עמוד 1 מתוך 1

שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 6:17 pm
על ידי חד ברנש
שני בירורים בנוגע לכרפס,
1. האם מישהו סובר שיש לקחת עבור כרפס פרי חשוב?
2. האם מישהו דיבר על החומר ממנו עשוי הכלי שמטבילים בו את הכרפס?

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 6:41 pm
על ידי כדכד
ירק לא פרי

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 7:08 pm
על ידי חד ברנש
כמובן וכמובן.
התכוונתי ל'פרי אדמה' (כך הוא במקור שאני עוסק בו כעת)

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 7:43 pm
על ידי עדיאל ברויאר
1. האם יכול להיות שהחשיבות היא בכמות הירק (וכשיטת הראשונים שצריך לאכול כזית) ולא בסוג הירק?

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 8:27 pm
על ידי עבד הזמן
מה נחשב לירק חשוב?

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 8:51 pm
על ידי חד ברנש
עדיאל,
יכול להיות. מי הם הראשונים האלו?

עבד,
אינני יודע, אבל אולי פרי אדמה חשוב הוא פרי שלם (השווה: ברכות לט ע"ב), אבל האם מצינו כזו דעה? שיש ליטול לכרפס דווקא פרי אדמה שלם?

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 9:05 pm
על ידי עבד הזמן
חד ברנש כתב:
עבד,
אינני יודע, אבל אולי פרי אדמה חשוב הוא פרי שלם (השווה: ברכות לט ע"ב), אבל האם מצינו כזו דעה? שיש ליטול לכרפס דווקא פרי אדמה שלם?


פרי שלם דהיינו בריה יכניס אותנו למחלוקת הפוסקים לענין ברכה אחרונה אעפ שאינו אוכל כזית.

לגבי המחלוקת האם לאכול כזית או לא הרי שברא"ש פסחים פ"י סי' כ"ה ובשו"ת הרשב"א המיוחסות סי' ר"ב כתבו שאין צריך כזית וברמב"ם פ"ח מחו"מ ה"ב כ' כזית וע"ש בהגה"מ שכ' שכזית זה אינו יודע למה.


לעצם הענין אולי החשיבות לא קאי על הפרי אלא על עצם האכילה שלא לוותר עליה, וכמש"כ במהרי"ל שעשה סדר לזקנתו של ר' שלמה וציוה עליו לקחת גם כרפס.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 10:49 pm
על ידי ישראל אליהו
ספק אם לזה הכוונה, אבל בכ"ז.
הרי ישנם ראשונים המצריכים לאכול כזית מהכרפס. וכתב הגר"א דהסברא בזה משום דאין אכילה פחותה מכזית. ואולי אותו ראשון כתב שיש לאכול בריה, שהיא במקום כזית?

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: א' פברואר 25, 2018 11:16 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חד ברנש כתב:עדיאל,
יכול להיות. מי הם הראשונים האלו?


הרבה ראשונים התייחסו לנידון ונחלקו בדבר. ככלל, נראה שדווקא רוב בניין ומניין של הראשונים הצריכו כזית או לפחות הניחו שאוכלים כזית. יעויין טל חיים, פסח, סי' טו (כרפס, חרוסת ומרור), סע' ב, ובפרט עמ' תקלז-תקמ. ואביא כאן חלק ממה שמובא שם בתוספות קטנות שאינן שם:
רס"ג בסידורו (עמ' קלו) כתב: "ויביאו שולחן ועליו ירקות והליק בלבד ויברך על איזה מין שאיננו מרור בורא פרי האדמה, ויטבול בהליק ויאכל ויברך אחריו בורא נפשות רבות", עכ"ל. ומבואר שהוא אוכל כזית ויותר, דרק על שיעור כזה שייך לברך בורא נפשות. וכן כתב הרמב"ם (הל' חמו"מ פ"ח ה"ב): "מתחיל ומברך בורא פרי האדמה, ולוקח ירק ומטבל אותו בחרוסת, ואוכל כזית, הוא וכל המסובין עמו - כל אחד ואחד אין פחות מכזית", עכ"ל. וכן כתב ר' שמעיה תלמיד רש"י בסדר הפסח שלו (נדפס בסוף דק"ס לפסחים ובתוך הגדת הראב"ן מהד' רש"א שטרן): "ומאכיל לכל אחד ואחד בכזית" . וכן כתבו מחזור ויטרי (סי' צז), סידור רש"י (סי' שפ) , ספר האורה (ח"א סי' צ) וספר הפרדס דבי רש"י (מהד' עהרענ' עמ' מט). וכן כתב הראב"ן (פסחים עמ' תעט בהנד"מ), וכן מבואר בראבי"ה (פסחים סי' תקכה אות יב): "ונוטלין כזית מן שאר ירקות". וכן כתב האוהל מועד (שער פסח ד"ה נ"ח): "ואוכלין כל אחד ואחד כזית". וכן כתב המרדכי (סי' תריא, סדר הפסח בקצרה, לג ע"ג [בהנד"מ עמ' קח]): "ונותן לכל אחד ואחד כזית". וכן כתב האורחות חיים (הל' ליל הפסח, קעה ע"א סי' יב): "ונוטל מן הכרפס ומברך פרי האדמה ומטבל בחרוסת ויאכל ממנו כזית".
וכ"כ בספר השולחן (החלק השלישי, שער ז, עמ' שנז. נדפס שוב בסוף הגדה של פסח עם פי' הראב"ן מהד' רש"א שטרן, עמ' קסא): ומביאין להם מיני ירקות, כגון כוסברתא או כרפסא, ומברכין בורא פרי האדמה. ומטבלין בחרוסת ואוכלין כל אחד ואחד כזית, לא פחות.
גם ר"א מלונדריש בסדר פסח שלו (עמ' 46) כתב שנראה לו שהלכה כרמב"ם (אחרי שבתחילה כתב בפשיטות שלא צריך כזית).

וראה עוד (שני החיבורים הראשונים נדפסו בקובץ המועדים של מכון י-ם על פסח):
סדר ליל פסח לאחד מרבותינו הראשונים, עמ' לא
סדר פסח לחד מקמאי אות כג עמ' מד
פירוש הגדה של פסח לר' נתן ב"ר יוסף מקלרמון (כנראה מצרפת. הכת"י נכתב במאה הי"ד או ט"ו) עמ' צח.

אם יש תקופה ואזור מסוימים שיותר מעניינים אותך, ארחיב יותר.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 12:10 am
על ידי לענין
קח בחשבון שבעיקרון על פרי חי (הנדרש לכרפס) לא מברכים האדמה אלא שהכל (הראשונים לא אכלו לכרפס בננות או גרעיני חמניה אלא כוסברתא וגרגירא). כדי לפטור את הבעיה הזו חידש הריטב"א שעצם המצוה מחשיבה את הכרפס לברך עליו האדמה דוקא בליל הסדר, אע"פ שכל השנה הוא שהכל (ויש ע"ז מג"א)
אולי הכותב שלפניך נהג לקחת פרי חשוב, ומחמת זה סבר (ויש לפלפל למה) שתהיה ברכתו האדמה.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 11:30 am
על ידי עבד הזמן
אולי כוונת הפייט בפרי חשוב הוא שלא רגילים לאוכלו במשך כל השנה, וכמש"כ בכלבו ובארחות חיים אות כ"ד

לגבי ההכלי שטובלים בו משמעות המג"א שהוא מונח על הקערה, ואם כן אולי אי מי דיבר על חומר ממנו עשויה הקערה וילכו שניהם יחדיו

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 4:45 pm
על ידי חד ברנש
תודה רבה לכל המשיבים והעונים שהעשירו אותי מאוד. תבורכו!

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 12:21 am
על ידי ישראל אליהו
חד ברנש כתב:שני בירורים בנוגע לכרפס,
2. האם מישהו דיבר על החומר ממנו עשוי הכלי שמטבילים בו את הכרפס?

באשכול סמוך הבאת את השיר, וכתוב שם "כלי חרס".
אולי כוונתו לרמוז בעקימת לשון שיש לטבול הכרפס בחרוסת, וכרמב"ם.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 12:44 am
על ידי עדיאל ברויאר
רעיון יפה.
כמובן, שיטה זו רחבה הרבה יותר מהרמב"ם, ואף על כך יעוי' טל חיים פסח שם בהמשך הסימן.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 12:47 am
על ידי ישראל אליהו
עדיאל ברויאר כתב:כמובן, שיטה זו רחבה הרבה יותר מהרמב"ם.

כמובן.
רק נתתי מ"מ לרמב"ם, ואידך זיל גמור.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 12:52 am
על ידי חד ברנש
תודה לכם, ואכן, כבר עמדתי על כך מדעתי, שאין כוונתו לטיבול ב"כלי חרס" אלא בטיבול בכלי מלא חרוסת.

Re: שני בירורים בנוגע לכרפס

פורסם: ג' מרץ 06, 2018 2:07 pm
על ידי ישראל אליהו
חד ברנש כתב:תודה לכם, ואכן, כבר עמדתי על כך מדעתי, שאין כוונתו לטיבול ב"כלי חרס" אלא בטיבול בכלי מלא חרוסת.

יש להזכיר גם את דברי שבולי הלקט שיש שנהגו לפורר חרס בחרוסת...

יעויין כאן אות יב
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=197