מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לנקות לפסח כדי שהבית יהיה נקי - מה נפסק להלכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

לנקות לפסח כדי שהבית יהיה נקי - מה נפסק להלכה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' אפריל 01, 2015 1:16 am

בפ"ק דפסחים דף ח' ע"א מסיק הגמרא אהא דלא יבדוק מפני הסכנה דהיינו סכנת עקרב, ופריך הגמרא והא שלוחי מצוה אינן ניזוקין, ומשני דחיישינן שמא תאבד לו מחט ויסיח דעתו מהמצוה לבקש המחט. ופריך הגמרא וכהאי גוונא לאו מצוה הוא, והא תניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור. וכו'.
חיפשתי בשו"ע ולא מצאתי איך נפסק להלכה, האם מותר לבער את החמץ כדי לחפש מחט וכדי לנקות את הבית.

מה שנכון נכון
הודעות: 11799
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לנקות לפסח כדי שהבית יהיה נקי - מה נפסק להלכה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 01, 2015 1:18 am

מה שנאמר בתלמוד שם נפסק בסימן תלג סעיף ח.
[אין שום איסור לחפש מחט].

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: לנקות לפסח כדי שהבית יהיה נקי - מה נפסק להלכה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' אפריל 01, 2015 1:27 am

אכן כדבריך.
משנה ברורה סימן תלג (לו) אחר שישלים בדיקתו - דבשעת בדיקה אפילו מחפש [מג] אחר מחט ג"כ הו"ל שלוחי מצוה ואין ניזוקין וכמו האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני דהוי צדיק גמור אע"פ שמכוין גם להנאתו:

ועדיין יש לעיין בזה.
דהנה אצל צדקה אמרינן שמותר לנסותו, ראה יו"ד רמ"ז והכוונה בזה, שמותר לכתחילה לתת שלא לשמה, ומזה לכאו' יש ללמוד גם על ביעור חמץ שאין צריך כלל לשמה. (אם כי שגם במצות צדקה זכור לי שאין זה פשוט). וצ"ב.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: לנקות לפסח כדי שהבית יהיה נקי - מה נפסק להלכה

הודעהעל ידי מתיישב » ד' אפריל 01, 2015 1:33 am

ראה מה שהאריך בזה ביד המלך.

יד המלך הלכות תשובה פרק י

מקור דבר זה הוא במשנה דאבות מאמר דאנטיגנוס איש סוכו [אבות א, ג]. והנה בפ"ק דר"ה דף ד' ע"א, ובפ"ק דפסחים דף ח' ע"א, הובא הברייתא דהאומר סלע זו לצדקה על מנת שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, והקשו בתוספות שם דברייתא זו סותרת משנה זאת דאבות דהזהירה לנו [המשנה] בפירוש מעשית המצות על מנת לקבל פרס. ותרצו דהמשנה הזהירה שלא נהיה כאומות העולם שתוהים על הראשונות. ותירוצם דחוק דהא לפי דעת המקשן שם לא ידע הגמרא עדיין מהחילוק שבין ישראל לאומות העולם, גם לא ידע המקשן עדיין מכל ענין זה של תוהה על הראשונות. גם כל עיקר קושית התוספות שם הוא תמוה, דאיך הקשו ממתניתין אברייתא הלא הברייתא מיירי במצות צדקה, ובמצות צדקה בפירוש התיר לן הכתוב לנסות את ה', דכתיב [מלאכי ג, י] ובחנוני נא בזאת. ולרוב הפוסקים לאו דוקא במעשר משתעי קרא רק בכל עניני צדקה. וכמו כן כתב רבינו בהלכות מתנות עניים [פרק י הלכה ב]. גם הטור בסי' רמ"ג פסק כן. ואם מותר לנסות את השם ב"ה בצדקה מכ"ש דמותר ליתן צדקה על מנת שיחיה בנו או על מנת שיקבל שאר ברכות וטובות, וכמו שהבטיח לנו השי"ת במצות מעשר וצדקה ברכות כלליות דכתיב [שם] והריקותי לכם ברכה עד בלי די. ודרשו חז"ל [מכות כג, ב] עד שיבלו שפתותיכם מלומר די. אבל המשנה מיירי בכל שאר המצות ודרכי עבודת השם דאסור לנסות בהם. והנה לא על תוס' לבד קשה כי אם גם על הגמרא הוא תמוה, דבפ"ק דפסחים דף ח' ע"א מסיק הגמרא אהא דלא יבדוק מפני הסכנה דהיינו סכנת עקרב, ופריך הגמרא והא שלוחי מצוה אינן ניזוקין, ומשני דחיישינן שמא תאבד לו מחט ויסיח דעתו מהמצוה לבקש המחט. ופריך הגמרא וכהאי גוונא לאו מצוה הוא, והא תניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור. ואיך פריך הגמרא ממצות צדקה על בדיקת חמץ, הלא בצדקה מותר לנסות לכתחלה אם יקבל שכרו, ומכ"ש על מנת לקבל פרס, משא"כ בבדיקת חמץ וכל שאר מצות כדומה דמשנה שלימה שנינו אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים