עמוד 1 מתוך 1

מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 01, 2016 10:56 pm
על ידי זקן ששכח
תמיהה שמקננת בקרבי זמן וזמנים טובא.
מה זכתה 'מכירת חמץ' שיש סביבה כל כך הרבה אי אימון, עד שיש קוי טלפון יעודיים וחוברות וכו' וכו', לבירור וידיעה איזו חברה טחנה את הקמח מתי וכו' וכו', בניגוד לשאר תקנות חכמים ששם משום מה[!] התקנה היא למהדרין מן המהדרין.
ושמא שמא כל הסיבה היא שבניגוד לפרוזבול לדוגמא, ששם מי שיקיים הדאורייתא מלכתחילה, עלול להיות לו חשש... חסרון כיס, בניגוד למכירת חמץ למשל, ששם, אם יהיה חסרון כיס, זה יקרה לבעל המפעל וכדו', ובשתי מילים: לא לי!
ואולי נקצר: מדוע הופלתה תקנה זו בצורה בוטה ומפלה עד מאד.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 01, 2016 11:08 pm
על ידי צולניק
פרוזבול זו תקנת חז"ל, מכירת חמץ לא.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 01, 2016 11:41 pm
על ידי אום אני חומה
צולניק כתב:פרוזבול זו תקנת חז"ל, מכירת חמץ לא.

סוף כל סוף בימינו מסתמא לכו"ע המכירה נעשית על הצד היותר טוב, ומאי נפק"מ מאיפה זה התחיל?

אולי כדברי הרדב"ז המפורסמים מדוע החמירו שחמץ אינו בטל אפי' באלף וכו'.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 01, 2016 11:46 pm
על ידי צביב
,

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: ב' מאי 02, 2016 4:20 am
על ידי עזריאל ברגר
פרוזבול בזמן הזה - יש שכתבו שהוא מנהג בעלמא, כי מכיוון שנהגו כולם להחזיר חובות אחרי שביעית - הוי כאילו התנו שלא ישמיט חוב זה בשביעית (כך זכור לי משו"ע אדה"ז).

ועוד, שהמחזיר חוב שעברה עליו שביעית - רוח חכמים נוחה הימנו.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: ב' מאי 02, 2016 8:21 am
על ידי גימפעל
זקן ששכח כתב:תמיהה שמקננת בקרבי זמן וזמנים טובא.
מה זכתה 'מכירת חמץ' שיש סביבה כל כך הרבה אי אימון, עד שיש קוי טלפון יעודיים וחוברות וכו' וכו', לבירור וידיעה איזו חברה טחנה את הקמח מתי וכו' וכו', בניגוד לשאר תקנות חכמים ששם משום מה[!] התקנה היא למהדרין מן המהדרין.
ושמא שמא כל הסיבה היא שבניגוד לפרוזבול לדוגמא, ששם מי שיקיים הדאורייתא מלכתחילה, עלול להיות לו חשש... חסרון כיס, בניגוד למכירת חמץ למשל, ששם, אם יהיה חסרון כיס, זה יקרה לבעל המפעל וכדו', ובשתי מילים: לא לי!
ואולי נקצר: מדוע הופלתה תקנה זו בצורה בוטה ומפלה עד מאד.

ולי הייתה תמיהה הפוכה למה על מכירת חמץ סומכים עד כדי שלדעת הסומכים עליה, לא מובנת שיטת המחמירים, ואילו היתר מכירת קרקעות בשביעית מופקעת לגמרי.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: ב' מאי 02, 2016 1:31 pm
על ידי צביב
גם במכירת חמץ לא מוכרים את הבית אלא משכירים בארץ ישראל
משום לא תחנם
(משום שעוסקים כאן בהלכות מכירת חמץ, כתבתי רק טעם מהלכות מכירת חמץ)

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 08, 2016 11:06 am
על ידי לעומקו של דבר
אום אני חומה כתב:
צולניק כתב:פרוזבול זו תקנת חז"ל, מכירת חמץ לא.

סוף כל סוף בימינו מסתמא לכו"ע המכירה נעשית על הצד היותר טוב, ומאי נפק"מ מאיפה זה התחיל?

מה פירוש מה נפקא מינה, אין הבדל האם חז"ל תיקנו או שזה תקנה מאוחרת הרבה יותר?
אם רצונך שאל שאלה אחרת: אם המכירה כ"כ טובה למה מחמירים. אבל סתירה מפרוזבול אין כלל.
ועל השאלה הזו יש הרבה מאוד תשובות ואכמ"ל בפרט שיש כמה אשכולות על זה.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 08, 2016 11:35 am
על ידי אוצר החכמה
מלבד שברור ההבדל בין תקנת חז"ל לתקנה מאוחרת יש עוד הבדל מהותי.
הנימוק לתקנת הלל לא היה כי יש בזה צורך והפסד, אלא בגלל שהדבר הביא למכשול שעברו על מה שכתוב בתורה, וממילא זה הווה כעין תקנת חז"ל לגדור מאיסור, ואולי אפשר לומר ע"פ זה שאסור להחמיר כי היא גופא התקנה שיעשו כן בדווקא וע"י זה יינצלו מאיסור, על מכירת חמץ מעבר לזה שזה לא מחז"ל גם לא ניתן הנימוק הזה.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 08, 2016 12:57 pm
על ידי י. אברהם
גימפעל כתב:ולי הייתה תמיהה הפוכה למה על מכירת חמץ סומכים עד כדי שלדעת הסומכים עליה, לא מובנת שיטת המחמירים, ואילו היתר מכירת קרקעות בשביעית מופקעת לגמרי.


חמץ - שביעית.jpg
חמץ - שביעית.jpg (81.4 KiB) נצפה 2405 פעמים

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 08, 2016 1:02 pm
על ידי לעומקו של דבר
וכפי שנידון כאן כבר אלף פעמים

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: א' מאי 08, 2016 1:27 pm
על ידי י. אברהם
נא להפנות למקום העיקרי שדנו בזה.

Re: מכירת חמץ לעומת פרוזבול

פורסם: ו' מרץ 24, 2017 10:36 am
על ידי קראקובער
י. אברהם כתב:
גימפעל כתב:ולי הייתה תמיהה הפוכה למה על מכירת חמץ סומכים עד כדי שלדעת הסומכים עליה, לא מובנת שיטת המחמירים, ואילו היתר מכירת קרקעות בשביעית מופקעת לגמרי.


חמץ - שביעית.jpg
חמץ - שביעית.jpg (81.4 KiB) נצפה 2035 פעמים


גם היתר עיסקא נגד רצון התורה כי רצון התורה להלוות בחינם, מה החילוק?!