עמוד 1 מתוך 1

למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:29 am
על ידי תולעת ספרים07
כידוע שבר"ח ניסן אין אומרים תחנון ונשאלת השאלה מדוע אין אומרים תחנון בי"ג ניסן שהרי עדיין לא יצא רוב החודש בלא תחנון בשלמא עד י"ב ניסן הקריבו הנשיאים אך מדוע אין אומרים בי"ג ניסן.
ושמעתי פעם בשם הח"ס מפני שאז מל אברהם אבינו ע"ה את עצמו לפי החשבון שוירא אליו ה' היה בליל הפסח. - חיפשתי בח"ס ולא מצאתי.
בכל מקרה אם מישהו יודע על טעם נוסף וכדו' אודה לו מאוד.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 9:49 am
על ידי רוצה לרצות
ראה הגהות חת"ס על השו"ע סי' תכט ב' תי' בזה.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:15 pm
על ידי חכם באשי
תולעת,
שכחת להוסיף בכותרת האשכול: "קושיא עצומה..."

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:21 pm
על ידי תולעת ספרים07
שמעתי אומרים על פורום בשם חדרי-חזירים והוא מושב ליצנות לך שם ורווה נחת.
כאן מדברים בלימוד ללא ליצנות. נקודה!!!.
היה מעניין יום יומיים אבל זה נגמר.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:56 pm
על ידי רוצה לרצות
תולעת, שפתך דוחה ובוטה, למטה מכל ביקורת.
אם לא תעדן לשונך כתולעת - יתיחסו אליך בהתאם.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 2:24 pm
על ידי תולעת ספרים07
כאשר עשה כן ייעשה לו.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 8:08 pm
על ידי כותב
כאן הבאתי תירוץ נוסף:
viewtopic.php?f=7&t=4441&p=34298#p34298

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 8:30 pm
על ידי מעיין
מצורף קובץ מאור תורה ובו מלקט כותב המאמר הרב אפרים פישל שטיין הרבה טעמים על אי אמירת תחנון ביום י"ג ניסן
והיא קיצור ממאמר ארוך מספרו גוילי אפרים
יג ניסן.PDF
(1.03 MiB) הורד 451 פעמים


הביטו ותחי נפשכם!

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 11:16 pm
על ידי אפשר
מעיין כתב:מצורף קובץ מאור תורה ובו מלקט כותב המאמר הרב אפרים פישל שטיין הרבה טעמים על אי אמירת תחנון ביום י"ג ניסן
והיא קיצור ממאמר ארוך מספרו גוילי אפרים
יג ניסן.PDF


הביטו ותחי נפשכם!

מעניין שלשים תירוצים, והתירוץ העיקרי חסר מן הספר, דעת המג"א והמשנ"ב, דאין אומרים תחנון בי"ג משום שיצא רובו של חודש בקדושה. כלומר שבאמת אין שום יחוס ומעלה בי"ג.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 11:27 pm
על ידי דורש מבקש
מה שייך על זה "יצא רוב חודש" עדיין לא עבר רוב חודש. והמשנ"ב והמג"א מתייחסים אך ורק על אחרי הפסח!!

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:02 am
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:מה שייך על זה "יצא רוב חודש" עדיין לא עבר רוב חודש. והמשנ"ב והמג"א מתייחסים אך ורק על אחרי הפסח!!

אתה צודק בדיוק הלשון ד'יצא', אבל לא צודק בעיון ספרי הפוסקים, עי' שו"ע הרב פמ"ג ומקו"ח שכתבו להדיא דענינו 'רוב החודש בקדושה', והביאו טעם זה לגבי ערב פסח שג"כ לא עבר רוב החודש, וגם לגבי י"ג.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:10 am
על ידי דורש מבקש
המקור חיים מצטט רק את דברי המגא. ערב פסח אין הטעם מחמת יצא רוב בקדושה אלא ערב פסח בעצמו כיו"ט.
רק באמת בשו"ע הרב כתב שי"ג פנוי. וכולל זאת עם אחרי הפסח.
ולכן מטעם שלא שייך בזה הטעם של יצא רוב. כתב החת"ס טעם אחר.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:12 am
על ידי דורש מבקש
המקור חיים מצטט רק את דברי המגא. ערב פסח אין הטעם מחמת יצא רוב בקדושה אלא ערב פסח בעצמו כיו"ט.
רק באמת בשו"ע הרב כתב שי"ג פנוי. וכולל זאת עם אחרי הפסח.
ולכן מטעם שלא שייך בזה הטעם של יצא רוב. כתב החת"ס טעם אחר.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:14 am
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:המקור חיים מצטט רק את דברי המגא. ערב פסח אין הטעם מחמת יצא רוב בקדושה אלא ערב פסח בעצמו כיו"ט.
רק באמת בשו"ע הרב כתב שי"ג פנוי. וכולל זאת עם אחרי הפסח.
ולכן מטעם שלא שייך בזה הטעם של יצא רוב. כתב החת"ס טעם אחר.

מקו"ח צורף בטעות, אבל באמת גם מהמג"א עצמו יש ראיה, כי לא כתב דע"פ יו"ט, אלא כתב שהוא בכלל יצא רוב החודש.

אני לא הקשיתי על החת"ס, אין לי בעיה שיכתבו טעמים רבים, אני הקשיתי על ר' פישל שטיין הנ"ל שאסף כעמיר גורנה שלשים תירוצים, ותירוץ פשוט על אתר בכל הפוסקים השמיט. וזה פליאה נשגבה.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:18 am
על ידי דורש מבקש
המגא אינו אומר על ע"פ שזה הטעם. תעיין טוב תראה שכותב אח"כ יש ע"פ ופסח ואסרו חג וא"כ יצא רוב החודש וכו' אבל זה זו הטעם על ערב פסח. דלטעמך גם פסח ואסרו חג זו הטעם?!

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:21 am
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:המגא אינו אומר על ע"פ שזה הטעם. תעיין טוב תראה שכותב אח"כ יש ע"פ ופסח ואסרו חג וא"כ יצא רוב החודש וכו' אבל זה זו הטעם על ערב פסח. דלטעמך גם פסח ואסרו חג זו הטעם?!

צודק במג"א, אבל בפמ"ג מפורש שע"פ בכלל 'רובו בקדושה', עיי"ש.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:26 am
על ידי דורש מבקש
גם לא. תעיין שוב בפמ"ג שכתב כך: ועיין מה שכתב בסק"ח וזה אינו כיון שיצא וכו' וזה קאי על מה שכתב המג"א שם בענין אסרו חג. ולא על ע"פ. ערב פסח אי"צ לטעם זו. הוא יוט בעצמו.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:30 am
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:גם לא. תעיין שוב בפמ"ג שכתב כך: ועיין מה שכתב בסק"ח וזה אינו כיון שיצא וכו' וזה קאי על מה שכתב המג"א שם בענין אסרו חג. ולא על ע"פ. ערב פסח אי"צ לטעם זו. הוא יוט בעצמו.

ז"ל הפמ"ג
ומה שכתב המ"א ערב פסח ואסרו חג, בב"י ליתא, עיין מה שכתב [המ"א] אות ח'. ואין צריך, דרובו בקדושה.

פשטות לשונו דקאי על שניהם, דאי"צ להם טעם אחר אלא 'רובו בקדושה', הוא דייק ולא כתב 'יצא', אלא כתב 'רובו בקדושה', והשו"ע הרב כבר הכניס את זה במג"א עצמו.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:33 am
על ידי דורש מבקש
ואין צריך שכתב הפמ"ג קאי על מה שכתב המגא סק"ח שזה על אסרו חג. פשוט

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:36 am
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:ואין צריך שכתב הפמ"ג קאי על מה שכתב המגא סק"ח שזה על אסרו חג. פשוט

מה כתוב בסק"ח, כתוב שם לדון אם באסרו חג מתענים, למעשה המג"א מסיק שהמנהג דאין מתענים! וא"כ למה צריך עוד טעמים, הרי ממילא אין מתענים, ואי אין מתענין אין אומרים תחנון.
וע"כ שכוונתו על שניהם דאי"צ לשום טעם אחר מלבד דרובו בקדושה.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:40 am
על ידי אפשר
בכלל כמדומה שלא הבנת את דברי הפמ"ג, הוא בא ליישב קושיא, הבית יוסף כתב הטעם הזה של יצא רובו בקדושה, והוא לא מתייחס לע"פ ואסרו חג, והמג"א כן מתייחס, ולזה הקשה הפמ"ג, למה הב"י לא התייחס, וע"ז מתרץ כי לא צריך שום טעמים ותירוצים לגבי ע"פ ואסרו חג, כי ממילא הם בכלל עצם הטעם של רובו בקדושה. נמצא שעיקר דברי הפמ"ג מתייחסים בדייקא לנתינת טעם למה אין אומרים תנחון בע"פ! ולא לאסרו חג...

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: א' אפריל 09, 2017 12:37 am
על ידי מנצפך
אפשר כתב:מעניין שלשים תירוצים, והתירוץ העיקרי חסר מן הספר, דעת המג"א והמשנ"ב, דאין אומרים תחנון בי"ג משום שיצא רובו של חודש בקדושה. כלומר שבאמת אין שום יחוס ומעלה בי"ג.

בפשטות, טעם המשנ"ב הוא כהחת"ס שאין אומרים תחנון כיון שהיה זה יו"ט של אחירע בן עינן כיון שאכל אז את שלמיו, שז"ל המשנ"ב ס"ק ז':
מפני ששנים עשר נשיאים הקריבו בשנים עשר ימים, וכל ימי הקרבן היה יום טוב שלו, וערב פסח,וימי הפסח גופא ואסרו חג, א"כ יצא וב החודש וכו'

ופשוט שמילים אלו מכוונות ליתן טעם ליום י"ג.

Re: למה אין אומרים תחנון בי"ג ניסן

פורסם: א' אפריל 09, 2017 7:40 am
על ידי אפשר
מנצפך כתב:
אפשר כתב:מעניין שלשים תירוצים, והתירוץ העיקרי חסר מן הספר, דעת המג"א והמשנ"ב, דאין אומרים תחנון בי"ג משום שיצא רובו של חודש בקדושה. כלומר שבאמת אין שום יחוס ומעלה בי"ג.

בפשטות, טעם המשנ"ב הוא כהחת"ס שאין אומרים תחנון כיון שהיה זה יו"ט של אחירע בן עינן כיון שאכל אז את שלמיו, שז"ל המשנ"ב ס"ק ז':
מפני ששנים עשר נשיאים הקריבו בשנים עשר ימים, וכל ימי הקרבן היה יום טוב שלו, וערב פסח,וימי הפסח גופא ואסרו חג, א"כ יצא וב החודש וכו'

ופשוט שמילים אלו מכוונות ליתן טעם ליום י"ג.

פשוט שלא, הוא מתייחס רק לימי הקרבן, ולא ליום י"ג.