מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי ס''ק » ב' מרץ 26, 2012 1:20 pm

נחלקו בגמ' אי טומאה הותרה בציבור, או רק דחויה. אמנם כ"ז בטומאת מת, אבל שאר טומאות לא הותרו, וא"כ איך יקריבו בזמה"ז אם ר"ל לא ישובו, והלא בעוה"ר לע"ע רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות, ואף לטומאת קרי לא נדחתה הטומאה, אלא דלהלכה שוחטין וזורקין על טמא שרץ, אמנם זה רק אם כבר טבל, ויוכל לאכול בשביעי שלו. והלכתא [בר"מ פ"ז ה"ד], כרב דאמר רובן זבין ומיעוטן טמאי מת, אין עושין לא את הראשון ולא את השני.
ואל תשיבוני ממש"פ הרמב"ם בפ"ז ה"ו דמשערין רק באלו העומדין לפני פתח העזרה, ולא בכל הדרים בירושלים, שע"ז כ' תו' בריש דף פ' ע"א דע"ז נאמר דרך רחוקה לטהור ואין דרך רחוקה לטמא.
אלא דאולייש לומר "אנעבאך אפיק' איז אייך אאפיקורוס", וע"כ אין מונין אותם כלל, וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי ס''ק ב ג' מרץ 27, 2012 12:05 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' מרץ 26, 2012 3:33 pm

ס''ק כתב:וא"כ איך יקריבו בזמה"ז אם ר"ל לא ישובו, והלא בעוה"ר רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות


תירגע

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 26, 2012 5:00 pm

ס''ק כתב:והלא בעוה"ר רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות, .


והרי בשביל מצורע צריך שכהן יחלחיט אותו כמצורע- וזה אינו (וכבר דנו בזה רבותינו הראשונים).
לגבי זיבה- לא שכיח, ולא חיישינן למילתא דלא שכיחא.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' מרץ 26, 2012 10:03 pm

.
נערך לאחרונה על ידי גם זה הבל ב ג' מרץ 27, 2012 8:59 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' מרץ 26, 2012 10:06 pm

אמנם בלא"ה אסור משום פיקו"נ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 27, 2012 12:06 am

התקשיתי בעבר הרי בירושלמי שבועות אמרו [לפי ביאורו של הגרח"ס] שהטמא לטומאה חמורה לא נטהר לטומאה קלה, והנה טומאה הותרה בציבור רק לטומאת מת ולא לטומאה היוצאת מגופו, ועתה שכולנו טמאי מתים, וטומאת מת היא חמורה שצריכה הזאה שלישי ושביעי, וא"כ עד שלא נטהר מטומאה זו, לא נוכל להטהר מטומאת זב ובע"ק, וא"כ איך תותר הטומאה בציבור?

וי"ל.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי כהן » ג' מרץ 27, 2012 9:28 am

איש_ספר כתב:התקשיתי בעבר הרי בירושלמי שבועות אמרו [לפי ביאורו של הגרח"ס] שהטמא לטומאה חמורה לא נטהר לטומאה קלה, והנה טומאה הותרה בציבור רק לטומאת מת ולא לטומאה היוצאת מגופו, ועתה שכולנו טמאי מתים, וטומאת מת היא חמורה שצריכה הזאה שלישי ושביעי, וא"כ עד שלא נטהר מטומאה זו, לא נוכל להטהר מטומאת זב ובע"ק, וא"כ איך תותר הטומאה בציבור?

וי"ל.

עי' שיח השדה ח"ב קו' הליקוטים סי"א שהוכיח הגרח"ק דמהני טבילה בזה"ז לקרי אע"פ דאנו ט"מ ועל כרחך דזיבה וקרי חשיבא טומאה חמורה דמשתלח חוץ לשתי מחנות

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 27, 2012 9:48 am

אני מכיר את דברי הגרח,ק (וכמדומה שכבר כתבתי כאן בפורום פעם בענין זה של טהרה לבע,ק בזה"ז) אבל כמובן שאינן מוכרחים, ובעניותי מצאתי שהרא,ש ביומא כותב כמעט בפירוש שאין טהרה לבע"ק בזה,ז (בדבריו על טבילה לקרי במי שנטמא ביוה"כ עי"ש) ושו"מ בשו"מ או בבית יצחק שעמדו על דברי הרא"ש.

מאן דהוא אמר לי, שאם טומאת בע,ק חמורה שאינה מותרת בציבור, שוב תועיל לה טומאה. מה דעתך?

ואגב כבר הוכיחו שבספרי משמע דלא ס"ל להנהו תנאים דבע"ק משתלח מב' מחנות.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי אליהוא » ג' מרץ 27, 2012 10:26 am

יש לדון אולי אם טומאה הותרה בציבור חשיב דליכא טומאה חמורה לענין זה ולזה אהני טהרה לטומאה קלה. ולא עיינתי.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי כהן » ג' מרץ 27, 2012 3:18 pm

איש_ספר כתב:אני מכיר את דברי הגרח,ק (וכמדומה שכבר כתבתי כאן בפורום פעם בענין זה של טהרה לבע,ק בזה"ז) אבל כמובן שאינן מוכרחים, ובעניותי מצאתי שהרא,ש ביומא כותב כמעט בפירוש שאין טהרה לבע"ק בזה,ז (בדבריו על טבילה לקרי במי שנטמא ביוה"כ עי"ש) ושו"מ בשו"מ או בבית יצחק שעמדו על דברי הרא"ש.

מאן דהוא אמר לי, שאם טומאת בע,ק חמורה שאינה מותרת בציבור, שוב תועיל לה טומאה. מה דעתך?

ואגב כבר הוכיחו שבספרי משמע דלא ס"ל להנהו תנאים דבע"ק משתלח מב' מחנות.


איני יודע לאיזה רא"ש כיונת אך לפו"ר חיפשתי ברא"ש ביומא ושם משמע לכא' איפכא שכתב דא"צ לטבול בזה"ז קודם הרגל כיון " דהא דחייב אדם לטהר עצמו ברגל היינו מכל טומאות אפילו מטומאת מת"
וא"כ משמע דאפשר ליטהר מקרי ורק דהחיוב הוא ליטהר לגמרי ואין ענין ליטהר לחצאין

אגב ראיתי מובא מהגריש"א שהורה שחייל שהוצרך לפקו"נ לעלות להר הבית יטבול בברכה כיון שנטהר וכמו טבילת נדה ומה שאין אנו מברכים זהו משום דאין לנו נפ"מ מזה [ ועי ובאבי עזרי בזה] ומבואר שנקט דודאי נטהר [אא"כ נקט דלא כהגר"ח והאו"ש והגרשש"ק שכולם ביארו כן בירושלמי]

ומש"כ שיתכן שטומאת קרי קלה מהא דאינה נידחת איני יודע במאי עדיפא משילוח מחנות [לולי דאולי לא קיי"ל כן ולא הובא בר"מ] ואתרוייהו יש לדון דסו"ס טו"מ חשיבא יותר חמורה דבעיא שלישי ושביעי [וגם יתכן דבתרוייהו חמורות ג"כ ל"מ הטבילה ]
אליהוא כתב:יש לדון אולי אם טומאה הותרה בציבור חשיב דליכא טומאה חמורה לענין זה ולזה אהני טהרה לטומאה קלה. ולא עיינתי.


כמובן אינו נראה דהרי עדין טמא ומטמא ורק האיסור נדחה

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יוני 09, 2014 9:20 am

לכאורה השאלה אם יש טהרה למחצה הוא מחלוקת ר' יהודה וחכמים בברכות לענין זב שראה קרי ונידה שפלטה ש"ז, דלרבנן צריכים טבילה ור"י פוטר, ומרש"י מבואר שלר"י לא מהניא להו טבילה דאין הטהרות לחצאין ולכן פוטר, ואילו לרבנן מהניא טבילה למחצה ולכן חייבים (אמנם בריטב"א <=שיטמ"ק> מבואר בע"א). ויעויין בחידושי מרן הגרי"ש אלישיב עמ"ס ברכות, דמקשה היאך מועילה טבילה לנידה לבעלה, הא היא טמאת מת, ומיישב.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' יוני 09, 2014 10:28 am

כמדומני שראיתי פעם שרחיצה בים או בבריכה הרי היא מטהרת מטומאות אלו - היה זה לימוד זכות על נידות....

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 09, 2014 11:09 am

לא הבנתי מה ראית? ים זה כמו מקווה ואם אשה רוחצת בים (ולא ספרה ז' נקיים) הרי זה כמי שטבלה לנדתה בלי לספור ז' נקיים ומועיל מדאורייתא אם היתה נדה ולא זבה. ויש מצרפים את זה לקולא בכל מיני עניינים.
הטענה כאן אם מקווה מועיל אפילו כדינו מחמת סיבות אחרות.

אליעזר שלום
הודעות: 82
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 2:20 am

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי אליעזר שלום » ה' ינואר 15, 2015 4:09 pm

אם אפשר להביא את המקור לדברי הגרישא שהובאו בסמוך ואם יש מי שדן בדבריו

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ה' ינואר 22, 2015 12:50 am

בקשר להזהירות מלהיות נוכח בירושלים בזמן המיועד להקרבת קרב"פ דפסח ודפסח שני (בתקופה שיד ישראל תקיפה, אחר הכיבוש לאיזה שנים) -- ראה המצו"פ, מרשימת הר' מרדכי לאופר בקובץ "התקשרות" (גל' א'מד - עש"ק מסעי תשע"ד), בין יתר מנהגים המשותפים בין החסידויות חב"ד ובעלזא. ובנסמן שם.

זהירותם של אדמו"ר מליובאוויטש ואדמו"ר מהר"א מבעלזא, זצוק"ל.
קבצים מצורפים
קרבן_פסח.pdf
(67.28 KiB) הורד 321 פעמים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים

cron