עמוד 1 מתוך 1

גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 11:35 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
ראיתי מובא מהגרש"ז שגרעיני אבטיח הם קטניות, ורק אם אוכל אותם עם האבטיח אינו בכלל קטניות. וכמו כן גרעיני דלעת. וכן כתוב בחוט שני מהגרנ"ק שליט"א על גרעיני דלעת.
וצ"ב טובא, איך יתכן שגרעיני הופכים לקטניות אם הפרי עצמו אינו קטניות? ואכן יל"ע מהו הגדר של קטניות.

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 11:42 pm
על ידי יאיר
כנראה נקראו קטניות מפאת קטנותם

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 12:50 am
על ידי החושב
ולמה תירס זה קטניות?
אלא נראה שלא הולכים אחרי הגדרות בוטניות אלא יותר לפי אסוציאציה.

בכל מקרה, גם אם גרעיני אבטיח הם קטניות, לכאורה הם מותרים. שכן לא אסרו קטניות יותר ממה שאסרה התורה חמשת מיני דגן. ומיני דגן שלא באו במגע עם מים מותרים בפסח. וכן גרעינים.

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 1:19 pm
על ידי גביר
האם יש שאינם אוכלים קטניות שאוכלים גרעינים בפסח? מסברה לכאורה צודק מר, אך האם ישנם הנוהגים כך? [אתמול שמעתי שיש הנמנעים אפילו מפיסטוקים, למרות שברור שאינם קטניות אלא אגוזים, נראה שאכן אין הגדרה מדויקת אלא לפי המנהג ורמת החשש]

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 1:24 pm
על ידי קראקובער

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 1:31 pm
על ידי יאיר
החושב כתב:ולמה תירס זה קטניות?

כי גרעיני תירס הם קטנים...

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: א' אפריל 07, 2019 8:18 am
על ידי גביר
כתב הרמ"א - נהגו במדינות אלו להחמיר שלא לאכול שום פירות יבשים אם לא שידוע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ (או"ח תסז ח נתבאר להדיא דהיכא דידוע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ שרי [ואינו כקטניות דבכל גווני נהגו שלא לאכול], והנה בחזון עובדיה כתב שנהגו אשכנזים שלא לאכול פירות יבשים, ולא חילק בין היכא דידיע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ ובין היכא דאינו ידוע [וכן שמעתי ממנו זצ"ל בעל פה לפני שנים הרבה ב'יזדים', ש'אשכנזים אינם אוכלים פירות יבשים בפסח', והאריך בכך שלקטנים מותר, ותאר בחן ובציוריות כדרכו אשכנזי המגיע לביתו של ספרדי בפסח עם ילדו הקטן, ועל השולחן ישנם פירות יבשים, והילד מבקש לאכול מהם, והורה שמותר לתת לו], וצ"ב מפני מה אינו מחלק כפי שעולה בבירור מהרמ"א.

Re: גרעיני אבטיח - קטניות

פורסם: א' אפריל 07, 2019 11:29 am
על ידי עזריאל ברגר
גביר כתב:כתב הרמ"א - נהגו במדינות אלו להחמיר שלא לאכול שום פירות יבשים אם לא שידוע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ (או"ח תסז ח נתבאר להדיא דהיכא דידוע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ שרי [ואינו כקטניות דבכל גווני נהגו שלא לאכול], והנה בחזון עובדיה כתב שנהגו אשכנזים שלא לאכול פירות יבשים, ולא חילק בין היכא דידיע שנתייבשו בדרך שאין לחוש לחמץ ובין היכא דאינו ידוע [וכן שמעתי ממנו זצ"ל בעל פה לפני שנים הרבה ב'יזדים', ש'אשכנזים אינם אוכלים פירות יבשים בפסח', והאריך בכך שלקטנים מותר, ותאר בחן ובציוריות כדרכו אשכנזי המגיע לביתו של ספרדי בפסח עם ילדו הקטן, ועל השולחן ישנם פירות יבשים, והילד מבקש לאכול מהם, והורה שמותר לתת לו], וצ"ב מפני מה אינו מחלק כפי שעולה בבירור מהרמ"א.

למיטב ידיעתי, מדובר על חומרא שנוספה אחרי הרמ"א.
ואכן לא כל האשכנזים נוהגים בה.