עמוד 1 מתוך 1

לשון הרמב"ם

פורסם: ש' מרץ 28, 2015 8:51 pm
על ידי מביט ומקשיב
לשון הרמב"ם ששאר שתיה ואכילה אם היסב הרי זה משובח ואם לא אינו צריך
לא הבנתי מה הוא רוצה שאינו צריך הרי כבר אכל שלא בהסיבה

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: ש' מרץ 28, 2015 11:41 pm
על ידי סופר מסופרים
אם הוא לא רוצה, אינו צריך.

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:26 am
על ידי ישראל אליהו
מביט ומקשיב כתב:לשון הרמב"ם ששאר שתיה ואכילה אם היסב הרי זה משובח ואם לא אינו צריך
לא הבנתי מה הוא רוצה שאינו צריך הרי כבר אכל שלא בהסיבה

י"ל דכוונתו ללמדנו בדרך אגב שרק בסעודה אינו צריך לחזור ולאכול. אולם בארבע כוסות ומצה צריך לחזור ולאכול בהסיבה. [שלא הזכיר הרמב"ם דין זה במפורש, שכל מקום שצריך הסיבה ולא היסב, צריך לחזור].

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:06 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
כבר העירו שמדברי הרמ"א תעב,ז נראה דלא כגרי"ז.

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 2:25 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מי העיר? מה העיר?

דעת השו"ע והרמ"א שההסיבה מעכבת, וכדעת הרא"ש, וכמבואר בגרי"ז הרא"ש והרמב"ם פליגי בהא גופא, ולא הזכיר הרמ"א מאומה מדעת הרמב"ם (וצ"ב דברי הבאה"ג שם)!

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 7:57 pm
על ידי מה שנכון נכון
הגרי"ז הוכיח ממש"כ הרמב"ם שמי שהסב באכילתו ושתיתו הר"ז משובח, שהסיבה היא מצוה בפ"ע ולא רק דין באכילת מצה וד כוסות, ומזה הוציא שלרמב"ם אם לא אכל מצה וד"כ בהסיבה יצא יד"ח ואי"צ [וגם לא יהני] לאכול שוב.
והרמ"א מסכים לפסק השו"ע שמי שלא אכל מצה וד"כ בהסיבה צריך לחזור, ואעפ"כ כתב ש"לכתחילה מצוה להסב בכל הסעודה". [בד"מ הביא המקור לזה ממהרי"ב ולא מהרמב"ם, אולי רצה להביא שכ"ה גם לדעת חכמי אשכנז. וראה עוד בפר"ח שהבין שיש חלוק בין הרמב"ם לרמ"א אם זהו דין לכתחילה או רק מצוה מן המובחר, אך לענין דיוק הגרי"ז אי"ז נ"מ].

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 10:20 pm
על ידי מביט ומקשיב
אפרקסתא דעניא כתב:הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

לדבריך אינו צריך הוא על מצה וד כוסות שאינו צריך לשתות שוב אבל לשון הרמב"ם לא משמע כך
וגם לא זו הוכחת הגרי"ז

Re: לשון הרמב"ם

פורסם: א' מרץ 29, 2015 11:38 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מביט ומקשיב כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

לדבריך אינו צריך הוא על מצה וד כוסות שאינו צריך לשתות שוב אבל לשון הרמב"ם לא משמע כך
וגם לא ו הוכחת הגרי"ז

לא הבנתי דבריך.