עמוד 1 מתוך 1

הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 4:30 pm
על ידי יעקל
מנהגנו במשפחה להטיף יין מכוס השניה בליל שימורים רק בי' מכות ובסימני ר' יהודה, בניגוד למה שנתפשט בק"ק להטיף מים גם בדם ואש וגו'.

ראיתי בהגדת אור לישרים שמביא שם את הספר מעשה רב, לפיו הגר"א לא נהג להטיף יין אלא בי' מכות ובסימני ר' יהודה כנ"ל.

מנין למנהג השני סמך ?

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 4:35 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בדרשה לפסח של רבינו הרקח (שהוא מקור המנהג)

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 4:51 pm
על ידי יעקל
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדרשה לפסח של רבינו הרקח (שהוא מקור המנהג)



אם המקור כ"כ ישן, איך זה שהוא לא התקבל ברוב ככל הקהילות ?!

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 5:10 pm
על ידי בברכה המשולשת
מבואר שם להטיף 16 פעמים.

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 7:26 pm
על ידי יעקל
בברכה המשולשת כתב:מבואר שם להטיף 16 פעמים.



מאוד מעניין

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 10:57 pm
על ידי ההוא דאמר
אמו"ר ז"ל אמר לרמז זאת ב'והיא' שעמדה - היא גימטריא ט"ז.

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: א' אפריל 10, 2022 11:18 pm
על ידי דרומי
כן מפורש בספרי חסידי אשכנז (הרוקח, ריה"ח) בהאי ענינא, לגבי הפסוק 'עץ חיים היא למחזיקים בה' - ש'היא' בגימטריא 16

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 12:12 am
על ידי יעקל
דרומי כתב:כן מפורש בספרי חסידי אשכנז (הרוקח, ריה"ח) בהאי ענינא, לגבי הפסוק 'עץ חיים היא למחזיקים בה' - ש'היא' בגימטריא 16


בסדר, אז איך יכול להיות שהגר"א לא התחשב בזה והטיף רק מי' מכות ואילך כמובא בספר מעשה רב הנ"ל ?
אשמח לבהירות בנושא...

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 3:35 pm
על ידי עתניאל בן קנז
יעקל כתב:
דרומי כתב:כן מפורש בספרי חסידי אשכנז (הרוקח, ריה"ח) בהאי ענינא, לגבי הפסוק 'עץ חיים היא למחזיקים בה' - ש'היא' בגימטריא 16


בסדר, אז איך יכול להיות שהגר"א לא התחשב בזה...
אשמח לבהירות בנושא...

שאלה קצת תמוהה...

הגר"א 'לא התחשב' בהרבה ממנהגי הראשונים, כאשר היה נראה לו לנכון ההיפך

מנהג שלשת המצות, מוזכר ביותר ראשונים ופוסקים, ולמרות זאת הגר"א לא חש לשנות הנהוג.

מה מקום לקושיא?

Re: הטפת ייו בדם ואש וגו'

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 7:19 pm
על ידי יעקל
עתניאל בן קנז כתב:
יעקל כתב:
דרומי כתב:כן מפורש בספרי חסידי אשכנז (הרוקח, ריה"ח) בהאי ענינא, לגבי הפסוק 'עץ חיים היא למחזיקים בה' - ש'היא' בגימטריא 16


בסדר, אז איך יכול להיות שהגר"א לא התחשב בזה...
אשמח לבהירות בנושא...

שאלה קצת תמוהה...

הגר"א 'לא התחשב' בהרבה ממנהגי הראשונים, כאשר היה נראה לו לנכון ההיפך

מנהג שלשת המצות, מוזכר ביותר ראשונים ופוסקים, ולמרות זאת הגר"א לא חש לשנות הנהוג.

מה מקום לקושיא?


ננסח את זה כך : כנראה שיש מחלוקת בין הרקח והגר"א. מהי המחלוקת, במה הם נחלקו ולמה ?