עמוד 1 מתוך 1

קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:20 pm
על ידי ס''ק
נחלקו בגמ' אי טומאה הותרה בציבור, או רק דחויה. אמנם כ"ז בטומאת מת, אבל שאר טומאות לא הותרו, וא"כ איך יקריבו בזמה"ז אם ר"ל לא ישובו, והלא בעוה"ר לע"ע רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות, ואף לטומאת קרי לא נדחתה הטומאה, אלא דלהלכה שוחטין וזורקין על טמא שרץ, אמנם זה רק אם כבר טבל, ויוכל לאכול בשביעי שלו. והלכתא [בר"מ פ"ז ה"ד], כרב דאמר רובן זבין ומיעוטן טמאי מת, אין עושין לא את הראשון ולא את השני.
ואל תשיבוני ממש"פ הרמב"ם בפ"ז ה"ו דמשערין רק באלו העומדין לפני פתח העזרה, ולא בכל הדרים בירושלים, שע"ז כ' תו' בריש דף פ' ע"א דע"ז נאמר דרך רחוקה לטהור ואין דרך רחוקה לטמא.
אלא דאולייש לומר "אנעבאך אפיק' איז אייך אאפיקורוס", וע"כ אין מונין אותם כלל, וצ"ע.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:33 pm
על ידי שבטיישראל
ס''ק כתב:וא"כ איך יקריבו בזמה"ז אם ר"ל לא ישובו, והלא בעוה"ר רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות


תירגע

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 5:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
ס''ק כתב:והלא בעוה"ר רובן זבין ומצורעין ובועלי נדות, .


והרי בשביל מצורע צריך שכהן יחלחיט אותו כמצורע- וזה אינו (וכבר דנו בזה רבותינו הראשונים).
לגבי זיבה- לא שכיח, ולא חיישינן למילתא דלא שכיחא.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 10:03 pm
על ידי גם זה הבל
.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 10:06 pm
על ידי גם זה הבל
אמנם בלא"ה אסור משום פיקו"נ.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 12:06 am
על ידי איש_ספר
התקשיתי בעבר הרי בירושלמי שבועות אמרו [לפי ביאורו של הגרח"ס] שהטמא לטומאה חמורה לא נטהר לטומאה קלה, והנה טומאה הותרה בציבור רק לטומאת מת ולא לטומאה היוצאת מגופו, ועתה שכולנו טמאי מתים, וטומאת מת היא חמורה שצריכה הזאה שלישי ושביעי, וא"כ עד שלא נטהר מטומאה זו, לא נוכל להטהר מטומאת זב ובע"ק, וא"כ איך תותר הטומאה בציבור?

וי"ל.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 9:28 am
על ידי כהן
איש_ספר כתב:התקשיתי בעבר הרי בירושלמי שבועות אמרו [לפי ביאורו של הגרח"ס] שהטמא לטומאה חמורה לא נטהר לטומאה קלה, והנה טומאה הותרה בציבור רק לטומאת מת ולא לטומאה היוצאת מגופו, ועתה שכולנו טמאי מתים, וטומאת מת היא חמורה שצריכה הזאה שלישי ושביעי, וא"כ עד שלא נטהר מטומאה זו, לא נוכל להטהר מטומאת זב ובע"ק, וא"כ איך תותר הטומאה בציבור?

וי"ל.

עי' שיח השדה ח"ב קו' הליקוטים סי"א שהוכיח הגרח"ק דמהני טבילה בזה"ז לקרי אע"פ דאנו ט"מ ועל כרחך דזיבה וקרי חשיבא טומאה חמורה דמשתלח חוץ לשתי מחנות

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 9:48 am
על ידי איש_ספר
אני מכיר את דברי הגרח,ק (וכמדומה שכבר כתבתי כאן בפורום פעם בענין זה של טהרה לבע,ק בזה"ז) אבל כמובן שאינן מוכרחים, ובעניותי מצאתי שהרא,ש ביומא כותב כמעט בפירוש שאין טהרה לבע"ק בזה,ז (בדבריו על טבילה לקרי במי שנטמא ביוה"כ עי"ש) ושו"מ בשו"מ או בבית יצחק שעמדו על דברי הרא"ש.

מאן דהוא אמר לי, שאם טומאת בע,ק חמורה שאינה מותרת בציבור, שוב תועיל לה טומאה. מה דעתך?

ואגב כבר הוכיחו שבספרי משמע דלא ס"ל להנהו תנאים דבע"ק משתלח מב' מחנות.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 10:26 am
על ידי אליהוא
יש לדון אולי אם טומאה הותרה בציבור חשיב דליכא טומאה חמורה לענין זה ולזה אהני טהרה לטומאה קלה. ולא עיינתי.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:18 pm
על ידי כהן
איש_ספר כתב:אני מכיר את דברי הגרח,ק (וכמדומה שכבר כתבתי כאן בפורום פעם בענין זה של טהרה לבע,ק בזה"ז) אבל כמובן שאינן מוכרחים, ובעניותי מצאתי שהרא,ש ביומא כותב כמעט בפירוש שאין טהרה לבע"ק בזה,ז (בדבריו על טבילה לקרי במי שנטמא ביוה"כ עי"ש) ושו"מ בשו"מ או בבית יצחק שעמדו על דברי הרא"ש.

מאן דהוא אמר לי, שאם טומאת בע,ק חמורה שאינה מותרת בציבור, שוב תועיל לה טומאה. מה דעתך?

ואגב כבר הוכיחו שבספרי משמע דלא ס"ל להנהו תנאים דבע"ק משתלח מב' מחנות.


איני יודע לאיזה רא"ש כיונת אך לפו"ר חיפשתי ברא"ש ביומא ושם משמע לכא' איפכא שכתב דא"צ לטבול בזה"ז קודם הרגל כיון " דהא דחייב אדם לטהר עצמו ברגל היינו מכל טומאות אפילו מטומאת מת"
וא"כ משמע דאפשר ליטהר מקרי ורק דהחיוב הוא ליטהר לגמרי ואין ענין ליטהר לחצאין

אגב ראיתי מובא מהגריש"א שהורה שחייל שהוצרך לפקו"נ לעלות להר הבית יטבול בברכה כיון שנטהר וכמו טבילת נדה ומה שאין אנו מברכים זהו משום דאין לנו נפ"מ מזה [ ועי ובאבי עזרי בזה] ומבואר שנקט דודאי נטהר [אא"כ נקט דלא כהגר"ח והאו"ש והגרשש"ק שכולם ביארו כן בירושלמי]

ומש"כ שיתכן שטומאת קרי קלה מהא דאינה נידחת איני יודע במאי עדיפא משילוח מחנות [לולי דאולי לא קיי"ל כן ולא הובא בר"מ] ואתרוייהו יש לדון דסו"ס טו"מ חשיבא יותר חמורה דבעיא שלישי ושביעי [וגם יתכן דבתרוייהו חמורות ג"כ ל"מ הטבילה ]
אליהוא כתב:יש לדון אולי אם טומאה הותרה בציבור חשיב דליכא טומאה חמורה לענין זה ולזה אהני טהרה לטומאה קלה. ולא עיינתי.


כמובן אינו נראה דהרי עדין טמא ומטמא ורק האיסור נדחה

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' יוני 09, 2014 9:20 am
על ידי אפרקסתא דעניא
לכאורה השאלה אם יש טהרה למחצה הוא מחלוקת ר' יהודה וחכמים בברכות לענין זב שראה קרי ונידה שפלטה ש"ז, דלרבנן צריכים טבילה ור"י פוטר, ומרש"י מבואר שלר"י לא מהניא להו טבילה דאין הטהרות לחצאין ולכן פוטר, ואילו לרבנן מהניא טבילה למחצה ולכן חייבים (אמנם בריטב"א <=שיטמ"ק> מבואר בע"א). ויעויין בחידושי מרן הגרי"ש אלישיב עמ"ס ברכות, דמקשה היאך מועילה טבילה לנידה לבעלה, הא היא טמאת מת, ומיישב.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' יוני 09, 2014 10:28 am
על ידי יין המשמח
כמדומני שראיתי פעם שרחיצה בים או בבריכה הרי היא מטהרת מטומאות אלו - היה זה לימוד זכות על נידות....

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ב' יוני 09, 2014 11:09 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי מה ראית? ים זה כמו מקווה ואם אשה רוחצת בים (ולא ספרה ז' נקיים) הרי זה כמי שטבלה לנדתה בלי לספור ז' נקיים ומועיל מדאורייתא אם היתה נדה ולא זבה. ויש מצרפים את זה לקולא בכל מיני עניינים.
הטענה כאן אם מקווה מועיל אפילו כדינו מחמת סיבות אחרות.

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ה' ינואר 15, 2015 4:09 pm
על ידי אליעזר שלום
אם אפשר להביא את המקור לדברי הגרישא שהובאו בסמוך ואם יש מי שדן בדבריו

Re: קרבן פסח בזה"ז בטומאה

פורסם: ה' ינואר 22, 2015 12:50 am
על ידי בן_אליעזר
בקשר להזהירות מלהיות נוכח בירושלים בזמן המיועד להקרבת קרב"פ דפסח ודפסח שני (בתקופה שיד ישראל תקיפה, אחר הכיבוש לאיזה שנים) -- ראה המצו"פ, מרשימת הר' מרדכי לאופר בקובץ "התקשרות" (גל' א'מד - עש"ק מסעי תשע"ד), בין יתר מנהגים המשותפים בין החסידויות חב"ד ובעלזא. ובנסמן שם.

זהירותם של אדמו"ר מליובאוויטש ואדמו"ר מהר"א מבעלזא, זצוק"ל.