עמוד 1 מתוך 1

אם צריך לבדוק כיסים של בגדים לאור הנר וכו'

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:07 pm
על ידי תולעת ספרים07
כידוע נחלקו האחרונים אם צריך לבדוק לאור הנר אחר החמץ שאין עוברים עליהם משום בל יראה וכיון שכך לכאו' אין צריך לבדוק בכיסים וכדו' שאין שם כזית לעבור עליו בבל יראה.

ושמעתי שהגרי"ש אלישוב שליט"א פסק שאין צריך לבדוק בכיסים מטעם אחר.
ולדעתו בדיקה על ידי מישוש היד מקיים בזה מצוות בדיקת חמץ ומברך עליה. - ולדעתו לא נאמרה בדיקה לאור הנר אלא בשביל חורין וסדקין שאין אפשרות למישוש היד. ולפי"ז לדבריו אין צריך לבדוק בכיסים ויותר מכך כל מקום שכבר נבדק במישוש יד שוב אין צריך בדיקה לאור הנר דכבר קיים חיובו בבדיקת מישוש היד וכיבוד הבית.
עד כמה שידוע לי ושמעתי מאחד שהיה בזמנו אצל החזון איש הרי מיהר מאוד בבדיקת חמץ מאידך גיסא הגר"ח קנייבסקי שליט"א בודק שעות על גבי שעות.
אם מישהו יודע איך רוב עם ישראל נוהגים אודה לו מאוד.
[יש לציין שהנוהגים ע"פ האר"י מאריכים מאוד בבדיקת חמץ להמתקת הדינים והדברים ידועים].

Re: אם צריך לבדוק כיסים של בגדים לאור הנר וכו'

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:57 pm
על ידי רוצה לרצות
מקום שאין מכניסים בו חמץ - אין צריך לבדוק.

Re: אם צריך לבדוק כיסים של בגדים לאור הנר וכו'

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 2:22 pm
על ידי תולעת ספרים07
הנידון כאן הוא לגבי מקום שמכניסים חמץ אך אין שם כזית חמץ ואין עוברים עליו משום בל יראה...
וראה מש"כ מדברי הגרי"ש אלישוב שליט"א עוד סברות בזה.

Re: אם צריך לבדוק כיסים של בגדים לאור הנר וכו'

פורסם: ה' אפריל 07, 2011 12:03 pm
על ידי נוטר הכרמים
אעתיק כאן מש"כ בענין זה משכבר, ויש הרבה להוסיף בזה.

ברמ"א סו"ס תלא בשם מהרי"ו כתב, כיסים או בתי יד של בגדים שנותנים בהם לפעמים חמץ צריכים בדיקה. ובמ"ב ס"ק מז: והעולם נוהגים רק לנער הכיסים בשעת הביעור, ונכון לבדוק אותם בשעת הבדיקה. ונראה מדברי המ"ב דמיירי שיש לו רק הבגד שעליו ומנער ממנו החמץ אבל ודאי שהחמץ שבכיסים כולו טעון ביעור וניעור, ולכתחילה גם בדיקה בליל י"ד.

וא"כ יש להבין על מה סומכים העולם בזמנינו שישנם רבים שאין בודקים הכיסים כלל, ואם יש להם מה שיסמוכו.

ויש שכתבו, שודאי ישנו חיוב גמור של בדיקה וביעור בכיסים אלא שסומכים על מה שבודקים בימים שלפני פסח. ראה שו"ת שבט הלוי ח"א סי' קלו ועוד. ונפ"מ בזה, לכוין בניקוי הכיסים לצאת ידי חובת מצות בדיקה, וכן שהבדיקה תעשה כדיניה ואם אינו בודק בלילה לאור הנר, לכל הפחות יבדוק לאור היום ממש.

אולם יש שצידדו בזה, שעי"ז שבודק קודם זמן חובת בדיקה וביעור, משוי לה כמקום שאין מכניסים בו חמץ, ואין כאן מצות בדיקה כלל. וראה שעה"צ סי' תלב ס"ק יב שמביא סברא מעי"ז מפתחי תשובה בשם עמק הלכה. ולפי"ז הרי בניקוי המוקדם ליכא דיני בדיקה כלל.

וגם אין שום חשש לנהוג כן לכתחילה, ואף שכתב המ"ב [תלג,ו] דלכתחילה אסור לבדוק קודם ליל י"ד, הרי כאן אין זה בדיקה, אלא מפקיעו מחיוב בדיקה.

ועוד יש שצידדו להקל בבגדים המכובסים המונחים בארון ואינו לבוש בהם, דיתכן שכיבוסם היינו ביעורם, שהרי הפירורים הגדולים נפסלים מאכילת כלב בכיבוס, ואילו על הפירורים הקטנים יותר ליכא חובת בדיקה.


בדבר הנהגת החזו"א, מהיכי תיתי לו לתולעת עדות זו, הרי ידוע ומפורסם בכמה ספרים להיפך שהיה לוקח עמו כמה בחורים ובודקים שעות, וכן שמעתי מהגר"י יעקובוביץ שליט"א רב ואב"ד הרצליה ת"ו שנכח בבדיקה ממושכת זו.

Re: אם צריך לבדוק כיסים של בגדים לאור הנר וכו'

פורסם: ה' אפריל 07, 2011 12:14 pm
על ידי איסתרא בלגינא
נוטר הכרמים כתב:שהרי הפירורים הגדולים נפסלים מאכילת כלב בכיבוס.


אני תמה אם כך הוא.