עמוד 1 מתוך 1

אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 5:11 am
על ידי פלפלת בחכמה
ידוע שהיה בזה פולמוס ומחלוקת גדול אי מותר לאכול מצות שנאפו שלא לשמה בערב פסח כיון שאינו יוצא בהם, והיה בזה עצה פשוטה לשבת ערב פסח כבשנה הזאת.

מישהוא יודע הפרטים, האוסרים והמתירים?

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 6:01 am
על ידי לבי במערב
נכב"ב קצת (וראה כאן שציין דברי הראשונים בנדון).

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: א' מרץ 21, 2021 4:57 pm
על ידי בית צדיקים
פלפלת בחכמה כתב:ידוע שהיה בזה פולמוס ומחלוקת גדול אי מותר לאכול מצות שנאפו שלא לשמה בערב פסח כיון שאינו יוצא בהם, והיה בזה עצה פשוטה לשבת ערב פסח כבשנה הזאת.

מישהוא יודע הפרטים, האוסרים והמתירים?

לכאו' לתיאבון אינו שייך דגם שלא לשמה אסור לאכול מצות שיאכל לתיאבון

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: א' מרץ 21, 2021 6:01 pm
על ידי ישראל אליהו
יעויין בהפסח במועדו סימן ו'.

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ב' מרץ 22, 2021 12:06 am
על ידי עזריאל ברגר
לפני 13 שנה, בתשס"ח, הייתי בצבא (בשירות חובה), והרבנות הראשית סיפקה לכל חיילי צה"ל מצות שנאפו "שלא לשמה" כדי לאכול אותן בשבת זו בכל סעודות השבת.
זאת ע"פ מה שמקובל בצה"ל, שהחל מזמן ביעור חמץ (וכמדומני שעוד לפניו) - בל ייראה ובל יימצא חמץ כלל במחנות צה"ל.
ב"ה שלא הייתי צריך להיות באותה שבת בבסיס, ולא נאלצתי להתמודד בעצמי עם השאלה הזאת למעשה.

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 5:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
תניא (ביצה יט,ב) אין מביאין תודה בחג המצות מפני חמץ שבה.
ופירשו בגמרא (שם) אמר רב אדא בריה דרב יצחק ואמרי לה רב שמואל בר אבא הכא בארבעה עשר עסקינן וקסבר אין מביאין קדשים לבית הפסול.
ופירש"י: לבית הפסול - שממעט זמן אכילתן שאינו יכול לאכול חמץ אלא עד ארבע שעות ומתוך כך חמץ שבה בא לידי נותר:

ואי תימא שאסור לאכול בערב פסח מצות שהן כטעמן של מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה, אף שנאפו שלא לשמן - הול"ל שאף המצות שבתודה (עכ"פ חלות ורקיקין) אסורות באכילה במשך כל היום, ונמצא ממעט אף בזמן אכילתן!
ועוד, היה מקום לומר עפ"ז שאף נזיר לא יביא קרבנו בערב פסח, משום "אין מביאין קדשים לבית הפסול", שהרי רקיקי נזיר הם מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה!

ולכן מכאן היה נראה לי להביא ראיה שמותר לאכול בע"פ מצות שנאפו במפורש "שלא לשמן", וכדתנן (פסחים לה,א) "חלות התודה ורקיקי נזיר עשאן לעצמו אין יוצא בהן".

אלא שיש לדחות שכאן מותר לאכול את המצות האלו אפילו בערב פסח מפני שיש חיוב באכילתן, וכעין "עשה דוחה לא תעשה", ובמקום מצווה - לא גזרו חכמים (ובפרט בנזיר, שלא להשהות קרבנותיו ביומיים, ולא למנוע ממנו את שתיית ה4 כוסות בליל הסדר!).
וכך משמע לכאורה מדברי הצ"צ המצו"ב (שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז), שבדיעבד שהקריב תודה בערב פסח - מותר לאכול את מצותיה, ולא סייג את דבריו שאסור לאכלן מבעוד יום.
צמח צדק שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז.png
צמח צדק שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז.png (48.23 KiB) נצפה 4503 פעמים

ולולא דבריו וכו' - היה אפשר לומר שהמשנה על "חלות תודה ורקיקי נזיר" מדברת בפסח שני.

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 8:31 pm
על ידי שש ושמח
לגבי הגמ' בביצה - יעויין בצל"ח שם

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 11:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
שש ושמח כתב:לגבי הגמ' בביצה - יעויין בצל"ח שם

יישר כח גדול. אלו הם דבריו:
צלח_ביצה_יט_ב.png
צלח_ביצה_יט_ב.png (50.21 KiB) נצפה 4483 פעמים

(ובפסחים - הוא מדבר על ענין אחר שקשור לסוגיית תודה בע"פ ואינו שייך לנדו"ד)

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 11:31 pm
על ידי שש ושמח
הצל"ח בפסחים גם קשור [במהדורה שבפרוייקט השו"ת זה בד"ה אלא דקשיא]

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 2:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
שש ושמח כתב:הצל"ח בפסחים גם קשור [במהדורה שבפרוייקט השו"ת זה בד"ה אלא דקשיא]

הבאתי עכשיו את דבריו בשלמותם, וברוך שכיוונתי לסברתו (שלא גזרו חכמים במקום מצווה דאכילת קדשים).

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ה' אפריל 22, 2021 3:52 pm
על ידי הוה אמינא
לכאו' עוד ישוב היה אפ"ל, דמה שאסור לאכול מדין לתיאבון או כאילו בא על כלתו בבית חמיו זה דין על הגברא. ולא על המצה.
לכן גם אם היא שלא לשמה אסור לאוכלה בער"פ אבל לא נחשב שמיעט זמן אכילת הלחמי תודה.
ומה שנחשב מיעוט זמן זה כאשר הלחמי תודה עצמם נאסרים קודם סוף זמנם.
דהרי אם יארע עוד סיבה שלא יכול לאכול שתלויה באדם האוכל, אין איסור להביא מצד מיעוט זמן אכילה.

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

פורסם: ה' אפריל 22, 2021 3:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
הוה אמינא כתב:לכאו' עוד ישוב היה אפ"ל, דמה שאסור לאכול מדין לתיאבון או כאילו בא על כלתו בבית חמיו זה דין על הגברא. ולא על המצה.
לכן גם אם היא שלא לשמה אסור לאוכלה בער"פ אבל לא נחשב שמיעט זמן אכילת הלחמי תודה.
ומה שנחשב מיעוט זמן זה כאשר הלחמי תודה עצמם נאסרים קודם סוף זמנם.
דהרי אם יארע עוד סיבה שלא יכול לאכול שתלויה באדם האוכל, אין איסור להביא מצד מיעוט זמן אכילה.

קיי"ל שכשם שאין ממעטין בזמן אכילתן כך אין ממעטין באוכליהן.
ועדיין אפשר לחלק ולומר שגם המיעוט באוכליהן הוא רק מיעוט ב"חפצא" (כגון לבשל בכור עם מעשר) ולא בגברא, וצ"ע.