תניא (ביצה יט,ב) אין מביאין תודה בחג המצות מפני חמץ שבה.
ופירשו בגמרא (שם) אמר רב אדא בריה דרב יצחק ואמרי לה רב שמואל בר אבא הכא בארבעה עשר עסקינן וקסבר אין מביאין קדשים לבית הפסול.
ופירש"י: לבית הפסול - שממעט זמן אכילתן שאינו יכול לאכול חמץ אלא עד ארבע שעות ומתוך כך חמץ שבה בא לידי נותר:
ואי תימא שאסור לאכול בערב פסח מצות שהן כטעמן של מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה, אף שנאפו שלא לשמן - הול"ל שאף המצות שבתודה (עכ"פ חלות ורקיקין) אסורות באכילה במשך כל היום, ונמצא ממעט אף בזמן אכילתן!
ועוד, היה מקום לומר עפ"ז שאף נזיר לא יביא קרבנו בערב פסח, משום "אין מביאין קדשים לבית הפסול", שהרי רקיקי נזיר הם מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה!
ולכן מכאן היה נראה לי להביא ראיה שמותר לאכול בע"פ מצות שנאפו במפורש "שלא לשמן", וכדתנן (פסחים לה,א) "חלות התודה ורקיקי נזיר עשאן לעצמו אין יוצא בהן".
אלא שיש לדחות שכאן מותר לאכול את המצות האלו אפילו בערב פסח מפני שיש
חיוב באכילתן, וכעין "עשה דוחה לא תעשה", ובמקום מצווה - לא גזרו חכמים (ובפרט בנזיר, שלא להשהות קרבנותיו ביומיים, ולא למנוע ממנו את שתיית ה4 כוסות בליל הסדר!).
וכך משמע לכאורה מדברי הצ"צ המצו"ב (שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז), שבדיעבד שהקריב תודה בערב פסח - מותר לאכול את מצותיה, ולא סייג את דבריו שאסור לאכלן מבעוד יום.
- צמח צדק שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז.png (48.23 KiB) נצפה 4503 פעמים
ולולא דבריו וכו' - היה אפשר לומר שהמשנה על "חלות תודה ורקיקי נזיר" מדברת
בפסח שני.