עמוד 1 מתוך 1

הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 12:27 am
על ידי נהר שלום
א. שמעתי בשם גדולים שיש להוסיף סבון לתוך המים הרותחים להגעלה, כך שכל הטעם שיפלט יפגם, וכך נוהגים רבים. לכאורה לכתחלה אין ראוי לעשות ע"פ מש"כ ברמ"א סימן תנ"ב שאין להגעיל לכתחלה באשר משקים מלבד מים.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 12:45 am
על ידי גבול ים
זה לא הופך להיות משקה אחר אלא מים סרוחים

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 4:31 am
על ידי נהר שלום
גבול ים כתב:זה לא הופך להיות משקה אחר אלא מים סרוחים

המשנ"ב כותב שגם אם מעורב בו אפר אסור לכתחלה (ויתכן שאפר זה היה שם אף לניקיון במקום סבון)

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 4:35 am
על ידי נהר שלום
ב. שמעתי ממו"צ מסוים שאין צורך להגעיל קופסאות פלסטיק שמשמשים לשמירת אוכל במקרר. לכאורה יש לזה דין כבוש מכיון ורוב הזמן האוכל נשאר בקופסא ליותר מעת לעת, ואף שבדיעבד יש מקילים בכבוש בכלי לכאורה לכתחלה ובפרט בחמץ יש להחמיר.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 12:10 pm
על ידי דרומי
מה ששמעת על זה שמוסיפים חומר פוגם במי ההגעלה הוא במקרה שהכלי הוא בן יומו, או שיש חשש שהוא בלוע מאיסור ממש (טרף). אך אם מדובר בהגעלה מחמץ בלבד, וההגעלה נעשית לפני ערב פסח (זמן ביעור חמץ), והכלי אינו בן יומו (כלומר: עברו 24 שעות מהשימוש האחרון בו) - פשוט שאין כל צורך בהוספת חומר למים ואדרבה.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 3:36 pm
על ידי ישראל אליהו
ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 6:56 pm
על ידי נהר שלום
דרומי כתב:מה ששמעת על זה שמוסיפים חומר פוגם במי ההגעלה הוא במקרה שהכלי הוא בן יומו, או שיש חשש שהוא בלוע מאיסור ממש (טרף). אך אם מדובר בהגעלה מחמץ בלבד, וההגעלה נעשית לפני ערב פסח (זמן ביעור חמץ), והכלי אינו בן יומו (כלומר: עברו 24 שעות מהשימוש האחרון בו) - פשוט שאין כל צורך בהוספת חומר למים ואדרבה.

כמובן. אבל גםצזה בדיעבד, אם הגעילו בשאר משקים לדעת המשנ"ב צריך להגעיל את הכלי שוב.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ו' מרץ 23, 2018 6:58 pm
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

אז במקומות הציבוריים עושים הגעלה שהיא רק בדיעבד, ויש להזהיר על כך את שומרי התורה.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: א' מרץ 25, 2018 4:38 am
על ידי נהר שלום
ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: א' מרץ 25, 2018 3:00 pm
על ידי ישראל אליהו
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: א' מרץ 25, 2018 5:36 pm
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

כלי נחשב יבש? כלי נחשב כלי

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: א' מרץ 25, 2018 5:47 pm
על ידי ישראל אליהו
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

כלי נחשב יבש? כלי נחשב כלי

להזכירך, אתה רצית להחשיב את שימוש הכלי.
ועתה איך נחשיבו, כלח או כיבש?

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 5:27 am
על ידי נהר שלום
אבאר דברי
בסברת הלך אחר רוב תשמישו ביאר הרמ"ע מפאנו (וכבר כ"כ הרשב"א בתשובה), שבכלים שאינם בני יומם אין צריך הכשר מדאורייתא, אלא חכמים גזרו, ולכן אנו הולכים אחר הרוב, שכשם שברוב השנה השתמשו בו בלח כך גם בפסח ישתמשו בו בלח, ואם ישתמש בו ביבש - חכמים לא גזרו על מיעוט תשמישו.
וא"כ בפלטה חשמלית רוב הזמן מבשלים בסיר וחכמים לא גזרו על המיעוט שתבשל עליו ישירות.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 10:04 am
על ידי ישראל אליהו
לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 10:20 am
על ידי עזריאל ברגר
לפענ"ד השימוש בסירים אינו נחשב כלל לדיוני הרוב, כיוון שאין שום מגע של איסור בפלטה, וכמו שלא תאמר שהפלטה אינה צריכה הכשר כלל בגלל שרוב השבוע היא מונחת בצד ללא שימוש...

שאלת הטמפרטורה בהגעלת כלים

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 10:24 am
על ידי שמואלייזער
לחו"ר הפורום
שלום וברכה
יש שאלה ידועה בהגעלת כלים, מכיון שהדין הוא 'כבולעו כך פולטו' (פסחים ל:), ומחמת זה כתבו פוסקים (ראה 'פסקי תשובות' סי' תנא אות יג) שאם הבליעה היתה בחמים שאינם רותחים – מספיק שההגעלה תהיה באותה דרגת חום, משמע שענין ההגעלה הוא שהבלוע נפלט באותה דרגת חום שנבלע, וכך נותנת הסברא. אך לפי זה קשה מה עושים בבליעות שהם למעלה ממאה מעלות, דרגת הרתיחה של מים? [כגון סיר לחץ, או סיר שבשלו בו בשמן, שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה בהרבה משל מים, או בכלל – סיר שבישלו בו בגובה פני הים, והגעילוהו בירושלים או בצפת, שם המים רותחים בכמה מעלות פחות ממאה, בגלל לחץ האויר היותר נמוך שם].
התשובה המקובלת היא ש'מעשה הרתיחה' הוא שמגעיל, ולא הטמפרטורה קובעת, אך אם כן מדוע אומרים הפוסקים הנ"ל שאם בלע הכלי בחום נמוך אפשר גם להגעילו בחום נמוך?
מישהו יודע אולי על איזה ספר שנכנס לנושא וביאר אותו היטב? כי אני לא מצאתי אלא מעט שמציינים את העובדה היבשה בלבד, שמספיק לעולם רתיחת מים (כגון פסקי תשובות שם אות כה), ואינם נכנסים לנסות ולהסביר את טעם הדבר.
תודה

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 10:39 am
על ידי ישראל אליהו
הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 1:07 pm
על ידי שמואלייזער
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 2:07 pm
על ידי ישראל אליהו
שמואלייזער כתב:
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

ליבון שורף בתוכו, והגעלה מפליטה. פמ"ג.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 2:27 pm
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 2:31 pm
על ידי ישראל אליהו
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

אי אפשר להתעלם מזה שהוא שימוש ליבש חם. רק שהוא לא פולט לפלטה כל עוד אין ביניהם רוטב, אבל "אזלינן בתר רוב תשמישו", וזה גם "שימוש". ועל כן נראה שאם פעם אחת השתמש ישירות על הפלטה ובלע, יש ללבן.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:46 pm
על ידי שמואלייזער
ישראל אליהו כתב:
שמואלייזער כתב:
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

ליבון שורף בתוכו, והגעלה מפליטה. פמ"ג.

השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 6:11 pm
על ידי ישראל אליהו
שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

כי יבש נבלע ונסרך בעומק, והוא מקום שההגעלה לא תצליח להוציא את כולו.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 6:39 pm
על ידי הא לחמא עניא
ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 7:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שיש איזה חששא או שמכשירים אותם.
ואינם צריכים טבילה, כי אינם כלי סעודה (אינם נוגעים באוכל).

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 11:45 pm
על ידי שמואלייזער
ישראל אליהו כתב:
שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

כי יבש נבלע ונסרך בעומק, והוא מקום שההגעלה לא תצליח להוציא את כולו.

מי אומר סברא זו? ומה טעם יבש נבלע יותר? הרי הדעת נותנת בדיוק ההיפך, כי לח מחלחל בכל מקום הרבה יותר מיבש. אני הבנתי תמיד שענין היבש הוא משום שללא המים הטמפרטורה הרבה יותר גבוהה.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 4:52 am
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

אי אפשר להתעלם מזה שהוא שימוש ליבש חם. רק שהוא לא פולט לפלטה כל עוד אין ביניהם רוטב, אבל "אזלינן בתר רוב תשמישו", וזה גם "שימוש". ועל כן נראה שאם פעם אחת השתמש ישירות על הפלטה ובלע, יש ללבן.

זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 4:55 am
על ידי ישראל אליהו
נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

גם כשרוב תשמישו בצונן זה ללא בליעה בכלל.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 5:02 am
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

גם כשרוב תשמישו בצונן זה ללא בליעה בכלל.

ולכן הדין של כלי שרוב תשמישו בצונן ופלטה - אמורים להיות אותו דבר

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 5:07 am
על ידי ישראל אליהו
רק הוכחתי שזה שלא נבלע אינו סיבה שלא להחשיבו כתשמיש.
וכיון שרוב תשתמישו כסירים יבשים, אף שאין בליעה, מ"מ בכשרו בליבון.
כשם שכלי שרוב תשמישו בצונן, אף שאין בליעה, בכ"ז מחשיבים אותו כתשמיש, וא"צ הכשר.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ה' מרץ 29, 2018 12:36 am
על ידי נהר שלום
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

אז במקומות הציבוריים עושים הגעלה שהיא רק בדיעבד, ויש להזהיר על כך את שומרי התורה.

במשנ"ב דרשו הביא מהגרי"ש אלישיב, שכל האיסור להוסיף משקים אחרים למים זה רק אם הם מעבים את המים, ולכן להוסיף סבון מותר.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ה' מרץ 29, 2018 10:54 am
על ידי הא לחמא עניא
עזריאל ברגר כתב:
הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שיש איזה חששא או שמכשירים אותם.
ואינם צריכים טבילה, כי אינם כלי סעודה (אינם נוגעים באוכל).

תודה על המענה.
גם הרבנים ענו כך על השאלה הזאת.
פסח כשר ושמח לך ולכל חכמי ורבני הפורום שליט"א.

Re: שאלת הטמפרטורה בהגעלת כלים

פורסם: ה' מרץ 29, 2018 9:55 pm
על ידי פלוריש
שמואלייזער כתב:לחו"ר הפורום
שלום וברכה
יש שאלה ידועה בהגעלת כלים, מכיון שהדין הוא 'כבולעו כך פולטו' (פסחים ל:), ומחמת זה כתבו פוסקים (ראה 'פסקי תשובות' סי' תנא אות יג) שאם הבליעה היתה בחמים שאינם רותחים – מספיק שההגעלה תהיה באותה דרגת חום, משמע שענין ההגעלה הוא שהבלוע נפלט באותה דרגת חום שנבלע, וכך נותנת הסברא. אך לפי זה קשה מה עושים בבליעות שהם למעלה ממאה מעלות, דרגת הרתיחה של מים? [כגון סיר לחץ, או סיר שבשלו בו בשמן, שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה בהרבה משל מים, או בכלל – סיר שבישלו בו בגובה פני הים, והגעילוהו בירושלים או בצפת, שם המים רותחים בכמה מעלות פחות ממאה, בגלל לחץ האויר היותר נמוך שם].
התשובה המקובלת היא ש'מעשה הרתיחה' הוא שמגעיל, ולא הטמפרטורה קובעת, אך אם כן מדוע אומרים הפוסקים הנ"ל שאם בלע הכלי בחום נמוך אפשר גם להגעילו בחום נמוך?
מישהו יודע אולי על איזה ספר שנכנס לנושא וביאר אותו היטב? כי אני לא מצאתי אלא מעט שמציינים את העובדה היבשה בלבד, שמספיק לעולם רתיחת מים (כגון פסקי תשובות שם אות כה), ואינם נכנסים לנסות ולהסביר את טעם הדבר.
תודה

ראה נהרות איתן (ח"ג סי' יד) לרב אברהם רובין

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 4:31 pm
על ידי יהושע100
מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 12:22 am
על ידי נהר שלום
יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

ראה קצת באשכול זה viewtopic.php?f=27&t=9199&hilit=%D7%9C%D7%99%D7%91%D7%95%D7%9F#p537987

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

פורסם: ה' מרץ 25, 2021 9:05 am
על ידי יהושע100
נהר שלום כתב:
יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

ראה קצת באשכול זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9F#p537987


ראיתי שם טרם ששאלתי כאן. לא ראיתי שם דברים על עצם הנקודה אלא כבדרך אגב. כן ראיתי בהליכות מועד של הרב אופיר מלכה על הלכות פסח, בדין הכשרת מנגל, שטמפרטורה של 371 מעלות (איני יודע מניין ומה פשר המעלה האחת הנוספת בדיוק על ה 370) נחשבת לליבון חמור.
אני מחפש מישהו שדן בנקודה זו. איזו טמפרטורה מועילה והאם בכלל יש דין בטמפרטורה ולא בניצוצות יוצאים בפועל. מהכשר התנור הפירוליטי רואים שיש דין בטמפרטורה אך מניין לנו מהי. עשו בזה ניסוי עם מתכות ישנות?