מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' מאי 23, 2016 8:47 pm

בס"ד
שלום רב לאוהבי תורתך.
השעה"צ מביא כמדו' תצא' , שגם המקילים בתספורת מל"ג בעומר ואילך אפשר שלא יקלו עד עצרת ברקודים ומחולות של רשות ונשאר בצ"ע .
אשמח לדעת מקור לזה . וכן להבין טעמו של דבר . דממ"נ אם מקלים להאי שיטה בנוגע לתספורת למה לחלק בין ריקודים למחולות של רשות? וביותר שמובא שעל תספורת בימי הספירה קונסים ועונשים. משמע שהיא חמורה יותר אפי' מנשואין.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מאי 24, 2016 11:53 am

ודאי כב' הבין גם כוונתו כפשוטה, שלעניין מחולות של רשות שנקל יותר להימנע, ולכן צ"ע אם להקל.
מה קשה יותר מזה?

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי שיר ורננים » ג' מאי 24, 2016 9:41 pm

כוונתי לשאול. שהרי כל שורש האיסור הוא מנהג אבילות. וממילא אם התירו לאותה שיטה בתספורת משום שפסקו למות בל"ג, א"כ למה לחלק לגבי ריקודים ומחולות של רשות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 26, 2016 1:42 pm

כי לא פסיקא לגמרי כאותה שיטה.
ואגב יש מקום לדון שמי שרגיל במוזיק"א וקשה לו להימנע, אולי יש להקל כעין שמתירים בתגלחת. ויל"ע. (אלא שכידוע בשמיעת מוזיק"א -בוודאי בקביעות - בין כך האיסור מבורר יותר מההיתר. וד"ב).

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי יודע_ספר » א' מאי 29, 2016 12:45 am

המהנג הקדום היה שלא לישא נשים והוא מתקופת הגאונים כהרחבה למנהג זזה אנו נוהגים לאסור גם ריקודים ומחולות. וזה נהגו בכל המקומות
המנהג שלא להסתפר הובא בטור כיש נוהגים והמקור הראשון שנמצא למנהג זה הוא משבולי הלקט שזה מתקופה מאורחת יותר.
כנראה משום כך כיון שזה מנהג שמתקופת הראשונים ולא מהגאונים דינו קל יותר.

הערת אגב, יש שרצו לומר שהמנהג לא להסתפר התחיל בגלל גזירות תתנ"ו, ראה מנהגי ישראל (שפרבר) ח"א פרק י"ב.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' מאי 29, 2016 10:24 am

מעניין לעניין! מדוע לא מצינו שנתקן בדורו של ר"ע מנהגי אבילות בימי הספירה? מה עוד ש"קשה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו?" .
דהנה בתלמוד דידן ובמדרשי חז"ל שהוזכר המאורע לא מצינו שום איזכור למנהג אבילת . ודווקא בתקופה מאוחרת מאד מצאו הגאונים לתקן זאת. אתמהה.

דעת_האברך
הודעות: 621
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי דעת_האברך » ג' מאי 02, 2017 3:05 am

השער הציון בסימן תצ"ג סק"ד מציין מקור לדבריו את הפרי מגדים בשם האליהו רבה, אולם עיינתי באליהו רבה עצמו וראיתי שאין הדברים פשוטים כלל.
כדי להבין היטב נציע קודם כל מדברי הלבוש והאליהו רבה בסימן קצ"ג:
הלבוש מביא ב' מנהגים בעניין ספירת העומר:
א. מנהג לא לישא אשה ולא להסתפר בכל ימי הספירה מלבד בל"ג בעומר עצמו, וכתב הלבוש שלפי מנהג זה נראה שתלמידי רבי עקיבא מתו כל ימי הספירה חוץ מל"ג בעומר לבד [והביא גם מדברי התוספות שמתו ל"ג ימים בימי הספירה והיינו בכל הימים שאין אומרים בהם תחנון מדינא - ולא כולל בזה מה שלא אומרים תחנון בחודש ניסן ובתחילת סיון - אולם הלבוש מעדיף את הטעם הראשון, עיין שם, וכמדומני שנפלה ט"ס בדברי הלבוש כי טעם זה מסביר את המנהג הב' דלהלן שמל"ג ואילך מותר, אלא שהלבוש שואל שלפי טעם זה היה צריך להיות מותר מל"ד ואילך ולא מל"ג ועיין שם מה שמיישב]. האליהו רבה בסק"א מביא לזה מקורות שונים, ביניהם שיבולי הלקט שכתב טעם בדבר על פי דברי רבי יוחנן בן נורי שמשפט רשעים בגיהנום הוא מפסח עד עצרת. המהרי"ל שנהג לא להסתפר כל ימי הספירה [וא"ר מסתפק האם בל"ג עצמו הסתפר], וכן מדברי ספר אדם וחוה (רבנו ירוחם) שמשמע שאסר גם כן בכל ימי הספירה משום שימי הספירה הם ימי דין, כי העומר בא משעורים המרמזים לדין. [וכתב הא"ר שלפי טעם זה בל"ג עצמו אסור להסתפר ולישא אבל כבר נהגו להקל].
ב. מנהג לא להסתפר עד ל"ג בעומר משום שאז פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות. וכתב הלבוש שלפי זה מותר גם לישא אחר ל"ג בעומר [וכן העתיק במשנה ברורה, וד"א לא ברור לגמרי לי למה צמח מנהג האשכנזים בארץ לא לישא גם אחרי ל"ג בעומר בניגוד לדעת המשנה ברורה אף כי יש החולקים על כך דנישואין חמירי].
ובאליהו רבה בסק"ד הזכיר מנהג ג' (שאינו נזכר בלבוש), שתספורת אסורה רק מר"ח אייר עד שבועות [ודן שם האם עד ראש חודש אייר מותר רק תספורת או גם נישואין והסיק להתיר גם נישואין].
ובפועל כתב הלבוש שבמדינותינו נוהגים כמנהג א', שכל ימי הספירה אסורים חוץ מיום ל"ג עצמו, וכן כתב האליהו רבה בסק"ו ושצריך לנהוג וכן הוא נוהג.
עד כאן הצעת ההקדמה, ומכאן לעיקר הנוגע לענייננו.

כתב האליהו רבה (בסק"ב): "אבל לארוס וכו'. ומותר לעשות באותו פעם סעודת אירוסין (מג"א סק"א). משמע שאף ריקודים מותר אבל בשידוכין אסור ריקודי ומחולות ומכל שכן של רשות. מיהו עד אחר ר"ח אייר ומר"ח סיון עד שבועות יש להסתפק אם יש להקל בריקודין ומחולות של רשות".
ולכאורה דבריו אינם מובנים, לפי איזה מנהג הוא מדבר, הלוא לפי מנהגו בפועל (דהיינו מנהג א' בלבוש) נאסרו כל הימים חוץ מל"ג בעומר עצמו ומה צריך להסתפק אם יש להחמיר באיזה מהם בריקודין ומחולות של רשות [בפרט אם נבין שריקודין ומחולות של רשות חמורים יותר מנישואין כהבנת שער הציון]. ואם לפי מנהג ב' שמל"ג ואילך מותר, צריך ביאור מה הסברא לאסור, וכן שלא נזכר באליהו רבה מל"ג ואילך אלא עד ר"ח אייר ומר"ח סיון עד שבועות. ואם לפי מנהג ג', הרי הלבוש לא הזכיר כלל מנהג זה ואף הא"ר התייחס אליו רק בסק"ד שאחרי כן, ואיך מתייחס בסתמא למנהג זה. ועוד שגם לפי מנהג זה יש איסור גם אחרי ר"ח סיון עד ג' ימי הגבלה או עד שבועות (כמבואר במשנה ברורה סקי"ד וסקט"ו).
ובשער הציון העתיק דבריו באופן זה: "ואפילו עד ראש חודש אייר ומראש חודש סיון עד עצרת [לאותם הנוהגים להסתפר - הסוגריים במקור], יש להסתפק אם יש להקל בריקודין ומחולות של רשות [פמ"ג בשם א"ר]".
ומבואר מדברי שער הציון שהבין שדברי האליהו רבה אכן מתייחסים למנהג הג', וכוונתו שאפילו שנוהגים להקל בתספורת ובנישואין מכל מקום יש להחמיר בריקודין ומחולות של רשות. ובאמת הדברים צ"ב, מהיכי תיתי לאסור, הלוא כל האיסור הוא רק מחמת פטירת תלמידי ר"ע וכבר פסקו מלמות, וצ"ל או דלעניין זה חיישינן לשיטות שמתו גם אחר כך, או משום הטעם הנזכר בא"ר בסק"א שימים אלה הם ימי דין, וקבלו זאת לכל הפחות לעניין ריקודין ומחולות. אך זה גופא צ"ב שהרי ריקודין ומחולות כלל לא נזכרו בראשונים אלא הם תוספת של המג"א ואיך פתאום נחמיר בהם יותר מנישואין. וכן קשה מה שהקשינו לעיל מסידור דברי הא"ר.

ולולי דמסתפינא היה נראה בעיני שכוונת הא"ר אינה להסתפק להחמיר אפילו למנהג המיקל, אלא להסתפק להקל גם למנהג המחמיר. והיינו למנהגו גופא של הא"ר להחמיר בנישואין ותספורת בכל ימי הספירה חוץ מל"ג בעומר לבד, הסתפק שאולי עד ראש חודש אייר וכן מראש חודש סיון שמנהגנו גם כן לא לומר תחנון בימים אלה, ואם כן יש בהם קצת שמחה, אולי אין להחמיר את חומרת המגן אברהם בריקודין ומחולות, ודיינו שנחמיר את חומרת הראשונים והגאונים לא לישא אשה ולא להסתפר. ולפי זה הלשון "יש להסתפק אם יש להקל" היינו 'שמא יש להקל'. [וקצת משמע ששער הציון לא ראה דברי הא"ר בפנים אלא מה שמעתיקו הפמ"ג (ובפרי מגדים עצמו רק העתיק את לשון הא"ר אך לא הכניס את ההבנה של שער הציון), ואם כן אולי הרשות נתונה בידינו לבאר דברי הא"ר אחרת משעה"צ לאחר העיון בפנים].

ואקוה לשמוע דעת חכמי ורבני הפורום שליט"א על הבנה זו.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 04, 2017 4:38 pm

יודע_ספר כתב:המהנג הקדום היה שלא לישא נשים והוא מתקופת הגאונים כהרחבה למנהג זזה אנו נוהגים לאסור גם ריקודים ומחולות. וזה נהגו בכל המקומות
המנהג שלא להסתפר הובא בטור כיש נוהגים והמקור הראשון שנמצא למנהג זה הוא משבולי הלקט שזה מתקופה מאורחת יותר.
כנראה משום כך כיון שזה מנהג שמתקופת הראשונים ולא מהגאונים דינו קל יותר.

הערת אגב, יש שרצו לומר שהמנהג לא להסתפר התחיל בגלל גזירות תתנ"ו, ראה מנהגי ישראל (שפרבר) ח"א פרק י"ב.

אם אני זוכר נכון כבר המג"א והט"ז כותבים שזה בגלל הגזרות (איני זוכר אם תתנ"ו או ת"ח ות"ט) ולא איסור התספורת אלא איסור הנשואין ולכן יש שהרחיבו את איסור הנשואין לכל ימי הספירה ולאו דווקא לימים שנהגו בהם איסור תספורת. לפי זה י"ל שבשעה:"צ השווה בין מחולות לנשואין ולא לתספורת וזה נראה לכאורה מובן.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי יודע_ספר » ב' מאי 15, 2017 2:07 pm

צודק
דברי הט"ז נשמטו ממני, (במג"א לא זכור לי שיש אזכור לכך), ואכן כך כתוב שם דאחרי ל"ג בעומר אף שמסתפרים משום שפסקו למות אנו מחמירים שלא לישא נשים מחמת גזירות תתנ"ו (ט"ז תצג ב)

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מקור וסברא לדברי השעה"צ בנוגע לריקודם ומחולות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' מאי 16, 2017 12:57 am

אמנם לא הוזכרו דברי הט"ז במשנה ברורה כלל וכל הפוסקים לא הזכירו זאת. וראה הקובץ המצו"ב מה שנראה לענ"ד בביאור דברי השער הציון
קבצים מצורפים
ימי העומר.docx
(28.94 KiB) הורד 252 פעמים


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים