עמוד 1 מתוך 1

מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 3:22 am
על ידי עמוס התקועי
יתכן שזה כבר נשאל בפורום, אבל בחיפוש שטחי לא מצאתי.

בחיבורי האחרונים מוזכר לרוב שהקטניות מגזירת 'הגאונים' הוא (ההבנה הפשוטה היא שהגזירה מתוארכת לתקופת הגאונים). בדקתי בטוש"ע סי' תנג ושם לא מופיע כלל שזהו מתקופת הגאונים, המקור הראשון כנראה הוא בהגהת הסמ"ק (בתשובות הגאונים מקופיא לא מצאתי). שאלתי היא, איפה מוזכר לראשונה שזהו מגזירת הגאונים?

Re: מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 9:53 am
על ידי בן המחבר
הראשונים באשכנז, בעיקר במאות 15-13, מתייחסים לרוב לקודמיהם בכינוי "גאונים", ולא כדי לציין את "תקופת הגאונים" כפי שהיא קרויה אצלנו. היטב עיין.

Re: מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 9:58 am
על ידי בברכה המשולשת
עמוס התקועי כתב:יתכן שזה כבר נשאל בפורום, אבל בחיפוש שטחי לא מצאתי.

בחיבורי האחרונים מוזכר לרוב שהקטניות מגזירת 'הגאונים' הוא (ההבנה הפשוטה היא שהגזירה מתוארכת לתקופת הגאונים). בדקתי בטוש"ע סי' תנג ושם לא מופיע כלל שזהו מתקופת הגאונים, המקור הראשון כנראה הוא בהגהת הסמ"ק (בתשובות הגאונים מקופיא לא מצאתי).


המקור המתועד הראשון לאיסור קטניות עצמו הוא מדרשת רבינו הרקח לפסח, ויעויין בהערות המהדיר (פרופ' ר' שמחה עמנואל נ"י) שם.

Re: מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 10:32 am
על ידי יבנה
מאמר בענין קטניות https://responsafortoday.com/wp-content ... vol3_4.pdf [קונסרביטיבי].
ראיתי שר׳ פרץ כותב שזה גזירת הקדמונים, ובמהרי״ל משמע שהוא מחז״ל. אך היכן מצאת שזה מהגאונים?

Re: מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 5:16 pm
על ידי עמוס התקועי
יבנה כתב:ראיתי שר׳ פרץ כותב שזה גזירת הקדמונים, ובמהרי״ל משמע שהוא מחז״ל. אך היכן מצאת שזה מהגאונים?

לדוגמא עי' חיי אדם כלל קכז, שו"ת באר יצחק סי' יא. וכן תמצא הרבה בחיבורי בני זמנו. תעשה חיפוש קל באוצר.

Re: מתי נזכר לראשונה שאיסור קטניות מתקנת ה'גאונים' הוא?

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:13 am
על ידי נוריאל עזרא
עמוס התקועי כתב:
יבנה כתב:ראיתי שר׳ פרץ כותב שזה גזירת הקדמונים, ובמהרי״ל משמע שהוא מחז״ל. אך היכן מצאת שזה מהגאונים?

לדוגמא עי' חיי אדם כלל קכז, שו"ת באר יצחק סי' יא. וכן תמצא הרבה בחיבורי בני זמנו. תעשה חיפוש קל באוצר.

מחיפוש קל באוצר נראה שאלו הכותבים כן, נמשכו אחר דברי החיי אדם והבאר יצחק הנ"ל. ונראה לענ"ד שהבאר יצחק נמשך אחר לשון החיי אדם בסימן קכז הנ"ל ואף שציין רק לנשמת אדם סימן לב [צ"ל סימן לג] מן הסתם ראהו.
ובאמת נראה כוונת החיי אדם לחכמים קדמונים ולא לגאונים. וכדברי הר'
בן המחבר כתב:....
דלעיל.

הנה אמנם החיי אדם כתב שהגאונים תקנו אך לא ממש בלשון זו ומלשונו נראה שאין מוכרח שזו כוונתו שכתב "אך הגאונים שהיו כמה מאות שנה לפנינו נהגו לאסור מפני ע"ה וכו'.
והרי הגאונים היו 1000 שנה לפניו ומה זה שכתב כמה מאות שנים [ואף שאלף מורכב מכמה מאות אין זה נראה הכוונה גם אם כוונתו לגאונים הידועים מה לו לציין שהיו כמה מאות שנים לפנינו יכתוב תקנו הגאונים ותו לא] ? אלא כוונתו לחכמים קדמונים במאות שנה הסמוכות לו.
ויותר מבואר בהמשך דבריו שכתב "אבל דבר שתקנו חז"ל או אפי' הגאונים שבזמנינו לעשות סייג וגדר לתורה אזי אסור לשנות בלאו דאורייתא וכו'".
הרי שכתב הגאונים שבזמנינו והיה לו לכתוב אבל דבר שתקנו חז"ל או הגאונים או אפילו החכמים שבזמנינו אלא הנראה בזה שכוונתו לגאוני זמננו במאות שנים האחרונות.

ויותר מתבאר מדבריו בנשמת אדם שאלה כ וז"ל: "כי רבים חשבו שאינו אלא מנהג בעלמא, לבבי לא כן ידמה......עכ"פ לכ"ע כל תקנות שתקנו חז"ל הם כמו כל איסור דרבנן.....ה"ה המנהג מאכילת קטניות אנחנו שאנו מבני אשכנזים לא מבעיא אם נעשה ע"י הסכמת צבור או גאוני ארץ שהיו בימים ההם דפשיטא דאסורא וכו'".

מכל הנ"ל נראה כוונתו לגאוני ארץ קדמונים ולא לגאונים ממש.

גם לא הזכיר כלל מדברי הגאונים בתשובה כ של הנשמת אדם ששם בא לברר מקור האיסור.