עמוד 1 מתוך 2

סיום מסכתא לבכורים בערב פסח השתא

פורסם: ג' מרץ 24, 2020 11:25 pm
על ידי אהרן תאומים
לכל הבכורים לכתחילה רצוי עכשיו ללמוד ולהכין מסכת לסיום באופן אישי, ויש מקום לדון לשמיעת סיום בטלפון וכדומה

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

פורסם: ג' מרץ 24, 2020 11:52 pm
על ידי צביב
סיום בטלפון זה חידוש גדול,
סעודה על סיום מסכת משניות נ''ל שזה חידוש קטן יותר.

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' מרץ 25, 2020 5:33 am
על ידי נהר שלום
בר ישראל כתב:תשובה מהגר"ץ שכטר בנוגע לכמה שאלות העולים על הפרק
Rav Schachter_Corona_1.pdf.pdf.pdf

באמת נוהגים לסמוך על סיום בטלפון?
לכאורה עדיף שיסיימו מסכת משניות

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' מרץ 26, 2020 12:30 am
על ידי נהר שלום
כעת ראיתי שכ"כ בספר הליכות מועד מהגרש"ז אויערבך להקל בסיום בטלפון בשעת הדחק. וכך אמר מחה"ס (הרב אופיר מלכה) לעשות בשנה זו.

סיום מסכת בתוכנת זום

פורסם: א' אפריל 05, 2020 1:58 pm
על ידי איש הגבעה
האם אפשר להצטרף ולשמוע סיום מסכת בזום?
אולי כתבו ע זה כבר פה אין לי מושג

Re: סיום מסכת בתוכנת זום

פורסם: א' אפריל 05, 2020 4:11 pm
על ידי עקביה
אינני פוסק, אבל כמצדד בעלמא, נ"ל שיש מקום להקל בזה.

כל עצמו של מנהג זה, לבטל את הצום ע"י השתתפות בסיום, אינו אלא כמן מס שפתיים הניתן לקיום מנהג הצום (כלומר שצום זה מצד עצמו אינו אלא מנהג, ורבים וטובים תמהו עליו, ולכן הפוסקים התייחסו אליו ככזה שאפשר להקל בו קולות גדולות שלא מצאנו בשום מקום אחר).
ולכן, בשנה זו, כשא"א להשתתף ממש בסיום, אפשר אולי לצאת ידי חובת אותו מס ע"י השתתפות בזום או בטלפון.

Re: סיום מסכת בתוכנת זום

פורסם: א' אפריל 05, 2020 4:16 pm
על ידי נוטר הכרמים
ידועה עצתו של הסטייפלער להתחיל ולסיים את הוריות,
הוא המליץ את זה בליל ער"פ אחרי בדיקת חמץ,
במקרה שלנו יש עוד קרוב לשלש יממות.
לא סיפור קשה, בפרט למי שלא יוצא מהבית כל היממה.

Re: סיום מסכת בתוכנת זום

פורסם: א' אפריל 05, 2020 5:27 pm
על ידי עקביה
עקביה כתב:
איש הגבעה כתב:האם אפשר להצטרף ולשמוע סיום מסכת בזום?
אולי כתבו ע זה כבר פה אין לי מושג

אינני פוסק, אבל כמצדד בעלמא, נ"ל שיש מקום להקל בזה.

כל עצמו של מנהג זה, לבטל את הצום ע"י השתתפות בסיום, אינו אלא כמן מס שפתיים הניתן לקיום מנהג הצום (כלומר שצום זה מצד עצמו אינו אלא מנהג, ורבים וטובים תמהו עליו, ולכן הפוסקים התייחסו אליו ככזה שאפשר להקל בו קולות גדולות שלא מצאנו בשום מקום אחר).
ולכן, בשנה זו, כשא"א להשתתף ממש בסיום, אפשר אולי לצאת ידי חובת אותו מס ע"י השתתפות בזום או בטלפון.

כעת ראיתי את זה
https://www.yeshiva.org.il/ask/121223

סיום מסכת בערב פסם תש"פ

פורסם: א' אפריל 05, 2020 5:45 pm
על ידי עקביה
כעת ראיתי שבמודיעין עילית פורסמו מספר הוראות לגבי ער"פ, על דף רשמי של לשכת הרב מאיר קסלר שליט"א,
ושם נכתב שבהתייעצות עם גדולי הוראה, השנה אין צורך להתענות תענית בכורות, ואין צורך בהתרת נדרים. צוין שם לדגול מרבבה יו"ד רי"ד.

אין על הדף כל חתימה, ואני איני אלא כמראה מקום בעלמא.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 7:19 pm
על ידי צביב
האם אפשר לבכור לשמוע הקלטת סיום הש''ס במחזור דף היומי, ולאכול?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 7:21 pm
על ידי עקביה
צביב כתב:האם אפשר לבכור לשמוע הקלטת סיום הש''ס במחזור דף היומי, ולאכול?

אם הוא סובר שהשנה אי"צ בסיום.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 7:34 pm
על ידי צביב
אם שמיעת סיום בטלפון מועילה
מה החילוק בין טלפון לטייפ,
ואם מועילה הידיעה שסיים היום,
לכאורה אפשר לסמוך בזה על החזקה, ( ועל רבי חיים קניבסקי)

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 8:26 pm
על ידי עקביה
החילוק הוא שבטלפון ובזום זה סוג של השתתפות בסיום עצמו.
משא"כ טייפ או הידיעה שמישהו עושה כעת סיום.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 8:26 pm
על ידי נהר שלום
בעניים הסיום כבר נכתב בפורום בכמה מקומות

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 8:28 pm
על ידי עקביה
נהר שלום כתב:בעניים הסיום כבר נכתב בפורום בכמה מקומות

לא ראיתי. שמא תתן קישור?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 8:57 pm
על ידי צביב
עקביה כתב:החילוק הוא שבטלפון ובזום זה סוג של השתתפות בסיום עצמו.
משא"כ טייפ או הידיעה שמישהו עושה כעת סיום.


מהי השתתפות בסיום עצמו?
אם בטייפ הוא מרגיש שמחה בתורה, ג''כ יאמר שאוכל בשמחת מצוה,
ולמה בטלפון משתתף יותר בסיום?
( ואם שמיעה דרך הטלפון היא אחרי זמן מועט, כיצד משתתף)

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 9:32 pm
על ידי עקביה
השתתפות בסיום עצמו זו הנוכחות במעמד הסיום. בטלפון זה לא קיים, אבל עכ"פ הוא שומע את הסיום בשעת מעשה ושמח עם המסיים בשעה שמסיים, וגם זה סוג של השתתפות.
ההפרש המועט, אם ישנו, אינו מעכב בנוגע לנד"ד.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 05, 2020 9:36 pm
על ידי לבי במערב
עקביה כתב:
נהר שלום כתב:בעניים הסיום כבר נכתב בפורום בכמה מקומות

לא ראיתי. שמא תתן קישור?

לעיל (יעו"ש בארוכה),
וכן במק"א (בקצרה).

ולפענ"ד, מן הראוי לפתוח לכך אשכול ייעודי בפ"ע.

Re: סיום מסכת בתוכנת זום

פורסם: א' אפריל 05, 2020 9:54 pm
על ידי ש. ספראי
נוטר הכרמים כתב:
עקביה כתב:
איש הגבעה כתב:האם אפשר להצטרף ולשמוע סיום מסכת בזום?
אולי כתבו ע זה כבר פה אין לי מושג

אינני פוסק, אבל כמצדד בעלמא, נ"ל שיש מקום להקל בזה.

כל עצמו של מנהג זה, לבטל את הצום ע"י השתתפות בסיום, אינו אלא כמן מס שפתיים הניתן לקיום מנהג הצום (כלומר שצום זה מצד עצמו אינו אלא מנהג, ורבים וטובים תמהו עליו, ולכן הפוסקים התייחסו אליו ככזה שאפשר להקל בו קולות גדולות שלא מצאנו בשום מקום אחר).
ולכן, בשנה זו, כשא"א להשתתף ממש בסיום, אפשר אולי לצאת ידי חובת אותו מס ע"י השתתפות בזום או בטלפון.

ידועה עצתו של הסטייפלער להתחיל ולסיים את הוריות,
הוא המליץ את זה בליל ער"פ אחרי בדיקת חמץ,
במקרה שלנו יש עוד קרוב לשלש יממות.
לא סיפור קשה, בפרט למי שלא יוצא מהבית כל היממה.


כפי זכרוני, הסיפור היה על תמיד ולא על הוריות.
אחד בא לסטייפלר ואמר שלא שמע סיום. אמר לו הסטייפלר שישוב עוד שעה שעה וחצי ואמר לו: למדתי בשבילך תמיד.
מעניין אותי לדעת מי משניינו צודק, משום שאני בכור ונשאר לי עוד עמוד מתמיד...
(למדתי בצל הקורונה עם בני בכתה ג. היה מתוק מדבש....).


הוספה:
נזכרתי שהתפרסם ממני פעם באיזה עיתון משהו בנושא. חיפשתי בתיקיית 'רבינו' וזה מה שמצאתי, בזכותך, נוטר הכרם...


מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א השיב: "סעודת מצוה- כן, לפטור מתענית בכורות- לא"

במהלך סוף זמן חורף, עמלו בני שיעור ג' בישיבת "אור התורה" באלעד על לימוד מסכת תמיד עם פירוש רש"י והרא"ש, כדי לסיימו בסוף הזמן....

לאחר סיום המסכת שאל ... גנוט... את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א האם אפשר לעשות סעודת מצוה על לימוד מסכת תמיד, שיש בה שמונה וחצי דפי גמרא כשחלקם פרקי משניות, והאם ניתן לפטור את הבכורות מתענית ערב פסח בעריכת סיום מסכת זו. מרן הגר"ח שליט"א השיב שעושים סעודת מצוה בסיום מסכת תמיד, אך הבכורות אינם נפטרים מ"תענית בכורות" בלימוד מסכת זו, משום ש"אין שם גמרא על חלק גדול מהמסכת".

בספרי תולדותיו של אביו של הגר"ח, הלא הוא הסטייפלר זצ"ל, מסופר שהגיע למרן הסטייפלר זצ"ל בחור בכור ששאל מה עליו לעשות, לאחר שלא השתתף בסיום מסכת והוא אינו חש כל כך בטוב וקשה לו לצום. הסטייפלר ביקש ממנו לשוב כעבור שעתיים, וכשהבחור הגיע, אמר לו הסטייפלר בשמחה: "למדתי בשבילך את כל מסכת תמיד, והנה תוכל להשתתף בסיום מסכת"...

הגר"ח קניבסקי, שנשאל כיצד הדברים תואמים עם דבריו, לפיו סיום על מסכת תמיד אינה פוטרת מתענית בכורות, השיב שאביו זצ"ל הסתפק בדבר וסבר שרק בשעת הדחק ניתן לפטור מתענית בכורות על סיום מסכת תמיד.

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 9:56 pm
על ידי נוטר הכרמים
ידידי,
לי זכור 'הוריות' מ'פניני רבינו הקהילות יעקב' של הגרמ"מ. כדאי לבדוק שם.

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 10:08 pm
על ידי ש. ספראי
נוטר הכרמים כתב:ידידי,
לי זכור 'הוריות' מ'פניני רבינו הקהילות יעקב' של הגרמ"מ. כדאי לבדוק שם.


מאחר שהגרמ"מ זצ"ל העניק לי רק את פניני משמר הרש"מ שלו וכמה כרכי 'משמר הלוי', אין לי את פניני הקה"י....
אני קראתי את זה ב'תולדות יעקב' או ב'חומת אש'. זוכר?...
אדרבה, אשמח אם מישהו יעלה כאן
בתודה מראש

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 10:09 pm
על ידי ש. ספראי
הנה שו"ת אור לציון מהגרבצ אבא שאול:

א. שאלה. האם אפשר להפסיק תענית בכורות בערב פסח על ידי שמיעת סיום מסכת והשתתפות בסעודה שם.
תשובה. מי שלא קשה לו להתענות, טוב שלא יקל לכתחילה לפטור עצמו מהתענית על ידי השתתפות בסיום מסכת. ומי שהתענית קשה עליו ומפריעה לו לעריכת ליל הסדר, רשאי לסמוך על השתתפות בסיום מסכת, ויבין את הנאמר שם, ויאכל כזית מזונות או ישתה רביעית יין, ואז יוכל להפסיק את התענית. ויש לסיים מסכת שיש בה גמרא. ואף על סיום מסכת תמיד, שרק על חלק ממנה יש גמרא, אפשר להפסיק את התענית.

Re: סיום מסכת בערב פסם תש"פ

פורסם: א' אפריל 05, 2020 10:44 pm
על ידי נטיעות
עקביה כתב:כעת ראיתי שבמודיעין עילית פורסמו מספר הוראות לגבי ער"פ, על דף רשמי של לשכת הרב מאיר קסלר שליט"א,
ושם נכתב שבהתייעצות עם גדולי הוראה, השנה אין צורך להתענות תענית בכורות, ואין צורך בהתרת נדרים. צוין שם לדגול מרבבה יו"ד רי"ד.

אין על הדף כל חתימה, ואני איני אלא כמראה מקום בעלמא.

מה כתוב בדגול מרבבה?

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 10:58 pm
על ידי שופרא
להלן צילום מפניני רבנו עמ' 123
סיום.png
סיום.png (53.22 KiB) נצפה 7829 פעמים


ועיי"ש עוד עמ' 13

להלן קישור לספר
https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=141816&width=-17&scroll=0&udid=15861128396005992&fs=4342%3B4371%3B4465%3B42743%3B42778&pagenum=13

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 11:22 pm
על ידי נוטר הכרמים
"מגילה או מכות או הוריות או תענית" (עמ' 13).

יישר כח.

Re: סיום מסכת בערב פסם תש"פ

פורסם: א' אפריל 05, 2020 11:25 pm
על ידי עקביה
נטיעות כתב:
עקביה כתב:כעת ראיתי שבמודיעין עילית פורסמו מספר הוראות לגבי ער"פ, על דף רשמי של לשכת הרב מאיר קסלר שליט"א,
ושם נכתב שבהתייעצות עם גדולי הוראה, השנה אין צורך להתענות תענית בכורות, ואין צורך בהתרת נדרים. צוין שם לדגול מרבבה יו"ד רי"ד.

אין על הדף כל חתימה, ואני איני אלא כמראה מקום בעלמא.

מה כתוב בדגול מרבבה?

למה לא יעיין שם מר?

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 11:31 pm
על ידי לבי במערב
ש. ספראי כתב: . . אני קראתי את זה ב'תולדות יעקב' או ב'חומת אש' . .

הלא הוא ב'תולדות יעקב' ריש ע' קמט (ובהע' 1).

Re: סיום מסכת בערב פסם תש"פ

פורסם: א' אפריל 05, 2020 11:37 pm
על ידי לבי במערב
נטיעות כתב:
עקביה כתב: . . השנה אין צורך להתענות תענית בכורות, ואין צורך בהתרת נדרים. צוין שם לדגול מרבבה יו"ד רי"ד . .

מה כתוב בדגול מרבבה?

מצו"ב:
דגול מרבבה יו''ד סי' ריד.PNG
דגול מרבבה יו''ד סי' ריד.PNG (45.62 KiB) נצפה 7807 פעמים

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: א' אפריל 05, 2020 11:41 pm
על ידי נטיעות
תודה.

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 2:37 am
על ידי ש. ספראי
לבי במערב כתב:
ש. ספראי כתב: . . אני קראתי את זה ב'תולדות יעקב' או ב'חומת אש' . .

הלא הוא ב'תולדות יעקב' ריש ע' קמט (ובהע' 1).


נו ברוך ה', שנינו צדקנו.
נוטר קרא ב'פניני הקה"י' וזכר הוריות. אני קראתי ב'תולדות יעקב' וזכרתי תמיד.
ימות המשיח...

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 2:37 am
על ידי יוצא פוניבז'
נוטר הכרמים כתב:"מגילה או מכות או הוריות או תענית" (עמ' 13).

יישר כח.


וראה עוד כאן
ארחות רבינו חלק ב עמ נז.JPG
ארחות רבינו חלק ב עמ נז.JPG (33.9 KiB) נצפה 7774 פעמים

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 7:09 am
על ידי נהר שלום

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 9:47 am
על ידי יוצא פוניבז'
המסכתות הקטנות:
תמיד (5,025 מילים),
מעילה (8,191),
הוריות (12,803),
מכות (18,837),
חגיגה (19,229),
מועד קטן (23,245),
תמורה (23,476),
ראש השנה (24,531),
ערכין (25,104),
ביצה (25,841),
כריתות (26,580),
תענית (27,495),
נזיר (28,186).

מפרוייקט השו"ת, מספר המילים אינו מדוייק.

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 7:15 pm
על ידי ברוך00
סיומים בטלפון ובזום

כשלא הבין הכול בכול ממש!

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 7:23 pm
על ידי ביליצר
סיום כשלא הבין הכול בכול ממש?יש למישהו בנמצא על זה ?,זכורני משהו מהסטייפלר ,






לא להלכה !
[האמרי אמת היה לומד הרבה מסכתא ברכות. בכל זאת אף פעם לא עשה סיום מסכת על ברכות .
כששאלו אותו מדוע, ענה שיש במסכת רש"י אחד שלא הבין כראוי, ולכן חש שאינו יכול לעשות סיום על המסכת כאשר רש"י אחד נשאר ללא פשט !]

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 7:25 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
הוראת גדולי ההוראה, ובראשם מרן הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א ומרן הגר"ש בעדני שליט"א
שמי שלא סיים מסכת או שאין ביכולתו להשתתף בסיום - שלא יחמיר בשופו"א לצום!

Re: כשלא הבין הכול בכול ממש!

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 7:38 pm
על ידי ביליצר
ביליצר כתב:סיום כשלא הבין הכול בכול ממש?יש למישהו בנמצא על זה ?,זכורני משהו מהסטייפלר ,






לא להלכה !
[האמרי אמת היה לומד הרבה מסכתא ברכות. בכל זאת אף פעם לא עשה סיום מסכת על ברכות .
כששאלו אותו מדוע, ענה שיש במסכת רש"י אחד שלא הבין כראוי, ולכן חש שאינו יכול לעשות סיום על המסכת כאשר רש"י אחד נשאר ללא פשט !]

Re: כשלא הבין הכול בכול ממש!

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 8:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
ביליצר כתב:סיום כשלא הבין הכול בכול ממש?יש למישהו בנמצא על זה ?,זכורני משהו מהסטייפלר ,






לא להלכה !
[האמרי אמת היה לומד הרבה מסכתא ברכות. בכל זאת אף פעם לא עשה סיום מסכת על ברכות .
כששאלו אותו מדוע, ענה שיש במסכת רש"י אחד שלא הבין כראוי, ולכן חש שאינו יכול לעשות סיום על המסכת כאשר רש"י אחד נשאר ללא פשט !]


אני מכיר את זה בשם הגאון הצדיק רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א, שלא צריך להבין הכל, והא ראיה שגם רש"י הקדוש כותב לפעמים איני יודע.

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 8:26 pm
על ידי ביליצר
יפה ,תודה !

Re: סיום מסכתא בערב פסח בשנה זו

פורסם: ב' אפריל 06, 2020 10:09 pm
על ידי אחרון התלמידים
בס"ד
אמנם עצם הדבר של סיום מסכת תמורת תענית בפרט סיום של חאר, הוא חידוש גודל וכתב בזה בטוט"ד הגרמ"מ קרפ שליט"א.
אבל לא זכיתי להבין את האוסרים הרי סו"ס אינו דין אלא מנהג, ולא כל מקום נהגו גם בעבר, וכיום כמעט ואין צמים אלא עושים בכה"ג א"כ איך ייתכן לחייב מטעם מנהג אם לא נהגו כן.