מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
מסורת ישראל
הודעות: 6
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 3:37 pm

בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הודעהעל ידי מסורת ישראל » ד' אפריל 01, 2015 1:07 pm

אמע"כ רבני וחכמי חברי הפורום הנכבדים כאו"א בשמו הטוב יבורך.
ב"ה וזכינו שקונטרסנו על פורים התקבל בברכה בין חברי הפורום באהדה רבה ועלה על שולחן מלכים-מאן מלכי רבנן, וקבלנו ב"ה תגובות נלהבות על המיזם החדשני.
להלן מצורף הקונטרס על חודש ניסן, ובקשתנו שטוחה לפני כל החברים לשלוח אלינו הערות והארות, דברי ביקורת והוספות, מראי-מקומות וכדו' וכדו'. נא ונא לשלוח לתיבת המייל amasoret@gmail.com ולא רק לפרסמם מעל במה זו.
היות ונשאלנו הרבה שאלות נענה אליהן כאן בקצרה:
א. מותר להדפיס קובץ זה (בשלמותו בלבד), לא למטרת הפצה ומכירה כי אם לצורך קריאה עצמית או העברה לחברים וידידים לצורך ביקורת וכדו'.
ב. הרבה שאלו אם אפשר להם להצטרף לכותבי המכון בשכר (היו ששאלו במישרין והיו שרמזו בעקיפין). במכון חברים לע"ע 4 חברים הכותבים מאמרים, המכון אינו מסובסד ולא מניב רווח כלשהו, ולכן כל מי ששאל אם אפשר לו להצטרף למכון, נשמח בחפץ לב לקבל מכם הגיגים ורעיונות, מאמרים וטורים בנושאי מנהגים ומסורות בעדות ותפוצות ישראל כדי לפרסמם על ידינו, אך אין בידינו לשלב חברים תמורת רווח כלשהו, היות וגם אנו איננו מסובסדים. אם יקרום רעיוננו עור וגידים, נוכל אולי בעתיד להפוך את המכון לעמותה מסודרת, ואז נוכל גם לתת תמורות לחברים, אז אנו מקווים להוציא לאור אנציקלופדיה מסודרת של כל מנהגי ישראל לעדותיהם.
ג. הקונטרסים האלו הם מהדורות טיוטה ראשוניות ולכן לא כדאי לפרסמם במאגרים המפיצים ספרים מושלמים ואיכותיים, עם זאת מי שרוצה לפרסמם במאגר יפנה לכתובת הדוא"ל הנ"ל לבקש אישור.
ד. מי שרוצה לקבל את חוברותינו במייל, יפנה לכתובת הדוא"ל הנ"ל.
ה. נא ונא להרבות בהערות והארות ולא רק בדברי שבח. למרות שהשבחים נותנים לנו משוב חיובי, אך מזה איננו מחכימים מאומה, והננו זקוקים בעיקר לביקורת בונה.
בכבוד ויקר
מכון "מסורת ישראל"
קבצים מצורפים
חודש ניסן.pdf
(1.17 MiB) הורד 711 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 01, 2015 4:58 pm

א. ר"ח ניסן- מגילת תענית פרק אחרון אינו חלק ממגילת תענית והוא תוספת מאוחרת.
ב. אין מציאות שהיה "סנהדרין צדוקי" ו-"סנהדרין פרושי", אלא היתה תקופה שהצדוקים שלטו בסנהדרין עד ששמעון בן שטח הצליח בס"ד להוציאם, כמבואר במגילת תענית.
ג. ליל הסדר- הקידוש שנהגו התימנים נהוג גם במנהג ג'רבא
ד. ורחץ- לפי מנהג תימן (בלדי) וכן דעת הגר"א מברכים ענט"י
ה. מקור מנהג הטפת היין בדברי רבינו הרקח בדרשתו לפסח
ו. רבותינו הראשונים מתרגמים חזרת- חסא- ליטוגא= חסה שלנו.
ז. נוסח ההגדה שהודפס בקונטרס הוא כנוסח החסידים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 07, 2015 11:57 pm

- הוספת פסוק "ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך..." אינו בהגדות הישנות ואולי הוא תוספת האריז"ל. (ראיתי יש מטיפים גם מן היין כמו במכות, והתבלבלו בין ליל הסדר לברית מילה).
- על פי מנהג אשכנז שותים כוס רביעית רק אחרי "כי לו נאה" (לפני אדיר הוא) ואולי זו הסיבה ששרים אדיר הוא, (כהמשך ל"לשנה הבאה בירושלים" ו"קרב נהל נטעי כנה פדוים לציון ברנה").
- במקום "חילם לא מצאו בקומם בלילה" יש אומרים את נוסח הפייטן "חלחלת מדין וחבריו..."
- הניקוד של ההגדה גרוע.

מסורת ישראל
הודעות: 6
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 3:37 pm

Re: בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הודעהעל ידי מסורת ישראל » ה' אפריל 16, 2015 10:35 pm

תודה רבה לכל המעירים והמאירים, ולהלן תגובה:
בברכה המשולשת כתב:א. ר"ח ניסן- מגילת תענית פרק אחרון אינו חלק ממגילת תענית והוא תוספת מאוחרת.ב. אין מציאות שהיה "סנהדרין צדוקי" ו-"סנהדרין פרושי", אלא היתה תקופה שהצדוקים שלטו בסנהדרין עד ששמעון בן שטח הצליח בס"ד להוציאם, כמבואר במגילת תענית.ג. ליל הסדר- הקידוש שנהגו התימנים נהוג גם במנהג ג'רבאד. ורחץ- לפי מנהג תימן (בלדי) וכן דעת הגר"א מברכים ענט"יה. מקור מנהג הטפת היין בדברי רבינו הרקח בדרשתו לפסחו. רבותינו הראשונים מתרגמים חזרת- חסא- ליטוגא= חסה שלנו.ז. נוסח ההגדה שהודפס בקונטרס הוא כנוסח החסידים

א. אכן, תודה רבה על ההערה וכבר תיקנתיה בפנים. מקור הפרק נזכר לראשונה בבה"ג, מסורות בבליות ולא ארצישראליות. מקצת יובאו בעז"ה בקונטרסנו לל"ג בעומר, תחת הכותרת 'צום י"ח באייר".
ב. המערכת המשפטית בירושלים היתה קרויה 'סנהדרין' (שם יווני, אגב), וכל מי שישב בה היה חבר סנהדרין. מעת שמלכי החשמונאים הפכו לצדוקים ועד שמעון בן שטח היו הם צדוקים, ושמעון בן שטח טיהרם כמו שהבאת, לאחר הלל ושמאי שוב הפך הסנהדרין למוסד צדוקי. (קונטרס ארוך בעניין זה נמצא בשלבי עריכה ומחפשת במה לפרסום).
ג. תודה רבה על המידע, אגב, האם אתה יודע אם ישנו הגדה של פסח "איש מצליח"?
בעוד הרבה קהילות ספרדיות נהגו מימי קדם לומר נוסח זה.
ד. וכן דעת רבותינו הראשונים האשכנזים עד דור תלמידי מהר"ם מרוטנבורג (הוא עצמו נהג כרבותיו ובירך על נטילת ידיים).
ה. תודה רבה על המקור.
ו. האם לא זה מה שכתוב בקונטרס? אולי כבודו מתכוון שלא רק האחרונים מתרגמים כן אלא אף הראשונים.
ז. אכן, ההגדה נעתקה בשיטת 'העתק-הדבק' מהתכנה החינמית 'תורת אמת' (תשואות חן חן לו) במטרה לעבור עליו ולעבדו כנדרש).
אודות הערות משולש:
על הפסוק 'ואעבור עליך': אכן, אינו בכל ההגדות הישנות, ובהגדות החדשות אינו במקומו הנכון, ויש הגדות שהעירו על כך.
על מנהג הכוס הרביעי: בהגדות האשכנזיות העתיקות נדפס 'חסל סידור פסח' אחר פיוט אדיר הוא, ורק אז שתו את הכוס. ראיתי בהגדה אחת שהכניס את הפיוטים לפני 'יהללוך', ויש לברר שורש כל המנהגים. אגב, ישנם גם יוצאי פולין וחצרות חסידיות ששותים את הכוס הרביעית אחרי או באמצע הפיוטים.
הנוסח 'חלחלת' נמצא בגניזה, וחדשים מקרוב באו שינו את הנוסח, אכן, מעניין לברר מי שינה את נוסח הגניזה לנוסח ההגדות.
על הניקוד כבר הערתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בקשת ביקורת לקונטרס של פסח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 16, 2015 10:49 pm

מסורת ישראל כתב:ג. תודה רבה על המידע, אגב, האם אתה יודע אם ישנו הגדה של פסח "איש מצליח"?

יש [גם באוצר].
וראה עוד בברית כהונה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים