עמוד 1 מתוך 1

בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 04, 2018 4:27 am
על ידי נהר שלום
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 04, 2018 4:48 am
על ידי נהר שלום
לדעת רוב הפוסקים אין מצוות אכילת מצה נוהגת כל שבעה, וא"כ אין זה נראה כמוסיף, כמבואר ברמ"א או"ח סי' תרסו סעיף א.

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 04, 2018 6:22 am
על ידי ביליצר
נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

כשאינו נכנס לביתו נראה כמוסיף ,במצה יש הבנה שאינו יכול לאפות,[נצרך לדעת הגר"א]

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 04, 2018 10:14 am
על ידי עזריאל ברגר
מותר לשבת בסוכה בשמיני אם אין לו מקום אחר, אלא שיש לעשות היכר.
ואכן אצלנו (המחמירים בשרויה וכו' וכו') סעודות השבת הזאת נראות שונות באופן מהותי מסעודות הפסח...

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 04, 2018 8:49 pm
על ידי עבד הזמן
לשון הגמ' הישן בשמיני ילקה, וכבר הק' האחורנים אמאי נקט הישן ולא האוכל.
ואולי י"ל שבמאכלו לפעמים ערב לו בחצר דהיינו בסוכה טפי מהבית, וה"ה מצה עריבה עליו מחמץ, ואין כאן בל תוסיף, אך שינה אילולא המצווה לא היה משנה את מקומו ולכן נראה כבל תוסיף

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 8:02 pm
על ידי חיים סגל
שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 8:55 pm
על ידי אוצר החכמה
נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?



איזה היכר רצה שיעשו?

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 9:16 pm
על ידי קראקובער
נהר שלום כתב:
הרב ישראל מאיר ווייל, מח"ס וביום השבת המועדים כהלכתם והשולחן כהלכתו. מתוך מדור "תשועה ברוב יועץ" בגיליון אספקלריא.
בענין אכילת מצות בשבת איסרו חג:

השנה חל איסרו חג בשבת.
ויש להבין, למה אין היכר שלא ייראה כמו בל תוסיף במה שאוכל רק מצות בשבת, כמו שעושים בסוכות היכר למי שאוכל בסוכה בשמיני עצרת כדי שלא ייראה בל תוסיף?

שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה.

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 10:13 pm
על ידי חיים סגל

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 10:38 pm
על ידי גימפעל
חיים סגל כתב:שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

ואינם חוששים לפת עכו"ם ?

Re: בל תוסיף באכילת מצות בשבת איסרו חג

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 10:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:
חיים סגל כתב:שמועה שמעתי שאנשי קהילת אדרת אליהו שבעיר העתיקה נוהגים בשבת כו לרכוש בליל שבת משכניהם הערביים לחם לאכילת שבת, מחמת חשש זה דבל-תוסיף לשיטת הגר"א.
האם מישהו יכול לאמת שמועה זו, או שבוקי סריקי הוו

ואינם חוששים לפת עכו"ם ?

אפשר להסיק את התנור ביום שישי (בהסתמך על העירוב תבשילין).
אבל השאלה היא איך אינם חוששים לכל שאלות הכשרות, החל מתרו"מ וכלה בחומרים שמורחים על הלחם וכו'.
ואם עומדים ומשגיחים - האם אין כאן חשש אמירה לנכרי או "רוצה בקיומו"?