עמוד 1 מתוך 1

ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 7:30 pm
על ידי משה ובני ישראל
זה שלנטילת כרפס קוראים ורחץ ולנטילת הסעודה קורים רחצה זה רק בגלל החרוז או שיש לזה עוד סיבות ?

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 7:34 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
זה שיבוש וצ"ל "רחץ" ולא "רחצה".

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 7:45 pm
על ידי פלגינן
נאמרו בדבר כמה ביאורים [ליקוטי מהרי"ח, הליכות שלמה, רבבות אפרים] אבל ברור שלדעת הפייטן, הסיבה לכך היא משום החרוז..

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:54 pm
על ידי סגי נהור
פלגינן כתב:נאמרו בדבר כמה ביאורים [ליקוטי מהרי"ח, הליכות שלמה, רבבות אפרים] אבל ברור שלדעת הפייטן, הסיבה לכך היא משום החרוז..

בדיוק להפך. מצד החרוץ צ"ל רחץ, וכמדומה נידון כבר בפורום.
שהרי סדר החרוזים הוא כך:
קדש ורחץ, כרפס יחץ, מגיד רחץ - מוציא מצה.
מרור כורך, שלחן עורך, צפון ברך - הלל נרצה.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:55 pm
על ידי סגי נהור
מרדכי וינטרויב כתב:זה שיבוש וצ"ל "רחץ" ולא "רחצה".

כמפי הגבורה...

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:56 pm
על ידי משה ובני ישראל
מרדכי וינטרויב כתב:זה שיבוש וצ"ל "רחץ" ולא "רחצה".


יש לך אולי גם מקורות לכך או שזה רק מסברא ?

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:09 pm
על ידי פלגינן

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:12 pm
על ידי סגי נהור
אין כאן כמובן שום מקור לכך שהנוסח המקובל מאז ימות הראשונים (ואף נתפרש ע"פ הסוד בפע"ח) הוא "שיבוש", אלא לכל היותר שיש גורסים גם כך.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:21 pm
על ידי משה ובני ישראל
סגי נהור כתב:אין כאן כמובן שום מקור לכך שהנוסח המקובל מאז ימות הראשונים (ואף נתפרש ע"פ הסוד בפע"ח) הוא "שיבוש", אלא לכל היותר שיש גורסים גם כך.


ובאמת זה חידוש בשבילי ומעניין שלא שלא מדברים על זה כמו למשל גירסת הא לחמא עניא . (ראה אשכול בנושא).

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:28 pm
על ידי שבטיישראל
סגי נהור כתב:אין כאן כמובן שום מקור לכך שהנוסח המקובל מאז ימות הראשונים (ואף נתפרש ע"פ הסוד בפע"ח) הוא "שיבוש", אלא לכל היותר שיש גורסים גם כך.

לא מדוייק.
ע"פ האריז"ל רק כשאומרים הסימנים בתחילת הסדר אומרים "ורחץ" אבל לפני הסימן יש להכריז "רחץ" ללא וא"ו, וכן מבואר בסידור.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:39 pm
על ידי סגי נהור
שבטיישראל כתב:
סגי נהור כתב:אין כאן כמובן שום מקור לכך שהנוסח המקובל מאז ימות הראשונים (ואף נתפרש ע"פ הסוד בפע"ח) הוא "שיבוש", אלא לכל היותר שיש גורסים גם כך.

לא מדוייק.
ע"פ האריז"ל רק כשאומרים הסימנים בתחילת הסדר אומרים "ורחץ" אבל לפני הסימן יש להכריז "רחץ" ללא וא"ו, וכן מבואר בסידור.

לא דובר כלל על הוא"ו של "ורחץ" אלא על הסימן "רחצה", שבפע"ח נתבאר למה נקרא כך בתוספת ה"א.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 5:44 pm
על ידי 002
משה ובני ישראל כתב:זה שלנטילת כרפס קוראים ורחץ ולנטילת הסעודה קורים רחצה זה רק בגלל החרוז או שיש לזה עוד סיבות ?

מרדכי וינטרויב כתב:זה שיבוש וצ"ל "רחץ" ולא "רחצה".

ביאור נפלא על כך מצאתי בספר בריש גלי. לרבי ירוחם הכהן אב"ד דובסאר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146396&pageid=P0008
ובאבודרהם משמע שזה עניין של חרוזים.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 9:32 pm
על ידי משה ובני ישראל
ידידינו הרב קוגן כתב : ביאור נפלא על כך מצאתי בספר בריש גלי. לרבי ירוחם הכהן אב"ד דובסאר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146396&pageid=P0008
ובאבודרהם משמע שזה עניין של חרוזים.[/quote]

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 9:57 pm
על ידי סגי נהור
משה ובני ישראל כתב:ביאור נפלא על כך מצאתי בספר בריש גלי. לרבי ירוחם הכהן אב"ד דובסאר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146396&pageid=P0008
ובאבודרהם משמע שזה עניין של חרוזים.

ביאורו אינו מיישב השאלה לכאורה, כי הול"ל רַחַץ בלא וא"ו כמו שיש מגיהים. ולענין החרוז (ודברי בנו המשכיל) עיין לעיל.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 10:26 pm
על ידי משה ובני ישראל
סגי נהור כתב:
משה ובני ישראל כתב:ביאור נפלא על כך מצאתי בספר בריש גלי. לרבי ירוחם הכהן אב"ד דובסאר. http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146396&pageid=P0008
ובאבודרהם משמע שזה עניין של חרוזים.

ביאורו אינו מיישב השאלה לכאורה, כי הול"ל רַחַץ בלא וא"ו כמו שיש מגיהים. ולענין החרוז (ודברי בנו המשכיל) עיין לעיל.


לא אני כתבתי אלא ידידינו הרב קוגן.

Re: ורחץ -רחצה

פורסם: ו' מרץ 24, 2017 1:21 am
על ידי השש בדברי תורה
החרוז נתחבר בבית מדרשם של חכמי הצרפתים ובגלל הדבר הזה אין סימן למים אחרונים כיון שאין מלח סדומית מצויה בינינו.