך, או דהוי רק מצוה לכבד את ליל פסח בשתיית ד' כוסות וא"כ הו"ל כמו קדושא רבה של שבת דהוי רק בפה"ג והעיקר הוא השתיה ואפ"ה מוציא אחרים גם אם אינם טועמים.. ועכ"פ כיון שבמסקנתם כתבו התוס' רק "ונראה להחמיר" ומשמע דאכתי ספיקא הוא, נמצא שלדעת התוס' מי שהוא זקן או חולה באופן שאינו שותה כלל ארבע כוסות, טוב שיבקש מאחר שיוציאנו כיון דאפשר שיכולים להוציא אחרים בשתיה זו. (הליכות שלמה, פ"ט, דבר הלכה אות ל).

אלו בעצם דברי הגרי"ז בהלכות חמץ ומצה, ביותר ביאור ופירוט


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים