עמוד 1 מתוך 1

הלילה הזה כולנו מסובין

פורסם: ג' אפריל 16, 2024 1:35 am
על ידי אבי-העזרי
אחת השאלות ב"מה נשתנה" היא, שבכל הלילות אנו אוכלים בין יושבים ובין מסובים, הלילה הזה כולנו מסובים.

יל"ע: א' מה השאלה בכלל, ודלמא הלילה הזה בחרנו לשבת מסובין ? (שהרי בזמנם כל אכילה בחבורה שיש בה זימון היתה בהסבה). .........ולא מסתבר שבשאר אכילות היו יושבים חלק מהאכילה בהסבה וחלק שלא בהסבה. ועכ"פ גם בליל הסדר אין חיוב להסב .........תמיד.

......ב' אין הקבלה בין שני צדדי השאלה. שהרי לשון "שבכל הלילות אנו אוכלים" וכו' משמע שהשוני הוא במה שעתה אוכלים .........רק בהסבה לא זולת (מה שאינו נכון וכדלעיל), ואילו לשון "הלילה כולנו מסובים" משמע שהשוני הוא במה שעתה אין מי שאינו .........מיסב (וגם זה אינו נכון, שהרי אשה אצל בעלה ותלמיד אצל רבו לא יסבו, ורק בן אצל אביו מיסב). ודוחק לומר, שהשאלה היא .........שבכל הלילות אנו אוכלים בין יושבים ובין מסובים כלומר האבא מיסב והבנים אינם מסבים, והלילה הזה כולנו מסבים האבות .........עם הבנים.

Re: הלילה הזה כולנו מסובין

פורסם: ג' אפריל 16, 2024 1:44 am
על ידי צופה_ומביט
אבי-העזרי כתב:השאלה היא שבכל הלילות אנו אוכלים בין יושבים ובין מסובים כלומר האבא מיסב והבנים אינם מסבים, והלילה הזה כולנו מסבים האבות עם הבנים.

וכן עבד/שמש. כ"כ השבלי הלקט.


ולגבי "בזמנם", לרוב המפרשים בזמן הבית אכן לא שאלו על ההסבה כי דרכם היתה להסב כל השנה. וכנראה משחרב הבית חדלו מכך כי ערבה כל שמחה [ויש לבדוק בברייתות שמדברות בכ"מ על "הסבו"].

Re: הלילה הזה כולנו מסובין

פורסם: ג' אפריל 16, 2024 2:07 am
על ידי אבי-העזרי
צופה_ומביט כתב:
אבי-העזרי כתב:השאלה היא שבכל הלילות אנו אוכלים בין יושבים ובין מסובים כלומר האבא מיסב והבנים אינם מסבים, והלילה הזה כולנו מסבים האבות עם הבנים.

וכן עבד/שמש. כ"כ השבלי הלקט.

מה שהיה דוחק אצלי, הרי זה הפשטות לבעל שבלי הלקט.
ברוך שזכיתי לכוון (בלי כוונה) לדבריו.
ייש"כ ל"צופה ומביט".