עמוד 1 מתוך 1

מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' אפריל 06, 2016 8:59 pm
על ידי עושה חדשות
מי יכול לעזור בענין המדובר במידע או בהפניה למאמרים,

כידוע יש שסברו לדינא דאפיית מצות בער"פ היא חיוב, דהיינו שקיום מצות מצה בליל פסח צריך להיות במצה שנאפתה בער"פ מזמן הקר"פ, ויש דס"ל דהוי רק מנהג טוב, ויש שלא נהגו כן כלל.

איך נהג המהריל"ד? הנצי"ב? האריז"ל? הש"ך? הרעק"א? הנתיבות? וכו' וכו' כל שאר רבותינו גדולי הדורות האחרונים. מי מהם חשש דהוי לעיכובא מעיקר הדין, מי עשה כן רק כמנהג טוב, ומי לא עשה כן כלל.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' אפריל 06, 2016 9:45 pm
על ידי שומע ומשמיע
בביהגר"א נחרץ שאין בזה חיוב, וכל השקו"ט שלו מעניין מאד. [הוא בדבריו חולק על שניים. שיטת הר"ש שזה חיוב, ושיטת הב"ח שצריך תוך שלושים].

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' אפריל 06, 2016 9:51 pm
על ידי חכם באשי
רבש"ה כתב על כך מאמר ארוך-ארוך. מתוק מדבש.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' אפריל 06, 2016 9:53 pm
על ידי מצליח
בבקשה מי שיוכל להעלות המאמר ליהנות בו בני אדם תודה מראש

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' אפריל 06, 2016 11:15 pm
על ידי עושה חדשות
מצליח כתב:בבקשה מי שיוכל להעלות המאמר ליהנות בו בני אדם תודה מראש

גא"מ.

דבר נוסף מעורר סקרנות, מש"כ הגאונים לגבי פסח שחל ביום א', שאין לאפות המצות ביום ו' כי אז נראה כמכין משבת ליו"ט, אלא לאפות בליל יו"ט גופיה. ובב"י סי' תנח פי' דבריהם דהוי גזירה שמא יחשבו שאפה בשבת, עי"ש. האם יש עוד ביאור בדברי הגאונים?

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ה' אפריל 07, 2016 11:32 am
על ידי חכם באשי
הייתי מעלה את הפרק מתוך הספר, אך חוששני שזה לא יהיה לרצונו של רבש"ה. עמכם הסליחה.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 12:36 am
על ידי ישראל אליהו
שומע ומשמיע כתב:בביהגר"א נחרץ שאין בזה חיוב, וכל השקו"ט שלו מעניין מאד. [הוא בדבריו חולק על שניים. שיטת הר"ש שזה חיוב, ושיטת הב"ח שצריך תוך שלושים].

רוב השקו"ט שם מופיע בראשונים.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 4:20 pm
על ידי משה ובני ישראל
יסוד ושורש העבודה

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 4:23 pm
על ידי משה ובני ישראל
טור

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 6:31 pm
על ידי קראקובער
ה"ערוך השולחן" הסביר הסבר מעניין מדוע המנהג התבטל במקומות רבים. לדבריו, בעבר
היו אוכלים מצות עבות יותר מהמצות שלנו, ולכן אפו בכוונה מצות בערב פסח, כדי
שמצות המצוה יהיו טריות וחמימות לכבוד יום-טוב. אך בימינו אוכלים מצות דקות, ולא
שייך שהמצות יהיו חמות וטעימות, כיון שבכל מקרה הן דקות ומתקררות במהירות.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 6:53 pm
על ידי משה ובני ישראל
קראקובער כתב:ה"ערוך השולחן" הסביר הסבר מעניין מדוע המנהג התבטל במקומות רבים. לדבריו, בעבר
היו אוכלים מצות עבות יותר מהמצות שלנו, ולכן אפו בכוונה מצות בערב פסח, כדי
שמצות המצוה יהיו טריות וחמימות לכבוד יום-טוב. אך בימינו אוכלים מצות דקות, ולא
שייך שהמצות יהיו חמות וטעימות, כיון שבכל מקרה הן דקות ומתקררות במהירות.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 7:55 pm
על ידי אפשר
כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 8:05 pm
על ידי קראקובער
אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.


כולם??!! לא ראית את הערוך השולחן?

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 8:25 pm
על ידי אפשר
קראקובער כתב:
אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.


כולם??!! לא ראית את הערוך השולחן?

לא התכוונתי לכולם, כל ישראל, אלא לכל הרשימה שכתב הרב עו"ח לעיל, היינו אריזל מהרילד רעק"א וכיוצא, כי יש לנו סתמא של מחבר, ואין איש מפקפק, וידוע לן עכ"פ על גדו"י כמו החת"ס והפלאה וכדומה שעשו כן, אז גם שאר גדו"י מוחזקים לעשות כאשר יושת בעל השו"ע. ורק הגר"א פטר.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 8:56 pm
על ידי בני ברקי
יעוין באוצר מנהגי חב"ד שמביא שגם לא כל גדולי האדמורים אפו מצות בער"פ והיו אדמורים שהקפידו לא לאפות בער"פ (וגם אם אפו בשביל החסידים, המסורת וכו.. הם הקפידו לא לאכול מזה)
ואני הייתי פעם בער"פ בבית מדרשו של אחד מאדמורי בני ברק ואפו שם מצות ולענ"ד זה לא היה חשש חמץ אלא חמץ ממש...

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 9:59 pm
על ידי קראקובער
בני ברקי כתב:יעוין באוצר מנהגי חב"ד שמביא שגם לא כל גדולי האדמורים אפו מצות בער"פ והיו אדמורים שהקפידו לא לאפות בער"פ (וגם אם אפו בשביל החסידים, המסורת וכו.. הם הקפידו לא לאכול מזה)
ואני הייתי פעם בער"פ בבית מדרשו של אחד מאדמורי בני ברק ואפו שם מצות ולענ"ד זה לא היה חשש חמץ אלא חמץ ממש...


חמץ ממש? ומה בהמתן של צדיקים וכו' ואולי זה תלוי אם חמץ איסור גברא או חפצא....

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' מרץ 21, 2018 6:52 pm
על ידי עושה חדשות
שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' מרץ 21, 2018 7:04 pm
על ידי אוצר החכמה
מה שמעניין הוא שהרי טוענים שכל עוד שאפו מצות עבות לא היה שייך לאפות קודם וכל העניין התחדש רק במאות שנים האחרונות. והנה אחד מן הראשונים שואל מדוע לא אפו מראש חודש.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' מרץ 21, 2018 7:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

אכן יש שנהגו (לדוגמא: הרבי מליובאוויטש) לאכול כל ימות הפסח רק מצות שנאפו בע"פ.

אבל ראייתו תמוהה: מדוע בנ"י לא אפו בע"פ מצות גם לימים הבאים אחריו?!

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ד' מרץ 21, 2018 11:39 pm
על ידי ישראל אליהו
עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

כמובן. יש ראשונים וגאונים הסוברים שכל שבעה יש לאכול ממצות שנאפו אחרי חצות.

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: א' מרץ 25, 2018 7:15 pm
על ידי חיימשה
זכורני שלשי' רש''י הוא מדאורייתא!

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 12:55 am
על ידי עושה חדשות
שדר לי חכ"א -


שלום!
ילה''ע שמסדר המשנה גם נראה שעשו את המצות אחר חצות, שהרי המסכת מתחילה מבדיקת חמץ בליל י''ד, ופ''ב עוסק בביעור חמץ בי''ד בשעה חמישית, ואח''כ חציו השני של פ''ב וחציו הראשון של פ''ג מבאר איזה חמץ חייב בביעור, ואח''כ סופ''ד נתבארו הלכות אפיית מצות איזה חמץ חייב בביעור רק לאחר הלכות ביעור חמץ בשעה חמישית, נתבארו הלכות אפיית מצות, ואח''כ הלכות איסור עשיית מלאכה בער''פ אחר חצות [ומקומות שנהגו אף קודם חצות], ואח''כ הלכות קרבן פסח שהוא לאחר תמיד של בין הערביים, ואח''כ בסוף הלכות ליל פסח. הרי לנו שהמשנה מסודרת על סדר היום בצורה די מדוייקת, וא''כ מבואר שאפו את המצות בער''פ אחר חצות קודם הקרבת קרבן פסח [או לכה''פ באותו זמן], ואמנם אפשר לדחות בקל שאם יעשו לפני כן זה לא יהיה טרי ללילה ויתייבש, ואי''ז ענין עקרוני, אך זה לא כ''כ מופקע לקחת את סדר המשנה בצורה עקרונית יותר.