עמוד 1 מתוך 1

מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 11:33 am
על ידי חוקר ודורש
מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש וכל דבר מר האם לאכול זכר למצוה או לא.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 11:43 am
על ידי פלגינן
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש האם יצא ידי חובה או שאפילו אין זכר למצוה?.

זה לא מר.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 12:35 pm
על ידי משה ובני ישראל
זה מזכיר שאלות מהסוג של מי שאין לו אתרוג האם ייקח לימון במקומו.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 12:38 pm
על ידי איתן
משה ובני ישראל כתב:זה מזכיר שאלות מהסוג של מי שאין לו אתרוג האם ייקח לימון במקומו.

לימון לפחות מאותה משפחה כמו אתרוג. ושאלה האם יש בעייה של כלאים ביניהם.

ומי אמר שמרור אמור להיות חריף? מרור אמור להיות מר, לא חריף. וגם זה לאו דווקא מר במיוחד, ע"ע חסה - דחס רחמנא עילוון. אף שלפעמים היא יכולה להיות קצת מרה.
זה גם לא ירק. אני כבר לא אומר לדעות שצריך דווקא מינים מסויימים.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 1:54 pm
על ידי חוקר ודורש
פלגינן כתב:
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש האם יצא ידי חובה או שאפילו אין זכר למצוה?.

זה לא מר.

גם חסה בקושי יש בו מרירות.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 1:57 pm
על ידי משה ובני ישראל
אם כבר חטיפים אז זה עדיף ...

viewtopic.php?f=27&t=26861

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 1:58 pm
על ידי לעומקו של דבר
ואף אני מברך רפואה שלמה, ומצה מיכלא דאסוותא.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 1:59 pm
על ידי פלגינן
חוקרנוביץ כתב:
פלגינן כתב:
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש האם יצא ידי חובה או שאפילו אין זכר למצוה?.

זה לא מר.

גם חסה בקושי יש בו מרירות.

אז למה לא במבה או שוקולד? מסכן הילד.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:04 pm
על ידי משה ובני ישראל
פלגינן כתב :
אז למה לא במבה או שוקולד? מסכן הילד.

ואני מציע שערות סבתא (ימבמבם) שיש בו גם זכר לע"ז שנמצאה לפני כמה שנים בפאות הנכריות לקיים מה שנאמר מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו ועכשיו גם אמותינו.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:22 pm
על ידי חוקר ודורש
משה ובני ישראל כתב:חוקרנוביץ כתב :
אז למה לא במבה או שוקולד? מסכן הילד.

ואני מציע שערות סבתא (ימבמבם) שיש בו גם זכר לע"ז שנמצאה לפני כמה שנים בפאות הנכריות לקיים מה שנאמר מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו ועכשיו גם אמותינו.


לא אני כתבתי את הליצנות הזאת,בבקשה לדייק
השאלה היתה שאלה רצינית מי שאינו יכול לאכול מרור האם יש עניין שיאכל דבר מר לזכר המצוה

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:28 pm
על ידי משה ובני ישראל
חוקרנוביץ כתב:
משה ובני ישראל כתב:חוקרנוביץ כתב :
אז למה לא במבה או שוקולד? מסכן הילד.

ואני מציע שערות סבתא (ימבמבם) שיש בו גם זכר לע"ז שנמצאה לפני כמה שנים בפאות הנכריות לקיים מה שנאמר מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו ועכשיו גם אמותינו.


לא אני כתבתי את הליצנות הזאת,בבקשה לדייק
השאלה היתה שאלה רצינית מי שאינו יכול לאכול מרור האם יש עניין שיאכל דבר מר לזכר המצוה


מאמין ששאלת ברצינות אבל אולי תביא דוגמאות לזה ממצוות אחרות.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:43 pm
על ידי פלגינן
חוקרנוביץ כתב:השאלה היתה שאלה רצינית מי שאינו יכול לאכול מרור האם יש עניין שיאכל דבר מר לזכר המצוה

פלגינן כתב:
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש האם יצא ידי חובה או שאפילו אין זכר למצוה?.

זה לא מר.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:53 pm
על ידי איתן
אולי בגלל מנהג אשכנזי לצאת ידי מרור בחריפית הגינה אנשים חושבים שמרור יכול להיות חריף, ולאו דווקא מר.

ואין ברצוני להיכנס לשאלת כשרותה של "חזרת".

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 4:28 pm
על ידי משה ובני ישראל
לגבי הסימנים בליל ראש השנה כתוב שמי שאינו יכול מכל סיבה לאכול שרק יסתכל ואולי הוא הדין בנידון דידן. יש לציין שבסדרים שעשו במחנות ההשמדה לא היה מרור אבל כולם מספרים שכלל לא היה חסר אותו.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: ד' מרץ 29, 2017 3:59 am
על ידי איש גלילי
איתן כתב:אולי בגלל מנהג אשכנזי לצאת ידי מרור בחריפית הגינה אנשים חושבים שמרור יכול להיות חריף, ולאו דווקא מר.

ואין ברצוני להיכנס לשאלת כשרותה של "חזרת".

מהיכי תיתי ש'מר' היינו 'ביטער' (מה שנהוג היום לקרוא לו מר), לכאורה 'מתוק' הוא טעם טוב ו'מר' הוא טעם רע.
תמוה בעיני המנהג שנהגו פה כמה תלמידי חכמים, להכריז במחי יד על אבותיהם מדורות רבים שהיו מברכים ברכה לבטלה בליל הסדר על 'חריין' (הנקרא בפי העם 'חזרת').

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ד' מרץ 29, 2017 8:50 am
על ידי בברכה המשולשת
לגבי שאלת הרב פותח האשכול שליט"א, נלענ"ד שמכך שחז"ל מנו 5 מיני ירקות למצוות מרור, וגם בפוסקים שכתבו שאפשר (בדלית ליה?) מיני מרירות אחרים מדובר דווקא על ירקות, וממילא דוריטוס שטעמו אינו נובע מהירק אינו בכלל המצוה
(אגב, דוריטוס זה לא קטניות?)

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: א' אפריל 02, 2017 12:03 pm
על ידי יושב ירושלים
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש וכל דבר מר האם לאכול זכר למצוה או לא.

אם הוא משום צד שיוצאים בזה המצווה עצמה וודאי דאין יוצאים בזה דבעינן 'ירק', וגם לכאו' אין זה מרירות, ואם משום 'זכר' לכאורה הוא בכלל דברי הגמ' בסוכה [לא:] דאין לעשות כן וז"ל:
אמר מר לא מצא אתרוג לא יביא לא רמון ולא פריש ולא דבר אחר פשיטא מהו דתימא לייתי כי היכי שלא תשכח תורת אתרוג קא משמע לן זימנין דנפיק חורבא מיניה דאתי למסרך

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: א' אפריל 02, 2017 1:18 pm
על ידי אפשר
יושב ירושלים כתב:
חוקרנוביץ כתב:מאן דהוא סיפר לי על בנו שעשה בר מצוה שהוא אלרגי מאוד למיני ירוק, ולא יכול לקיים מצוות מרור
לפיכך אמר אומר לתת לו חטיף דוריטוס חריף אש וכל דבר מר האם לאכול זכר למצוה או לא.

אם הוא משום צד שיוצאים בזה המצווה עצמה וודאי דאין יוצאים בזה דבעינן 'ירק', וגם לכאו' אין זה מרירות, ואם משום 'זכר' לכאורה הוא בכלל דברי הגמ' בסוכה [לא:] דאין לעשות כן וז"ל:
אמר מר לא מצא אתרוג לא יביא לא רמון ולא פריש ולא דבר אחר פשיטא מהו דתימא לייתי כי היכי שלא תשכח תורת אתרוג קא משמע לן זימנין דנפיק חורבא מיניה דאתי למסרך

להוסיף, דלפעמים רשאי אדם לעשות זכר למצוה, כגון באם חסר ד' מינים נוטל ג', סו"ס תרנא, וכן אם חסר לו מגילה קורא בחומש סו"ס תרצא, והיינו כמבואר בפוסקים דבאופן שעושה וניכר לכל שאין בזה מצוה, כמו בחסר ד' מינים רשאי לעשות זכר, אבל במביא מין אחר אתי למטעי שיוצאים בזה, וכש"כ בכה"ג דבאמת יחשבו כל דבר מר. [ולענין מגילה צ"ל שאין הו"א שחומש עומד במקום מגילה, וא"כ אולי כאן אם יקח אדם חתיכת עוף ויאמר 'זה זכר למרור שאני לא יכול לקיים' יכול לעשות כן, אבל לכאו' אין בזה שום ענין, ורק בפורים יש ענין של פרסומי ניסא ושואלים ודורשים בענינו של יום, אבל בזה הוא לא עושה כלום].
ועי' מג"א תרמט ס"ק כח דר"ל שמותר ליקח צפצפה והדס שוטה, ועדיף מפריש ורימון, ועיי"ש בפמ"ג, ויל"ע.

Re: מרור ע"י אכילת חטיף דוריטוס חריף אש

פורסם: א' אפריל 02, 2017 11:18 pm
על ידי איתן
איש גלילי כתב:
איתן כתב:אולי בגלל מנהג אשכנזי לצאת ידי מרור בחריפית הגינה אנשים חושבים שמרור יכול להיות חריף, ולאו דווקא מר.

ואין ברצוני להיכנס לשאלת כשרותה של "חזרת".

מהיכי תיתי ש'מר' היינו 'ביטער' (מה שנהוג היום לקרוא לו מר), לכאורה 'מתוק' הוא טעם טוב ו'מר' הוא טעם רע.
תמוה בעיני המנהג שנהגו פה כמה תלמידי חכמים, להכריז במחי יד על אבותיהם מדורות רבים שהיו מברכים ברכה לבטלה בליל הסדר על 'חריין' (הנקרא בפי העם 'חזרת').

אך מה נעשה וזיהוי של חריפית הגינה עם התמכא הוא מאוחר. בלי לדון בשאולות על זיהויו (שאינו ירק אלא שורש, שלא גדל בא"י בזמן המשנה, שאינו מר אלא חריף, ראשון ראשון שמזכיר את הצמח הנ"ל מזכירו כתרכיב לחרוסת ולא למרור...). הרי סך הכל לא מדובר במסורת של כלל ישראל כולו אלא של אשכנז בלבד. ומה נעשה וחסה אינה גדלה שם בימי הפסח. (אני כשהייתי ילד עזרתי לגדל חסה בדאצ'ה של סבי אך זה היה הרבה אחרי פסח). ואין שעת הדחק ראיה. זה מה שהיה אפשרי פעם בתור מרור מחוסר ברירה אחרת.

גם לא אמרתי שזה היה ברכה לבטלה.
בבלי שבת קל.
אמר רבי יצחק עיר אחת היתה בארץ ישראל שהיו עושין כרבי אליעזר והיו מתים בזמנן ולא עוד אלא שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה גזרה על ישראל על המילה ועל אותה העיר לא גזרה:

אך זה לא אומר שאנו אמורים להמשיך לאכול את "חריין".

מיני מרור יחידים שיש עליהם מסורת מוצקה הם חסה ועולשין.


נ.ב. אשכול על זיהוי חמשת המינים של מרור.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 12:37 am
על ידי איש גלילי
א. ברור לכאורה שמנהג השימוש בחריין הגיע מפני שלא היה להם חזרת (-חסא), וברור גם שבימינו שיש לנו חזרת חובה עלינו להדר אחריה, אבל מ"מ היה המנהג ע"פ שיטה שאפשר לצאת בזה ידי חובת מרור (לולא זה, לא היו מברכים עליו אקב"ו על אכילת מרור). אם כי אפשר אולי להצדיק המנהג גם בלי לומר שהוא אחד מהירקות שנזכרו במשנה, ע"פ רש"י על התורה (שמות יב ח) שכל עשב מר נקרא מרור.
ב. ההבדלה בין שורש לירק - איה מקומה בדברי חז"ל? שלא גדל בא"י בזמן המשנה - אינני יודע, וסומך אני על דברי כת"ר. שאינו מר אלא חריף - כבר השבתי למעלה, שלא מצאתי שום מקור ש'מר' הוא 'ביטער', ואינו אלא 'טעם רע', וכל טעם רע בכלל.
ג. ההשוואה לדברי הגמ' על הנוהגים כדעת ר' אליעזר איננה השוואה, כי שם קאי על מחלוקת בהלכה, ואילו כאן לדעת מע"כ בירכו ברכה לבטלה בשוגג.

מ"מ כוונתי היתה בעיקר לדברים אחרים שראיתי כאן בפורום, וכמו שרמזתי, ובטעות לא שמתי את השורה הזאת באותיות קטנות יותר.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 12:51 am
על ידי איתן
איש גלילי כתב:א. ברור לכאורה שמנהג השימוש בחריין הגיע מפני שלא היה להם חזרת (-חסא), וברור גם שבימינו שיש לנו חזרת חובה עלינו להדר אחריה, אבל מ"מ היה המנהג ע"פ שיטה שאפשר לצאת בזה ידי חובת מרור (לולא זה, לא היו מברכים עליו אקב"ו על אכילת מרור). אם כי אפשר אולי להצדיק המנהג גם בלי לומר שהוא אחד מהירקות שנזכרו במשנה, ע"פ רש"י על התורה (שמות יב ח) שכל עשב מר נקרא מרור.
ב. ההבדלה בין שורש לירק - איה מקומה בדברי חז"ל? שלא גדל בא"י בזמן המשנה - אינני יודע, וסומך אני על דברי כת"ר. שאינו מר אלא חריף - כבר השבתי למעלה, שלא מצאתי שום מקור ש'מר' הוא 'ביטער', ואינו אלא 'טעם רע', וכל טעם רע בכלל.
ג. ההשוואה לדברי הגמ' על הנוהגים כדעת ר' אליעזר איננה השוואה, כי שם קאי על מחלוקת בהלכה, ואילו כאן לדעת מע"כ בירכו ברכה לבטלה בשוגג.

מ"מ כוונתי היתה בעיקר לדברים אחרים שראיתי כאן בפורום, וכמו שרמזתי, ובטעות לא שמתי את השורה הזאת באותיות קטנות יותר.


ב. להגיד אמת ברצוני לעיין עוד פעם ב ז.עמר וי. פליקס. זכור לי שהוא לא היה מוכר בא"י אך כרגע איני בטוח.
ג. אתה צודק. אני חוזר מההשוואה.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:17 pm
על ידי חוקר ודורש
ד"א האם נכון הסיפור על הרב בויאר שאכל חזרת[חריין] ונחנק ונפטר.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 2:00 pm
על ידי צורב מתחיל
חוקרנוביץ כתב:ד"א האם נכון הסיפור על הרב בויאר שאכל חזרת[חריין] ונחנק ונפטר.

כמדומ' שהסיפר הוא עם ר' ישראל שלום לוריא זצ"ל חמיהם של ר' חיים גריינמן ור' אברהם יעקב זלזניק וגיס של ר' אליהו לאפיין. (אולי היו כמה סיפורים).

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ו' אפריל 07, 2017 11:09 am
על ידי אפשר
אכן היה עם ר' ישראל שלום לוריא, [ואולי גם עם ר' חיים יעקב הלפרין שנפטר בליל פסח, כמדומה כן שמעתי מנכדו].

ולפני כמה שנים היה כן אצל ר' חיים ראוכברגר.

לגבי נידון האשכול, כבר כתבו הרב ברכה והרב יושב שצריך ירק, ורצוני רק להוסיף מקור לדבריהם, בגמ' פסחים לט דשם אמרו דמרור דומיא דמצה דצריך להיות מין זרע, ועיי"ש בתוס, וכן בסוכה יג וסוכה לו בתוס' דמרור רק מין ירק. ועי' ד"מ תעג, ו, ושם במג"א טו, שהביאו מחלוקת ראשונים אם יוצאים רק באלו השנויים במשנה, או בכל ירק מר, ומבואר מדבריהם להדיא דעכ"פ ודאי ירק בעינן.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: א' אפריל 09, 2017 9:57 pm
על ידי חוקר ודורש
אפשר כתב:אכן היה עם ר' ישראל שלום לוריא, [ואולי גם עם ר' חיים יעקב הלפרין שנפטר בליל פסח, כמדומה כן שמעתי מנכדו].

ולפני כמה שנים היה כן אצל ר' חיים ראוכברגר.

לגבי נידון האשכול, כבר כתבו הרב ברכה והרב יושב שצריך ירק, ורצוני רק להוסיף מקור לדבריהם, בגמ' פסחים לט דשם אמרו דמרור דומיא דמצה דצריך להיות מין זרע, ועיי"ש בתוס, וכן בסוכה יג וסוכה לו בתוס' דמרור רק מין ירק. ועי' ד"מ תעג, ו, ושם במג"א טו, שהביאו מחלוקת ראשונים אם יוצאים רק באלו השנויים במשנה, או בכל ירק מר, ומבואר מדבריהם להדיא דעכ"פ ודאי ירק בעינן.

ברכות להרה"ג אפשר בהגיע 1000 הערות והארות מחכימות כן יוסיף לרבבה של דברי טעם וחן וידעת ההלכה במדוייק.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ב' אפריל 10, 2017 1:18 am
על ידי שלמה בן חיים
ראה רמ"א אורח חיים הלכות פסח סימן תעג סעיף ה
ואם אין לו אחד מאלו הירקות, יקח לענה או שאר ירק מר.
וכתב הביאור הלכה ד"ה יקח לענה - עיין במ"ב שפירשנו בדברי ההג"ה שלענה אינה מחמשה מיני מרור וכן מוכח בד"מ הארוך ע"ש בפירושו לדברי האגור. אכן במ"א וש"א חלקו עליו והוכיחו דכוונת האגור דלענה הוא אחד מה' מיני מרור והוא מרור הנזכר בה' מינים באחרונה ולענ"ד צ"ע שכפי הנראה לענה אינה ראויה לאכילה וכדמשמע מכמה כתובים שמתאר כל דבר רע בלענה כדכתיב שורש פורה ראש ולענה או אחריתה מרה כלענה ואנן בעינן דבר הראוי לאכילת ב"א עכ"פ וכדמבואר בדברי הריא"ז והריטב"א וכדמוכח נמי מהש"ס דבעינן דבר הניקח מכסף מעשר אם לא דאפשר ראויה היא עכ"פ קצת לאכילה. אח"כ מצאתי להרשב"ץ בס' יבין שמועה שכתב להדיא דאין יוצאין בלענה מפני שהוא מין אילן ואנן בעינן ממיני ירקות וכדתנן בהדיא אלו ירקות וכו' וכן מבואר בש"ס דפריך ואימא הרדופני וכו' והוא שלא כדעת מג"א ושלא כדעת ההג"ה דאף אם נימא שיש לו שרף ופניו מכסיפין וכדפירשנו במ"ב מ"מ סימנים אלו לא מהני אלא בירק. אם לא דלא כתב הרמ"א לצאת בזה מדינא אלא לזכר בעלמא כשאין לו מחמשת מינים וכעין שכתב גם הגר"ז וצ"ע. ודע עוד דסימנא דיש לו שרף ופניו מכסיפין אף על פי שהרי"ף והרמב"ם והרא"ש השמיטוהו מ"מ נזכר הוא בכמה פוסקים עיין בריא"ז וברשב"ץ ובמהר"ם חלאווה שהעתיקו סימן זה לדינא ובבית מאיר כתב דאפשר דגם הרי"ף ודעמיה שהשמיטוהו הוא רק מפני שאין אנו בקיאים בסימנים אלו היטב וע"כ נהי דקשה לברך על סמך סימנים אלו מ"מ אם אין לו ה' מינים בודאי יחזור אחר כל מין מר מירקות שיש לו סימן שרף ופניו מכסיפין ובלבד שיהא ראוי לאכילת ב"א. והנה ע"ד מ"ש לעיל בענין מרור אם בעינן שתהא ראויה לאכילה מצאתי כעת בפמ"ג שמסתפק קצת בזה דאולי יוצא במרור אף שאינה ראויה לאכילה ולא ראה דברי הראשונים הנ"ל וגם פשטות הש"ס דבעינן שיהא ניקח בכסף מעשר וכנ"ל (ועיין ברש"י שם) ומה דהוקשה לו על קושית הגמרא אימא מרירתא דכופיא י"ל דזהו משני הש"ס אף לסברא דלא בעינן שיהא ניקח בכסף מעשר אבל מ"מ הלא אינו כלל גידולי קרקע אבל להמסקנא באמת לא צריכנא לשינויא דגידולי קרקע וכן דרך סוגית הש"ס בכמה מקומות:

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ה' אפריל 20, 2017 1:11 am
על ידי איתן
איתן כתב:
איש גלילי כתב:א. ברור לכאורה שמנהג השימוש בחריין הגיע מפני שלא היה להם חזרת (-חסא), וברור גם שבימינו שיש לנו חזרת חובה עלינו להדר אחריה, אבל מ"מ היה המנהג ע"פ שיטה שאפשר לצאת בזה ידי חובת מרור (לולא זה, לא היו מברכים עליו אקב"ו על אכילת מרור). אם כי אפשר אולי להצדיק המנהג גם בלי לומר שהוא אחד מהירקות שנזכרו במשנה, ע"פ רש"י על התורה (שמות יב ח) שכל עשב מר נקרא מרור.
ב. ההבדלה בין שורש לירק - איה מקומה בדברי חז"ל? שלא גדל בא"י בזמן המשנה - אינני יודע, וסומך אני על דברי כת"ר. שאינו מר אלא חריף - כבר השבתי למעלה, שלא מצאתי שום מקור ש'מר' הוא 'ביטער', ואינו אלא 'טעם רע', וכל טעם רע בכלל.
ג. ההשוואה לדברי הגמ' על הנוהגים כדעת ר' אליעזר איננה השוואה, כי שם קאי על מחלוקת בהלכה, ואילו כאן לדעת מע"כ בירכו ברכה לבטלה בשוגג.

מ"מ כוונתי היתה בעיקר לדברים אחרים שראיתי כאן בפורום, וכמו שרמזתי, ובטעות לא שמתי את השורה הזאת באותיות קטנות יותר.


ב. להגיד אמת ברצוני לעיין עוד פעם ב ז.עמר וי. פליקס. זכור לי שהוא לא היה מוכר בא"י אך כרגע איני בטוח.
ג. אתה צודק. אני חוזר מההשוואה.

ב. בדקתי בספרו של פרופ' עמר. אכן "חזרת" לא הייתה ידועה בא"י באותו זמן. והגיע לא"י רק במאות השנים האחרונות (כזכור לי שעם היישוב החדש). הערבים אף קוראים לה "שורש אל-יהוד". אולי בויקיפדיה ובעוד מקומות יכולים לכתוב להפך, אבל...

משנה מסכת פסחים פרק ב
משנה ו
ואלו ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח בחזרת ובעולשין ובתמכא ובחרחבינה ובמרור יוצאין בהן בין לחין בין יבשין אבל לא כבושין ולא שלוקין ולא מבושלין ומצטרפין לכזית ויוצאין בקלח שלהן ובדמאי ובמעשר ראשון שנטלה תרומתו ובמעשר שני והקדש שנפדו:

ירקות - הכוונה עלים. המשנה חידשה שיוצאים אף בקלח. אבל בשורשים - לא שמענו.
ואף מובא בשו"ע סימן תעג סעיף ב' שלא יוצאים בשורש. אמנם, יש שפירשו שלא יוצאים רק בשורשים קטנים, אך כן יוצאים בשורש גדול כמו של כריין שנחשב קלח ולא שורש.עיין במ"א שם.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ה' אפריל 20, 2017 11:47 am
על ידי לעומקו של דבר
שמעתי מאנשים ותיקים שפעם אחרי כל ליל סדר היו סיפורים, פלוני התעלף אלמוני לא חש בטוב וכו'.

Re: מרור ע"י אכילת דברים מרים או חריפים

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 1:09 am
על ידי Chortkov
אפשר כתב:אכן היה עם ר' ישראל שלום לוריא, [ואולי גם עם ר' חיים יעקב הלפרין שנפטר בליל פסח, כמדומה כן שמעתי מנכדו].

הבל הבלים! זקני רח"י זצ"ל נפטר לפני הסדר.

ראה כאן: אבא זכרונו לברכה