עמוד 1 מתוך 1

האם מותר לנקות כתם בחול המועד?

פורסם: ב' אפריל 06, 2015 4:36 pm
על ידי אישי
שכיח מאוד, [במיוחד בבית שהתברך בילדים קטנים], שהבגד מתלכלך בכתם מקומי, ופעמים רבות גם אין בגד חגיגי להחלפה, ויש להסתפק אם איסור כיבוס במועד נאמר גם על כיבוס כתם מקומי, או רק על כיבוס כל הבגד שהוא מלאכה חשובה טפי. ואת"ל שגם זה בכלל האיסור, יש לדון לענין כתמים אלו, דדמו למטפחות הידים שהתירו כיבוסן משום דדרכן להתלכלך תמיד, דה"נ כיון שהוא מצוי עם תינוקות וכו' דרך הוא שיתלכלך בכתמים, ולא גזרו כהא"ג.
בזכרוני שמביאים ראיה מבעלת הכתם שהותר לה לכבס במועד, משמע דגם כתם בכלל איסור כיבוס. אבל יש לדחות, דהתם איירי במכבסת כל הבגד עבור הכתם, והותר לה כן משום שאינו מתכבס שפיר אלא ע"י כיבוס כולו. וצ"ע.

Re: האם מותר לנקות כתם בחול המועד?

פורסם: ב' אפריל 06, 2015 10:46 pm
על ידי הכהן
אם נתלכלך הבגד במועד, ואין לו בגד מתאים כזה שיכול ללובשו בקלות מותר לנקות כתמים מקומיים בחול המועד אף אם לא נתלכלכו מחמת קטנים, ומותר אף להשתמש לצורך כך בחומרי ניקוי.

מקורות:
כן כתב הגר"מ פיינשטין באגרות משה חלק ה' סימן ל"ו אות א' וז"ל שם: בגד שנתלכלך קצת במועד מותר לכבס מקום הלכלוך כדי להעביר את הכתם שאין זה נחשב כיבוס לענין חול המועד ע"כ. וכן כתב השש"כ פרק ס"ו סעיף ע"ב, וכן הביא בספר חול המועד כהלכתו פ"ה הערה פ"ו בשם בעל השבט הלוי שליט"א. אמנם בחוט השני הל' חול המועד כתב שניקוי כתם דינו ככיבוס והוכיח כן מדין בעלת הכתם ובעל קרי שהותר להם לכבס (שו"ע תקלד,א), ומשמע שלשאר אדם אסור, אך לכאורה אין משם כל ראיה כיון שאין מבואר שם כלל שמיירי לענין כיבוס מקומי של הכתם, אלא לענין כיבוס כל הבגד כדמשמע מהדמיון שם לשאר הבגדים שמותר לכבסם.