סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת. קצת תמיהה
פורסם: ב' מרץ 22, 2021 10:16 am
ב"ה
ידוע הקושי שיש בע"פ שחל בשבת לגבי סעודה שלישית. בסימן תמד.
בקיצור:
1. לדעת מרן השו"ע יאכל מצה עשירה לאחר חצות.
2. לדעת הרמ"א לא יאכל מצה עשירה, אלא פירות ודגים. יש מהאחרונים (האשכנזים) שחלקו על הרמ"א וסברו שאין מניעה מלאכול מצה עשירה בע"פ.
3. בזוה"ק שאין סעודה ג' בשבת זו. ורשב"י עסק בתורה.
4. לדעת המרדכי והב"ח והמג"א ועל צבאם רבינו הגר"א וכן נוהגים, לחלק ב' סעודת בבוקר. ע"כ בקיצור.
5. כתב המהרי"ל הביאו המג"א שיאכל מצה מבושלת (קניידלאך) ולא ראה שנהגו כן. אבל כמה אחרונים הביאו עצה זו ופסק המ"ב.
ולא כ"כ הבנתי למה מצה מבושלת, הרי אפשר לאוכל מיני מזונות מקמח מצה כמו שעושים בימינו. ויקבע עליהם סעודה ויברך המוציא ובהמ"ז. ושמא גם לאלו הסוברים שסעודה ג' יוצאים דוקא בפת ולא במיני תרגימא, יש מקום לומר שאם קבע עליהם סעודה נחשב פת, וביותר שהרי כמה פוסקים סבורים שגם המצות שלנו הם פת הבאה בכיסנין. אלא שאנו קובעים סעודה. ושמא יש לחלק שאינו מיני תרגימא.
ונראה בפוסקים שבמשך הדורות כל לא אפו עוגות מקמח מצה. ורק בימינו עושים זאת. אודה למי שיתקן אותי אם טועה אני בענין זה.
ועכ"פ בימינו לכאורה זו העצה היותר משובחת.
וחובה להוסיף שכל זה עפ"י פסקי חלק מהאחרונים. אבל לדעת אדוננו הגר"א ע"ה אין אוכלים אפילו מצה מבושלת (קניידלאך).
אודה על התייחסותכם.
ידוע הקושי שיש בע"פ שחל בשבת לגבי סעודה שלישית. בסימן תמד.
בקיצור:
1. לדעת מרן השו"ע יאכל מצה עשירה לאחר חצות.
2. לדעת הרמ"א לא יאכל מצה עשירה, אלא פירות ודגים. יש מהאחרונים (האשכנזים) שחלקו על הרמ"א וסברו שאין מניעה מלאכול מצה עשירה בע"פ.
3. בזוה"ק שאין סעודה ג' בשבת זו. ורשב"י עסק בתורה.
4. לדעת המרדכי והב"ח והמג"א ועל צבאם רבינו הגר"א וכן נוהגים, לחלק ב' סעודת בבוקר. ע"כ בקיצור.
5. כתב המהרי"ל הביאו המג"א שיאכל מצה מבושלת (קניידלאך) ולא ראה שנהגו כן. אבל כמה אחרונים הביאו עצה זו ופסק המ"ב.
ולא כ"כ הבנתי למה מצה מבושלת, הרי אפשר לאוכל מיני מזונות מקמח מצה כמו שעושים בימינו. ויקבע עליהם סעודה ויברך המוציא ובהמ"ז. ושמא גם לאלו הסוברים שסעודה ג' יוצאים דוקא בפת ולא במיני תרגימא, יש מקום לומר שאם קבע עליהם סעודה נחשב פת, וביותר שהרי כמה פוסקים סבורים שגם המצות שלנו הם פת הבאה בכיסנין. אלא שאנו קובעים סעודה. ושמא יש לחלק שאינו מיני תרגימא.
ונראה בפוסקים שבמשך הדורות כל לא אפו עוגות מקמח מצה. ורק בימינו עושים זאת. אודה למי שיתקן אותי אם טועה אני בענין זה.
ועכ"פ בימינו לכאורה זו העצה היותר משובחת.
וחובה להוסיף שכל זה עפ"י פסקי חלק מהאחרונים. אבל לדעת אדוננו הגר"א ע"ה אין אוכלים אפילו מצה מבושלת (קניידלאך).
אודה על התייחסותכם.