מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי פרי_העץ » ה' מאי 19, 2011 4:45 am

כתב באליה רבה סי' תצ"ה סי' ה וז"ל: אחר פסוק ראשון כו'. בט"ז הקשה בזה, ודעתו לומר אקדמות קודם שיתחיל לברכת התורה. וכבר תירץ הכל בתשו' שער אפרים סי' יו"ד ומקיים המנהג. גם נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה באריכות דעל מה תקנו אקדמות וסיים שכיון [ש]המעשה היה במדבר לכן תקנו לומר אחר במדבר סיני זכר לנס.

האם ידוע שם הספר?

בספר "חג השבועות" מביא מעשה זה וכותב יתכן שכוונתו לאגדה שנדפסה בלשון אשכנז בפיורדא תנ"ך, ואמסטרדם תס"ך. (ובזה הלשון ראיתי במאמר של ד"ר נפתלי סג"ל ברגר ב"עצרת ליחיאל", שניהם נדפסו בשנת תשנ"ז). מלשונו "יתכן" (או "נראה כוונתו") מובן שלא ראה בפנים ואינו אלא השערה בעלמא. אולם יש לקחת בחשבון שהאליהו רבה שחי בין השנים ת"כ - תע"ב (או תע"ה) כתב נדפס בל"א ישן נושן לא כ"כ מסתבר שבהם מדובר.

בחיפוש באוצה"ח ראיתי את הספר "די היסטארישע אלעגאריא פון ר' מאיר ש"ץ" שנראה לי שעמד בנושא, אולם אני מנסה לשבור את השיניים אחר הנכתב שם בל"א.

אודה לכל פרט בנידון.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 10:16 am

רב פרי העץ
לא הבנתי כוונתך - והרי ידוע ומפורסם הסיפור של רבי מאיר שץ ז"ל שתיקן את ההקדמות - ובאיזה נסיבות תיקן אותו.
וכי משהו מפקפק בזה?
בזמנו אכן ראיתי מפקפקים בזה בהיות שלשון וניבי התרגום שם אין להם כיוון אחיד - אין זה מתאים לתקופת אונקלוס ולא לתקופת הזוהר ושאר התרגומים בארמית - כלומר, עירוב דברים יש שם - פעמים הוא מתאים לתקופת התנאים ופעמים לתקופת הנ"ך ועוד כהנה.
ואני אומר אדרבא - משם ראיה שרבי מאיר ש"ץ אמרו ברוח הקודש - ולכן אין לסגנון האקדמות כיוון כל שהוא...
וידוע שרש"י מעתיק את דברי רבי מאיר ש"ץ ללא עוררין וכפוסק אחרון.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי פרי_העץ » ה' מאי 19, 2011 11:42 am

תולעת שליט"א

לא היו לי כוונות טמירים כלל, מבקש אנכי לדעת את שם הספר בו נדפס הסיפור שמביאו באליה רבה.

ובמש"כ והרי ידוע ומפורסם כו', הנה אנכי מצאתי שכבר נדפסו בכמה נוסחאות.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מאי 19, 2011 6:27 pm

אם הכוונה לסיפור הסמבטיון אדרבה, יביאו חכמי אתרא קדישא הדין מקורו נאמן, וגם תשובה לשאלה היאך חצה את הסמבטיון בחזור כדי להיטמן בגוש חלב.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 6:38 pm

גם האור החיים חצה את הסמבטיון חזרה - ועוד הרבה סיפורים אין ספור - וידוע גם הסיפור עם רבי עקיבא יוסף שלזינזר זצ"ל ועוד הרבה כהנה.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מאי 19, 2011 6:40 pm

תולעת ספרים07 כתב:גם האור החיים חצה את הסמבטיון חזרה - ועוד הרבה סיפורים אין ספור - וידוע גם הסיפור עם רבי עקיבא יוסף שלזינזר זצ"ל ועוד הרבה כהנה.

ערבך ערבא צריך.

זרח
הודעות: 182
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי זרח » ה' מאי 19, 2011 6:47 pm

מהי באמת המקור של הסיפור על ר' מאיר ש''ץ?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 6:48 pm

כבר נשפכו על זה סופרטנקים של דיו - לדעתי זה יותר ממגוחך להתחיל כאן עם הוויכוח הזה - סמבטיון יוכיח על השבת וכמבואר בגמ' - קצת כבוד לא יזיק...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 19, 2011 6:57 pm

פרי_העץ כתב:כתב באליה רבה סי' תצ"ה סי' ה וז"ל: אחר פסוק ראשון כו'. בט"ז הקשה בזה, ודעתו לומר אקדמות קודם שיתחיל לברכת התורה. וכבר תירץ הכל בתשו' שער אפרים סי' יו"ד ומקיים המנהג. גם נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה באריכות דעל מה תקנו אקדמות וסיים שכיון [ש]המעשה היה במדבר לכן תקנו לומר אחר במדבר סיני זכר לנס.

האם ידוע שם הספר?

בספר "חג השבועות" מביא מעשה זה וכותב יתכן שכוונתו לאגדה שנדפסה בלשון אשכנז בפיורדא תנ"ך, ואמסטרדם תס"ך. (ובזה הלשון ראיתי במאמר של ד"ר נפתלי סג"ל ברגר ב"עצרת ליחיאל", שניהם נדפסו בשנת תשנ"ז). מלשונו "יתכן" (או "נראה כוונתו") מובן שלא ראה בפנים ואינו אלא השערה בעלמא. אולם יש לקחת בחשבון שהאליהו רבה שחי בין השנים ת"כ - תע"ב (או תע"ה) כתב נדפס בל"א ישן נושן לא כ"כ מסתבר שבהם מדובר.

בחיפוש באוצה"ח ראיתי את הספר "די היסטארישע אלעגאריא פון ר' מאיר ש"ץ" שנראה לי שעמד בנושא, אולם אני מנסה לשבור את השיניים אחר הנכתב שם בל"א.

אודה לכל פרט בנידון.


אולי בספר מעשי נסים שנושאו הוא הסמבטיון תמצא את מבוקשך
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?147147

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי פרי_העץ » ה' מאי 19, 2011 7:35 pm

אוצר החכמה כתב:אולי בספר מעשי נסים שנושאו הוא הסמבטיון תמצא את מבוקשך
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?147147


חשוב לי לדעת פרט אחד, לאיזה ספר התכוון באליה רבה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 7:38 pm

תן לי להניח השערה בעלמא - לבטח לא לספר באידיש (לשבור בו את השניים).

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: נמצא נדפס בל"א ישן נושן מעשה כו' דעל מה תקנו אקדמות

הודעהעל ידי כותב » ה' מאי 19, 2011 8:20 pm

פרי_העץ כתב:בחיפוש באוצה"ח ראיתי את הספר "די היסטארישע אלעגאריא פון ר' מאיר ש"ץ" שנראה לי שעמד בנושא, אולם אני מנסה לשבור את השיניים אחר הנכתב שם בל"א.

תמצית דבריו, כי מה שמובא בספר באר שבע (כת"י) להג"ר אברהם יגל זצ"ל: "ולקהילות הקדושות בני אשכנז נמצא מגילה אחת אשר קצתם נוהגים לזוכרה בשבועות אותה", בודאי הכוונה למגילה שנכתבה בלשון אידיש ולא בלשה"ק, כי לא לא ידוע כלל על מקור לסיפור של ר"מ בעל אקדמות בלשה"ק. ועל זה הביא דברי האליה רבה כראיה לדבריו שנמצא רק באידיש, שהרי כתב "וגם נמצא נדפס בל"א [=בלשון אשכנז] ישן נושן מעשה באריכות וכו'".

ואח"כ ממשיך להביא מקורות נוספים לסיפור.

בקיצור, הנוגע לענין, שהוא נקט בפשיטות שפוענח הר"ת הוא: בלשון אשכנז.

ולאלקים פתרונים.
נערך לאחרונה על ידי כותב ב ו' מאי 20, 2011 1:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.



חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים