עמוד 1 מתוך 1

מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 11:28 pm
על ידי יאיר1
לשיטת השו"ע שנשים חשובות חייבות בהסיבה, צריך לברר מהי אשה חשובה.
אשמח למקורות בענין.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 11:32 pm
על ידי אפשר
יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע שנשים חשובות חייבות בהסיבה, צריך לברר מהי אשה חשובה.
אשמח למקורות בענין.

וכל הנשים שלנו מיקרי חשובות

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 11:59 pm
על ידי יאיר1
מי אמר שכל הנשים חשובות??

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 12:03 am
על ידי אפשר
יאיר1 כתב:מי אמר שכל הנשים חשובות??

ציטטתי הרמ"א תעב, ד

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 4:21 am
על ידי באבובער חסיד
אתחיל במה שחשבתי לומר בענין הגדר של אשה חשובה.
רשיה"ק כתב בטעם למה נשים אינן חייבין בהסיבה שהיא כופפת אצל בעלה מחמת אימתו עליה.
לפי"ז, כשאומרים שאשה חשובה אינה צריכה להיסב יתכן לומר שגדר אשה חשובה היא שאין לה אימת הבעל....

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 8:48 am
על ידי פלגינן
אעתיק מן הרשום עמי:
לדעת הרוקח (סי' רפג) אשה חשובה היינו שאין בעלה מקפיד עליה; לדעת רבינו מנוח (חמץ ומצה פ"ז ה"ח) אשה חשובה היינו שאין לה בעל והיא גברת הבית; עוד פירש שהיא חשובה בפרי ידיה, דהיינו אשה יראת השם בת גדולי הדור שכוללת שבחי אשת חיל, וזאת האשה אם נמנע מציאותה אע"פ שיש לה בעל צריכה הסיבה; עוד פירש (שם) וכן תלמיד הרשב"א (פסחים שם) שאשה פטורה מהסיבה משום שהיא טרודה בתיקון המאכל והכנתו, ולכן פטרוה מהסיבה כמו שפטרוה ממצות עשה שהזמן גרמא, אבל אשה חשובה יש לה עבדים ושפחות הטורחים בעניני הסעודה והיא יושבת בקתדרה, ולכן צריכה הסיבה [וראה תניא רבתי (סי' מז) שאשה חשובה היא אשה עשירה שהכניסה לבעלה שתי שפחות כדי לשמשה, והשווה משנה כתובות נט ע"ב]; הערוך השולחן (סי' תעב סעיף ו) ביאר שאשה חשובה היינו כשבעלה מתפאר בה וגדולה במעלה יותר ממנו, או שגדולה בנוי או בעושר.
וראה כף החיים (סי' תעב ס"ק כו) שהקשה על כל הטעמים הללו שלפי"ז איך כתב הרמ"א (שם סעיף ד) שנשים שלנו כולן חשובות, ויישב רק עם שיטת הרוקח עפ"י הדרך כיום.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 9:42 am
על ידי קראקובער
יש שכתבתי שמאז חדר"ג כולן חשובות.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 10:07 am
על ידי אפשר
יל"ד מאשה חשובה המבואר בע"ז כה ע"ב לענין יחוד, עיי"ש, אם גדרם שוים.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 10:31 am
על ידי יאיר1
לשיטת השו"ע לא כולן חשובות.
מה שחשבתי.
בעצם מה ההבדל בין נשים לגברים בדין הסיבה?
כנראה, כיון שדרך גברים חשובים להסב, כדרך המלכים, ונשים אין דרכן בזה, כיון שאינן רגילות לנהוג בשררה, אך אשה שעוסקת במסחר וכדו' בין הגברים ממילא גם דרכה להסב, ואם כן אשה חשובה היא אשה שעוסקת בענייני מסחר, בשונה מעקרת בית, וכן אשה שעובדת מחוץ לבית בעבודות פשוטות.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 10:41 am
על ידי אפשר
יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע לא כולן חשובות.
מה שחשבתי.
בעצם מה ההבדל בין נשים לגברים בדין הסיבה?
כנראה, כיון שדרך גברים חשובים להסב, כדרך המלכים, ונשים אין דרכן בזה, כיון שאינן רגילות לנהוג בשררה, אך אשה שעוסקת במסחר וכדו' בין הגברים ממילא גם דרכה להסב, ואם כן אשה חשובה היא אשה שעוסקת בענייני מסחר, בשונה מעקרת בית, וכן אשה שעובדת מחוץ לבית בעבודות פשוטות.

מהיכן לקחת שיש מח' בין הרמ"א למחבר. להעיר שהרמ"א לקח שיטתו מתוך הב"י

ז"ל הב"י
אשה חשובה צריכה הסיבה. שם. וכתב רבינו ירוחם (נ"ה ח"ד מב ע"ד) בשם התוספות שכל הנשים שלנו חשובות הן וצריכות הסיבה וכן כתב גם כן המרדכי בפרק ערבי פסחים (לז ע"ד) משם התוספות:


אחרי ג' ראשונים בב"י, למה שהמחבר לא יסבור כן כשלא כתב בפירוש? בפשטות הרמ"א רק מוסיף בביאור.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 10:42 am
על ידי אפשר
פלגינן כתב:אעתיק מן הרשום עמי:
לדעת הרוקח (סי' רפג) אשה חשובה היינו שאין בעלה מקפיד עליה; לדעת רבינו מנוח (חמץ ומצה פ"ז ה"ח) אשה חשובה היינו שאין לה בעל והיא גברת הבית; עוד פירש שהיא חשובה בפרי ידיה, דהיינו אשה יראת השם בת גדולי הדור שכוללת שבחי אשת חיל, וזאת האשה אם נמנע מציאותה אע"פ שיש לה בעל צריכה הסיבה; עוד פירש (שם) וכן תלמיד הרשב"א (פסחים שם) שאשה פטורה מהסיבה משום שהיא טרודה בתיקון המאכל והכנתו, ולכן פטרוה מהסיבה כמו שפטרוה ממצות עשה שהזמן גרמא, אבל אשה חשובה יש לה עבדים ושפחות הטורחים בעניני הסעודה והיא יושבת בקתדרה, ולכן צריכה הסיבה [וראה תניא רבתי (סי' מז) שאשה חשובה היא אשה עשירה שהכניסה לבעלה שתי שפחות כדי לשמשה, והשווה משנה כתובות נט ע"ב]; הערוך השולחן (סי' תעב סעיף ו) ביאר שאשה חשובה היינו כשבעלה מתפאר בה וגדולה במעלה יותר ממנו, או שגדולה בנוי או בעושר.
וראה כף החיים (סי' תעב ס"ק כו) שהקשה על כל הטעמים הללו שלפי"ז איך כתב הרמ"א (שם סעיף ד) שנשים שלנו כולן חשובות, ויישב רק עם שיטת הרוקח עפ"י הדרך כיום.

הרמ"א לקח שיטתו מג' ראשונים כנ"ל, וא"כ למה מיושב רק לרוקח, הלא כל הראשונים שממנו לקח הרמ"א גם ס"ל כך, ואדרבה דעת רבינו מנוח ותלמיד הרשב"א הם דעות יחדיאות.

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 3:53 pm
על ידי שמואל דוד
כתובות עא: ובעשירות ל' יום
מאי שנא ל' יום אמר אביי שכן אשה חשובה נהנית מריח קשוטיה ל' יום

ומשמע שחשובה היינו עשירה,
ועיין רש"י עה. אשה חשובה - בת גדולים

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ד' אפריל 12, 2017 5:50 pm
על ידי יאיר1
אפשר כתב:
יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע לא כולן חשובות.
מה שחשבתי.
בעצם מה ההבדל בין נשים לגברים בדין הסיבה?
כנראה, כיון שדרך גברים חשובים להסב, כדרך המלכים, ונשים אין דרכן בזה, כיון שאינן רגילות לנהוג בשררה, אך אשה שעוסקת במסחר וכדו' בין הגברים ממילא גם דרכה להסב, ואם כן אשה חשובה היא אשה שעוסקת בענייני מסחר, בשונה מעקרת בית, וכן אשה שעובדת מחוץ לבית בעבודות פשוטות.

מהיכן לקחת שיש מח' בין הרמ"א למחבר. להעיר שהרמ"א לקח שיטתו מתוך הב"י
מכך שהוא לא הביא את זה בשו"ע

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ד' אפריל 12, 2017 5:53 pm
על ידי יאיר1
שמואל דוד כתב:כתובות עא: ובעשירות ל' יום
מאי שנא ל' יום אמר אביי שכן אשה חשובה נהנית מריח קשוטיה ל' יום

ומשמע שחשובה היינו עשירה,
ועיין רש"י עה. אשה חשובה - בת גדולים

אבל זה קשה בעיניי, שהרי במה איש עני שונה מאשה ענייה בהסיבה?
האמת שגם לדבריי זה לא מובן, אלא אם נאמר שאנשים גברים כולם רגילים לעיתים להסב עם אנשים חשובים, אך נשים שאינן חשובות לא מזדמן להן כך. ובליל הסדר נוהג כבן חורין בדרך מלכות, ולכן כל גבר שפעמים נוהג להסב חייב בהסיבה, אך נשים שלעולם אינן מסיבות פטורות מלבד החשובות שפעמים הן מסיבות....

Re: מה הגדר של אשה חשובה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 2:55 pm
על ידי אישצפת
שמואל דוד כתב:כתובות עא: ובעשירות ל' יום
מאי שנא ל' יום אמר אביי שכן אשה חשובה נהנית מריח קשוטיה ל' יום

ומשמע שחשובה היינו עשירה,
ועיין רש"י עה. אשה חשובה - בת גדולים

לפי ביאורו של המלאכת שלמה בכתובות שם אשה חשובה היינו אשה שיש לה משרתים בבית ואינה עובדת בסידור הבית על כן הריח נשאר עליה למשך שלשים יום ואינו מתנדף מהר משא"כ אשה שאין לה משרתים והיא צריכה לסדר את ביתה ולנקותו הריח מתנדף ממנה מהר יותר.
אבל איני יודע אם זה יהיה המדד לענין הסיבה. דזיל בתר טעמא.