עמוד 1 מתוך 1

היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' אפריל 01, 2012 11:19 pm
על ידי ליבא לתיובתא
ביו"ט ראשון של חג שחל בשבת גזרו רבנן על הלולב שמא יטלטלנו ד' אמות לילך אצל חכם ופירש"י ללמוד הנענועים או הברכה.
ותמיה לי טובא מדוע לא גזרו נמי הכי גבי מצה שמא יטלטלנה ללמוד ברכתה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' אפריל 01, 2012 11:24 pm
על ידי יוסףלוי
אפשר שכוונת רש"י לברכת שהחיינו דליתא במצה. והכי נמי מסתברא דהא ברכת המצווה עצמה אין בה אלא ג' מילים.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' אפריל 01, 2012 11:27 pm
על ידי ליבא לתיובתא
טעות בידך לוי יקר, דלשון רש"י גבי לולב "וברכתו" שלו, ולא שהחיינו. ויש לדחוק.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' אפריל 01, 2012 11:53 pm
על ידי יוסףלוי
אולי יש לחלק דמצה מצוותה בלילה, וא"כ ילך ללמוד ביום, משא"כ לולב שמצוותו ביום ישאיר הלימוד ללילה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 12:20 am
על ידי אוהב אוצר
נראה לי פשוט, המצוה היא לאכול, ולאכול לא צריך ללמוד איך....

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 12:55 am
על ידי ערער בערבה
קו' עתיקה, ליקוט תשובות ראה בס' הסדר הערוך (ויינגרטן).

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 1:48 am
על ידי משה ששון
יוסףלוי כתב:אולי יש לחלק דמצה מצוותה בלילה, וא"כ ילך ללמוד ביום, משא"כ לולב שמצוותו ביום ישאיר הלימוד ללילה.

מעין זה שמעתי מהגר"י אדלשטיין שליט"א
[שהזכיר קושיה זו מהמהרי"ל דסקין]
שעיקר הלכות המצה הן באפיה
וכשחל בשבת האפיה בער"ש ואין חשש

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 1:51 am
על ידי צביב
לכך תיקנו שלושים קודם פסח שואלין ודורשין

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 8:52 am
על ידי בברכה המשולשת
צביב כתב:לכך תיקנו שלושים קודם פסח שואלין ודורשין


ואז מה נעשה עם השיטות שיש דין שואלים ודורשים שלושים ימים קודם סוכות ובכ"ז גזרו בלולב.
אלא ע"כ כמו שהובא לעיל.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' אפריל 02, 2012 8:56 am
על ידי יוסףלוי
אוהב אוצר כתב:נראה לי פשוט, המצוה היא לאכול, ולאכול לא צריך ללמוד איך....

הרי לך שגם בלולב שמצוותו לנענע כתב רש״י (שהביא ליבא לתיובתא) שיתכן שלא ילך ללמוד את המצווה אלא את הברכה ולפי״ז שאלתו. ופשוט.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 9:09 pm
על ידי איש רגיל
אולי משום שאם היו גוזרים על אכילת מצה בשבת, מלבד שהיו מבטלים מצוות אכילת מצה, היו מבטלים גם מצות עונג שבת ועונג יו"ט.
או כלך לך לדרך זו, שנמצא שבכל שבת חוה"מ פסח לא מתקיים עונג שבת, ולא מצאנו שביטלו מצוה בכל שנה ושנה, אלא רק מצוה שעיתים חלה בשבת ועיתים לא, אך שבכל שנה ושנה תתבטל המצוה מאותו זמן, לא שמענו.
או משום שיש איסור להוציא בשר הקרבן פסח מהבית, ויהיה מחוייב ללמוד ברכת הקרבן פסח קודם לכן, וכיון שכבר הגיע לחכם ללמוד ברכת אכילת הקרבן פסח למד ממנו גם את ברכת אכילת המצה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 17, 2014 6:54 pm
על ידי צולניק
בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 6:02 pm
על ידי ארי
בס"ד

ושמא יש לחלק בין מצה ללולב, דבמצה אין העם הארץ יודע שיש ברכה אחרת זולת המוציא לחם ולכן אפילו לא ילך לשאול את החכם ולכן אין חשש שמא יעבירנו, משא"כ בלולב הוא יודע שלפני המצוה יש איזה ברכה ולכן החשש הוא שילך לשאול מה מברכין.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 6:41 pm
על ידי אבוה דמאיר
י"ל פשוט דמקום אכילה בבית ואין חשש שיקח המצה לחכם גם אם ילך ללמוד הברכה יחזור לביתו לאכול משאין כן לולב

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 8:10 pm
על ידי איש רגיל
ארי כתב:בס"ד

ושמא יש לחלק בין מצה ללולב, דבמצה אין העם הארץ יודע שיש ברכה אחרת זולת המוציא לחם ולכן אפילו לא ילך לשאול את החכם ולכן אין חשש שמא יעבירנו, משא"כ בלולב הוא יודע שלפני המצוה יש איזה ברכה ולכן החשש הוא שילך לשאול מה מברכין.

מה הסברא לחלק כן? באותה מידה אתה יכול לטעון להיפך, שהעם הארץ חושב שעל מצה מברכים שלוש ברכות וע"כ טפי יש לחשוש שילך אצל חכם.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 8:29 pm
על ידי אמן
אבוה דמאיר כתב:י"ל פשוט דמקום אכילה בבית ואין חשש שיקח המצה לחכם גם אם ילך ללמוד הברכה יחזור לביתו לאכול משאין כן לולב

זה הכי נראה, כי את ברכת המצה צריך לעשות בליל הסדר עם ד' כוסות וכי כל העמי ארצות יהיו סמוכין על שולחן הרב? א"כ ודאי אין חשש כזה (דמפני המוציא ודאי אין טענה כי אם כך יהיה אסור לאכול כל שבת שום דבר שאולי יצטרך ללכת ללמוד הברכה)

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 9:58 pm
על ידי אבוה דמאיר
עוד י"ל דרבנן אסרו מחמת גזירה זו רק עשייה של מצווה אבל עשיית רשות לא אסרו וא"כ גם אם יאסרו מצה של מצווה יהיה מותר אכילת רשות ע"כ לא אסרו כלל
והטעם שלא אסרו דבר רשות בדרך דרוש י"ל עפ"י משתירץ השפת אמת על הקושיה למ"ד מהלך כעומד א"כ לא משכחת העברה של ד אמות ברשות הרבים רק בקפיצה אלא שלדבר מצווה קופץ כדי למהר
וא"כ לא שייך זה בדבר רשות

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 10:00 pm
על ידי איש.dot
ולי נראה לתרץ, דמילא בלולב ושופר יכול לילך לרב ולצאת ידי חובה בבית הרב לאחר שילמדו; אבל באכילת מצה, ה"ה פטור מהסיבה בפני רבו, ואם כן יצא שכרו בהפסדו, שהלך לבית הרב ללמוד כיצד לאכלה כדינה ונמצא אוכלה שלא כדינה! ומשם הכי לא חששו לכך.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 11:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
ליקוט תירוצים.
הסדר הערוך.PDF
(219.17 KiB) הורד 336 פעמים

באר המועדים.PDF
(735.33 KiB) הורד 334 פעמים

ענינו של יום.PDF
(117.06 KiB) הורד 289 פעמים

אור ישראל.PDF
(567.25 KiB) הורד 349 פעמים

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 11:18 am
על ידי משולש
וצ"ע איך מותר בכלל לברך שום ברכה בשבת, שמא ילך אצל בקי ללמוד הלכות ברכות.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ו' מרץ 24, 2017 6:17 pm
על ידי שף ויתיב
מובא בכ"מ שהא דאסרו נטילת לולב וכו' בשבת היינו מדין מוקצה ועובדין דחול, וגזירה דרבה הוא רק מדוע לא דחו איסור מוקצה.

ע"פ פנימיות הענינים הענין מבואר היטב.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ש' מרץ 25, 2017 9:30 pm
על ידי דרומי
אגב בענין זה יש רמז יפה, דהנה הגזירה נקראת גזירה דרבה - ואכן, שלושת הדברים שנאסרו בגזירה זו הם סופי תיבות רבה: שופר, לולב, מגילה

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' מרץ 26, 2017 12:05 pm
על ידי לעומקו של דבר
משולש כתב:וצ"ע איך מותר בכלל לברך שום ברכה בשבת, שמא ילך אצל בקי ללמוד הלכות ברכות.

כי את הברכה הזו כבר יודע מאתמול. (ואם לא למד אתמול למה שילך היום ללמוד).

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' מרץ 26, 2017 3:18 pm
על ידי דרומי
שמעתי פעם לבאר בזה בדרך מחודשת, שליל פסח הוא ליל שימורים וכמבואר בפוסקים שלכן לא נועלים הדלת להראות שאנו שמורים מכל רע כו' (ולכן גם אין אומרים ברכה מעין שבע כשחל בשבת), וממילא יש שמירה גם ברוחניות ולכן לא חוששים לתקלה שמא יעבירנו.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: א' מרץ 26, 2017 3:32 pm
על ידי אפשר
נראה לישב באופן פשוט שאין כוונת רש"י ללמוד הנוסח, אלא ללמוד איך לברך לפני הנענועים, כי בזה באמת צריך חכם, וכולי האי ואולי, וכמבואר בסי' תרנא בב"י ונו"כ שיש כמה מהלכים בראשונים בענין זה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 11:37 am
על ידי יושב ירושלים
דרומי כתב:אגב בענין זה יש רמז יפה, דהנה הגזירה נקראת גזירה דרבה - ואכן, שלושת הדברים שנאסרו בגזירה זו הם סופי תיבות רבה: שופר, לולב, מגילה

להעיר שאף טבילת כלי לרבה אסורה מהטעם הנ"ל [ביצה יז:], וגם הזאה אסורה מטעם הנ"ל [פסחים סט.], וכנראה ששניהם מרומזין ג"כ באות ה' [טבילה והזאה].

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 11:56 am
על ידי עושה חדשות
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.

==

עכ"פ, מה יאכלו ביו"ט של פסח כאשר חל בשבת, אם אין אפשרות לאכול מצה, (ומסתמא הגזירה תהיה גם על כרפס ומרור וד' כוסות) ?

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 9:02 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.

==

עכ"פ, מה יאכלו ביו"ט של פסח כאשר חל בשבת, אם אין אפשרות לאכול מצה, (ומסתמא הגזירה תהיה גם על כרפס ומרור וד' כוסות) ?


מצה שאי אפשר לצאת בה יד"ח, שלא צריך ללמוד ברכת מצוותה.
כי "המוציא" זה פשוט לו מכל השנה כשאוכל לחם כי האי.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 10:11 pm
על ידי פרי יהושע
עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.


משונה, אטו בגלל התקנה דרבנן שמא יעברנו לא הוי בכלל קום אכול מצה.?

ולגופה של קושיא מלבד כל התירוצים יש לומר עוד [ואלי כבר נכתב ולא ראיתי], שלא ביטלו וגז' בשום מקום חז"ל כהאי, אם א"א כלל לקיים המצווה אפי' מדרבנן, וכמו בתקיעת שופר לולב ומגילה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 10:49 pm
על ידי אליהו בן עמרם
פרי יהושע כתב:
עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.


משונה, אטו בגלל התקנה דרבנן שמא יעברנו לא הוי בכלל קום אכול מצה.?

ולגופה של קושיא מלבד כל התירוצים יש לומר עוד [ואלי כבר נכתב ולא ראיתי], שלא ביטלו וגז' בשום מקום חז"ל כהאי, אם א"א כלל לקיים המצווה אפי' מדרבנן, וכמו בתקיעת שופר לולב ומגילה.


ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 10:54 pm
על ידי פרי יהושע
אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 11:34 pm
על ידי אליהו בן עמרם
פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.


ה"צורה" אינה מן המצוה עצמה.
ומה נאמר לפי דברי הגר'ש פישר שליט'א שה'קיומית' היא המשך ל'חיובית'?

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 12:17 am
על ידי פרי יהושע
אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.


ה"צורה" אינה מן המצוה עצמה.
ומה נאמר לפי דברי הגר'ש פישר שליט'א שה'קיומית' היא המשך ל'חיובית'?

אדרבא לפי הגר"ש פישר היה מקום לומר שלא היה מקום לקיומית אם לא היה כאן חיובית, וזה עצמו מוכיח נמי שגם הדרבנן חשיב כחיובית, איברא שיתכן דגז' חכמים לא מעלה ולא מורדת לעניין זה.
עכ"פ אין בזה נפק"מ, כי אני אומר שחכמים לא היו מתקנים לבטל מכל וכל, והצורה כאן היא חשובה שלא ייחשב כהתבטלה המצוה כי יש לה קיום כמצווה חיובית מיהא מדרבנן.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 12:39 am
על ידי אוצר בלוס
לענ"ד נראה פשוט שאין כונת רש"י לנוסח הברכה שבשביל זה א"צ להביא עמו את הלולב, אלא על צורת הברכה לפני הנטילה שדנו בזה בראשונים הרבה, וממילא במצה ל"ש.

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

פורסם: ג' מרץ 28, 2017 12:58 am
על ידי אפשר
אוצר בלוס כתב:לענ"ד נראה פשוט שאין כונת רש"י לנוסח הברכה שבשביל זה א"צ להביא עמו את הלולב, אלא על צורת הברכה לפני הנטילה שדנו בזה בראשונים הרבה, וממילא במצה ל"ש.

ברוך שכיוונתי לדעתך, וכמו שכתבתי לעיל.