מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי אריה לייב » ו' אוגוסט 12, 2011 2:13 am

למי שיודע יסודות במס' פסחים, שאלתי ובקשתי:
נניח גוי זורק בעצם חג הפסח פת לחם חמץ בביתו של יהודי ע"מ לזכותו, והיהודי אין רוצה בלחם ואין רוצה להיכשל בבל יראה ובל ימצא, חוץ מהענין שצריך לבער את החמץ כדי שלא יאכלנו, היהודי אינו עובר בל יראה ובל ימצא כי הרי אינו רוצה לזכות בפת הלחם. אבל נניח שהיהודי אומר בליבו: "אני רוצה את הלחם שישאר כאן ואכלנו אחר הפסח" האם הוא מתחיל לעבור על בל יראה ובל ימצא על כל רגע ורגע בגלל מחשבתו?

דאם כך הוא הדין נמצא חידוש בדין חמץ - שמחשבתו קובעת! אם אינו רוצה בלחם חמץ - אינו עובר, ואם כן רוצה בליבו - עובר!

האמנם?

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי לחם_יומם » ו' אוגוסט 12, 2011 2:46 am

בכל קנין חצר אינו כן?

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי אריה לייב » ו' אוגוסט 12, 2011 2:50 am

לחם_יומם כתב:בכל קנין חצר אינו כן?


זכין לאדם שלא בפניו.
וכי מחשבתו של אדם קובעת אם קנה בקנין חצר או לא? הוא יכול למחות בפיו שאינו רוצה לזכות.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי יאיר. » ו' אוגוסט 12, 2011 3:30 am

אריה לייב כתב:
לחם_יומם כתב:בכל קנין חצר אינו כן?


זכין לאדם שלא בפניו.
וכי מחשבתו של אדם קובעת אם קנה בקנין חצר או לא? הוא יכול למחות בפיו שאינו רוצה לזכות.


אם אנו יודעים שבאמת אינו רוצה לקנות (שכך חושב בליבו) אה"נ שלא יקנה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 12, 2011 11:56 am

לא השכלתי להבין את הנידון כאן:
והרי אמרו בגמ' שלכן צריך לעשות גם בדיקה ולא מספיק לבטל שמא יחזור בו כאשר ימצא גלוסקא יפה, ויש לעיין היטב בראשונים שם.
ככלל הדבר פשוט שעניין החמץ זה עניין של מחשבה וכפי שכתב הר"ן שלכן ביטול חמץ צריך דווקא בלב...
וראה גם מה שאמרו עשאן הכתוב כאילו הוא ברשותו...
וכנראה שלא ירדתי לסוף דעתו של השואל ושאר הכותבים באשכול....

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי אריה לייב » ו' אוגוסט 12, 2011 2:53 pm

תולעת ספרים07 כתב:לא השכלתי להבין את הנידון כאן:
והרי אמרו בגמ' שלכן צריך לעשות גם בדיקה ולא מספיק לבטל שמא יחזור בו כאשר ימצא גלוסקא יפה, ויש לעיין היטב בראשונים שם.
ככלל הדבר פשוט שעניין החמץ זה עניין של מחשבה וכפי שכתב הר"ן שלכן ביטול חמץ צריך דווקא בלב...
וראה גם מה שאמרו עשאן הכתוב כאילו הוא ברשותו...
וכנראה שלא ירדתי לסוף דעתו של השואל ושאר הכותבים באשכול....


עי"ש ברש"י פסחים דף ו: דהחשש הוא שמא ימצאנו ולא יבטלנו , משמע דאם ביטל בפיו סגי.

למעשה, בגמרא מדובר בחמץ ערב פסח שכבר היו ברשותו ושייכים לו מלפני החג אבל אני שואל על חמץ שלא היה שייך ליהודי כלל מלכתחילה, ובא גוי וזורק את החמץ שברשותו לתוך ביתו של היהודי כדי לזכותו בעצם ימי הפסח שכבר אי אפשר לבטל, ושאלתי במצב כזה האם מחשבתו של היהודי קובעת אם יעבור בל ייראה ובל ימצא או לא. מחשבה לבד בלא מעשה כלל ובלא דיבור, אשמח לשמוע מקורות לדברים.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי ביליצר » ג' אפריל 26, 2016 7:08 pm

רמבם ,אין לוקין על בל יראה וכו, אלא אם כן קנה חמץ בפסח ,
והנה נכנס לרשותו חמץ שרוצה בקיומו הרי קנה את החמץ

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' אפריל 26, 2016 11:40 pm

אריה לייב כתב:למי שיודע יסודות במס' פסחים, שאלתי ובקשתי:
נניח גוי זורק בעצם חג הפסח פת לחם חמץ בביתו של יהודי ע"מ לזכותו, והיהודי אין רוצה בלחם ואין רוצה להיכשל בבל יראה ובל ימצא, חוץ מהענין שצריך לבער את החמץ כדי שלא יאכלנו, היהודי אינו עובר בל יראה ובל ימצא כי הרי אינו רוצה לזכות בפת הלחם. אבל נניח שהיהודי אומר בליבו: "אני רוצה את הלחם שישאר כאן ואכלנו אחר הפסח" האם הוא מתחיל לעבור על בל יראה ובל ימצא על כל רגע ורגע בגלל מחשבתו?

דאם כך הוא הדין נמצא חידוש בדין חמץ - שמחשבתו קובעת! אם אינו רוצה בלחם חמץ - אינו עובר, ואם כן רוצה בליבו - עובר!

האמנם?

כיון שחמץ אינו ברשותו, ועשאו הכתוב כאילו הוא ברשותו, לכן אף בדבר קל יכול לגרום שלא יהיה ברשותו.
ולכן גם מועיל נוסח 'כל חמירא' אף שאינו מועיל בשאר הפקר.

כל זה מתבאר מדברי הר"ן [המפורסם] ריש פסחים.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי רון » ג' אפריל 26, 2016 11:47 pm

מה שהעיר הרה"ג ביליצר שיחי' לאוי"ט מדברי הר"מ, צריך לדעת שמה שכתב הר"מ שלוקה על מה שקנה חמץ, הנה זה פשוט שאין החמץ נעשה שלו בדיני ממונות דהא אסור הוא בהנאה ואין קנין באיסוה"נ, רק הכל הוא מכלל ההלכה דב' דברים אינן ברשותו של אדם ועשאן הכתוב כאילו ברשותו, דגדר הדין הוא שאם הסיבה להפקעת הבעלות היא האיסור חמץ, בזה חדית לן רחמנא דאין זה סיבה לבטל בעלותו ונשאר עובר באיסור בל יראה ולכן גם יכול לקנות לענין זה בלבד, אבל אין זה עדיף משאר איסור הנאה לשאר ענינים. וכן הוא להדיא בחזו"א

ולעצם הנידון, הלא פשוט הוא לכאורה, דתלוי מה היתה מחשבתו, אם רוצה לזכות בו השתא בקנין חצר, ודאי שעובר כמו שמבואר בר"מ הנ"ל, אבל אם רק רוצה שישאר לו אח"כ אין זה זכיה המחייבתו בלא יראה

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חמץ שנכנס ברשותו של אדם בעצם יום הפסח

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 27, 2016 12:41 pm

רבינו רון שליטא ,יפה כתבת ,

אך הרבה לומדים דהקנין חל ויש מבדילים בין קנין מישראל לקנין מעכום ,ולכאורה הוא הדין בקנה מן ההפקר,


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים