בצאת ישראל כתב:יעויין בהערה 17 מה שמספר הגרח"ק על הנהגה מעניינת בעיר ווילנא לגבי איסור השתתפות בברית שחלה בערב פסח.
מישהו מחו"ר הפורום מכיר עוד מקור לסיפור זה?
יש מקור אולי יותר קדום מוילנא כפי שציין הגר"ח, והוא בשו"ת נודע ביהודה (תנינא יו"ד סי' קס"ו, ואיני יודע מקור מקומו של הרב השואל שם, ואולי נתחלף וילנא בפראג), וז"ל הנו"ב, "על דבר תינוק שלא נימול בזמנו ביום השמיני מחמת חולי, וכבר חזר לבריאותו, והוא ראוי להיות נימול, ואביו רוצה לעכב למול עד יגיע ערב פסח,
בהסתת הבכורים, ויאספו כל הבכורים לאכול בע"פ בסעודת ברית מילה.
ידע, כי דבר זה הוא מעשה מגונה מאד להשהות המצוה, ואפילו ביום המילה עצמו שכל היום כשר, ואפ"ה זריזין מקדימין למצוה, ק"ו שלא לדחות מיום ליום, אף שכבר נדחית מזמנה, מ"מ שוב כל יומא זמנה הוא. יפה אסרת למול מילה שלא בזמנה בע"פ, אף אם כבר לא מלוהו והגיע ע"פ, אסרתי שלא למולו, מטעם שראיתי שזה עצת חטאים של הבכורים דלא מעלי, ואמרתי שיש לגזור מטעם פעם אחרת שמא ישהה", ועי"ש עוד טעמים בזה ואכמ"ל.
והובאו דבריו בפתחי תשובה יו"ד סי' רס"ב (סק"ב), "...ועיין בתשובת נו"ב תניינא חי"ד סי' קס"ו, על דבר תינוק שלא נימול בזמנו מחמת חולי, ושוב חזר לבריאותו, ואביו רוצה לעכב למולו עד שיגיע ערב פסח, כדי שיאכלו הבכורים על הסעודה, וכתב דזה מעשה מגונה מאד, חדא שעובר מצות זריזין, גם יש לחוש אולי ח"ו ימות הולד ונדחית המצוה לגמרי, ולכן יש לאסור אף אם כבר לא מלוהו והגיע ערב פסח, שלא למולו, שזה עצת חטאים, ויש לגזור משום פעם אחרת שמא ישהה, ועוד, מהיכי תיתי להתיר לכתחלה לשהות מילה שלא בזמנה למול בע"ש, שיש לחוש שיבא לידי חילול שבת, ועוד מי התיר לבכורים לאכול בע"פ בסעודת מילה שלא בזמנה ע"ש".
ואגב עי' בדברי מלכיאל ח"ד סי' פ"ו, שע"פ תקנת הנו"ב הנ"ל הוסיף לתקן במקומו יותר מזה, שאפילו ברית שנדחית משבת ליום א' - בכל השנה, אין לעשותה ביום א', שהוא יום אידם, וזאת בעקבות מוהלים שאינם הגונים שהיו מקבלים מתנות מגויים שהיו באים לברית ביום א' שהוא חופש אצלם, וכן היו מקבלים שוחד מכמרים ה"י שיהיו סנדקאים, אוי להם להיכן הגיעה יד ההשכלה, עד כדי כך שהדבר הכי מקודש - ברית קודש, שכידוע הסיבה שהחילונים ממשיכים להחזיק בזה הוא רק מכח שהוא דבר שאבותינו מסרו נפשם ע"ז וכמבואר בגמ' שלכן לא ינטשו הרחוקים ג"כ לדברים אלו, ואת זה הולכים לעשות על ברכי כומר, תצלנה אוזן משמוע.