יושב בסתר כתב:קיבלתי מאמר חדש, מקיף ומפורט, על אודות מנהג השמחה בל"ג בעומר במירון. המאמר כולל סקירה רחבה של מה שהתרחש שם במשך כ-800 שנה. תוך כך יתברר מתי וכיצד הכל התחיל, ובאיזה אופן התפתח ועבר מדור לדור.
ל''ג בעומר במירון - סקירה היסטורית.pdf
מאמר יסודי מרתק ומלא ענין, כדרכו הטוב של הרב אהרונוב
המאמר עוסק מלבד בשאלת השתלשלות עצם חגיגת ל"ג בעומר במירון גם בתולדות ההדלקה במירון, ולדבריו ראשיתה בצורך להאיר את המקום ורק בהמשך הפך הדבר לענין בפני עצמו לכבוד רשב"י, ועוד הוא טוען כי מנהג שריפת הבגדים מאוחר לראשית מנהג ההדלקה אז היו רק משתמשים באריגים ולא בבגדים ליצירת פתילות, ראה דברים שם עמ' 46 והלאה.
אולם על אף כל הדברים הנוכחים, למעשה מתיעודו הראשון של המנהג בפי תלמידו של האור החיים עולה כי היו שהדליקו באריגים יקרים כמו אותה אשה שהדליקה באריג ארוג עם כסף, דעת לנבון נקל שאין שום מעלה לתאורה בכך שהיא נעשית מאריג יקר ולא מכזה פשוט המתאים לפתילות, לא כל שכן שאריג ארוג עם כסף לא תורם כלום לענין, וטענת "בל תשחית" שנאמרה על הדלקת הבגדים השימושיים נכונה באותה מידה על אריגים ממין זה, כך שבהכרח ראו כבוד לרשב"י בהדלקת דברים חשובים הגם שאין בהם תרומה לתאורה במקום, אמת שיתכן כדברי הכותב שהמטרה היתה לתאורה ולא סתם הדלקה כפי שהונהג בשנים מאוחרות יותר, אבל לא הבינותי דבריו שם כאילו המטרה היא אך ורק התאורה, ורק זהו כבוד רשב"י שתהיה שם תאורה טובה.