עמוד 1 מתוך 1

אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ו' ינואר 15, 2016 11:51 am
על ידי רחמנא ליבא בעי
בעל אגרות משה כתב באו"ח ח"א סי' קנג, שהרוצה לאפות מצות על טס ברזל, צריך שלא תהיה המצה מגולה לאויר, לפי שהאויר מקרר ואפשר שמלמעלה תתחמץ עד שלא תאפה, ולכן צריך לעשות לתנור גג וכתלים.
בחיפוש בינוני לא מצאתי שו"ת נוסף שהזכיר תשובה זו, או שדן באותו ענין. אם יש מי מהחו"מ ומן הבקיאים במנהגי הקהילות שמכיר איזכור כזה, או עדות מקהילה כלשהי על אפיית מצות בחוץ כשהמצות חשופות לשמש, אודה לו אם יעלה לאשכול זה, כי יש חבורות מצות, שלדידם הדבר נוגע למעשה.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ש' ינואר 16, 2016 10:17 pm
על ידי עיק
בשו"ת אור לציון לרב"צ אבא שאול האריך לחלוק על דברי האגרות משה בזה. ואומר שבכל ארצות המזרח נהגו לאפות את המצות גלויות מלמעלה, ומה שכתב האגרות משה הוא מפני שאצל האשכנזים השתכח עניין אפיית המצות המקובלות (שהיו רכות כידוע).
ושמעתי מקרוב משפחה של הר"ד שלוש (בעל שו"ת חמדה גנוזה) שהוא אופה מצות על טס מתכת שהוא מניח הכיריים בביתו.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: א' ינואר 17, 2016 11:07 am
על ידי ישראל אליהו
בהקלטה, אומר הגרב"צ שלדעתו הגר"מ פיינשטיין כתב מה שכתב כיון שלא ראה בעיניו איך נראה התנור הזה (סאג'), ולכן הבין שהגומא צריכה להיות בתוך חלל התנור.
ועורכי האול"צ (ח"ג י"א י') רמזו זאת ממש בעדינות.
[עיקר ראיית האול"צ היא מתס"א ב', ששם כתוב במפורש "לא שנא הסיקה מבפנים (דהיינו מתחת הטפקא) או מבחוץ (דהיינו מעל הטפקא)"].

עיק כתב:בשו"ת אור לציון לרב"צ אבא שאול האריך לחלוק על דברי האגרות משה בזה. ואומר שבכל ארצות המזרח נהגו לאפות את המצות גלויות מלמעלה, ומה שכתב האגרות משה הוא מפני שאצל האשכנזים השתכח עניין אפיית המצות המקובלות (שהיו רכות כידוע).

הוא לא כותב שנהגו בכל ארצות המזרח לאפות כך מצות.
רק כותב שבארצות המזרח נהגו לאפות ע"ז (בשאר ימות השנה), ולכן הוא מכיר את סוג התנור הזה. ומה שכתב האג"מ, זהו מפני שלא הכיר תנור זה.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: א' ינואר 17, 2016 2:15 pm
על ידי עיק
ישראל אליהו כתב:בהקלטה, אומר הגרב"צ שלדעתו הגר"מ פיינשטיין כתב מה שכתב כיון שלא ראה בעיניו איך נראה התנור הזה (סאג'), ולכן הבין שהגומא צריכה להיות בתוך חלל התנור.
ועורכי האול"צ (ח"ג י"א י') רמזו זאת ממש בעדינות.
[עיקר ראיית האול"צ היא מתס"א ב', ששם כתוב במפורש "לא שנא הסיקה מבפנים (דהיינו מתחת הטפקא) או מבחוץ (דהיינו מעל הטפקא)"].

עיק כתב:בשו"ת אור לציון לרב"צ אבא שאול האריך לחלוק על דברי האגרות משה בזה. ואומר שבכל ארצות המזרח נהגו לאפות את המצות גלויות מלמעלה, ומה שכתב האגרות משה הוא מפני שאצל האשכנזים השתכח עניין אפיית המצות המקובלות (שהיו רכות כידוע).

הוא לא כותב שנהגו בכל ארצות המזרח לאפות כך מצות.
רק כותב שבארצות המזרח נהגו לאפות ע"ז (בשאר ימות השנה), ולכן הוא מכיר את סוג התנור הזה. ומה שכתב האג"מ, זהו מפני שלא הכיר תנור זה.


ישר כח. כתבתי את הדברים מהזכרון ולא דייקתי די הצורך.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: א' ינואר 17, 2016 2:34 pm
על ידי שמש
אבל אה"נ גם מצות היו אופים כך כידוע.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: א' ינואר 17, 2016 4:10 pm
על ידי רחמנא ליבא בעי
תודה רבה למלומדים על ציון המקור.
באמת דברי האג"מ מחודשים גם בפשט השו"ע וגם במציאות. ואולי יש להוסיף לזה שהאוויר אצלם [בארה"ב] קר יותר, מה שאי"כ בארצות החמות בהן היו נוהגים לאפות בסאג' [וכן פה בארה"ק].
אבל אחר כל זה, כשהצעתי שאלתי הלכה למעשה להגר"ש עמאר בדבר אפייה על סאג', אמר לי פא"י בזה"ל: 'והרי יש אגרות משה...', ושאלתיו אם צריך לחשוש לזה ואמר לי שכן.
וידועה ארץ מולדתו של הגר"ש עמאר, וגם ידיעותיו במנהגי הקהילות לא חסרות.
אמנם חשוב לציין שהיה זה כמה ימים לפני חג הפסח, והיה ניכר שהוא טרוד ולא היה לי האומץ להכביר בשאלות.

שמש כתב:אבל אה"נ גם מצות היו אופים כך כידוע.


למי ידוע ומאיפה?

עיק כתב:ושמעתי מקרוב משפחה של הר"ד שלוש (בעל שו"ת חמדה גנוזה) שהוא אופה מצות על טס מתכת שהוא מניח הכיריים בביתו.


משמע שהיה עושה כן בביתו ולא בחוץ?

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 8:09 pm
על ידי ישראל אליהו
רבינו חננאל מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא. ופירושו שנותנין זה השבר ע"ג אבנים ומסיקין אש מלמטה ומרתיחין אותן השברין ומדבקין הפת מלמעלה.
רש"י מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא - רעפים שקורין טובל"ש +רעפים+, שמסיקין אותם ואופין בהן, כך שברים אלו רחבים, ומיהו, אין להן תוך להסיקם מבפנים אלא מבחוץ כרעפים.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 8:30 pm
על ידי עיק
ישראל אליהו כתב:רבינו חננאל מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא. ופירושו שנותנין זה השבר ע"ג אבנים ומסיקין אש מלמטה ומרתיחין אותן השברין ומדבקין הפת מלמעלה.
רש"י מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא - רעפים שקורין טובל"ש +רעפים+, שמסיקין אותם ואופין בהן, כך שברים אלו רחבים, ומיהו, אין להן תוך להסיקם מבפנים אלא מבחוץ כרעפים.


השאלה כאן היא לגבי אפיית מצות, לא אפיית לחם ששם זה ידוע.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 9:10 pm
על ידי ישראל אליהו
עיק כתב:
ישראל אליהו כתב:רבינו חננאל מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא. ופירושו שנותנין זה השבר ע"ג אבנים ומסיקין אש מלמטה ומרתיחין אותן השברין ומדבקין הפת מלמעלה.
רש"י מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא - רעפים שקורין טובל"ש +רעפים+, שמסיקין אותם ואופין בהן, כך שברים אלו רחבים, ומיהו, אין להן תוך להסיקם מבפנים אלא מבחוץ כרעפים.


השאלה כאן היא לגבי אפיית מצות, לא אפיית לחם ששם זה ידוע.

האג"מ אמר שצורת האפייה בטפקא היא בתוך התנור, דהיינו שהכניסו את הטפקא לתוך התנור. והגרב"ץ אמר שהוא מכיר את התנור הזה, וטפקא היינו שאופים [בשאר ימות השנה] ללא דפנות וגג. [ומזה שהראשונים והשו"ע כתבו בסתמות, שמותר לאפות בטפקא, ולא סייגו את ההיתר שדוקא שיאפה עם דפנות וגג, משמע שהאפייה תהיה כשאר ימות השנה].
ולזה באה הראיה מהראשונים בגמ' שבת, שדרך האפיה היא ללא גג ודפנות.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 9:12 pm
על ידי עיק
ישראל אליהו כתב:
עיק כתב:
ישראל אליהו כתב:רבינו חננאל מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא. ופירושו שנותנין זה השבר ע"ג אבנים ומסיקין אש מלמטה ומרתיחין אותן השברין ומדבקין הפת מלמעלה.
רש"י מסכת שבת דף קכה עמוד א: מעשה טפקא - רעפים שקורין טובל"ש +רעפים+, שמסיקין אותם ואופין בהן, כך שברים אלו רחבים, ומיהו, אין להן תוך להסיקם מבפנים אלא מבחוץ כרעפים.


השאלה כאן היא לגבי אפיית מצות, לא אפיית לחם ששם זה ידוע.

האג"מ אמר שצורת האפייה בטפקא היא בתוך התנור, דהיינו שהכניסו את הטפקא לתוך התנור. והגרב"ץ אמר שהוא מכיר את התנור הזה, וטפקא היינו שאופים [בשאר ימות השנה] ללא דפנות וגג.
ולזה באה הראיה מהראשונים בגמ' שבת, שדרך האפיה היא ללא גג ודפנות.


אתה צודק.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 9:49 pm
על ידי שמש
רחמנא ליבא בעי כתב:
שמש כתב:אבל אה"נ גם מצות היו אופים כך כידוע.


למי ידוע ומאיפה?

ידוע למי שראה (או שמע מהוריו) מנהג זקנינו בזה שהיו אופים בכל יום מימי הפסח מצות ע"ג התנור שבחצר (שהיה פתוח כנ"ל).

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 11:04 pm
על ידי ישראל אליהו
רק שצריך להקפיד שיתחיל ליאפות מיד. דהיינו שממש בתוך כמה שניות ישתנה כל צבע המצה ללבן.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 8:39 am
על ידי ספרים וועלט
האם יותר טוב שהטס הוא חם מדי, שאז הוא מתחיל לאפות תיכף, או שמא עי"כ נשרף תחתיתה של המצה ועליונה נשארה קר וכשיוציא את המצה תיכף יתחמץ?

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 3:00 pm
על ידי ישראל אליהו
אם העליון קר, זה בעיה.
כל המצה צריכה להתחיל להיאפות בתוך כמה שניות.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 6:21 pm
על ידי ספרים וועלט
איפה כתוב שהמצה צריכה להאפות תוך כמה שניות?
אתה צודק שאם התנור קר זו בעיה, וכדבריך כתב האגרות משה ח"א סי' קנ"ג.
מ"מ אפילו לפי דעת האג"מ, אם יש חום מלמעלה אף שאיננו רותח מאד, הרי זה כשר.
השאלה ששאלתי היא מה יותר טוב, טס ברזל שנעשה רותח מאד, שבהכרח יוציא את המצה לאחר כמה שניות, ואז יש בעיה שעליונה של המצה לא נאפה כל הצורך. או שהתחתון לא יהיה רותח כ"כ כמו הברזל, ולהשאיר את המצה בתוך התנור לזמן יותר קצת.
מה עדיף?

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 6:24 pm
על ידי ישראל אליהו
לא אמרתי שצריכה להיאפות בתוך כמה שניות.
אלא להתחיל להיאפות בתוך כמה שניות. עפ"י זכרוני זה לשון הראשונים, שתתחיל להיאפות מיד.
אחרת, הבצק מתחיל להחמיץ.

Re: אפיית מצות על טס ברזל [המכונה בלשון ערב סאג']

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 6:28 pm
על ידי ספרים וועלט
דברי האור לציון.