משנה. מזגו לו כוס שלישי - מברך על מזונו. רביעי - גומר עליו את הלל, ואומר עליו ברכת השיר. בין הכוסות הללו, אם רוצה לשתות - ישתה. בין שלישי לרביעי לא ישתה.
גמרא. אמר לו רב חנן לרבא: שמע מינה ברכת המזון טעונה כוס! אמר לו: ארבע כסי תיקנו רבנן דרך חירות, כל חד וחד נעביד ביה מצוה
האם בס"ד של הגמ' היה צד שכל חיוב של כוס שלישי הוא משום ברכת המזון? ואם כך הרי גדרה שונה משאר הכוסות, שהרי לגבי ברהמ"ז די שאחד מברך על הכוס? (וידועים ד' התוס' לענין שאר כוסות)
לכאורה מצינו בזה לשונות מחולקים בראשונים
הנצי"ב בהגדת אמרי שפר, הניח כדבר פשוט שעיקרה משום ברהמ"ז
תיכף אמשיך.