עמוד 1 מתוך 1

איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 10:39 am
על ידי עזריאל ברגר
כידוע, יש כמה דינים במצוות זכירת יציאת מצרים (חלקם דאורייתא וחלקם דרבנן ואכ"מ):
א. נצטווינו להזכיר בכל יום ובכל לילה.
ב. חייבים להזכיר בקידוש ליל שבת.
ג. נצטווינו לספר ביצי"מ בליל הסדר.

והנה החיוב הב' הוא זכירה בעלמא לומר "זכר ליציאת מצרים" וכדו'.
אבל שני החיובים האחרים - יש בהם פרטים ודקדוקים.

ובפוסקים (או"ח סימן ס"ו) נתבאר שצריכים להזכיר בכל יום (ובכל לילה) יציאת מצרים, ומכת בכורות, וקריעת ים סוף.

ראוי להעיר כי עיקר הענין של זכירת מכת בכורות - מפורש בכתוב (בהמשך למה שמופיע בהגדה בתשובת הבן התם):
והיה כי ישאלך בנך לאמר מה זאת, ואמרת אליו בחוזק יד הוציאנו ה' ממצרים מבית עבדים, ויהי כי הקשה פרעה לשלחנו ויהרג ה' כל בכור בארץ מצרים וגו'.


ועד"ז נתבאר בכ"מ מהם גדרי מצוות ההגדה של פסח, ולדוגמא בלשון הרמב"ם (פ"ז מהלכות חמץ ומצה):
ג וצריך לעשות שינוי בלילה הזה כדי שיראו הבנים וישאלו ויאמרו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות עד שישיב להם ויאמר להם כך וכך אירע כך וכך היה. וכיצד משנה מחלק להם קליות ואגוזים ועוקרים השולחן מלפניהם קודם שיאכלו וחוטפין מצה זה מיד זה וכיוצא בדברים האלו. אין לו בן אשתו שואלתו. אין לו אשה שואלין זה את זה מה נשתנה הלילה הזה. ואפילו היו כולן חכמים. היה לבדו שואל לעצמו מה נשתנה הלילה הזה:

ד וצריך להתחיל בגנות ולסיים בשבח. כיצד מתחיל ומספר שבתחלה היו אבותינו בימי תרח ומלפניו כופרים וטועין אחר ההבל ורודפין אחר עבודת אלילים. ומסיים בדת האמת שקרבנו המקום לו והבדילנו מהאומות וקרבנו ליחודו. וכן מתחיל ומודיע שעבדים היינו לפרעה במצרים וכל הרעה שגמלנו ומסיים בנסים ובנפלאות שנעשו לנו ובחירותנו. והוא שידרוש מ {{דברים כו-ה}} {ארמי אובד אבי} עד שיגמור כל הפרשה. וכל המוסיף ומאריך בדרש פרשה זו הרי זה משובח:

ה כל מי שלא אמר שלשה דברים אלו בליל חמשה עשר לא יצא ידי חובתו ואלו הן. פסת מצה ומרור. פסח על שום שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים שנאמר {{שמות יב-כז}} {ואמרתם זבח פסח הוא לה'} וגו'. מרור על שום שמררו המצריים את חיי אבותינו במצרים. מצה על שם שנגאלו. ודברים האלו כולן נקראין הגדה:

ו בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים שנאמר {{דברים ו-כג}} {ואותנו הוציא משם} וגו'. ועל דבר זה צוה הקב''ה בתורה {וזכרת כי עבד היית} כלומר כאילו אתה בעצמך היית עבד ויצאת לחירות ונפדית:

כפי שאנו רואים יש כאן פרטים רבים, אך קי"ס ומכת בכורות - לא הוזכרו כאן!
ובשלמא קריעת ים סוף - איננה שייכת לליל הסדר, אלא לשביעי של פסח (אם כי אותה חייבים להזכיר - בהלל: "הים ראה וינוס"), אבל איך ייתכן שאדם יכול לצאת ידי חובת מצוות הגדה של פסח בלי להזכיר את האירוע הגדול והחשוב שהיה בלילה זה - מכת בכורות?!

ואמנם בהלל הגדול מזכירים "למכה מצרים בבכוריהם", אבל זה לא בחלק של ההגדה אלא בסיום, ואינני בטוח שיש חובה לאמרו. זאת מלבד הפירוש שפסוק זה מדבר על ניסי שבת הגדול...

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 2:48 pm
על ידי בברכה המשולשת
לא הבנתי.
הרי מכת בכורות נזכרת במפורש בהגדה במניין עשר המכות.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 4:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי מכת בכורות נזכרת במפורש בהגדה במניין עשר המכות.

וכי יש חיוב להזכיר את עשר המכות?!

מדגיש: אינני מדבר על מה שאנחנו אומרים בנוסח הכתוב, אלא על הדברים שיש חובה להזכירם מתקנות חז"ל.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 5:25 pm
על ידי צופה_ומביט
עזריאל ברגר כתב:לשון הרמב"ם (פ"ז מהלכות חמץ ומצה):
ג וצריך לעשות שינוי בלילה הזה כדי שיראו הבנים וישאלו ויאמרו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות עד שישיב להם ויאמר להם כך וכך אירע כך וכך היה.

מתחיל ומודיע שעבדים היינו לפרעה במצרים וכל הרעה שגמלנו ומסיים בנסים ובנפלאות שנעשו לנו ובחירותנו.

ודברים האלו כולן נקראין הגדה.

כל זה חיוב גמור מדאורייתא, למען תספר את אשר התעללתי, ואת אותותי אשר שמתי בם, וידעתם כי אני הוי"ה.


מלבד זה,
והוא שידרוש מארמי אובד אבי עד שיגמור כל הפרשה. וכל המוסיף ומאריך בדרש פרשה זו הרי זה משובח.

וחלק מדרשת הכתובים היא "בזרוע נטויה זו החרב", ויש במפרשים שהכוונה להריגת הבכורים במכת בכורות [מוזכרים שם בדרשה דבר וחרב, וכן בדברי משה פן יפגענו בדבר או בחרב, דבר היא המכה החמישית שאחרי שפרעה סירב לה מדעתו התחילו חמש מכות חדשות כעונש של "הכבדתי את לבו" והחמישית שבהן היא מכת בכורות, וה' היכה, שהוא כמשל החרב הממיתה]. להרבות בדרשה זו הוא לתאר את מכת בכורות בפרוטרוט.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 5:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי מכת בכורות נזכרת במפורש בהגדה במניין עשר המכות.

וכי יש חיוב להזכיר את עשר המכות?!

מדגיש: אינני מדבר על מה שאנחנו אומרים בנוסח הכתוב, אלא על הדברים שיש חובה להזכירם מתקנות חז"ל.


צר לי, אך עדיין אינני מבין מה קשה לכתר"ה

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 7:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי מכת בכורות נזכרת במפורש בהגדה במניין עשר המכות.

וכי יש חיוב להזכיר את עשר המכות?!

מדגיש: אינני מדבר על מה שאנחנו אומרים בנוסח הכתוב, אלא על הדברים שיש חובה להזכירם מתקנות חז"ל.


צר לי, אך עדיין אינני מבין מה קשה לכתר"ה

הפוסקים מנו את רשימת הדברים שחובה להזכירם בליל הסדר. עשר המכות, ובפרט מכת בכורות - לא נמנו ברשימה זו.
מאידך, בזכירת יצי"מ שבכל יום - יש חובה להזכיר את מכת בכורות (בדווקא. לא את כל עשר המכות).
וזה קצת מפליא: יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא?

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 8:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
ייש"כ
עכשיו הבנתי.
אם כי מכך שהפוסקים כתבו שחובה לומר את ההגדה, ונזכרה בה מכת בכורות, כאמור, כבר הוכהה עוקצה של השאלה.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 11:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:מכך שהפוסקים כתבו שחובה לומר את ההגדה, ונזכרה בה מכת בכורות, כאמור, כבר הוכהה עוקצה של השאלה.

ציטטתי את הרמב"ם. ובדומה לו ניתן למצוא גם בשני עמודי ההוראה האחרים - הרי"ף והרא"ש.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 11:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
הנקודה שאתם מנסים להוביל אליה - היא לומר שאכן יש חובה להזכיר את מכת בכורות בליל הסדר.
היא אכן מיישבת יפה את ה"קושיא" (שבאמת איננה קושיא קשה כל כך...), אבל מעוררת שאלה אחרת: איך לא כתבו זאת הפוסקים (ובפרט ג עמודי ההוראה) בפירוש?

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: ג' אפריל 04, 2023 12:01 am
על ידי עזריאל ברגר
שוב נזכרתי, שבדברי רבן גמליאל מדברים על מכת בכורות "פסח ... שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים ... בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל".
וקושיא מעיקרא ליתא.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: א' אפריל 09, 2023 11:35 am
על ידי צורב מתחיל
חיוב הזכרת מכת בכורות בכל יום שייך לחיוב הזכרת יציאת מצרים? לכאו' אם הוזכר דבר זה בנפרד כנראה אינו חלק מיצי"מ ולכן צריך להזכירו בפני עצמו.
ואם כך, מה התימה שבזמן שנצטוינו לספר על יצי"מ, איננו מצווים לספר על מכת בכורות?

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: א' אפריל 09, 2023 2:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
צורב מתחיל כתב:חיוב הזכרת מכת בכורות בכל יום שייך לחיוב הזכרת יציאת מצרים? לכאו' אם הוזכר דבר זה בנפרד כנראה אינו חלק מיצי"מ ולכן צריך להזכירו בפני עצמו.
ואם כך, מה התימה שבזמן שנצטוינו לספר על יצי"מ, איננו מצווים לספר על מכת בכורות?

א. כך משמע בפוסקים.
ב. את"ל שהם שני חיובים נפרדים - זה רק מגדיל את התמיהה מדוע לא חייבו להזכיר את מכת בכורות בעונתה.
ג. אמנם מצאנו שחייבו להזכירה, אך רק כמעט בדרך אגב, ולכן אשמח אם אמצא ביאור על ענין זה.

Re: איך ייתכן שמצות זכירת יציאת מצרים בליל הסדר פחותה מבכל יום?!

פורסם: א' אפריל 09, 2023 2:47 pm
על ידי צורב מתחיל
עזריאל ברגר כתב:
צורב מתחיל כתב:חיוב הזכרת מכת בכורות בכל יום שייך לחיוב הזכרת יציאת מצרים? לכאו' אם הוזכר דבר זה בנפרד כנראה אינו חלק מיצי"מ ולכן צריך להזכירו בפני עצמו.
ואם כך, מה התימה שבזמן שנצטוינו לספר על יצי"מ, איננו מצווים לספר על מכת בכורות?

א. כך משמע בפוסקים.
ב. את"ל שהם שני חיובים נפרדים - זה רק מגדיל את התמיהה מדוע לא חייבו להזכיר את מכת בכורות בעונתה.
ג. אמנם מצאנו שחייבו להזכירה, אך רק כמעט בדרך אגב, ולכן אשמח אם אמצא ביאור על ענין זה.

תשובה איני יודע, כיוון מחשבה יש לי, וכמדומ' שמקובל לומר כך.
שני עניינים יש במכת בכורות, האחד, חלות הגאולה, והשני המכה העשירית.
כך דורשים חז"ל בהגדה את ויוציאנו ה' ממצרים על הגילוי שכינה של מכת בכורות, ופרטי הגילוי: ביד חזקה ובזרוע נטויה וכו' נדרשים בשני אופנים שבשניהם נכללים מכת בכורות, או כחרב או כמכה העשירית, ש"מ שיש פרשה של מכת בכורות שהיא יסוד הגאולה, ויש פרשה של מכת בכורות שהיא חלק ממערכת שלמה של מכות.
החיוב להזכיר מכת בכורות בכל יום הוא לא על חלק הגאולה הנזכר בלא"ה בזכירת יצי"מ, החיוב של ליל הסדר הוא סיפור הגאולה. המכות באים בו כדרך אגב, (דבר אחר ביד חזקה וכו'), כלומר הם באים בו כלפי נקודת השפעתם בגאולה.

כמובן, אין הדברים שלמים.