עמוד 1 מתוך 1

רבותינו קבעו שהבבלי ידו על העליונה בשס וגם בהגדה.ובאיזה נוסח היתה ההגדה הנחשבת כעתיקה ביותר ?

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 9:12 pm
על ידי יהודהא
. .יש - תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי
. .והיתה - הגדה בבלית והגדה ירושלמית
. .ובשניהם ה ה ל כ ה נקבעה כבבלי.

הגדה א.jpg
הגדה א.jpg (148.96 KiB) נצפה 1737 פעמים


בהגדת מתיבתא מסכם את הידוע מההגדות העתיקות ובהן ההגדה המכונה "העתיקה ביותר"(?). ומתברר ששנים רבות אחר החורבן עדיין היו שנהגו נוסח זה . להלן הצילום ובו מודגשים וממוספרים השינויים הבולטים:
( הדברים נדונו גם עי אחרים ובהם בהגדות של גולדשמיד והגדה שלמה).

1- שלושת השאלות במה נשתנה כמו בירושלמי .
2 - מתחיל בגנות כדעת שמואל : בעבר הנהר ישבו וכו ולא בעבדים היינו כדעת רב וכמנהגינו.
3 - תוספת של 3 פרפראות [מאכלים] וברכותיהם המיוחדות - כירושלמי.
4 - נוסח הקידוש שונה וחתימתו ארוכה כבנוסח מסכת סופרים .
5 - ברכת המצה משולבת יחד עם המרור כמנהג הלל וכנוסח הרמבם.


כפי שניתן לראות יש שם שני תירוצים מדוע לכאורה ר' נטרונאי גאון התנגד בחריפות רבה לנוסח זה, שמקורו בירושלמי ?
א - שלא התכוון לנוסח הזה ויש רגליים חזקות לדבר.
ב - שאכן התנגד לנוסח הזה למעטים שעדיין החזיקו בו, משום שנראה היה [עכ"פ לאנשים מבחוץ] כאילו הם מתנגדים למדרשי ולמסורת תושבע של חזל - ומשום כך מכנה אותם "קראים" וכו.

הגדה ב.jpg
הגדה ב.jpg (103.94 KiB) נצפה 1737 פעמים

Re: רבותינו קבעו שהבבלי ידו על העליונה בשס וגם בהגדה.ובאיזה נוסח היתה ההגדה הנחשבת כעתיקה ביותר ?

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 9:40 pm
על ידי קו ירוק
מי אמר שזו הגדה ירושלמית, אולי זו הגדה של כתות כלשהם?

ובכלל מן ההגיון שנוסח ההגדה חובר ע"י התנאים ואולי ע"י רבי בעצמו, ולא נחלקו אמוראים בנוסחי ההגדה אלא מה נקרא גנות ומה שבח, ועיין הקדמת הגדת המלבי"ם ובאמרי שפר להנצי"ב.

Re: רבותינו קבעו שהבבלי ידו על העליונה בשס וגם בהגדה.ובאיזה נוסח היתה ההגדה הנחשבת כעתיקה ביותר ?

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 10:17 pm
על ידי יהודהא
קו ירוק כתב:מי אמר שזו הגדה ירושלמית, אולי זו הגדה של כתות כלשהם?

ובכלל מן ההגיון שנוסח ההגדה חובר ע"י התנאים ואולי ע"י רבי בעצמו, ולא נחלקו אמוראים בנוסחי ההגדה אלא מה נקרא גנות ומה שבח, ועיין הקדמת הגדת המלבי"ם ובאמרי שפר להנצי"ב.


א- "מי אמר"..
לא אני. "של כתות" ? - בהחלט אפשרות.
סבירה ? ! לא כ"כ. שהרי למעט 2 כתבים של "ברית דמשק" מהמאות העשירית וה 12 שדוגמתן נמצאו גם בקומראן. הרי ככלל הכתבים שם היו של הקהילה היהודית שנהגה במסורת הארץ ישראלית.

של קראים ?! בהחלט אפשרי כדברי ר נטרונאי גאוןן.

ב. למה יש הגיון שהיא ירושלמית [אבל כלל לא בטוח] ? שכן יש בה סממני נוסח של מה נשתנה ירושלמי,פרפראות נוסחי ברכות -כמו בירושלמי ועוד. ועל כן יש שסברו שהיא : הגדה ירושלמית. בנוסף ביהכ"נ הנל שבו נמצאה הגניזה שימש לקהילה שנהגה במסורת של ארץ ישראל.
ועדיין נקפני ליבי לכתוב זאת, אולם כאשר ראיתי זאת גם בכשר, ובעיקר בהגדת המתיבתא העלתיו כאן ,ודוק " כאפשרות" ולא כקביעה.

ג. אשמח לעיין ולהשכיל בספרים שציינת, ועדיין תיהיה זאת דעת ספרים אלו , ויש חולקים עליהם בכך.

ד. מחבר ההגדה ? - יש בפורום אשכול ע"כ - והוא כולל רק חלק מההצעות שעלו בספרים , ורבי עקיבא ובית מדרשו גם הוא בין המועמדים לכך . [ואולי באשכול הבא].

ישכח - וחג שמח.

Re: רבותינו קבעו שהבבלי ידו על העליונה בשס וגם בהגדה.ובאיזה נוסח היתה ההגדה הנחשבת כעתיקה ביותר ?

פורסם: ה' אפריל 21, 2022 2:09 am
על ידי קו ירוק
זה שלשון ההגדה מקביל למילים 'ארצישראליות' יותר, אומר שמקורה של ההגדה בהוואי מסוים. אבל מקורה יתכן כפסול, ולא מכאן ראיה לנוסחאות ארצישראלית ובבלית.
כוונתי היתה שאם ההגדה חוברה ע"י תנאי ארץ ישראל, כנראה מסגנונה, הרי אין פה שתי נוסחאות - בבלית וארצישראלית, אף אחד לא שינה אותה.