מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 05, 2017 8:03 pm

איתא בשו"ע סימן תמ"ו
המוצא חמץ בביתו:
אם הוא בחול המועד - יוציאנו ויבערנו מיד.
ואם הוא יום טוב - יכפה עליו כלי עד הלילה, ואז יבערנו (לפי שלא יוכל לטלטלו ביום טוב (ריב"ש), גם לשרפו במקומו אסור (ר"ן)).

התקשיתי, ולא ידעתי תשובה ברורה בעניי:
1. למה שלא יוכל לבערו ולהינצל מאיסור ב"י דאורייתא ביו"ט ע"י ביטול ברוב מדין דאורייתא? (לא נכנס כרגע לציורים, שבוודאי כ"א יוכל לשער בנפשו, אך נא שימת לב להדגשות)
2. למה שלא יוכל לבערו ולהינצל מאיסור ב"י דאורייתא ע"י אכילת גוי? (יראה לגוי שיאכלנו)
3. ואם חלילה אכל היהודי בעצמו רח"ל את החמץ ועבר על איסור אכילת חמץ, האם אולי נימא שכבר ניצל מאיסור ב"י דאורייתא, כי כבר ביערו באכילתו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי נשר » ד' אפריל 05, 2017 8:11 pm

המ"ב מביא ב' דעות בזה האם כשלא ביטלו גם כן אמרינן להשהות. (או אול אתה שואל על הדעות שאסרו)
וכתב שיכול לומר לגוי להשליכו לבית הכסא או לפוררו.


לגבי ביטול איסור הנוב"י סובר שביטול איסור יבש ביבש הוא איסור דאורייתא לכולי עלמא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 05, 2017 8:15 pm

1. ביטול ברוב מסתמא אסור מדרבנן, והעמידו דבריהם במקום לאו.
2. לומר לגוי שיאכלנו - זה הנאה, ואסור מדאורייתא!
3. אכן איכא למ"ד שאפילו מקיים בזה מ"ע דתשביתו, ומו"ר הרב ברוך שלמה בליז'ינסקי כתב על זה קונטרס שלם.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 05, 2017 8:38 pm

נשר כתב:המ"ב מביא ב' דעות בזה האם כשלא ביטלו גם כן אמרינן להשהות. (או אול אתה שואל על הדעות שאסרו)
וכתב שיכול לומר לגוי להשליכו לבית הכסא או לפוררו.


לגבי ביטול איסור הנוב"י סובר שביטול איסור יבש ביבש הוא איסור דאורייתא לכולי עלמא.


אברר מקחי:
אני שואל על השו"ע במצא ביו"ט באופן שאם לא מבערו עובר באיסור דאורייתא. ועיין שם במשנ"ב לביאור העניין.
כוונתי לשאול - האם אפשר לבער על ידי אכילה?
וכן, האם אפשר לבער ע"י ביטול ברוב (באופן שמתבטל ברוב מדאורייתא). כי באופן שלא מתבטל (כדברי הנוב"י שהביא מר - אין שאלה)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 05, 2017 8:43 pm

עזריאל ברגר כתב:1. ביטול ברוב מסתמא אסור מדרבנן, והעמידו דבריהם במקום לאו.
2. לומר לגוי שיאכלנו - זה הנאה, ואסור מדאורייתא!
3. אכן איכא למ"ד שאפילו מקיים בזה מ"ע דתשביתו, ומו"ר הרב ברוך שלמה בליז'ינסקי כתב על זה קונטרס שלם.


1. כתב מר "מסתמא אסור מדרבנן" - ואדרבה למה? נא הבהר דבריך
2. שאלתי היא באופן שאין לו הנאה מאכילת הגוי, למה אי אפשר כך?. וגם אם נימא שעבר על איסור הנאה, מי נימא שניצל מאסור ב"י?
3. אשמח ואודה להעברת הקונטרס של הרב הנזכר, או לכל הפחות עיקרי דבריו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 05, 2017 8:54 pm

אליהו בן עמרם כתב:
עזריאל ברגר כתב:1. ביטול ברוב מסתמא אסור מדרבנן, והעמידו דבריהם במקום לאו.
2. לומר לגוי שיאכלנו - זה הנאה, ואסור מדאורייתא!
3. אכן איכא למ"ד שאפילו מקיים בזה מ"ע דתשביתו, ומו"ר הרב ברוך שלמה בליז'ינסקי כתב על זה קונטרס שלם.


1. כתב מר "מסתמא אסור מדרבנן" - ואדרבה למה? נא הבהר דבריך
2. שאלתי היא באופן שאין לו הנאה מאכילת הגוי, למה אי אפשר כך?. וגם אם נימא שעבר על איסור הנאה, מי נימא שניצל מאסור ב"י?
3. אשמח ואודה להעברת הקונטרס של הרב הנזכר, או לכל הפחות עיקרי דבריו.

1. א. אין מבטלים איסור לכתחילה. ב. מוקצה. ג. מבטל "כלי" מהיכנו - שהאוכל המותר נאסר באכילה. (חוץ מזה שבד"כ זה לא מעשי פרקטית).
2. לא מצאנו היתר להאכיל איסורי הנאה אפילו לבהמות של הפקר, וכ"ש לגוי.
3. הענין עצמו דובר במנחת חינוך (כנראה ט,א), וכבר הלכו בו נמושות לרוב, ומו"ר אינו היחיד שהאריך בזה, ואינני מוצא כרגע את הקונטרס. כמדומני ששמו הוא בערך "בגדרי מצוות תשביתו ומצווה הבאה בעבירה".

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 05, 2017 9:20 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:1. כתב מר "מסתמא אסור מדרבנן" - ואדרבה למה? נא הבהר דבריך

1. א. אין מבטלים איסור לכתחילה. ב. מוקצה. ג. מבטל "כלי" מהיכנו - שהאוכל המותר נאסר באכילה. (חוץ מזה שבד"כ זה לא מעשי פרקטית).


אין מבטלין איסור, אסור לכתחילה ויש קנס. אך זה דווקא כשרוצה להשתמש בתערובת, וכאן אדרבה רוצה לאבד ולבער את האיסור ולהינצל מאיסור דאורייתא של ב"י.
ואפילו אם נימא ש"קנסו" גם כה"ג, אך אין זה אלא מדרבנן, שלא ישתמש, ומי אמר שמשמעותו של ה"קנס", שלא התבטל ה"חמץ" ברוב? כלומר מי אמר שה"קנס" הוא שעקרו חכמים את הביטול מעיקרו דלא מהני אף לביעור דאורייתא?

ומש"כ מר לענין מוקצה לא הבנתי. האם אי אפשר לבטל ברוב בלי לעבור על אסור מוקצה? ועוד, מי אמר שבגלל זה לא יתבטל ברוב מדאורייתא? הרי אין תקנה ישירה כנגד הביעור באופן זה.

ומש"כ מר בעניין ביטול כלי מהיכנו - גם לא הבנתי. הרי אדרבה לוקח רוב דבר מאכל מותר ומבטל את החמץ האסור ברוב, וכל התערובת הזאת נעשית מותרת מדאורייתא. ואם תאמר שעדיין אסור מדרבנן, ולזה כוונתך, ראה נא מש"כ במשנ"ב סימן תמ"ו ס"ק ו
"אבל בחמץ שלא ביטל אתי לאו דבל יראה ודחי עכ"פ טלטול דרבנן וע"כ מותר לטלטלו ולהשליכו לנהר או לבית הכסא או לפררו ולזרוק לרוח. ואפילו לשרוף מותר לכמה פוסקים דמתוך שהותרה הבערה לצורך הותרה נמי שלא לצורך בכגון זה שהוא צורך היום קצת"

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 05, 2017 9:40 pm

ייתכן שאין איסור גמור בדבר, והטעם שלא הובא בפוסקים משום שזה בד"כ לא מעשי: מאיפה תמצא דברים הכשרים לפסח שנראים בדיוק כמו חתיכת החמץ שמצאת כדי לבטל אותה בהם?
ועוד והוא העיקר, שלא פשוט בכלל לומר שאפשר לבטל חמץ ברוב ויהיה מותר מה"ת להחזיק הכל בבית, שהרי זה כמו לאכול את כל החתיכות ביחד, דממ"נ אסור.

ולא מצאנו שדוחים אפילו איסור קל בשביל קיום חלקי של מצווה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 05, 2017 10:06 pm

עזריאל ברגר כתב:ייתכן שאין איסור גמור בדבר, והטעם שלא הובא בפוסקים משום שזה בד"כ לא מעשי: מאיפה תמצא דברים הכשרים לפסח שנראים בדיוק כמו חתיכת החמץ שמצאת כדי לבטל אותה בהם?


לגבי ה"מעשיות" - הואיל וזה היה נראה לי כחידוש, שאלתי היא עקרונית - האם עקרונית הרעיון נכון? הגם אולי שקשה ליישם פרקטית. (ועם כל הקושי, הרי זה פתרון יותר טוב מלשרוף ביו"ט)

[/quote]ועוד והוא העיקר, שלא פשוט בכלל לומר שאפשר לבטל חמץ ברוב ויהיה מותר מה"ת להחזיק הכל בבית, שהרי זה כמו לאכול את כל החתיכות ביחד, דממ"נ אסור.

ולא מצאנו שדוחים אפילו איסור קל בשביל קיום חלקי של מצווה.[/quote]

במחילה, למיטב זכרוני, מה שאסור לאכול הכל ביחד הוא במחלוקת ראשונים, ויש אומרים שהאיסור נהפך למותר לגמרי ואפשר לאכלו יחד עם כולם.
ואפילו לדעת הראשונים שאסור לאכלו ביחד, יש לי ספק ידיעה בזה: האם זה בגלל שהאיסור לא נתבטל לגמרי ברוב, ואז נראים לכאו' דברי מר, או שאין זה אלא כאיסור צדדי ש"לא נראה" הגיוני לאכול הכל ביחד. לצערי - לא מונח כרגע בסוגיא.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי כח עליון » ד' אפריל 05, 2017 11:15 pm

מקור הדין שמקיימין תשביתו ע"י אכילה, מבואר בבעל המאור (הביאו גם הרא"ש) על סוגיית הגמ' דף ז.

דבריו קאי אדברי ר"ש דלפני זמנו אינו עובר בלא כלום, ומ"מ דרשינן תשביתו שמחויב בהשבתה מיד משעה שביעית, אלא שמצד עצמו מותר באכילה והנאה, ואדרבה אם אכלו קיים התשביתו.
לכאו' אין לדייק מכאן לקיום התשביתו ע"י אכילה אף בחג עצמו, מאחר שאז נאסר באכילה

הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אפריל 05, 2017 11:41 pm

בגוף הנידון אי מקיימין תשביתו ע"י ביטול ברוב ראה בשו"ת רעק"א סי' י"ט (בהגה"ה סו"ד) שכתב דאין מקיימין, אך באבני נזר סי' של"ו (ו'-י"ד) סובר דכן מקיימין ע"ש.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אפריל 06, 2017 12:22 am

הצעיר באלפי כתב:בגוף הנידון אי מקיימין תשביתו ע"י ביטול ברוב ראה בשו"ת רעק"א סי' י"ט (בהגה"ה סו"ד) שכתב דאין מקיימין, אך באבני נזר סי' של"ו (ו'-י"ד) סובר דכן מקיימין ע"ש.

יישר כח על המ'מ.
ומה סברת כל מ'ד?

הצעיר באלפי
הודעות: 979
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אפריל 06, 2017 3:19 am

האבני נזר כמדומה (מזכרוני) שסובר שעיקר מצות תשביתו הוא בשב ואל תעשה, ומביא לזה תשובת מהרי"ק, וכידוע שחקר בזה המנחת חינוך במצוה ט', והדברים עתיקים, ולכן לשיטתו אין נפק"מ היאך מקיימין המצוה, כי העיקר הוא שלא יהיה חמץ והבן.
ורעק"א איני זוכר בדיוק הצדדים שלו, אך בזכרוני שהוא סובר שעי"ז ביטל המצוה דהשבתה, כי כעת החמץ בטל ברוב, משהו בסגנון הזה יעו"ש.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אפריל 06, 2017 7:59 am

כמדומני דיש רש"ש בפסחים שאכילה בכלל שריפה וגם אליבא דרבי יהודה מקיימים את המצווה.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' אפריל 06, 2017 9:52 pm

לגבי השאלה השלישית שמעתי לא מזמן שיש תשובה מאהבה שאומר שמקיימים בזה תשביתו אם מאן דהו יוכל למוצאו בחיפוש כלשהו נשמח.

לגבי השאלה הראשונה ענו לך שתי תשובות
1. לנודע ביהודה לבטל איסור יבש חד התרי זה איסור דאורייתא. הכוונה לעצם הביטול
2.פרקטית אין כמעט אפשרות כזאת ואין מה לשער וכו' ואם תמצא היכי תימצי שהחמץ דומה למצה או משהו כזה הרי זה נדיר ואין מה לדון בזה
ואוסיף עוד תשובה מעצמי
אדם שמצא חמץ בפסח אם סופו לבערו לדעת התוספות למפרע הרי שלא עבר על האיסור
ועוד תשובה מרבי
כפיית הכלי היא גופה סוג של ביעור(ולהכי כתבו הרמבם והשוע עד הערב/לילה שלא נטעה לומר שכיוון שכפה את הכלי די בכך. והדברים ארוכים.)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אפריל 09, 2017 12:25 am

אמיר כרמי כתב:לגבי השאלה השלישית שמעתי לא מזמן שיש תשובה מאהבה שאומר שמקיימים בזה תשביתו אם מאן דהו יוכל למוצאו בחיפוש כלשהו נשמח.

לגבי השאלה הראשונה ענו לך שתי תשובות
1. לנודע ביהודה לבטל איסור יבש חד התרי זה איסור דאורייתא. הכוונה לעצם הביטול
2.פרקטית אין כמעט אפשרות כזאת ואין מה לשער וכו' ואם תמצא היכי תימצי שהחמץ דומה למצה או משהו כזה הרי זה נדיר ואין מה לדון בזה
ואוסיף עוד תשובה מעצמי
אדם שמצא חמץ בפסח אם סופו לבערו לדעת התוספות למפרע הרי שלא עבר על האיסור
ועוד תשובה מרבי
כפיית הכלי היא גופה סוג של ביעור(ולהכי כתבו הרמבם והשוע עד הערב/לילה שלא נטעה לומר שכיוון שכפה את הכלי די בכך. והדברים ארוכים.)

לפי דעת הסוברים שעליו לבערו אפילו ביום טוב בגלל שיש עליו איסור דאורייתא ועשה דאורייתא נראה שאינם סוברים כהתוספות שהביא מר. שלפי דבריו אם סופו לבערו אפילו במוצאי יום טוב אין עליו איסור דאורייתא.
ומה שהבאת בשם רבך נראה שהכסף משנה לא ס'ל הכי בדעת הרמבם. כי הרי ביאר שאינו עובר בדאורייתא כיון שהוא אנוס מלבערו ביום טוב בגלל חכמים. היינו שכפית הכלי אין זה נחשב לביעור.
ועיין עוד בהגהות מימוניות בפרק ג מחו'מ שסובר שלאחר זמן איסורו לא מהני ביעור אלא בשריפה כדברי ר'י.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אפריל 09, 2017 11:31 am

אמיר כרמי כתב:לגבי השאלה הראשונה ענו לך שתי תשובות
1. לנודע ביהודה לבטל איסור יבש חד התרי זה איסור דאורייתא. הכוונה לעצם הביטול
2.פרקטית אין כמעט אפשרות כזאת ואין מה לשער וכו' ואם תמצא היכי תימצי שהחמץ דומה למצה או משהו כזה הרי זה נדיר ואין מה לדון בזה


מצא ויסקי ביו"ט וביטלו בקוניאק או ביין או במים כשרים לפסח...

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ב' אפריל 10, 2017 2:41 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אמיר כרמי כתב:לגבי השאלה הראשונה ענו לך שתי תשובות
1. לנודע ביהודה לבטל איסור יבש חד התרי זה איסור דאורייתא. הכוונה לעצם הביטול
2.פרקטית אין כמעט אפשרות כזאת ואין מה לשער וכו' ואם תמצא היכי תימצי שהחמץ דומה למצה או משהו כזה הרי זה נדיר ואין מה לדון בזה


מצא ויסקי ביו"ט וביטלו בקוניאק או ביין או במים כשרים לפסח...

שוב מה ההיכי תימצי? מצא בכוס? מצא בקבוק? נראה פשוט שאם יכול לשפוך עליו בלי לטלטלו שישפוך עליו ודאי שכך יעשה(אם לא נימא כמאן דאמר תוך זמנו לכו"ע בשריפה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 11, 2017 11:00 pm

לעצם הענין של ביטול איסור ביו"ט - מצאתי היתר לזה בשו"ע אדה"ז תנז,כא עיי"ש וש"נ.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 12, 2017 12:11 pm

עזריאל ברגר כתב:לעצם הענין של ביטול איסור ביו"ט - מצאתי היתר לזה בשו"ע אדה"ז תנז,כא עיי"ש וש"נ.


לכאורה איננה ראיה כ'כ:
א. אינו מבטל כלי מהיכנו כי עדיין ראוי לכהן כלשהו.
ב. הקלו לבטל איסור לכתחילה בחלת חו'ל שחיובה וטבלה אינו מעיקר הדין. ויש לצרף את שמחת יום טוב ושאין לו מה יאכל וכו' וכו'. וכפי שבאר שם בשו'ע הרב. משא'כ כאן שהוא חמץ דאורייתא.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 12, 2017 1:39 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
עזריאל ברגר כתב:1. ביטול ברוב מסתמא אסור מדרבנן, והעמידו דבריהם במקום לאו.
א. אין מבטלים איסור לכתחילה. ב. מוקצה. ג. מבטל "כלי" מהיכנו - שהאוכל המותר נאסר באכילה. (חוץ מזה שבד"כ זה לא מעשי פרקטית).


על מה שכתב מר מצד מבטל האוכל מהיכנו, כמה הרהורי דברים יש לי בזה:
א. הא איתא בשו"ע או"ח סי' תמ"ו ס"א דהמוצא חמץ ביו"ט יכפה עליו כלי עד הלילה, ולכאורה גם זה מבטל כלי מהיכנו?
ב. ואם תימא, הא במקור הדברים לאיסור ביטול כלי מהיכנו - שו"ע או"ח סימן ש"י ס"ו - איתא דהאיסור הוא דווקא להניח כלי מתחת המוקצה, אבל לכפות עליו כלי - שרי. הנה זה לכאורה בגלל שהכלי הנכפה אינו נאסר בטלטול ויכול לקחתו מתי שירצה, אבל בנדו"ד הלא מחויב לכפות הכלי כדי שלא יבוא לאכלו, ואינו רשאי להסירו ממקומו. ולפי זה, קשה איך הותר איסור דרבנן זה של ביטול כלי מהיכנו לפי הסוברים שאין לעבור על איסור דרבנן כדי להציל עצמו מאיסור דאורייתא של ב"י וב"י.
אלא אולי שיש קולא מיוחדת בנדו"ד כמו שהקילו לבטלכלי מהיכנו במקום צער בעלי חיים, או במקום הפסד מרובה. ואם כן הדרא קושייתי הראשונה לדוכתא.

ג. ועוד יש לכאורה מקום להרהר בעניין ביטול ברוב באופן שמהני מדאורייתא, ולא מהני מדרבנן, אם הווי ביטול כלי מהיכנו, שכן, יש אולי להסתפק בעניין זה כך:
כאשר רבנן אמרו על חמץ שאפילו באלף לא בטיל, האם הפשט הוא שהם "ביטלו" ו"פסלו" את הביטול ברוב, ועכשיו מה שאסור לו לאכול את התערובת, זה בגלל שיש ספק על כל חתיכה וחתיכה אולי היא של החמץ, כי הרי ה"ביטול" אזל והלך לו(מדרבנן). ואם כן, לא חל דין מוקצה על כל מאכל ההיתר, ואין כאן ביטול כלי מהיכנו, אלא הוא רק מנוע מכל תערובת המאכל מצד איסור מעורב בהיתר.
או דנימא: שחז"ל לא "פסלו" את הביטול מדאורייתא, אלא רק אמרו שכל התערובת הזאת אסורה "כאילו" לא התבטל האיסור מעולם, ואם כן הלא הם החילו דין איסור דרבנן גם על חתיכות ההיתר, ומכח זה נאסרו באכילה ובהנאה והפכו למוקצה, ויש כאן ביטול כלי מהיכנו.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ד' אפריל 12, 2017 10:49 pm

אגב הנושא יש לדון בשאלה נוספת
1. למה לא אמרו שיטלטל מן הצד?
שיבעט את החמץ החוצה מביתו(או לים כשאפשר)

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 12, 2017 11:31 pm

אמיר כרמי כתב:אגב הנושא יש לדון בשאלה נוספת
1. למה לא אמרו שיטלטל מן הצד?
שיבעט את החמץ החוצה מביתו(או לים כשאפשר)

כי זה לא מועיל.
חמץ של ישראל לאחר זמן איסורו חייב בביעור ממש, ולא מועיל להוציאו מרשותו.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' אפריל 13, 2017 12:39 am

עזריאל ברגר כתב:
אמיר כרמי כתב:אגב הנושא יש לדון בשאלה נוספת
1. למה לא אמרו שיטלטל מן הצד?
שיבעט את החמץ החוצה מביתו(או לים כשאפשר)

כי זה לא מועיל.
חמץ של ישראל לאחר זמן איסורו חייב בביעור ממש, ולא מועיל להוציאו מרשותו.

זה ודאי יותר טוב מלכפות כלי
ושנית כשאפשר להשליכו לים בצורה כזאת הרי זה ביעור ממש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביעור חמץ ע"י ביטול ברוב או אכילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 13, 2017 5:45 pm

אמיר כרמי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אמיר כרמי כתב:אגב הנושא יש לדון בשאלה נוספת
1. למה לא אמרו שיטלטל מן הצד?
שיבעט את החמץ החוצה מביתו(או לים כשאפשר)

כי זה לא מועיל.
חמץ של ישראל לאחר זמן איסורו חייב בביעור ממש, ולא מועיל להוציאו מרשותו.

זה ודאי יותר טוב מלכפות כלי
ושנית כשאפשר להשליכו לים בצורה כזאת הרי זה ביעור ממש.

השלכה לבית הכסא וכיו"ב - נידונה בפוסקים.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים