מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט ועומק במינויו של ר"א ברשב"י לבלש בשירות המשטר הרומי

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

פשט ועומק במינויו של ר"א ברשב"י לבלש בשירות המשטר הרומי

הודעהעל ידי הגרח » א' אפריל 23, 2017 1:57 am

מכיון שלא ראיתי שעוסקים בזה כלל ראוי להעמיד את הדיון מכמה היבטים
א.לפי המסופר כשיצאו מהמערה רשבי ובנו ר'א בפעם השניה אז ר אלעזר היה מזיק ורשבי היה מתקן נמצא שהקפדתו של ר אלעזר על אותם "שמניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה " היתה גבוהה ומדוע א"כ עשה זאת בעצמו
ב.ראוי גם לדון בדבר מצד עצמו הגמ מספרת שהיה לו שיטות בילוש איך לזהות גנבים וא"כ יש לדון האם עפ"י דין תורה ניתן להרשיע ולמסור למלכות על סמך מסקנות אלו.
ג.באיזו נקודה חלקו עליו חביריו עד כדי כך שלא נקבר למשך זמן רב מחמת סוג של חרם שהטילו עליו ומי באמת צודק בויכוח הזה.
ד.כידוע הגמ'מספרת רק דברים שיש בהם משום אורחות חיים למעשה אז מה למעשה ....

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט ועומק במינויו של ר"א ברשב"י לבלש בשירות המשטר הרומי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 23, 2017 10:17 am

הגרח כתב:מכיון שלא ראיתי שעוסקים בזה כלל ראוי להעמיד את הדיון מכמה היבטים
א.לפי המסופר כשיצאו מהמערה רשבי ובנו ר'א בפעם השניה אז ר אלעזר היה מזיק ורשבי היה מתקן נמצא שהקפדתו של ר אלעזר על אותם "שמניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה " היתה גבוהה ומדוע א"כ עשה זאת בעצמו
ב.ראוי גם לדון בדבר מצד עצמו הגמ מספרת שהיה לו שיטות בילוש איך לזהות גנבים וא"כ יש לדון האם עפ"י דין תורה ניתן להרשיע ולמסור למלכות על סמך מסקנות אלו.
ג.באיזו נקודה חלקו עליו חביריו עד כדי כך שלא נקבר למשך זמן רב מחמת סוג של חרם שהטילו עליו ומי באמת צודק בויכוח הזה.
ד.כידוע הגמ'מספרת רק דברים שיש בהם משום אורחות חיים למעשה אז מה למעשה ....


יש על זה תשובה של הרשב"א,
ולמיטב זכרוני ראיתי פעם מאמר מסכם של הרב יהודה הנקין (אולי בהמעיין?)

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: פשט ועומק במינויו של ר"א ברשב"י לבלש בשירות המשטר הרומי

הודעהעל ידי הגרח » ג' מאי 09, 2017 1:11 am

שוב מצאתי שבמתיבתא הפליאו לברר סוגיא זו.( ולמרות שלא תירצו את כל השאלות ).הביאו גם מהראשונים שהיה לו דין של שליח המלכות גם להרוג .וכן הביאו מבן יהוידע שעשה הכל ברוהק. וגולת הכותרת היא ששורש הויכוח בינו לבין החכמים היא .למי מסור ניכושם של הקוצים מהכרם. (היינו הגנבים והרשעים)לבעל הכרם(כלומר קוב"ה) או לכל אדם.(כמובן בכפוף לברירות של רוהק )ונראה שזה נשאר בגדר של דעביד כמר עביד וכו


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים