נרצה - כקרבנו של הבל
פורסם: ב' מרץ 15, 2021 4:48 pm
נראה לבאר עיקר המטבע של 'נרצה' על סדר הפסח, ע"פ מה שאיתא בפרקי דרבי אליעזר (פרק כא):
[ובתו"כ פרשת שמיני ועוד מדרשים: וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות... רבי אומר כימי עולם כימי נח, וכשנים קדמוניות כשנות הבל שלא היתה עבודה זרה בעולם].
ועכ"פ מבואר שקרבן זה של פסח עמד מתחילה כבירור על הריצוי, להבל נתרצה ד' וקין נתעבה מנחתו, ועל כן יש כאן סימן מיוחד 'נרצה'.
ר' יוסף אומר קין והבל תאומים היו שנ' ותהר ותלד את קין, בההוא שעתה אוסיפת למילד, ותוסף ללדת את אחיו את הבל ויהי קין איש אוהב לזרוע ויהי הבל איש אוהב לרעות צאן, זה נותן ממלאכתו מאכל לזה, והגיע לילו יום טוב בפסח וקרא אדם לבניו ואמר להן עתידין ישראל להקריב קרבנות פסחים הקריבו גם אתם לפני בוראכם, והביא קין מותר מאכלו קליות זרע פשתן, והביא הבל מבכורות צאנו ומחלביהן כבשים שלא נגזזו לצמר, ונתעבה מנחת קין ונתרצה מנחת הבל, שנ' וישע ה' אל הבל ואל מנחתו.
[ובתו"כ פרשת שמיני ועוד מדרשים: וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות... רבי אומר כימי עולם כימי נח, וכשנים קדמוניות כשנות הבל שלא היתה עבודה זרה בעולם].
ועכ"פ מבואר שקרבן זה של פסח עמד מתחילה כבירור על הריצוי, להבל נתרצה ד' וקין נתעבה מנחתו, ועל כן יש כאן סימן מיוחד 'נרצה'.