עמוד 1 מתוך 1

מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 11:56 pm
על ידי איש לוי
הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 12:49 am
על ידי עזריאל ברגר
שייך לשאלה האם עדיף דיעבד לכו"ע או לכתחילה לפי השיטה העיקרית.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: א' אפריל 07, 2019 6:28 am
על ידי הצעיר באלפי
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות

יין המשכר הוא לכל היותר מצוה מן המבחר, אך המעלה של יין שאינה מבושל הוא בגלל שי' הגאונים והרמב"ם שמבושל פסול !

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 12:34 am
על ידי מוטוש
רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 12:43 am
על ידי אראל
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 1:01 am
על ידי לענין
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות


אין אפשרות שלישית???

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 1:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 8:34 pm
על ידי איש לוי
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

בגמ' מבואר דסוחט אדם אשכול ואומר עליו קידוש היום. ובזה הר"מ לא פליג.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 8:35 pm
על ידי איש לוי
לענין כתב:
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות


אין אפשרות שלישית???


באופן שאין אפשרות שלישית, יין יבש לא מבושל לא מתאים, גם יין בסגנון קהור

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 8:36 pm
על ידי איש לוי
הצעיר באלפי כתב:
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות

יין המשכר הוא לכל היותר מצוה מן המבחר, אך המעלה של יין שאינה מבושל הוא בגלל שי' הגאונים והרמב"ם שמבושל פסול !

יין המשכר הוא מצוה מן המובחר, לעומת יין מבושל שלהלכה לא קיי"ל כר"מ. ומ"מ הוא רק לכתחי' לחשוש לדעתו, משא"כ ביין משכר הוא לכתחי' להרבה מהדעות. ובזה הסתפקתי

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 8:45 pm
על ידי לענין
איש לוי כתב:
לענין כתב:
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות


אין אפשרות שלישית???


באופן שאין אפשרות שלישית, יין יבש לא מבושל לא מתאים, גם יין בסגנון קהור


viewtopic.php?f=50&t=40458&p=463506&hilit=%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A7%D7%98%D7%95#p463344

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 8:46 pm
על ידי הצעיר באלפי
איש לוי כתב:
הצעיר באלפי כתב:
איש לוי כתב:הסתפקתי מה עדיף על מה, מיץ הנסחט מן הענבים שאינו מבושל כלל ולא עבר פיסטור, או יין שעבר פיסטור, דהרי דעת הר"מ וכ"נ המשנ"ב להעדיף יין שאינו מבושל מיין מבושל. ומאידך יש מעלה ביין המשכר דווקא בד' כוסות להרבה מן הפוסקים.
אשמח למקורות

יין המשכר הוא לכל היותר מצוה מן המבחר, אך המעלה של יין שאינה מבושל הוא בגלל שי' הגאונים והרמב"ם שמבושל פסול !

יין המשכר הוא מצוה מן המובחר, לעומת יין מבושל שלהלכה לא קיי"ל כר"מ. ומ"מ הוא רק לכתחי' לחשוש לדעתו, משא"כ ביין משכר הוא לכתחי' להרבה מהדעות. ובזה הסתפקתי

השיטה שיין מבושל פסול הובא בשו"ע והרמ"א חש לה לכתחלה אם הם שווים בטעם עכ"פ והא"ר בשם האגודה (ציינה בשעה"צ) סובר שגם אם אינם שווים יש להחמיר וכ"פ הכף החיים. משא"כ יין ישן המקור שהוא מצוה מן המובחר הוא המג"א וגם הוא אינו סובר שזה מעכב, רק שזה מצוה מן המובחר ותו לא.
וצריכים ליקח כל דבר בפרופורציה, שבזה יש אוסרים ויש מחייבים בהרבה אופנים וזה לא !

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 9:49 pm
על ידי אראל
איש לוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

בגמ' מבואר דסוחט אדם אשכול ואומר עליו קידוש היום. ובזה הר"מ לא פליג.

בגמ' מובא המימרא סוחט אדם אשכול וכו' לראיה להכשיר יין מגיתו, וכאמור, יין מגיתו ראוי לתסוס בעתיד, משא"כ מיץ ענבים, הוציאו ממנו הייעסט, ואינו ראוי כלל להיות תוסס בעתיד

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ג' אפריל 09, 2019 11:55 pm
על ידי מוטוש
אראל כתב:
איש לוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

בגמ' מבואר דסוחט אדם אשכול ואומר עליו קידוש היום. ובזה הר"מ לא פליג.

בגמ' מובא המימרא סוחט אדם אשכול וכו' לראיה להכשיר יין מגיתו, וכאמור, יין מגיתו ראוי לתסוס בעתיד, משא"כ מיץ ענבים, הוציאו ממנו הייעסט, ואינו ראוי כלל להיות תוסס בעתיד

ראיה שהוא יכול להיות מנוסך על המזבח?!

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 1:37 am
על ידי אראל
מה לא מובן?
יין מגיתו ראוי לנסך על גבי מזבח [בדיעבד], כיון שסופו להיות תוסס, ובכן שכשר לקידוש לכתחילה
אבל מיץ ענבים שאין סופו להיות תוסס, שאולי שאינו ראוי לנסך ע"ג מזבח אפילו בדיעבד, ולכן לקידוש גרע טפי

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 4:51 am
על ידי הצעיר באלפי
אראל כתב:
איש לוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

בגמ' מבואר דסוחט אדם אשכול ואומר עליו קידוש היום. ובזה הר"מ לא פליג.

בגמ' מובא המימרא סוחט אדם אשכול וכו' לראיה להכשיר יין מגיתו, וכאמור, יין מגיתו ראוי לתסוס בעתיד, משא"כ מיץ ענבים, הוציאו ממנו הייעסט, ואינו ראוי כלל להיות תוסס בעתיד


אף שעשו משהו שלא יוכל לתסוס, אעפ"כ שמעתי מכמה ייננים שיש סוגי יינות שעושים ממיץ ענבים שהתקלקל, כך שכהיום ידוע לנו שגם אחרי התהליך עדיין ביכולת להגיע להיות ראוי לנסך ע"ג המזבח

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 2:27 pm
על ידי איש וילנא
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

קושייתך שואל הרשב"א בתשובותיו ח"ז תשובה תקכ"ט ומכח זה דוחה דברי הרמב"ם. אם כי הר"ם עצמו פוסק את שני הדינים וצ"ע

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 5:54 pm
על ידי הצעיר באלפי
איש וילנא כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

קושייתך שואל הרשב"א בתשובותיו ח"ז תשובה תקכ"ט ומכח זה דוחה דברי הרמב"ם. אם כי הר"ם עצמו פוסק את שני הדינים וצ"ע

אך התי' לשי' הרמב"ם הוא ממש"כ הרשב"ם שם ע"ד הגמ' דסוחט אדם וכו', היינו משום דבכחו להיות ראוי לנסך ע"ש.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 6:57 pm
על ידי איש וילנא
הצעיר באלפי כתב:
איש וילנא כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

קושייתך שואל הרשב"א בתשובותיו ח"ז תשובה תקכ"ט ומכח זה דוחה דברי הרמב"ם. אם כי הר"ם עצמו פוסק את שני הדינים וצ"ע

אך התי' לשי' הרמב"ם הוא ממש"כ הרשב"ם שם ע"ד הגמ' דסוחט אדם וכו', היינו משום דבכחו להיות ראוי לנסך ע"ש.

הרשב"א לא קיבל את זה, כי הרי דוחה הרמב"ם מכח זה.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 8:50 pm
על ידי החבר
ב"ה

ידוע שלאחר שהרבי מליובאוויטש קיבל התקף לב (בש"ת תשל"ח), לא הסכים לקדש על מיץ ענבים, למרות שלבו הי' חלש מאוד.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 9:51 pm
על ידי לבי במערב
החבר כתב:ידוע שלאחר שהרבי מליובאוויטש קיבל התקף לב (בש"ת תשל"ח), לא הסכים לקדש על מיץ ענבים, למרות שלבו הי' חלש מאוד.

באמרו: "קידוש מאכט מען אויף וויין, ניט אויף 'גרופ-דזשוס'...".

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ד' אפריל 10, 2019 9:53 pm
על ידי הצעיר באלפי
איש וילנא כתב:
הצעיר באלפי כתב:
איש וילנא כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

קושייתך שואל הרשב"א בתשובותיו ח"ז תשובה תקכ"ט ומכח זה דוחה דברי הרמב"ם. אם כי הר"ם עצמו פוסק את שני הדינים וצ"ע

אך התי' לשי' הרמב"ם הוא ממש"כ הרשב"ם שם ע"ד הגמ' דסוחט אדם וכו', היינו משום דבכחו להיות ראוי לנסך ע"ש.

הרשב"א לא קיבל את זה, כי הרי דוחה הרמב"ם מכח זה.

מסכים אבל זה לא נוגע להלכה !
כי השו"ע הביא הדין של סוחט אשכול של ענבים, וגם הביא שי' הרמב"ם בשם י"א וכידוע מש"כ היד מלאכי שכשעושה כן הכונה דיש עכ"פ להתחשב בדעה זו, והרמ"א החזיק בשי' זו יותר כפי שכבר כתבתי וכמבוא להמעיין בפנים בשו"ע.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ה' אפריל 11, 2019 8:19 pm
על ידי סליחות
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

מיץ ענבים יכול לתסוס. ראיתי איך מכינים מזה יין.

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: ה' אפריל 11, 2019 10:01 pm
על ידי אראל
מסתמא יש ויש, תלי' מאיזה תוצרת

Re: מיץ ענבים שאינו מבושל או יין מבושל

פורסם: א' אפריל 14, 2019 2:29 pm
על ידי מוטוש
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:
מוטוש כתב:רגע!
מיץ ענבים ראוי לניסוך על המזבח?!

וכי גרע מיין מגתו דכיון דבדיעבד כשר לנסכים מקדשין עלי' לכתחילה (ב"ב צז)?

גרע, לדעות מסוימות.
יין מגיתו ראוי לתסוס ולהיות יין, משא"כ מיץ ענבים הנמכר בחנויות.

מיץ ענבים יכול לתסוס. ראיתי איך מכינים מזה יין.

יש כזה דבר מיץ ענבים מוגז...